• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANElon Musk respektive jeho firmy SpaceX (Falcon / Heavy / Dragon / Starship), Tesla, Starlink, Neuralink, Boring, xAI
    VACA
    VACA --- ---
    slusnej ulet, tohle je prvni tesla ktera se mi libi :) Mel by v tomhle stylu zacit delat i osobaky aby zachoval designovou ucelenost automobilky :D

    A je to teda definitivni? Pujde to na trh takhle jak to je?
    jestli jo tak z toho mam skoro pocit ze si Musk rekl neco jako: "tak a ted udelame neco sim poradne nasereme CEOs svetovejch automobilek" :D Po vsech strankach, desgnem pocinaje.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    SUMAC: Presne tak. Ja kdysi delal projekt pro jednu leteckou fabriku a jedno z hlavnich doporuceni nasich leteckych expertu bylo udelat "Advanced design office", jejiz jedinym ukolem by bylo produkovat takovyhle "vize", ktere nikdy vyrabet nebudou, ale o kterych napisou vsechny noviny. Reklama.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---




    SUMAC
    SUMAC --- ---
    AXTHEB: ve valcovne se definuje mickrostruktura oceli (a s tim mechanicke vlastnosti). s chemickym slozenim se nic nedela. pokud chces maximalni odolnost vuci krehkemu lomu za kryogenich teplot napr. musis valcovat za tepla a pak za studena s velmi presne kontrolovanou redukci tloustky v kazdem kroku, aplikovat rekrystalizacni zihani mezi hot deformacemi a vytvorit bainit pomoci kontrolovaneho ochlazovani mezi tvarenim za studena a za tepla. je to dost nekolik presne definovanych kroku navic, ktery plech na hrnce nepodstupuje.
    AXTHEB
    AXTHEB --- ---
    SUMAC: Ve válcovně se ještě upravuje složení, nebo jen mechanika?
    BLACKHEAD
    BLACKHEAD --- ---
    MRAKY: Prave ze to vypada jak Humvee na speedu... ;-)
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    DZODZO: evidentne zkoncila doba odlehcovani. :)) si predstavuju Elona s whisky v ruce jak rika "chteji mit tank, budou mit tank" :))
    SUMAC
    SUMAC --- ---
    AXTHEB: nemame, to co s tou AISI 301 oceli musi delat ve valcovne Musk neni to, co delaj vyrobci hrncu. to neco stoji.
    AXTHEB
    AXTHEB --- ---
    Tak space steel, space steel. Z toho z ceho je Starhopper mame doma hrnce, ne?
    SUMAC
    SUMAC --- ---
    DZODZO: je to marketingovy tah, stejne jako posilat auta na orbitu. ma to nalakat lidi na "cool" factor etc.

    my se snazime v ramci vyzkumu na skole o presne opacny postup. vzit "levny" materialy a postupy z automotive a aerospace supply chainu a najit sweet spot, kde cena a robustnost vyroby zajisti space byznysu, ze tyto postupy umozni levnejsi produkt, ktery je navic pouzitelny ne jen pro jeden start, ale pri reentry a vice pouzitich (stejny vyvoj mame s F1, kde nove regulace vyzaduji nekolikanasobne delsi zivotnost morotu, prevodovek atd, uz neni pripustne aby se to rozpadlo po jednom zavodu/startu). cena, zivotnost a lower carbon footpring je hlavni motivace.

    co dela Musk je na jednu stranu genialni. SS a za studena tvarene TWIP, TRIP oceli, a oceli se specialnim bainitem jsou vyvyjene pro auta, ale maji s tim co se dava to starshipu spolecneho pramalo (vlastnostma i cenove, nejsou napr. stainless). twip a trip i pro normalni auto vyrobu jsou porad moc drahe (JLR o tom uvazovali, ale upustili zatim od nich), Musk vytunil tyhle drahe oceli jeste nekolika dalsima specialnima mezi-krokama na maximalni vlastnosti. cool. ale pouzivat presne tenhle spesl material v aute je nesmysl. to ze chce za to auto $40k napovida, ze pouziva nove komercni atuo oceli, co byly taky nabizeny JLR, PSA, Fiatu, ale na space pouziva ty vytuneny 15x drazsi, a zakaznikovy rekne, ze ma v aute space steel..
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    no ale musi ich to vyjst levne, ked to davaju za cenu od $40k, jedine, ze by to dotovali, lebo predpokladam, ze baterka tam bude vacsia ako v model 3, takze tam sa im navysi cena a musia usetrit inde
    SUMAC
    SUMAC --- ---
    DZODZO: nevyjde je to "levne" pokud budou pouzivat stejnej space-spec material, in house, out house, to je jedno. marze na takovym vyrobku je v supply chainu zlomek ceny.

    az si budu kupovat novy auto, tak prvni pozadavek je, aby bylo z materialu odolneho krehkemu lomu za kryogenich teplot, protoze to mi zaruci odolnost atmosfericke korozi (se safety margin asi 300%), zaroven musi byt odolne teceni do 350C protoze to mi zaruci dent resistance (safety margin 700%)...

    je mi jedno, ze to bude stat 15x tolik co normalni auto, protoze penize jsou az na tretim miste. pokud se budu rozhodovat mezi timhle, G class mercedes, nebo Aston Martin DBX, tak se rozhodnu pro "space" Teslu, protoze G i DBX mohly byt spesl, ale nejsou, protoze pouzili normalni materialy, a nepostavili to ze space titanu Ti64 co se pouziva na Orion orbiteru, i kdyz mohli, a to by pak bylo vic cool.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    no asi to bude tazke (heavy), ale zas cenovo ich to vyjde asi levno, hlavne ked si to budu robit inhouse, tu nieco starsich sprav k prechodu starshipu na steel:

    Elon Musk Explains Why the Starship Will Be Stainless Steel - ExtremeTech
    https://www.extremetech.com/...me/284346-elon-musk-explains-why-the-starship-will-be-stainless-steel
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    SUMAC
    SUMAC --- ---
    DZODZO: no jestli chtej pouzivat tenhle material pri hromadne vyrobe aut, tak by me docela zajimalo, jaka je kilogramova cena lisovaneho finalniho panelu v porovnani s normalnin vyliskem z galvanealed steel... ale proc ne, par lidi si to asi koupi.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    SUMAC: ale tam do toho plechu busili kladivom a nic, to je ta ich specialna ocel ktoru pouzivaju na starship a nemalo by to ani reznut
    SUMAC
    SUMAC --- ---
    DZODZO: jo to taky. navic tady tyhle velke rovne plechy maji dost chabou dent resistance a jsou nachylne k oil-canning.
    LADINEK
    LADINEK --- ---
    "To, že došlo k utržení celého vrchlíku a ještě byl vystřelený asi 150m vysoko svědčí o tom, že tlak tam musel být pořádný. (Jak Austin Barnard vtipně poznamenal, vrchlík byl blíže oběžně dráze než SLS za posledních 8 let."

    :-D:-D:-D
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    PER2: to je asi prave kvoli tej pedestrian safety, ze ti nemozu trcat z auta ostre hrany
    SUMAC
    SUMAC --- ---
    PER2: ostra hrana se dost blbe lisuje. ale na to Elon casem prijde..
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam