• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    GAISAKANORM-CORE VÝCHOVA - žádné teorie jsme nikdy nepotřebovali
    GAISAKA
    GAISAKA --- ---
    BURROUGHS_: To si nemyslím, že by mělo nějaký vztah, míra zaneprázdněnosti a styl výchovy asi nějaké korelace mají, ale nevím, jestli zrovna tímhle směrem.
    Ale je pravda, že jsi otevřel dobrou otázku - plánované a neplánované děti vs. styl výchovy.
    Náš Ferdan teda rozhodně plánovanej nebyl,) a myslím, že na našem spíše liberálním pojetí je to znát, jakkoliv je to samozřejmě středobod našeho života. Na druhou stranu, vědomně počaté a plánované děti jsou, alespoň v mém osobním horizontu, většinou brány jako "projekt", který je potřeba dostatečně metodologicky ošetřit,) Chudák plazík má ještě 10 cm někdě v bříšku, a už se ví, do které monte školky bude chodit, a maminka půl těhotenství vyrábí filcové zalaminované,) pomůcky.)

    MALKE: Jak už jsem psal v tom delším úvodním textu - na některé věci můžeme mít propracovaný kritický názor, některé nás mohou prostě jenom srát,)
    Ale neříkám, že nějaký nosítko nebo i šátek nemůžou být občas ku prospěchu - hlavně matce s jejím pohodlím, a pokud jde třeba o nějakou uplakanou holčičku, věřím, že i ku prospěchu dítěte. U nás se s tím matka nechtěla zavazovat, a dítě to vysloveně odmítalo, hysteráky, kočár vpoho.
    Nicméně na můj vkus jsou lesany ověšený šátkama s dětma za hranou toho, v jakém světě bych rád žil. Krom toho, jsou hardcore nosnice, co to dítě z toho šátku skoro nedaj, je pak samozřejmě bojácné, nespolečenské, možná by někdo řekl meditativně naladěné, ale to jaksi nejsou vlastnosti, které bych třeba já chtěl u dítěte podporovat.
    MALKE
    MALKE --- ---
    KEIKIN: Jenom ve školce hlásí, že maminka říká tatínkovi Medvěde. Zato se nyní potím u lekcí z náboženství - pětiletý hoch se nějak upnul na Ježíše a již několik měsíců o něm hovoříme. Včera přišla řeč na transsubstanciaci, to byl pro mě jako nevěřící trochu oříšek:c) Vzhledem k tomu, že počítám, že se to ještě vrátí, pilně studuju Wikipedii a přemítám, jak vysvětlit " ne, pořád to chutná jako oplatka, ale podstata se změnila".
    MALKE
    MALKE --- ---
    GAISAKA: Čistě ze zvědavosti - co je podle tebe tak špatného na nošení v šátku? Obě děti jsem nosila, měli jsme i kočár, používala jsem obojí podle potřeby a nic závratně manipulativního na tom nevidím - je to prostě způsob dopravy, dětem evidentně vyhovující (dítě, kterému něco nevyhovuje, řve jako protržené). Na týdenní nákup se to příliš nehodí, do pražské MHD (zvláště pak na stanici Smíchovské nádraží, děkujeme tvůrcům) skvělé.
    BURROUGHS_
    BURROUGHS_ --- ---
    KEIKIN: tak mame ho protoze jsme ho nakonec chteli. ne ze by byl pocatej s umyslem. my ho jako mame radi, ale proste nam prijde ze prave zadny nadstandarty typu montesori nebo tu aldortovou nebo jiny ezokecy jako to nepochopitelny "nechvalení" nepotrebuje. ja ani zena sme to taky nemeli a zijeme. naopak sem tam dobre minenej lepanec funguje - "žádné teorie jsme nikdy nepotřebovali", jak rika titulek klubu.

    GAISAKA: muzu se zeptat cim se zivite? norm-core vychovu bude asi propagovat hlavne nekdo hodne pracovne vytizeny.
    GAISAKA
    GAISAKA --- ---
    Skoro mám pocit, že nás kolega Burroughs jen poněkud trolí,)
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    BURROUGHS_: to je ale hodně smutné příteli Borroughsi. Proč to děcko vlastně máte ?
    BURROUGHS_
    BURROUGHS_ --- ---
    velkej souhlas s kolegou gaisakou. je to fakt ubohy kdyz vidim ty decka v satcich chce se mi blejt copak jsme nejaky opice? ne mi z opic jen pochazime.

    add vychova obri souhlas s tou ideologi mi mame sousedy co sou taky takovi ti alternaticvi. to je neco strasnyho. takovy zasrany slunickari to jsou. obcas s nima mluvime kdyz se potkame na chodbe nebo ve vytahu. a ti maj furt plnou hubu respektu. hovno! to tu nikdy nebyvalo brat svy decko jako nejaky partnera k debatě, nechapu proc takovy blbosti zavadet. nasemu klukovi proste reknem bude to tak a tak a moc se s nim neserem. nastesti toho moc nechce, staci mu hrat si na vojaky nebo koukat na televizi.
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    Add vtipné momenty. Oslovují vás děti přezdívkami ?
    GAISAKA
    GAISAKA --- ---
    KEIKIN: No tak samozřejmě,) Vezmeš-li si, jak je ta paní celkově pochybná. Jako přes kopírák s MuDr. Elekovou a dalšími alterna-jakože-vědci.

    Studuj, padawane, studuj,)
    MDC Survivors: Pay No Attention to the Man Behind That Curtain: The Questionable "Expertise" of Naomi Aldort, Part Two
    http://mdcsurvivors.blogspot.cz/2011/07/pay-no-attention-to-man-behind-that_11.html
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    GAISAKA: Takže Aldort je ideologická 3,14čovina ?
    GAISAKA
    GAISAKA --- ---
    Á propos, mám tu pár reakcí ze debaty, které se svolením autora z pošty přetiskuju, na téma dění v klubu o alter-rodičovství (zkráceně Al-Dortovci nebo alternativci) a následné založení klubu tohoto.

    O tom, kam vede snaha o vyloučení traumat z dětství a výchovy:

    "Ahoj, hlasovala jsem pro založení té tví diskuse. Celkem mě děsí trend, kdy matky chtějívšechno "přírodně", ale zároveň nedůvěřují svým instinktům natolik, aby své děti nevychovávali podle příručky. A taky mi připadá zvrhlé pořád toužit po "šťastném" dítěti. Jasně, pozitivní stavy by měly převvažovat, stejně tak má mít dítě v rodiče důvěru a cítit se u nich bezpečně, ale připadá mi, že tyhlety alternativní metody akorát vedou k nárůstu naprosto sebestředných individuí neschopných překonávat jakoukoli frustraci."

    O klasických majstrštycích, kde alternativci silou své vůle a ideologie přepisují vědecké poznatky:

    "A teda ty kecy o tom, jak se správnou výchovou lze vyhnout období vzdoru, jsou příšerný. Období vzdoru je totiž pro psychický vývoj dítěte přirozené a nepostradatelné. Eliminovat je znamená vyhovět každému rozmaru dítěte, což vede přesně k té sebestřednosti, o které jsem mluvila. Ale ono to platí obecně, lidi se furt snaží dojít nějakého "štěstí", ale následkem své sebestřednosti neumějí prožívat vztahy s ostatními, vycházet si vzájemně vstříc, atd - což je přitom paradoxně jedna z neuspokojivějších věcí."

    GAISAKA
    GAISAKA --- ---
    VRBIK: Díky, dobrá poznámka.
    Myslím to tak /a měl jsem za to, že jsem to tam i tak napsal/, že ideologie by měla být co... nejjednodušší. Každý přístup je vlastně ideologií, ale jsou taky ideologie explicitní a implicitní.
    V tom vidím nebezpečí alternativních přístupů - jsou ideologické implicitně. Tváří se, že nejsou, a o to více jsou. Nicméně tohle je další věc, nad kterou potřebuju ještě trochu podumat.
    VRBIK
    VRBIK --- ---
    GAISAKA: nejde vychovavat deti neideologicky, to jen tak na okraj..
    jinak potencialne zajimave auditko, book. gl.
    GAISAKA
    GAISAKA --- ---
    Ok, dobrá otázka. Taková kvalifikační otázka na začátek. Co je to "normální"?

    Ačkoliv "norm-core výchova" jsem jen tak plácnul, je to vlastně vystihující a nechci se tvářit, že to slovo "normálně" v tom nemá, co do teorie a inspirace, svoje místo. Má. Takže co je to "normální"? Uchylovat se k metodě taxativního vyjmenovávání je nečesté a nesportovní, takže tohle pomineme.)

    Normální je tady asi PRIMÁRNĚ jako antiteze k "alternativnímu". To je důležité. Pokud nejste skeptičtí vůči šarlatánům v alternativní medicíně (neříkám že ta je celá špatně), pokud sledujete "alternativní média" kvůli tomu, že ta "mainstreamová" Vám zatajují pravdu o inside jobu 9/11 (opět, téma je to složitější, ale každopádně si nemyslím, že by si vláda USA nechala ty baráky vyhodit do vzduchu), pokud máte doma orgonit a nekupujete "chemii" v supermarketu a lékarně, pak tu jste špatně,) Jistá skepse, a to většinou v míře více než vrchovaté, je k výše jmenovaným fenoménům otázkou dobrého tónu, vkusu a vzdělání.
    Takže primárně normální či norm-core výchova znamená různě silnou skepsi k různým teoriím a praktikám alternativního rodičovství. Ke skepsi se může, a nemusí, přidávat i prostý subjektivní odpor k těm či oněm věcem.

    Další charakteristikou normality jsou ontologická skepse* a gnozeologická skepse**, "normální rodič neříká, že ví, což je opět protiklad rodiče alternativního, který buďto rovnou "ví" (samozřejmě ví parcialitu, "o něčem konkrétním" si myslí, že "ví" /jak na to atd./), nebo minimálně "hledá" (tedy má jakýsi vhled, jakousi informaci či svou "pravdu", a následně ji rozšiřuje a modeluje. Normální rodič neví nic, což vychází z toho, že není schopen určit, jaké dítě je "an sich", jaké je to dítě "vlastně pro sebe", jaká byla jeho "tabula rasa" (která samozřejmě prázdná nebyla, ale o tom jindy). Respektive, normální rodič není schopen odlišit svoje biologicko-genetické vlivy na dítě od svých vlivů sociálních (nápodoba, viz níže), a to vše od téměř nekonečného množství externalit, jakými jsou takové drobnosti typu kultura, že. Chtít tohle vyřešit, což je ambicí alternativních rodičů jako součást jejich ideologie "hledání" a "dosahování", je moc i pro googlův cloud na elektronickým exponenciálním speedu.
    Normální rodič je dítětem téměř pořád fascinován, často naštváván, ale dítě od něj požívá klasickou liberalistickou úctu. Nesnaží se proto neustále hledat nějaké teorie a praktiky, které by na dítěti zkoušel či dělal dlouhodobě. Dítě není projekt. Dítě je tvor (no dobře, bytost, chcete-li, ale víc mi sedí tvor), jeden z nejbližších členů naší rodiny (!), a úlohou rodiče je

    a) postarat se o jeho bazální potřeby (včetně emocionálních),
    b) být mu vzorem (ne v hodnotovém smyslu, ale nápodobou, tuto úlohu má rodič prostě automaticky v tom dobrém i špatném),
    c) sdělovat, avšak nenutit zkušenosti, přičemž vynalézavost a vemlouvavost jsou zde zvláště ceněny a mají velkou hodnotu.

    Naopak rodič nemá

    a) si myslet, že ví vše o chodu vesmíru a země a tedy i o tom, jak SPRÁVNĚ vychovávat děti,
    b) vychovávat děti ideologicky, nebo i za použití ideologie. To je to pravé nerespektování a ta pravá manipulace.

    Samozřejmě, z toho vychází, že normální rodič má poněkud ztíženou úlohu, protože kvůli skutečnému respektu k dítěti nemůže používat manipulativních technik ať už teoretických (nechválení) nebo praktik (šátkování).

    To je tak ve stručnosti, co mám teď čas.

    ---
    * "I kdyby to bylo, nemohli bychom to poznat".
    ** "I kdybychom to poznali, nemohli bychom to sdělit".


    Diskuze vítána, sám si to zatím za chodu ujasňuju.
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    A co je teda NORM-CORE výchova ? Dyť sme každý jiný (nechci trvalé RO).
    GAISAKA
    GAISAKA --- ---
    Jako odpich do debaty přikládám linky na příspěvek Witchie a moji odpověď v klubu o alternativním rodičovství (jehož průběh diskuze byl impulzem k založení této coby jistého antidota).

    [ WITCHIE @ Šťastný rodič, šťastné dítě. ]
    [ GAISAKA @ Šťastný rodič, šťastné dítě. ]

    Ještě k tomu názvu klubu - snažil jsem se v záhlaví dát důraz na to, že tohle NEMÁ BÝT klub o reliktech normalizační výchovy, o výchově násilím a nezájmem, to vůbec. Má to být klub pro rodiče, kteří akcentují možnosti, které nám doba nabízí a kam jsme se díky tomu ve výchově mohli posunout, avšak pro ty, kteří také nemají nutnost masírovat si svá ega příklonem k té či oné alternativní hovadině.

    Děkuji Vám za pozornost a těším se na plodnou diskuzi.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam