• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANElon Musk respektive jeho firmy SpaceX (Falcon / Heavy / Dragon / Starship), Tesla, Starlink, Neuralink, Boring, xAI
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    XCHAOS: mozno na to pridu az to zacnu testovat s nejakou "zatazou" ktora bude simulovat panakov v kosmolodi, ze sa im to trebars zacne vychylovat nejako inak, ja si predstavujem ako sa pri tych manevroch budu citit pasazieri a zatial je to taka jazda na rozburenom mori, urcite nic pre bezneho pasaziera ryanair co tlieska ked pilot hladko dosadne na runway
    AVATAR
    AVATAR --- ---
    KULA: je to i kvuli tomu pomalejsimu padu prej.
    KULA
    KULA --- ---
    SN8 předvedla, jak dvojce raptorů ve 2-3 sekundách napřímý starship. Myslet si, že 3. by byl pojistkou je jen způsob jak věci komplikovat. Ty motory musí nabíhat bez selhání. To je záměr.
    A belly flop motorově těsně nad landing zone proto, že při divingu je SS řiditelná. Na stojáka při volném pádu je to jen kámen.
    LSDMASACRE
    LSDMASACRE --- ---
    diskuze je fajn, ale nechal bych to na vědcích co to vyvíjejí. Oni ví proč ano a proč ne.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    AXTHEB: já nevím, možná. Ty umíš spočítat, jak velká křidélka by byla potřeba? nejde třeba jen o to, že by musela mít víc stupňů volnosti, protože v okamžiku kolmého pádu se tenhle úhel jejich plácání moc neuplatní?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PER2: hele, seš nějak nabroušenej, na mě, ale já celou dobu prohlašuju, že nemám žádné vlastní geniální řešení - že mi jen vrtaj hlavou jejich řešení....

    pokud je motorickej belly flop tak jasnej, tak dodej nějaký středoškolský vzorečky - kolik energie je potřeba na to roztočení 200t z klidového stavu a pak zase na ubrždění toho otáčení, jak dlouho je vektor tahu motorů v poloze na jednu nebo druhou stranu v takovém úhlu, že vůbec nebrzdí pád, ale jen točí (to, že když to nebrzdí pád, je poněkud problém, jsme teď myslím shlédli v přímém přenosu, nicméně ten motor pár sekund běžel docela hezky, to není málo paliva.. akorát tak nějak na potvoru mířil většinu času směrem, za který by se nemusel stydět ani Proton s obráceně nabouchanými sensory, takže se žádné velké brždění ve smyslu shora-dolů-padavkového vektoru nekonalo...)
    PER2
    PER2 --- ---
    XCHAOS: "nechápu, jak může motorický belly flop, kromě toho, že je elegantní, být vlastně nějak výhodný" just lol
    jedina chyba spacex je, ze te nenabrali jako hlavniho inzenyra, mohli davno zkrachovat a uz bysme meli klid
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (jinak když nad tím přemýšlím, tak popravdě nechápu, jak může motorický belly flop, kromě toho, že je elegantní, být vlastně nějak výhodný: teoreticky snad jen proto, že pád na břiše aerodynamicky brzdí, takže motory dobržďujou z menší rychlosti a šetří se palivo... jinak ale kdyby se belly flop provedl čistě aerodynamicky - *disclaimer. nevím jak, nevím jestli by to šlo* - tak by opět šetřil palivo potřebné pro přistání, protože takhle se rozfrcá palivo jen na roztočení obrovské masy jedním směrem a pak zase na zbrždění té rotace (což není malé množství energie, u 200 nebo kolik tunového tělesa) a je to tak přímý opak efektivity suicide burn/hoover slamu u F9. Kromě toho, motory se takhle nahazují v poloze vleže místo kolmo, což sice mají nacvičené na test standu taky, ale nějak prostě nevím.

    Každopádně, nějaký důvod to, že se snaží o motorický belly-flop, určitě má - minimálně to vypadá strašně elegantně a neuvěřitelné - ale nemůžu se zbavit dojmu, že o poznání nudnější přechod do kolmého pádu vyše nad zemí čistě jen aerodynamicky a poté poměrně nudné a konvenční dobrždění by přece snad měl fungovat taky. No ale že jo, těžko polemizovat s nějakou tak neomylnou institucí, jako je SpaceX :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SEJDA: ono to je takové zhoupnutí: 3 motory tomu daj větší švuňk (moment), ale ten taky po přehoupnutí na druhou stranu rychleji zbrzdí, takže se to vyruší.

    V momentě, kdy už budou kolmo a ten tah skutečně teprve začne pořádně brzdit (protože do té doby moc nebrzdí), tak prostě jen vypnou 2 motory místo 1. Ostatně, jejich problém viditelně byl, že švuňk od jednoho motoru byl malý a otočilo se to moc pomalu.. i když podle těch fotek to skoro vypadá, že nejen, že se to nevyrovnávalo dost rychle, ale že se to naopak ještě "překlopilo"... úplně mi ten pohyb ke konci nebyl jasný, ale něco bylo hodně špatně, nešlo jen o rychlost pádu...
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    XCHAOS: Rekneme ze ty tezarske plosiny maji 30 metru, co kdyz te ale manevr na 3 motory posune za hranici plosiny, anebo naopak manevr na 2 motory neposune dost nad plosinu?
    LADINEK
    LADINEK --- ---
    LADINEK: hmm tak ne, Starlink 1-17 odlozen o den:

    According to NOTMARs, the SpaceX doubleheader is no more. Starlink v1.0 L17 from 39A is delayed 24 hours. The v1.0 L18 mission from SLC-40 is still on for 1:19 am est tomorrow morning.

    LADINEK
    LADINEK --- ---
    Now targeting two Falcon 9 launches of Starlink satellites on Thursday, February 4, pending range acceptance and recovery weather conditions. First Falcon 9 launch at 1:19 a.m. EST from SLC-40, followed by another Falcon 9 launch ~4 hours later at 5:36 a.m. EST from LC-39A


    Tak 2 starty v jeden den, SpaceX jede bomby koukam :D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SEJDA: no já si popravdě myslím, že by to mohli startovat přesně jako teď a ne ve větší výšce. Když ten jeden chtěli vypnout. Naopak, pokud by jim chytly všechny 3 správně, proběhlo by natočení rychleji a dřív by začali brzdit...
    SUMAC
    SUMAC --- ---
    jak sme se tu bavili nedavno o Ruskych letadlech z vodochodu.. velitel prvni soukrome posadky letal s nima primo na miste, koupil jich celkem 25 a pry je L-159 je jeho nejoblibenejsi letadlo.

    @rookisaacman
    ·
    1h
    Wow picture from the past, flying the L-159B in Prague at the Aero Vodochody factory. Amazing aircraft, even better city!
    Meet The Fighter-Jet-Flying 32-Year-Old On Top Of The Payments Industr
    https://www.fastcompany.com/...et-the-fighter-jet-flying-32-year-old-on-top-of-the-payments-industry
    LSDMASACRE
    LSDMASACRE --- ---
    myslím ale stejně, že největší masakr byl jak vlastně SN9 prakticky v letu "stála" na místě těch pár okamžiků. Ono to bylo víc než pár okamžiků :)
    LSDMASACRE
    LSDMASACRE --- ---
    dává si voraz. sice pro něj maká neskutečný množství super mozků, ale tlak na člověka, který to celý vede musí být šílenej. Já bych byl dost v prdeli kdyby mě bouchli hned dva prototypy za sebou. Ale jak už sem psal včera, sou to jen prototypy a Elon se k tomuhle staví relativně v klidu... hlavní je, že mají data a vyvarují se dalších chyb..

    za šest týdnů doufám poletí SN 10 a i kdyby proběhl belly impact ještě pětkrát a po šestý se jim to povedlo... Tvl, dyť tohle je prakticky V2 dnešní doby.

    ani Řím nepostavili za den přeci :)
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    Spíš se věnuje dětem... má je 4 dny v týdnu :)
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    A kdyz ma te twitter od Muska prazdniny, myslite, ze nekde seni v nove Tesle a pari v ni Cyberpunk? ;)
    PER2
    PER2 --- ---
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    XCHAOS: tri motory by museli zapalovat drive, protoze by se az po vyhodnoci mohli pustit do naklapeni tech zapalenych Raptoru. Ale protoze Starship zapaluje Raptory v horizontalni poloze, nutne by ji to presunulo do strany, ale nevedel by jsi jak daleko, takze by nemohli pristavat na misto s kdovijakou presnosti.
    Kdyz to chteji presne, tak to musi byt koncert.
    Ja bych jim spise doporucil obetovat vice paliva na manevry a dostat Starship jeste drive do svisle polohy. Ale oni testuji zjevne na "navrat od Marsu", kdy bude navratova rychlost fakt velka a paliva na manevrovani malo.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam