SUMAC: Tak zrovna Edisona bych za příklad nedával :-) Tesla, ne Edison! :-)
Myslím, že Elon Musk si umí vybrat přehlížené technologie, do kterých jen někdo nenalil dost peněz. Ať už šlo o asynchronní pohon elektromobilu (nebo prostě elektronicky řízený motor, i když já myslím, že magnety jako v motoru elektrokola v Tesle fakt nejsou) nebo o full-flow raketový motor, tak to všechno jsou zajímavé nápady, dle okolností 40-120 let staré, které jen ve své době prostě nešlo realizovat:. Tesla neměl k dispozici polovodiče a natož pak mikropočítače, které by dokázaly řídit asynchronní motor poháněný baterkou a ne jeho unikátním třífázovým vedením (proto se také zaměřoval na bezdrátové přenosy energie, protože energetická hustota tehdejších akumulátorů zkrátka byla tristní :-), raketoví inženýři 60tých let stěží zvládali motory s uzavřeným cyklem turbíny nad jednou ze složek pohonu (a to ještě Rusové a ještě ne se 100% spolehlivostí, takže částečně nějaký čas tajili, že se o to vůbec pokoušeli - cca do 80tých let) a prostě neměli k dispozici počítačové simulace či co všechno na to bylo potřeba, aby udělali full-flow motory. Vícenásobné použití rakety je nakonec čirou náhodou závislé taky na přesné počítačové navigaci, ale mj. i na GPS - tedy opět na věcech, které v 60tých letech prostě ještě nebyly k mání.
Takže ono to je spíš, že jsou tu v oběhu 100 a více let nějaké nápady, které značně předběhly dobu, kterým ve své době chyběla nějaká podstatná složka k realizovatelnosti - ne náhodou to strašně často bývá sofistikovaná řídící elektronika, prostě softwareově definované motory, ať už elektrické, nebo raketové. Jde o staré hračky, ale s vysoce vyspělým firmwarem, automaticky a centralizovaně aktualizovaným, běžícím na vysoce vyspělé řídící elektronice. Softwareově definové auto, softwareově definovaná raket. Polovina problémů, které se objeví, jsou zásadně řešené updatem firmwaru.
Tyhle postupy jsou už desetiletí běžné v IT branži, ale Elonovy firmy jednoduše spojuje to, že neustálé aktualizace vnesl do oborů, kde dosud nebyly zvykem. Oprava chyb již existujících výrobků je pravý opak řízené životnosti, "kurvítek" a nebo konzumního přístupu k technice, který symbolizovaly nejvíc ze všeho právě jednorázově použitelné rakety: samozřejmě, civilizace, ve které její vrcholný výrobek vydrží pracovat právě 3 minuty, než skončí na dně oceánu, je omezená životnost hi-tech výrobků braná jako samozřejmost. Neustálý konzum "vytváří pracovní místa" a udržuje status quo: výrobky s nadčasovou hodnotou narušují koloběh neustálé produkce, destrukce a proměny zdrojů v odpad... akorát s tím nepřišla žádná parta zakuklených revolucionářů, ale vcelku normální firma, která si dokázala udělat pí-ár a vmáčknout se na trh.
Enviromentální dopad očekávané vysoké životnosti výrobků od elektrických aut po rakety je velký. A tady je paradoxní, že nová levice, která sice desetiletí teoreticky protestovala proti tlakům konzumní společnosti, se pak kriticky postaví k někomu, kdo se dokáže trendu postavit a produkovat po desítkách let opět objekty s dlouhodobou užitnou hodnotou. I to blbé lithium je v baterkách elektromobilů nejspíš uložené líp, než v našich telefonech, které po dvou letech většinou rozflákáme a zahodíme...