• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANElon Musk respektive jeho firmy SpaceX (Falcon / Heavy / Dragon / Starship), Tesla, Starlink, Neuralink, Boring, xAI
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    ELON MUSK, JAY LENO AND THE 2021 CYBERTRUCK (FULL SEGMENT) | Jay Leno's Garage
    https://www.youtube.com/watch?v=25ZuKkbHdqM
    MIMA_A
    MIMA_A --- ---
    Comparison between DM-2 and other SpaceX LEO Missions (CRS, Starlink, DM-1). Seems like DM-2 was quite different form DM-1. A much shallower trajectory (similar to an RTLS CRS mission) and a peak acceleration of 4Gs

    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    STARE_CASY: Jiste, je mozne, ze mas pravdu. Nicmene, jak jsem psal nize, to srovnani objemu tam neni ;)
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    SEJDA: JWST poletí na Ariane hlavně proto, protože v době návrhu a přípravy byla Ariane 5 novou raketou s výbornými parametry a s těmi se od začátku počítá. Podle původních plánů měl být JWST hotový už v roce 2014, teď, když to dobře půjde, by mohl startovat příští rok.

    V takové situaci opravdu nikdo ani nebude uvažovat o tom, že by se nosná raketa změnila, když už je celý projekt tomu přizpůsobený a z hlediska nákladů to už stejně hraje pramalou roli.

    Zajímavé to je u projektů, které vznikají dnes. A to zejména u těch, které jsou ve fázi přípravy. Ale nejen u nich - viz zařazení Falconu Heavy mezi alternativní nosiče u projektu Europa Clipper. Plánuje se sice se SLS, ale jako alternativa je ještě Delta IV Heavy a Falcon Heavy.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    MRAKY: Benkhenovi bys mohl verit, jednak pilotoval 25 ruznych typu letadel (vojenskych), letel na 2 ruznych raketoplanech (genracne) a k tomu ma i doktorat z mechaniky.
    Defakto mu chybi do sbirky jenom Sojuz, tak si pockejme, jak to srovna japonsky astronaut, az bude startovat.
    Lidske pocity se totiz dost blbe kalibruji.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    TOXICMAN: chybi tam rozmery nakladu, nosnost jasne limituje zasoby pohonnych latech, ale velikost napriklad limituje solarni panely, coz je dulezitejsi pro intove pohony atp.
    Taky Ariane 5 bude vynaset JWST, proc asi.
    V dudledku je ti jedno kolikrat se ti predrazi hydrazin, kdyz na satelitu zadny nemas.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    spacex bude zachvilu potrebovat viac droneshipov a launchpadov ak chcu launchovat niekolko rakiet po sebe

    SpaceX to ring in Crew Dragon's success with a Starlink launch and landing
    https://www.teslarati.com/spacex-crew-dragon-success-next-starlink-launch/
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    MRAKY: hele, to naprosto netuším. Mne ten původní dotaz zaujal taky a začal jsem to hledat. Ty grafy jsou jen výsledkem slušného google-fu.
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    Jen tak pro zajímavost - když jsem hledal info o zrychlení, tak jsem narazil na pěknou stránku s manuály k mnoha nosičům. Dá se z toho vyčíst spousta zajímavých informací.

    Resources and references on the topic of space exploration - Space Exploration Meta Stack Exchange
    https://space.meta.stackexchange.com/...ces-and-references-on-the-topic-of-space-exploration/319#319

    Třeba k Space Shuttle je tam 1200stránkové pdf. :)

    Je tam i větší graf zrychlení.



    MRAKY
    MRAKY --- ---
    STARE_CASY: existuji nejake metodiky/normy jak merit trebas ty vibrace ?
    VOYTEX
    VOYTEX --- ---
    MRAKY: rikaji min G, ale vetsi vibrace nez v shuttle
    SpaceX Crew Dragon chalks up picture-perfect docking at International Space Station - CBS News
    https://www.cbsnews.com/news/spacex-crew-dragon-docking-international-space-station/
    Behnken, who flew twice aboard the space shuttle, recalled a fairly rough ride on the orbit while its two solid-fuel boosters were firing, but a smooth ascent after that with the shuttle's three liquid-fueled engines.

    He and Hurley expected the Falcon 9 ride to smooth out after the rocket's first stage, powered by nine engines and generating 1.7 million pounds of thrust, was jettisoned about two-and-a-half minutes into flight. The Falcon's second stage is powered by a single engine.

    "We were surprised a little bit by how smooth things were off the pad," Behnken said. "The space shuttle was a pretty rough ride heading into orbit with the solid rocket boosters, and our expectation was as we continued with (our) flight into second stage, that things would basically get a lot smoother than the space shuttle.

    "But Dragon was huffin' and puffin' all the way into orbit, and we were definitely riding a Dragon all the way up," he said. "So it was not quite the same ride, the smooth ride as the space shuttle was up to MECO [main engine cutoff], a little bit less Gs but a little bit more 'alive' is probably the best way I could describe it."

    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    EL_KO: Nevím, jak to je u těchto konkrétních raket, ale rozdíly vždy byly a někdy dost značné. Třeba při letu Mercury si posádka užila až 8 G, při letu Sojuzu to je do 4 G, Saturn V také kolem 4 G, naopak raketoplány měly kolem 2,5 G, špičkově 3 G.

    A není to rozhodně lineární, ta síla přichází postupně a během oddělování stupňů pochopitelně chvilku padá k 0 G. Takhle vypadá třeba křivka pro Sojuz:



    Při letech Apollo to vypadalo takto:



    Zajímavý průběh měly raketoplány:



    Na Mercury to byla pořádná jízda:



    K Falconu se pak dá najít graf z kompletní telemetrie (nejde o poslední let s posádkou, ber to jen jako ukázku).




    Při prostém vizuálním srovnání startů ti to moc nepřijde, chtělo by to srovnat vedle sebe jednotlivé lety, abys viděl rozdíl po nějaké době letu. Vzhledem k tomu, že motory na kapalná paliva mají postupný náběh, tak růst síly bude vždy postupný a tedy na oko velmi podobný. Rozdíly nastanou až později, kdy motory jednak jedou na plný tah, jednak postupně ubývá palivo, takže poměr tahu k hmotnosti rakety se mění a raketa tedy víc a víc zrychluje až do vypnutí motoru (odhození stupně).
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    EL_KO: kdyz delali rozhovor popripojeni k iss, tak jeden z nich srovnaval tvrdost startu oproti raketoplanu. Podle nej ten let nahoru nebyl zadne pericko -drsnejsi, nez v raketoplanu ( formuloval to srovnani jinak).
    EL_KO
    EL_KO --- ---
    EL_KO: (nejde mi o žádná superpřesná čísla. spíš, že na to přišla řeč u pivka. zdálo se, že Falcon 9 startuje rychleji než jiné rakety, ale při následném vysoce laickém skouknutí starů jiných raket bylo seznáno, že neuděláme závěr žádný ;))
    EL_KO
    EL_KO --- ---
    TOXICMAN: zrychlení při startu mají všechny asi dost podobné, co?
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam