• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANElon Musk respektive jeho firmy SpaceX (Falcon / Heavy / Dragon / Starship), Tesla, Starlink, Neuralink, Boring, xAI
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    [May 17] Let's watch SpaceX test Starship SN-4!
    https://www.youtube.com/watch?v=3znY3RSvLLM&feature=em-lbcastemail
    NEXIS_CZ
    NEXIS_CZ --- ---
    Battery Day is Coming! | In Depth
    https://www.youtube.com/watch?v=pP971PYzQJs
    MTO
    MTO --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SUMAC: tak v tom případě nechápu... neodymu ani yttria asi v elektromobilech Tesla moc nebude. Čína vyváží neodym i ve formě magnetických hraček pro děti, tak tady jsme asi opravdu na úplně vedlejší koleji vyprávění.. alternativní zásoby vzácných zemin jsou v Grónsku a proto chtěl Trump Grónsko koupit od Dánska, ehm:-)

    Z niobu se dělají trysky pro horní stupně Falconů, které se momentálně zahazujé (stejně jako horní stupně konkurence). Ovšem právě ta Muskova snaha nic nezahazovat (vč. krytů horních stupňů) je skutečně opakem toho, co kosmonautika předváděla doteď: protože vyšla z armídy a pro armádu byly rakety prostě střelivo, spotřební materiál. A tady prostě civilní, obchodnické, "kapitalistické" modely, které vychází z mořeplavby, ale třeba i letectví, prostě vedou nad modely, které vychází od armády ("munice se vystřílí", "proviant se sežere") a ze železnice/uhelného průmyslu (uhlí se vytěží a spálí a abychom ho někam dopravili, tak spotřebujeme víc uhlí). Jako při vší kritice kapitalismu je nutné si uvědomit, že kapitalismus aspoň nějak manageuje vzácné zdroje, snaží se za ně hledat náhrady, recyklovat je, šetřit je... jsou horší paradigmata, která představují různé formy válčení a drancování.

    Nevím jak to bude s magnety v motorech Tesly, ale mám pocit že jsou asynchronní=indukční, ted víc magnetů asi bude v mém motoru z elektrokla, než v Tesle...
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    XCHAOS: elektroauta prosazovali pred par lety jenom vysinutci a experimentatori, nevim o tom, ze by to mela jakakoli levicova nebo zelena strana v programu, sem tam se o tom hovorilo, ale byla to moc velka utopie.
    Snem levicaku te doby byly male auta se spotrebou pod 3 l/100 km se zajistenim uveru statem a poskytnutim minimalniho prijmu v pripade jakekoli neprijemnosti v zivote. Pravicaci s minimalnim prijmem taky leckdy souhlasi ale v podstate tim mysli nezdanitelnou cast prijmu ze zavisle cinnosti.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    DZODZO: napsal jsem to jako prase viz. 'diky' no a tak se stalo, ze jsem misto toho, ze je dnes diky komplexnimu vyvoji doprano 'nejenom' bohatym a chytrym, napsal, jako by se nic nezmenilo, 'jenom chytrym a bohatym'.
    SUMAC
    SUMAC --- ---
    XCHAOS: bavim se o tezkych RE kovech jako je neodym nebo yttrium - Nd ne Nb - preklep sorry! o Nb nevim nic krome toho, ze se pridava do levnych mikrolegovani taznych oceli pro auto prumysl ktery Tesla ani SpaceX stejne nepouziva. Nd je kriticky kov pro elektromagnety, elektricke generatory ve vetrnicich, autech, turbinach atd. 90% se tezi v cine v dost problematickych podminkach z hlediska labour a environment impaktu.

    (ja jsem malem loni presel na TU Delf kde bych delal na vecech pro SpaceX, ale ten post jsem nakonec nedostal v poslednim kole pohoviru... tazke zustavam u aut a v UK.)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    ja ten fetis okolo litia a kobaltu v baterkach nechapem, kedze zivotnost baterky v aute smeruje niekam k milionu najazdenych kilometrov, potom tu mame druhotne vyuzitie v energy storage a potom tu mame samozrejme r&d ohladne recyklacie baterii, ktosi to uz sem myslim daval alebo vedla do elektromobilov, tak len tak pre opacko

    Can electric vehicle batteries be recycled? | Fully Charged
    https://www.youtube.com/watch?v=Bpe8HalVXFU


    a potom tu je tesla report, kde sa dozvieme ze recykluju aj polystyren alebo ze kobalt z konga nepouzivaju, tie ich fabriky su celkom advanced v duchu sustainability, minimalne viac advanced nez bezne provozy

    https://www.tesla.com/ns_videos/tesla-impact-report-2019.pdf
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SUMAC: tak fanoušek Bezose a Amazonu fakt nejsem, ale v té těžbě se mýlíš, hlavně u Tesly a SpaceX. Zaprvé, lithium se netěží nijak drasticky, není to nikl nebo kobalt. Zadruhé, kobaltu je v baterkách Tesly na jednotku kapacity míň, než v tvým telefonu, slyšel jsem, že dokonce žádný, což by mohlo být pravda, pokud by přešli na lithium titanát. Přiznávám se, že detaily nesleduju, ale určitě se ty baterky vyvíjej tak, aby ušetřili. A zatřetí, pokud se podaří vývoj opakovaně použitelné Starship, tak právě poptávka po niobu, který se dnes spolu s celými horními stupni konzumuje při každém startu, klesne...

    Obecně jsem spíš příznivcem kopírování těch lepších nápadů firem Elona Muska, než nějakého nekritického kultu osobnosti a brandu. Ale fakt je, že pro SpaceX bych asi dělal i za byt a stravu, kdybych dostal šanci :)
    SUMAC
    SUMAC --- ---
    XCHAOS: ono nejde jen o produkty a jejich zivotnost, dostupnost etc, ale i o to kdo a jak je bude vyrabet a za jakych podminek pouzivat (etika, pracovni pravo, celkova geopoliticka stabilita, platba dani).

    Musk a Bezos jsou v tomhle spolu s Zuckerbergem a Jobbsem 4 jezdci apokalypsy 21 stoleti. vyrabeji veci v podminkach (Musk, Jobbs) ve kterych globalni kozmumni dostupnost techto vyrobku je podminena orezanim pracovniho prava a etickych ohledu na hole minimum a outsourcovanim vyroby nekam, kde to je ekonomicke (montovny kde makaj deti a politicti vezni v cine, mexiku atd, takze nemusi platit lidem to co doma) a ekologicky bezproblemove (tezba drahych kovu jako Nb, Li, Y v Xinjiangu nebo Africe kde zadny drahy eko regulace nejsou). no a pak Bezos a Zuckerberg se postaraji o distribuci a spotrebu techto producktu tak, ze a) globalne nidko se moc nestara o eticky nebo pracovne pravni aspekt outsourcovane produkce, b) nejaky eticky motivovany bojkot par milionu lidi nebue mit v meritku totalni globalni penetrace Bezose a Zuckrberga zadny vliv; c) diky svoji pozici a navazanosti na zajmy exekutivni moci si muzou diktovat jak a kdy od nich budou vybirany dane, ci jak ktery politik bude moc zasahovat do jejich korporatnich zajmu.

    dovoluju si tvrdit, ze moderni levici od Corbyna pres AOC po individualni labour right pravniky na shopfloorech Hon Hai Precision Industry (Foxconn) v cine nepali az tak dopad cinnosti Muska, Jobbe et al na udrzitelny technologicky pokrok, jako spis eticky, danovy a pracovne-pravni uhel jejich business modelu. moderni levice vidi bezosuv paradox, ktery on sam nevidi a upozornuje na nej (bezosuv paradox je to ze pokud by cela spolecnost pracovala v amazanu, nikdo by si nemohl dovolit koupit nic, co amazon nabizi a Bezos by musel rozdelit svuj prvni trilion dolaru mezi sve zamestnance pac jinak by si na druhy uz bevydelal).
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SEJDA: k tomuhle postoji jsem právě v opozici: snahou o výrobu objektů s trvalejší užitnou hodnotou (luxusní elektromobily, znovupoužitelné rakety) se ve skutečnosti Elon přesně trefil do jádra kritiky konzumní průmyslové civilizace, o kterou se celá desetiletí snaží levice, která ale vlastně nikdy nezvládla nic moc jiného než rebrandování nebo přerozdělení stále toho samého konzumu. Antikonzumní postoje zůstávaly radikálním výstřelkem jedinců na okraji společnosti.

    Pokud vím, tak se současně vyslovoval, že by měl pochopení, kdyby vlády řešily nějaký základní příjem, pokud např. příspěje k tomu, že díky jeho technologiím zaniknou pracovnín místa. Elon hodně obhajuje úspory z rozsahu, ale je třeba mu přiznat, že je chce směrovat nikoliv do konzumu, ale do co nejrychlejší produkce objeků s co největší životností, které mají potenciál zvrátit destruktivní trendy průmyslové civilizace (např. baterie s co největší životností vs. nevratné pálení fosilních paliv, vícenásobně použitá raketa vs. motor za 100 mega USD, který po jednom použití skončí na dně moře, apod.)

    Samozřejmě mi trochu štve ta dominance jediného brandu, ale to je jiný typ kritiky. Není to o dystopické budoucnosti. dystopická je současná civilizace postavená na konzumu fosilních paliv.

    DZODZO: no ale to, že letadlem mohla (až do karantény) lítat každá socka, bylo součástí problému :-)

    technologie by měly být zpřístupněný širokým masám v podstatě až ve chvíli, kdy jsou vyřešené negativní externality. ovšem protože masy rády napodobují chování elit, tak myšlenka luxusního elektromobilu byla geniální: nakonec to budou napodobovat i ty socky, pokud se z toho podaří udělat symbol životní úrovně. (to se pochopitelně nestane, pokud to bude vynucené nějakými regulacemi... toto je trochu rozdíl v americkém a evropském myšlení: úředně nařízené či dotované věci se nestávají zrovna objekty touhy širokých mas...to, že klasické USA víc sázely na dobrovolnost, byla historicky jejich podstatná výhoda, než se z nich stalo to, co je z nich dneska)

    obecně teď stojíme před některými tak temnými možnými scénáři, že Elonovo hravé soutěžení elektromobilů s konvenčními auty, které jsme si mohli užívat, nám bude připadat všechno, jen ne dystopické. Dystopický možná bude svět, do kterého se řítíme, a kde se možná přestane cestovat úplně (případná 2.vlna epidemie by to rychle zazdila...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SUMAC: Tak zrovna Edisona bych za příklad nedával :-) Tesla, ne Edison! :-)

    Myslím, že Elon Musk si umí vybrat přehlížené technologie, do kterých jen někdo nenalil dost peněz. Ať už šlo o asynchronní pohon elektromobilu (nebo prostě elektronicky řízený motor, i když já myslím, že magnety jako v motoru elektrokola v Tesle fakt nejsou) nebo o full-flow raketový motor, tak to všechno jsou zajímavé nápady, dle okolností 40-120 let staré, které jen ve své době prostě nešlo realizovat:. Tesla neměl k dispozici polovodiče a natož pak mikropočítače, které by dokázaly řídit asynchronní motor poháněný baterkou a ne jeho unikátním třífázovým vedením (proto se také zaměřoval na bezdrátové přenosy energie, protože energetická hustota tehdejších akumulátorů zkrátka byla tristní :-), raketoví inženýři 60tých let stěží zvládali motory s uzavřeným cyklem turbíny nad jednou ze složek pohonu (a to ještě Rusové a ještě ne se 100% spolehlivostí, takže částečně nějaký čas tajili, že se o to vůbec pokoušeli - cca do 80tých let) a prostě neměli k dispozici počítačové simulace či co všechno na to bylo potřeba, aby udělali full-flow motory. Vícenásobné použití rakety je nakonec čirou náhodou závislé taky na přesné počítačové navigaci, ale mj. i na GPS - tedy opět na věcech, které v 60tých letech prostě ještě nebyly k mání.

    Takže ono to je spíš, že jsou tu v oběhu 100 a více let nějaké nápady, které značně předběhly dobu, kterým ve své době chyběla nějaká podstatná složka k realizovatelnosti - ne náhodou to strašně často bývá sofistikovaná řídící elektronika, prostě softwareově definované motory, ať už elektrické, nebo raketové. Jde o staré hračky, ale s vysoce vyspělým firmwarem, automaticky a centralizovaně aktualizovaným, běžícím na vysoce vyspělé řídící elektronice. Softwareově definové auto, softwareově definovaná raket. Polovina problémů, které se objeví, jsou zásadně řešené updatem firmwaru.

    Tyhle postupy jsou už desetiletí běžné v IT branži, ale Elonovy firmy jednoduše spojuje to, že neustálé aktualizace vnesl do oborů, kde dosud nebyly zvykem. Oprava chyb již existujících výrobků je pravý opak řízené životnosti, "kurvítek" a nebo konzumního přístupu k technice, který symbolizovaly nejvíc ze všeho právě jednorázově použitelné rakety: samozřejmě, civilizace, ve které její vrcholný výrobek vydrží pracovat právě 3 minuty, než skončí na dně oceánu, je omezená životnost hi-tech výrobků braná jako samozřejmost. Neustálý konzum "vytváří pracovní místa" a udržuje status quo: výrobky s nadčasovou hodnotou narušují koloběh neustálé produkce, destrukce a proměny zdrojů v odpad... akorát s tím nepřišla žádná parta zakuklených revolucionářů, ale vcelku normální firma, která si dokázala udělat pí-ár a vmáčknout se na trh.

    Enviromentální dopad očekávané vysoké životnosti výrobků od elektrických aut po rakety je velký. A tady je paradoxní, že nová levice, která sice desetiletí teoreticky protestovala proti tlakům konzumní společnosti, se pak kriticky postaví k někomu, kdo se dokáže trendu postavit a produkovat po desítkách let opět objekty s dlouhodobou užitnou hodnotou. I to blbé lithium je v baterkách elektromobilů nejspíš uložené líp, než v našich telefonech, které po dvou letech většinou rozflákáme a zahodíme...
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    SEJDA: lietanie tiez bolo na zaciatku doprano iba chytrym a majetnym a dnes (no dobre, teraz zrovna nie... ale vseobecne) lieta lietadlom aj ta posledna socka... doprano je aj menej majetnym, akurat neskor
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    SUMAC: to si napsal moc pekne. Ja to beru podobne, diki lidem jako Musk bychom mohli zit v distopicke budoucnosti v mnohem pripominajici ranny kapitalizmus v USA 19. stol, jenom obohacane o nove gadgets. Ale kvuli socialnim snaham se svet vyvyji komplexneji. Doprano je jenom chytrym a majetnym.
    SUMAC
    SUMAC --- ---
    STARE_CASY: technicky pokrok je vec jedna a tam se moc nehledi na to, jakou etickou nebo psychologickou cenu to ma. nastesti ale na svete nejsou jen muskove a von brauni, ale i lidi jako Gene Debs, Bill La Follette nebo Bertrand Russell, kterysice neposunujou lidstvo po technicke strance, ale pro pokrok udelali uplne stejne jako vynalezci a prumyslovi magnati.

    muskova reseni jsou revolucni a dost zajimava, ale neni to vyvoj novych veci, spis divani se na existijici reseni z jineho uhlu a propojovani nepropojitelneho tak, aby to ekonomicky fungovalo, plus jeho PR a brand co to vsechno primarne zene. Edison nebo von Braun bebo Frank Whittle byli neco uplne jineho nez je Musk.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    STARE_CASY: v tomhle se lišíme. kdybych dostal šanci, tak zejména pro SpaceX bych pracoval hned... (ovšem to asi pro téměř jakoukoliv kosmickou firmu; otázka je, v čem bych dokázal být přínosem, ale přeci jen mám alespoň nějaké zkušenonsti z technického oboru, takže bych měl snad nepatrně lepší šance než někdo, kdo jen prodával fast food...)
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    Poslední dny je to tady dost vtipná diskuse a tohle a tohle jsou vlastně dost trefné ilustrace a shrnutí více věcí.

    Musk se od začátku projevuje furt stejně. Je furt stejně kontroverzní, furt stejné lidské hovado - několikrát rozvedený, celá řada velmi schopných zaměstnanců od něj utekla, protože má šílené nároky a od začátku pořád stejně deklaruje jediný cíl, za kterým je ochotný jít "přes mrtvoly".

    Jenže naprostá většina lidí funguje tak, že dokud jejich oblíbenec dělá věci, které se jim líbí, zcela pomíjejí negativa. Jakmile ale udělá jediný větší krok mimo, náhle "prohlédnou" a je to najednou kokot, von Braun, cokoli. Co na tom, že jejich oblíbenec od začátku zcela otevřeně říká, že přesně tohle udělá a tudy půjde. Ne, dokud dělá jen to, co se líbí, tak mu prostě nevěří, že by to mohl udělat.

    Osobně sleduju aktivity Muska především z pohledu technických řešení, která produkují jeho firmy. V tomto ohledu se cítím být fanouškem SpaceX i Tesly a vnímám to, že bez Muskovy povahy by ty firmy nikdy nebyly tam, kde jsou. Osobně bych do těch firem nikdy nešel a Muska bych za šéfa nechtěl. Je mi jasné, že tím pádem se vždy budu na úspěch dívat zpovzdálí, ale nijak mi to nevadí. Způsob, jakým se Musk chová k zaměstnancům a jak všechno rve úplně na doraz, je šílený. Na druhé straně je velmi často vidět, že tyhle nároky má vždy i sám na sebe. Lze-li vůbec mluvit o sympatiích, pak v tomto ohledu je mi sympatický. Ale jinak Musk prostě je ve stejné skupině lidí jako byl von Braun, Edison nebo třeba Jobs. Lidi, kteří mají vizi, mají představu, jak ji naplnit, a jdou si za tím bez ohledu na situaci. Dokonce bych si troufl tvrdit, že většina těch, kteří něčeho velkého dosáhli, byli lidsky strašný hovada. Von Braun byl nácek, Edison neváhal podvádět, Jobs... No, to je kapitola sama pro sebe.

    Osobně si myslím, že rozebírat tady opakovaně Muskovu osobnost a znovu a znovu tu vyjadřovat údiv nad tím, jak se někde projevil jako kokot a jak si jde za svou vizí vlastně přes mrtvoly (ne doslova, ale zas tak moc by mne nepřekvapilo, kdyby při kolonizaci Marsu za pár let riskoval víc, než je dnes běžné), je úplně zbytečné. Musk takový je furt a furt se bude se svou povahou dostávat do situací, kdy mu ujedou nervy. Pro mne je zábavné to sledovat (takové guilty pleasure), ale neskonale víc mne zajímají věci jako postup testování prototypů Starship, fascinovaně se dívám na obrovské vývojové skoky u Neuralinku, baví mne technická řešení použitá při výrobě Tesly. Stejně tak jsem byl fascinován neuvěřitelně pokrokovým řešením raket V-2 a bylo mi úplně jedno, jaký byl von Braun jako člověk. Nějak si nedělám iluze o tom, že ti, kteří posouvají pokrok, musejí být současně etalon etiky a morálky. A už vůbec nemám iluze o tom, že když je někdo dobrý v jednom oboru, musí být hvězda jinde - to platí nejen pro Muska, ale obecně. Nikdy nepochopím to adorování různých elit, když začnou chytroprně plácat o něčem, co je mimo jejich obor. Takže Muskovy epidemiologické výlety (a výlevy) jsou stejně tak směroplatné, jako politické rozbory českých herců a lékařů (ad absurdum).
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    E2E4: no mě se líbí slovo "progresivismus". v zásadě se pořád tak nějak pokládám za "progresivistu", a myslím, že Elonovi pořád fandím proto, že se dokáže vejít do téhle škatulky. Ale právě že ne každá změna je pokrok. Podle mě diskuze je nutná o tom, jaká změna (spoleečnosti, technologie, whatever) se nám líbí a pomáhá nám, a jaká nás naopak omezuje. Ne každá změna je k lepšímu, v tomto může být konzervativní pohled dobrý. V zásadě mi ale nevadí, pokud úspěšný podnikatel v rámci prosazování změn, které se mi líbí, zbohatne - koukám se na to optikou, že já bych taky rád, než že je to špatně. V tomto ohledu jsem liberál, a ne levice. Ale současně nevěřím, že účel světí prostředky: v tomto je Elon zatím tak nějak na hraně, ale pokud na té kolonizaci Marsu ulítne tolik, že by účel začal světit prostředky, tak z něj bude normální von Braun a já holt přestanu být fanouškem.
    E2E4
    E2E4 --- ---
    XCHAOS: pekna ilustrace jak dělení na liberální a konzervativní už v přinejmenším v USA nedává moc smyslu už ani jako divadýlko pro voliče, co rozhoduje jsou tak jako tak byznys zájmy.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Jinak vývoj nálad ohledně Elona Muska a online komunity je zajímavý. Před takovými 5 lety Elona Muska nejvíc ze všeho nenáviděl typický online pravičák: dělal podezřelé disruptivní věci kolem aut (elektromobily) a energetiky (solární panely) a čerpal na to státní dotace a kazil kšeft zavedeným korporacím a makléřům zvýklým shortovat akcie čehokoliv, co se jim zlíbí, nezpochybňoval globální oteplování, ale jako jeden z mála nabízel konkrétní řešení. Tedy docela hlavolam pro takové ty zavedené online "konzervativní" groupthink kánony (globální oteplování neexistuje, hlavně neregulovat auta, apod.)

    Jenže dnes s ním začíná víc a víc jít do střetu především online levice, což může mít několik důvodů: samozřejmě, je trochu jiný typ miliardáře, ale to, že se napojuje na různé státní dotace a pobídky, vadí paradoxně levici úplně stejně, jako pravici. Dále je samozřejmě kritizováno poměrně agresivní využívání konkurence na trhu práce... ale hlavně mám podezření, že, podobně jako konzervativcům, vadí levici Muskův až lehce transhumanistický progresivismus: levicoví intelektuálové mají pocit, že na definici pokroku mají staletý monopol a libertariánská verze progresivismu je v tomhle ohledu větší třídní nepřítel, než v podstatě neškodná a předem k neúspěchu odsouzená snaha konzervativců se zahrabat v jakýchkoliv momentálních pozicích, kterých společnost a ekonomika náhodou dosáhla tak cca během předchozí generace.

    Já jsem v tomhle sporu tak trochu neutrální. Víc mi mi bavil stále ještě poněkud "alternativní" či "undergroundový" Elon Musk před 5 až 10 lety, kdy byl jasný potenciál, že jeho firmy dokáží neuvěřitelné věci, ale nebylo jasné, jestli se to povede a bylo čemu fandit. Současná velkohubá verze, kdy už se ty věci povedly, ale místo nějaké přímočaré utilizace se jde cestou ještě megalomanštějších projektů, mě už tolik nebere. Nejsem fanouškem AI, jezdím pravidelně MHD, chtěl bych levný elektromobil který by si mohla dovolit středoevropská eko-uvědomělá nižší střední třída a levné meziplanetární sondy pro každého, třeba pro středoevropský spolek nadšenců :-) ale současný Elon Musk prostě přichází s výroky a plány, které už jsou poněkud egomaniakální. Stačil by mi průzkum Marsu s menší reality show, kolonizace mi přijde úlet. Auto nepotřebuju, aby se mi řídilo samo, stačí mi když bude na elektřinu a kdekoliv si ho dobiju. Chybí mi v Elononových vizích možnost nějakého partnerství s malým a středním podnikáním, které nabízel třeba PC ekosystém a později Internet: pokud nejsem supergeniální superpracovitý zaměstnanec ochotný žít v USA, tak se do toho všeho můžu zapojit v podstatě jen jako konzument. Dokonce i propagandu zvládne Elon sám na Twitteru, takže pro svoje letité fanoušky vlastně nemá žádné využití... je to fakt takové dvojsečné.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam