• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANElon Musk respektive jeho firmy SpaceX (Falcon / Heavy / Dragon / Starship), Tesla, Starlink, Neuralink, Boring, xAI
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DZODZO: no já bych třeba využil elektrickou dodávku, ale právě že Tesla cílí na trh, na kterém se dělají tahle spontánní lifestylová rozhodnutí. Živnostníci jezděj s ojetými dodávkami, a ty nové kupujou decision-makeři větších firem pod bůhvíjakým tlakem. I když třeba Rohlík prý rozvoz elektromobily testoval, ale prostě jim to nevyšlo. ten standby čas na dobíjení je zatím moc velký a celý den to nevydrželo, či co.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    SEJDA: tak momentalne sa da aj tesla povazovat ako novy kram aby si byl cool, tiez je to len auto, tuto podla mna zavazil ten obchodny model, kedy teslu si mozes kliknut na webe a dorucia ti ju bezkontaktne az pred dvere, kdezto klasicke automobilky si idu ten svoj zastaraly dealership model, kedy musis drepiet v nejakej predajni, kde do teba tlaci dealer nejake hovna, aby si si naklikal este priplatkovu vybavu za kavu a susenky :)
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    DZODZO: korona ukazala, jak moc je nakup nekterych veci spojeny jenom s tim, ze nechces vypadat jako uplny kokot pred kamosi, tak si koupis novy kram, aby jsi byl cool.
    Stejne propady jde sledovat vsude, kde jde o nejakou formu luxusniho, modniho, styloveho zbozi. Doma, sam k sobe, takove veci nikdo neresi. Jakmile ale vyleze mezi zakazniky, kolegy, kamaradky, citi nahle potrebu si koupit nove auto, prestoze to dava jenom maly smysl.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    korona ukazala cisarove nove saty?

    US Auto Sales Down 496,000 In 1st Quarter | CleanTechnica
    https://cleantechnica.com/2020/05/17/us-auto-sales-down-496000-in-1st-quarter/
    MIMA_A
    MIMA_A --- ---
    ONDRA_99: literally watching the paint dry
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---

    T - 10 dní


    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    ONDRA_99: já jsem to teď náhodou zapnul a Tim to ukončil :) tak nic
    ONDRA_99
    ONDRA_99 --- ---
    TOXICMAN: Jako tohle uz chce hodne velke fanouskovstvi koukat na video s tim ze vubec nevis jestli a v kolik se neco bude konat.
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    [May 17] Let's watch SpaceX test Starship SN-4!
    https://www.youtube.com/watch?v=3znY3RSvLLM&feature=em-lbcastemail
    NEXIS_CZ
    NEXIS_CZ --- ---
    Battery Day is Coming! | In Depth
    https://www.youtube.com/watch?v=pP971PYzQJs
    MTO
    MTO --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SUMAC: tak v tom případě nechápu... neodymu ani yttria asi v elektromobilech Tesla moc nebude. Čína vyváží neodym i ve formě magnetických hraček pro děti, tak tady jsme asi opravdu na úplně vedlejší koleji vyprávění.. alternativní zásoby vzácných zemin jsou v Grónsku a proto chtěl Trump Grónsko koupit od Dánska, ehm:-)

    Z niobu se dělají trysky pro horní stupně Falconů, které se momentálně zahazujé (stejně jako horní stupně konkurence). Ovšem právě ta Muskova snaha nic nezahazovat (vč. krytů horních stupňů) je skutečně opakem toho, co kosmonautika předváděla doteď: protože vyšla z armídy a pro armádu byly rakety prostě střelivo, spotřební materiál. A tady prostě civilní, obchodnické, "kapitalistické" modely, které vychází z mořeplavby, ale třeba i letectví, prostě vedou nad modely, které vychází od armády ("munice se vystřílí", "proviant se sežere") a ze železnice/uhelného průmyslu (uhlí se vytěží a spálí a abychom ho někam dopravili, tak spotřebujeme víc uhlí). Jako při vší kritice kapitalismu je nutné si uvědomit, že kapitalismus aspoň nějak manageuje vzácné zdroje, snaží se za ně hledat náhrady, recyklovat je, šetřit je... jsou horší paradigmata, která představují různé formy válčení a drancování.

    Nevím jak to bude s magnety v motorech Tesly, ale mám pocit že jsou asynchronní=indukční, ted víc magnetů asi bude v mém motoru z elektrokla, než v Tesle...
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    XCHAOS: elektroauta prosazovali pred par lety jenom vysinutci a experimentatori, nevim o tom, ze by to mela jakakoli levicova nebo zelena strana v programu, sem tam se o tom hovorilo, ale byla to moc velka utopie.
    Snem levicaku te doby byly male auta se spotrebou pod 3 l/100 km se zajistenim uveru statem a poskytnutim minimalniho prijmu v pripade jakekoli neprijemnosti v zivote. Pravicaci s minimalnim prijmem taky leckdy souhlasi ale v podstate tim mysli nezdanitelnou cast prijmu ze zavisle cinnosti.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    DZODZO: napsal jsem to jako prase viz. 'diky' no a tak se stalo, ze jsem misto toho, ze je dnes diky komplexnimu vyvoji doprano 'nejenom' bohatym a chytrym, napsal, jako by se nic nezmenilo, 'jenom chytrym a bohatym'.
    SUMAC
    SUMAC --- ---
    XCHAOS: bavim se o tezkych RE kovech jako je neodym nebo yttrium - Nd ne Nb - preklep sorry! o Nb nevim nic krome toho, ze se pridava do levnych mikrolegovani taznych oceli pro auto prumysl ktery Tesla ani SpaceX stejne nepouziva. Nd je kriticky kov pro elektromagnety, elektricke generatory ve vetrnicich, autech, turbinach atd. 90% se tezi v cine v dost problematickych podminkach z hlediska labour a environment impaktu.

    (ja jsem malem loni presel na TU Delf kde bych delal na vecech pro SpaceX, ale ten post jsem nakonec nedostal v poslednim kole pohoviru... tazke zustavam u aut a v UK.)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    ja ten fetis okolo litia a kobaltu v baterkach nechapem, kedze zivotnost baterky v aute smeruje niekam k milionu najazdenych kilometrov, potom tu mame druhotne vyuzitie v energy storage a potom tu mame samozrejme r&d ohladne recyklacie baterii, ktosi to uz sem myslim daval alebo vedla do elektromobilov, tak len tak pre opacko

    Can electric vehicle batteries be recycled? | Fully Charged
    https://www.youtube.com/watch?v=Bpe8HalVXFU


    a potom tu je tesla report, kde sa dozvieme ze recykluju aj polystyren alebo ze kobalt z konga nepouzivaju, tie ich fabriky su celkom advanced v duchu sustainability, minimalne viac advanced nez bezne provozy

    https://www.tesla.com/ns_videos/tesla-impact-report-2019.pdf
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SUMAC: tak fanoušek Bezose a Amazonu fakt nejsem, ale v té těžbě se mýlíš, hlavně u Tesly a SpaceX. Zaprvé, lithium se netěží nijak drasticky, není to nikl nebo kobalt. Zadruhé, kobaltu je v baterkách Tesly na jednotku kapacity míň, než v tvým telefonu, slyšel jsem, že dokonce žádný, což by mohlo být pravda, pokud by přešli na lithium titanát. Přiznávám se, že detaily nesleduju, ale určitě se ty baterky vyvíjej tak, aby ušetřili. A zatřetí, pokud se podaří vývoj opakovaně použitelné Starship, tak právě poptávka po niobu, který se dnes spolu s celými horními stupni konzumuje při každém startu, klesne...

    Obecně jsem spíš příznivcem kopírování těch lepších nápadů firem Elona Muska, než nějakého nekritického kultu osobnosti a brandu. Ale fakt je, že pro SpaceX bych asi dělal i za byt a stravu, kdybych dostal šanci :)
    SUMAC
    SUMAC --- ---
    XCHAOS: ono nejde jen o produkty a jejich zivotnost, dostupnost etc, ale i o to kdo a jak je bude vyrabet a za jakych podminek pouzivat (etika, pracovni pravo, celkova geopoliticka stabilita, platba dani).

    Musk a Bezos jsou v tomhle spolu s Zuckerbergem a Jobbsem 4 jezdci apokalypsy 21 stoleti. vyrabeji veci v podminkach (Musk, Jobbs) ve kterych globalni kozmumni dostupnost techto vyrobku je podminena orezanim pracovniho prava a etickych ohledu na hole minimum a outsourcovanim vyroby nekam, kde to je ekonomicke (montovny kde makaj deti a politicti vezni v cine, mexiku atd, takze nemusi platit lidem to co doma) a ekologicky bezproblemove (tezba drahych kovu jako Nb, Li, Y v Xinjiangu nebo Africe kde zadny drahy eko regulace nejsou). no a pak Bezos a Zuckerberg se postaraji o distribuci a spotrebu techto producktu tak, ze a) globalne nidko se moc nestara o eticky nebo pracovne pravni aspekt outsourcovane produkce, b) nejaky eticky motivovany bojkot par milionu lidi nebue mit v meritku totalni globalni penetrace Bezose a Zuckrberga zadny vliv; c) diky svoji pozici a navazanosti na zajmy exekutivni moci si muzou diktovat jak a kdy od nich budou vybirany dane, ci jak ktery politik bude moc zasahovat do jejich korporatnich zajmu.

    dovoluju si tvrdit, ze moderni levici od Corbyna pres AOC po individualni labour right pravniky na shopfloorech Hon Hai Precision Industry (Foxconn) v cine nepali az tak dopad cinnosti Muska, Jobbe et al na udrzitelny technologicky pokrok, jako spis eticky, danovy a pracovne-pravni uhel jejich business modelu. moderni levice vidi bezosuv paradox, ktery on sam nevidi a upozornuje na nej (bezosuv paradox je to ze pokud by cela spolecnost pracovala v amazanu, nikdo by si nemohl dovolit koupit nic, co amazon nabizi a Bezos by musel rozdelit svuj prvni trilion dolaru mezi sve zamestnance pac jinak by si na druhy uz bevydelal).
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SEJDA: k tomuhle postoji jsem právě v opozici: snahou o výrobu objektů s trvalejší užitnou hodnotou (luxusní elektromobily, znovupoužitelné rakety) se ve skutečnosti Elon přesně trefil do jádra kritiky konzumní průmyslové civilizace, o kterou se celá desetiletí snaží levice, která ale vlastně nikdy nezvládla nic moc jiného než rebrandování nebo přerozdělení stále toho samého konzumu. Antikonzumní postoje zůstávaly radikálním výstřelkem jedinců na okraji společnosti.

    Pokud vím, tak se současně vyslovoval, že by měl pochopení, kdyby vlády řešily nějaký základní příjem, pokud např. příspěje k tomu, že díky jeho technologiím zaniknou pracovnín místa. Elon hodně obhajuje úspory z rozsahu, ale je třeba mu přiznat, že je chce směrovat nikoliv do konzumu, ale do co nejrychlejší produkce objeků s co největší životností, které mají potenciál zvrátit destruktivní trendy průmyslové civilizace (např. baterie s co největší životností vs. nevratné pálení fosilních paliv, vícenásobně použitá raketa vs. motor za 100 mega USD, který po jednom použití skončí na dně moře, apod.)

    Samozřejmě mi trochu štve ta dominance jediného brandu, ale to je jiný typ kritiky. Není to o dystopické budoucnosti. dystopická je současná civilizace postavená na konzumu fosilních paliv.

    DZODZO: no ale to, že letadlem mohla (až do karantény) lítat každá socka, bylo součástí problému :-)

    technologie by měly být zpřístupněný širokým masám v podstatě až ve chvíli, kdy jsou vyřešené negativní externality. ovšem protože masy rády napodobují chování elit, tak myšlenka luxusního elektromobilu byla geniální: nakonec to budou napodobovat i ty socky, pokud se z toho podaří udělat symbol životní úrovně. (to se pochopitelně nestane, pokud to bude vynucené nějakými regulacemi... toto je trochu rozdíl v americkém a evropském myšlení: úředně nařízené či dotované věci se nestávají zrovna objekty touhy širokých mas...to, že klasické USA víc sázely na dobrovolnost, byla historicky jejich podstatná výhoda, než se z nich stalo to, co je z nich dneska)

    obecně teď stojíme před některými tak temnými možnými scénáři, že Elonovo hravé soutěžení elektromobilů s konvenčními auty, které jsme si mohli užívat, nám bude připadat všechno, jen ne dystopické. Dystopický možná bude svět, do kterého se řítíme, a kde se možná přestane cestovat úplně (případná 2.vlna epidemie by to rychle zazdila...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SUMAC: Tak zrovna Edisona bych za příklad nedával :-) Tesla, ne Edison! :-)

    Myslím, že Elon Musk si umí vybrat přehlížené technologie, do kterých jen někdo nenalil dost peněz. Ať už šlo o asynchronní pohon elektromobilu (nebo prostě elektronicky řízený motor, i když já myslím, že magnety jako v motoru elektrokola v Tesle fakt nejsou) nebo o full-flow raketový motor, tak to všechno jsou zajímavé nápady, dle okolností 40-120 let staré, které jen ve své době prostě nešlo realizovat:. Tesla neměl k dispozici polovodiče a natož pak mikropočítače, které by dokázaly řídit asynchronní motor poháněný baterkou a ne jeho unikátním třífázovým vedením (proto se také zaměřoval na bezdrátové přenosy energie, protože energetická hustota tehdejších akumulátorů zkrátka byla tristní :-), raketoví inženýři 60tých let stěží zvládali motory s uzavřeným cyklem turbíny nad jednou ze složek pohonu (a to ještě Rusové a ještě ne se 100% spolehlivostí, takže částečně nějaký čas tajili, že se o to vůbec pokoušeli - cca do 80tých let) a prostě neměli k dispozici počítačové simulace či co všechno na to bylo potřeba, aby udělali full-flow motory. Vícenásobné použití rakety je nakonec čirou náhodou závislé taky na přesné počítačové navigaci, ale mj. i na GPS - tedy opět na věcech, které v 60tých letech prostě ještě nebyly k mání.

    Takže ono to je spíš, že jsou tu v oběhu 100 a více let nějaké nápady, které značně předběhly dobu, kterým ve své době chyběla nějaká podstatná složka k realizovatelnosti - ne náhodou to strašně často bývá sofistikovaná řídící elektronika, prostě softwareově definované motory, ať už elektrické, nebo raketové. Jde o staré hračky, ale s vysoce vyspělým firmwarem, automaticky a centralizovaně aktualizovaným, běžícím na vysoce vyspělé řídící elektronice. Softwareově definové auto, softwareově definovaná raket. Polovina problémů, které se objeví, jsou zásadně řešené updatem firmwaru.

    Tyhle postupy jsou už desetiletí běžné v IT branži, ale Elonovy firmy jednoduše spojuje to, že neustálé aktualizace vnesl do oborů, kde dosud nebyly zvykem. Oprava chyb již existujících výrobků je pravý opak řízené životnosti, "kurvítek" a nebo konzumního přístupu k technice, který symbolizovaly nejvíc ze všeho právě jednorázově použitelné rakety: samozřejmě, civilizace, ve které její vrcholný výrobek vydrží pracovat právě 3 minuty, než skončí na dně oceánu, je omezená životnost hi-tech výrobků braná jako samozřejmost. Neustálý konzum "vytváří pracovní místa" a udržuje status quo: výrobky s nadčasovou hodnotou narušují koloběh neustálé produkce, destrukce a proměny zdrojů v odpad... akorát s tím nepřišla žádná parta zakuklených revolucionářů, ale vcelku normální firma, která si dokázala udělat pí-ár a vmáčknout se na trh.

    Enviromentální dopad očekávané vysoké životnosti výrobků od elektrických aut po rakety je velký. A tady je paradoxní, že nová levice, která sice desetiletí teoreticky protestovala proti tlakům konzumní společnosti, se pak kriticky postaví k někomu, kdo se dokáže trendu postavit a produkovat po desítkách let opět objekty s dlouhodobou užitnou hodnotou. I to blbé lithium je v baterkách elektromobilů nejspíš uložené líp, než v našich telefonech, které po dvou letech většinou rozflákáme a zahodíme...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam