BAVLNA: Na tohle téma mě napadá Rebeca Wildová - Svoboda a hranice, láska a respekt.
Mě se osvědčuje u obou dětí (2 a 4 roky), že pokud jim nechci/nemůžu dovolit nějakou činnost, která by je zrovna zajímala, snažím se jim vymyslet podobnou činnost na stejném principu.
Např. dítě má v hrnku čaj a lžičkou si nalévá čaj do jídla v misce. Vidím, že ho baví přelévat lžičkou, tak mu nabídnu podobnou aktivitu - dám na stůl velkej tác (popř. i igelit) a na to 1 nádobu s vodou, 1 nádobu prázdnou a lžičku a nechám ho přelévat..
Nebo když stříhá časopis či záclonu - vidím, že má potřebu stříhat, nabídnu mu tedy nůžky a papír, popř. kus látky...
Já se snažím co nejméně říkat "NE", snažím se vždy popsat tu jeho potřebu a domluvím se s ním, že to vymyslíme jinak.
Co se týče oblékání a česání, snažím se jim ty činnosti nějak zpříjemnit - náš dvouleťák měl dlouho problém s čištěním zubů, tak si občas bere do koupelny auto, někdy i knížku, dcera zas nemá ráda česání, tak se jí ptám, jak by si to přála, a ona třeba navrhne, že si u toho budem zpívat atd... Ale je to těžký, každé dítě je jiné a někdy je to holt "boj" ;-) Ale většinou jsou to jen určitá období - teď vadí oblékání, za měsíc to bude zas něco jiného :-)