• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ONA_MAKARONAŠťastný rodič, šťastné dítě.
    Tato diskuze se zaobírá zejména tzv. Nevýchovou a učením Naomi Aldort. Jakou výchovu doma upřednostňujete a proč? Praktikujete ve své rodině tyto "alternativní" směry výchovy? Opravdu fungují? Otázky, rady a pomoc ohledně (ne)výchovy vítány.
    rozbalit záhlaví
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    KOTENCE: Che, to bych nechtěla vidět ty reakce, rodiče muže jsou oba dva učitelé :-)
    Ale tak já o tom neuvažuju (alternativní školy v okolí nemáme a učit doma nechci).
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    KOTENCE: Tchýně se na to dívá asi stejně jako na všechna naše "divná" rozhodnutí - nechápe, co nás k tomu vede, o vysvětlení spíš nestojí, ale respektuje to, do výchovy se nám nemontuje. Tchán nám nejspíš jako obvykle řekne, že jsme blbí a děláme nesmysly a tím pro něj debata skončí. S mojí mámou to bude horší, až na to dojde. Tam budu muset velmi pečlivě volit slova, až se o tom budeme bavit. Ona je učitelka a jakoukoli kritiku klasického školského systému si bere strašně osobně. Navíc učí na střední průmyslovce a na základě toho, jaké děti jí tam z devátých tříd chodí, je přesvědčená, že žádné alternativní přístupy, natož nějaký unschooling, nemůžou fungovat, že děti jsou prostě lemplové bez zájmu a potřebují nad sebou bič.
    ARGANNAH
    ARGANNAH --- ---
    KOTENCE: Mám kamarádku, která učí děti doma. Co jsem vypozorovala, má to svoje plusy a mínusy. Plusy: dítě (zvlášť nadané) se učí mnohem rychleji, přičemž zároveň ale učením stráví mnohem míň času (dvě tři hodinky denně). Víc času stráveného s matkou, bližší vztahy, víc času na různé projekty a tak podobně. Negativa: je strašně potřeba hlídat, aby dítě bylo hodně s dětmi svého věku, protože jinak jsou problémy se socializací, a co mi zejména tedy přijde, tak o dost vyšší riziko vzniku nesamostatnosti dítěte, fixace na rodiče, neschopnosti existovat v kolektivu dětí a tak. Obecně vzato spousta těch problémů nesouvisí ani tak s domácím vyučováním, jako s důvody, proč vůbec rodiče chtějí dítě učit doma - např. právě proto, aby se jim jejich dokonalý intelektuál/křesťánek/alternativec atd. v kolektivu "nezkazil", nebo kvůli strachu matky popustit dítěti řetěz. Což by byl asi problém i tehdy, kdyby dítě chodilo do normální školy. Takže asi tak. Prostě může to být skvělá věc a může to být i totální průser, v závislosti na konkrétním dítěti a rodině.
    WITCHIE
    WITCHIE --- ---
    KOTENCE:
    WITCHIE: natlak muze bejt, pokud bude kam tlacit. Dokud jejich nazoru a postojum ohledne tvych voleb pro tvy deti budes prikladat vyznam, budou mit skrz co tlacit.
    WITCHIE
    WITCHIE --- ---
    KOTENCE: ja asi nejak nechapu otazku - nakolik je pro tebe relevantni, jak se koukaj rodice druhych na to, ze nedaj svy dite do skoly? A proc je pro tebe tak podstatny, jak se na to koukaj tvy rodice/tchanovci? Neni uplne jedno jak se na to koukaj?
    KOTENCE
    KOTENCE --- ---
    A jak se koukají prarodiče na variantu, ze dítě nedáte do školy? Moje máma nadhozenou informaci zdařile ignoruje a u tchyně jsem zatím ani nic nenaznacovala... Obavám se, ze to bude celkem boj. (Samozřejmě je to moje dítě a rozhoduji ja, ale očekávám velikej nátlak)
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    LALUDMI: Ou, omlouvám se za zkomolení nicku, píšu z mobilu, špatně jsem si zapamatovala a už jsem se nemohla z rozepsaného příspěvku vrátit.
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    SANCHA: Já nejsem fanda zrovna Montessori ani Waldorfu, trošku si i myslím, že těmihle přístupy, které jsou sice alternativní, ale mají přesná pravidla, se ta bublina možná trochu vytváří. Ale ona se úplně stejně vytváří i v klasické škole, protože ani ta, jak píše Ladumi, nemá s reálným životem moc společného. Jen na tu klasickou jsou všichni zvyklí, takže jim to nepřijde. Já si obecně myslím, že naše kultura pro děti vytváří příliš těch bublin, separátní dětský svět, který se s tím dospělým moc neprolíná, a že je to špatně. Jsem zastánce spíš volnějších systémů, které dětem umožní setkat se s různými přístupy a různými lidmi, vidět v praxi, jak jejich rodiče vydělávají na živobytí a podílet se na tom. Dítě se přece nepřipravuje na život, dítě už žije a chce být podle svých sil platným členem společnosti, ne být od ní izolováno.
    LYDI
    LYDI --- ---
    LALUDMI: hi hi hi skvely, jednoduchy argument! (: i kdyz ta konkurence v zivote je bohuzel hodne casto ):
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    SANCHA: Je to spíše naopak. Tím, že dítě nechodí na klasickou školu o nic nepřijde, spíše naopak imho. Pořád je tu rodina, přátelé rodiny, kamarádi. Děcko nežije v bublině, ani to nejde v dnešní době.
    NEMESISS
    NEMESISS --- ---
    SANCHA: podle mě je to hodně o lidech, který v montessori a alternativních vzdělávacích institucích jsou. já jsem z malýho města (60 tisíc) a máme tady montessori školku asi 6 let, 1. stupeň zš asi 4 roky. osobně znám lidi, který tam "učí" a ty, který jsou ve vedení a hodně bych se musela rozmýšlet, zda bych tam dala svoje dítě (za předpokladu, že bych na to měla). v tomhle regionu chybí lidi, který by tam měli co nabídnout a dělali to opravdu v montessori duchu, osvícení tam naráží na konzervy a to se negativně podepisuje na kvalitách služeb, který pak nabízí. věřím, že třeba v Praze je to úplně o něčem jiném, protože tam je jednak konkurence, jednak schopný lidi a už to není zkrátka taková novota, jak tady. je to o čase a kvalitě - do budoucna se dá očekávat, že to nebude už tak "bublinoidní" jako to bývá teď na určitých místech. nejdřív se musí "vychovat" zaměstnanci montessori atp., aby měli co nabídnout dětem. pak si zvykne i společnost. svoje dítě bych dala do KVALITNÍ alternativní školky/školy. (do školky bych ale nerada, aby chodil 5 dni v týdnu)
    LALUDMI
    LALUDMI --- ---
    SANCHA: Můj názor je takový, že klasická škola má jen málo společného se skutečným životem. Ve škole je spolupráce dětí nežádoucí (neopisuj, nenapovídej,...), v práci je naopak často potřeba vytvořit spolupracující tým. Ve škole je učivo rozděleno do předmětů (matematika je něco jiného než fyzika, dějepis je něco jiného než literatura,...), ale v práci a životě potřebujeme vidět souvislosti. Ve škole je důležité umět pěkně odříkat při zkoušení (potom už informace nemusí být důležitá), ale v životě je důležité pochopit (abych nezapomněla a mohla využít později). ...
    Tímto opravdu nechci tvrdit, že na klasických školách nejsou učitelé, kteří spolupráci dětí podporují, učí v souvislostech a vyžadují pochopení učiva. Tvrdím jen to, že nastavený školní systém to značně komplikuje.
    SANCHA
    SANCHA --- ---
    INUSHKA:
    ANNAWA:
    Děkuju za odpovědi
    SANCHA
    SANCHA --- ---
    TORUVIEL: V té souvislosti mně napadá otázka

    Jak se díváte na názor, že pokud dítě nedám do klasické základky, ale třeba do montessori nebo do domácího vyučování, buduji kolem něj ochrannou bublinu, nepřipraví se na skutečný život, kolektiv, etc. ..
    BILAKOBRA
    BILAKOBRA --- ---
    INDALILITH: no je mi jasne ze jsi to myslela dobre :) ale popravde ta forma prikazu se mne ponekud dotkla, jenze jak ctu, tak ty to mas kolem sebe furt, tak pak se nedivim ze to taky takhle hned nahodis
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    TORUVIEL: To je spíše do Montessori auditka. Taková klasika, nic nového autorka nepřináší, nicméně podle příspěvků dole v diskusi to spoustu lidí pořád nechápe. Protože to neznají !
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    Psycholožka: Klasická škola tvoří nesvobodné lidi závislé na autoritách - iDNES.cz
    http://zpravy.idnes.cz/...maci_zt#utm_source=rss&utm_medium=feed&utm_campaign=idnes&utm_content=main
    ANNAWA
    ANNAWA --- ---
    INDALILITH: to je odvážné tvrzení s tím spaním ;-) Vůbec to nemusí platit na všechny děti. Třeba můj treti syn jedl misku kaše k večeři, ještě mu ani nebyly čtyři měsíce. Ale v noci se budou stejně jako předtím.
    ANNAWA
    ANNAWA --- ---
    SANCHA: Josefína by se neodpojila asi nikdy. Vlastně jsem to i zkoušela, ale ona proste nepustí. Což je pitomý, protoze pak ji celou dobu, i když málo, teče do pusy mléko, a ona i bez toho blije jak amina. Vzhledem k refluxu by se neměla prepijet.
    INDALILITH
    INDALILITH --- ---
    BARRUSHE: No ja spis podleham tlaku okoli (babicky, jednum ame v baraku) a manzel se ji boji cokoliv rict a ja jsem imrvere za blbce, odebiram (maminku, betynku,mamu a ja) a pravidelne mu ukazuju diskuzni fora apod. ze jeho máti to bere tak jak to bylo za nich a ted je to tak "trosku" jinak ale je to spis hlavou proti zdi .. mala je citliva ale přitom číslo .. podobnej ocistec je u nas s mluvenim (na svůj vek mluvi krasne + chvilkama cinstina-batolectina) a tchyne by ji nejradši brala uz k logopedovy a dela sceny ze bude v cinstine myslet a ze nam ji nevezmou do skolky.. zabit malo ...
    INDALILITH
    INDALILITH --- ---
    BILAKOBRA: Pak se tedy omlouvam jestli se te to nejak dotklo, tak to rozhodne nebylo myslene.
    INDALILITH
    INDALILITH --- ---
    INUSHKA: 2 roky a čtyři měsíce, bylo by supr kdyby to Janicka vzala stejne jako tvoje Malvina :)
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    LYDI: ne
    LYDI
    LYDI --- ---
    YMLADRIS: uz sis to cetla?
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    SANCHA: Jorika třeba aktuálně ptes den funguje tak, že po nakojení ožije. Odpojí se sama, ale plně bdělá, s úsměvem na tváři a touhou hrát si, hýbat se a objevovat svět. To jí vydrží tak hodinku a pak chce spát, na což se obvykle potřebuje ududlat. Jenže když jí tak brzo (hodinu až hodinu a půl po předchozím kojení) dám mlíko, vede to místo spánku k břichabolu a blití. Takže dostane dudlík a usne s ním buď v náručí nebo v kolíbce.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam