• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANElon Musk respektive jeho firmy SpaceX (Falcon / Heavy / Dragon / Starship), Tesla, Starlink, Neuralink, Boring, xAI
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    SN11 se připravuje na výjezd na rampu
    THAIGRR
    THAIGRR --- ---
    MERTLAS: ma to najeto jen 20 km, to ani nepotrebuje pretocit tachometr
    MERTLAS
    MERTLAS --- ---
    TOXICMAN: to se vyklepe, prelakuje a bude to zas jak garazovana vonafka po duchodci :D
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    KAERO
    KAERO --- ---
    XCHAOS: a nemyslis ze ty letajici cluny mely luzka ne kvuli nejakemu tvemu vysnenemu kopirovani, ale pro to ze ten let trval hernajs dlouho?
    Jelikoz tehdejsi cestujici byli jen velmi bohati lide, tak chteli velky komfort, ktery si mohli zaplatit. Dnes spousta lidi s prumernymi prijmy trci 25 hodin v letadle na jednom sedadle, ale tehdejsi smetanka by do toho nesla a radeji zvolila 3 dny na vzducholodi nebo tyden na lodi.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KAERO: no, já se nehádám, ale bavíme se třeba o ekonomice provozu: vzducholodě byly nákladný vládní prestižní program. Absolutní počty přepravených cestujících byly navíc relativně směšné i na svou dobu.. i když ano, létající čluny pořádně začaly v době, kdy vzducholodě končily a řada rysů byla společných, i létající čluny kopírovaly lodní dopravu ve smyslu lůžkových kajut pro cestující, apod.

    Právě tahle představa myslím na Starship spoustu lidí baví: že to bude "plavba" někam, po dobu několika měsíců, jako ve zlaté éře mořeplavby. Wannabe kolonisté se budou muset po dobu 200 dnů snášt ve velmi stísněném prostoru... a celou dobu myslet na to, jestli na Marsu umřou už při nezdařeném belly-flop manévru ("on impact"), nebo až později...
    KAERO
    KAERO --- ---
    XCHAOS: ale to jsou jen takove povidacky s tim kopirovanim prekonaneho paradigma, co? Vzducholode v 30 letech byly rychlejsi nez lode, a komfortnejsi nez zaoceanske letajici cluny, s mnohem vetsim poctem pasazeru. Na kratke obdobi, nez se letadla zlepsila, mely vzducholode sve pravoplatne misto na slunci.
    "vždy šlo o overstrech trochu za hranici inženýrských možností" - pokud to postavili, tak to asi nebylo za hranici, ze? Hernajs tohle je odborne auditko a ne dojmologie.
    Navic graf zepelin jako prvni obletel svet, to tehda s nicim jinym poradne neslo. Neboli ve sve dobe byly vzducholode jedinecne. Zadne prekonane paradigma.
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    XCHAOS: jdi do toho, přeju ti úspěch ;)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TOXICMAN: no, vzhledem k tomu že jsem aktivní zachytávání přistávajícího boosteru navrhoval někdy v listopadu, tak se uvažuju přihlísit :-))
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    SWG-2013-00381 - SPACE EXPLORATION TECHNOLOGIES, INC (SPACEX) - wetlands - Cameron County, Texas > Galveston District > Public Notices
    https://www.swg.usace.army.mil/...-space-exploration-technologies-inc-spacex-wetlands-cameron-count/

    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    A heavy duty stand is being moved from the fabrication building to the mid/high bay area

    https://twitter.com/BocaChicaGal/status/1368293052503236610
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SEJDA: tak jasně, že šlo jen o podobnost explozí, ale to už je fakt lepší paralela Hindenburg a Challenger - oboje dvoje velké doutníky plné vodíku, i když se vždy využívá trochu jiná speciální vlastnost vodíku.

    Jinak jsem velkým fanouškem zejména původního Graf Zeppelinu, který byl hodně promyšlený - např. pohon svítiplynem, stejně těžkým jako vzduch, aby spotřeba paliva vzducholoď neodlehčovala (původně chtěli létat na vodík unikající tak jako tak z balonetů, ale ve 20.letech ještě nedokázali postavit vodíkový motor). Hindenburg už proti tomu byl nuda - dieselové motory s kondenzací vodních par ze spalin, aby se jako náhrada za spálenou naftu doplňovala vodní zátěž.

    Vzducholodě byly státem sponzorovaná show pro novináře a bohaté cestovatele - původní cesta Graf Zeppelinu kolem světa byl jedinečný příběh jak z Verneovek a je velká škoda, že kosmonautika podobné příběhy nemá (možná o něco podobného se Elon snaží s tou cestou na Mars). Paradoxně, zrovna učitelka "turistka" na palubě Challengeru měla být krokem trochu tímhle směrem, ale nějak se to nestalo a veřejný sektor se od té doby rizika ztráty životů v souvislosti s megaprojekty bojí víc a víc.

    Čímž bych se vrátil k tématu, obloukem - první belly flop s lidmi na palubě teda budou největší nervy, rozhodně.... :-)
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    XCHAOS: jenze, PER2 podle mne poukazoval na podobnost exploxi, tedy jako nejake zamrznute decko, nebo jeste hure, nejaky tupy porovnavac obrazku. Ze by se dostal na tvoji uroven a porovnal alespon neco technickeho, to fakt ne.

    Jestli tady takoveto detinskosti budeme tolerovat, tak by se jiste stalo, ze az nejaka Starsip sveze lidi kolem sveta, udela par skoku mezi EU a USA, a pak nekde bouchne i s lidmi na palube .. sem prijde PER2 a napise "co mi to jenom pripomina". Dekuji za minusy, ale na tom postu PER2 neni ani nic "poloodborneho" ani "Muskovskeho".

    Kazdopadne, pokud to nebylo srozumitelne, co si ale myslim, ze XCHAOS pochopil, je ze Zeppelin i Hindenberg neco dokzaly (i kdyby jenom ukoncit jednu eru), podobne jako STS = raketoplany, narozdil od Spaceship, ktere jsou skutecne jeste v plenkach.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SEJDA: no, četl jsem takový postřeh ve skutečnosti existuje hodně paralel mezi vzucholoděma a STS: byly to ve své době prestižní a obrovsky nákladné projekty, které kopírovaly překonané paradigma: u vzducholodí šlo o kopírování námořní plavby (měly obrovskou posádku, proti dnešním letadlům, která po nich běhala sem a tam, dva kormidelníky - jednoho na horizontální řízení, druhého na vertikální, atd., atd) u raketoplánu zase šlo o snahu okopírovat paradigma letadla v prostředí, kde to nedávalo ekonomický smysl (vláčet s sebou lidského pilota kvůli pár minutám přistání, apod.). Oboje dvoje nikdy nebylo konkurenceschopné bez masivní státní podpory, apod.

    Přitom ale vzducholodě i STS dodnes obdivujeme... jenom jaksi ani jedno se neukázalo být lokálně optimálním dopravním prostředkem v daném prostředí. V obou případech šlo o konstrukce víceméně na doraz konstrukčních možností daných materiálů, případně použily i nové hitech materiály (vzducholodě dural, STS keramický tepelný štít), v obou případech se stavěly nákladné specializované hangáry (VAB i hangáry vzducholodí v Německu či Kalifornii jsou dodnes jedny z největších staveb v historii lidstva). Jo a málem bych zapomněl motory - motory vzducholodí bývaly historicky jedny z nejsilnějších leteckých motorů vůbec, paralela s motory STS je jasná, prostě vždy šlo o overstrech trochu za hranici inženýrských možností doby, vždy podložené dobrou argumentací (u vzducholodě šlo o nosnost - jenže se ukázalo, že větší cenu měla rychlost přepravy, než hmotnost nákladu, u STS šlo o vícemásobnou použitelnost a schopnost návratu nákladu z kosmu - jenže se ukázalo, že vlastně ty družice nikdo zpět na zemi k opravě ani vrace nepotřebuje....)

    Podobností není zkrátka není málo.... naproti tomu SpaceX úmyslně staví Starship punkově - žádný cleanroom, žádná VAB, jen přístřeše proti větru...
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    PER2: Hindenburg, mel za sebou let kolem sveta, lety po Evrope, let do Brazilie, 10 letu mezi Frankfurtem a New Yorkem. Tedy nekdy pred sto lety zacali vyrabet motoricke vzducholode, a tve "co mi to pripomina" odkazuje na zacatky motorickych vzducholdi, ne na jejich konec.
    Tehdy zemrelo asi 30 lidi, a znamenalo to konec. Dneska zemre v autech s plne manualnim rizenim tisice lidi, a malokdo alespon primhouri oko.
    No a vlastne i kdyz vpzomeneme na raketoplany, tak se s nimi velmi neochotne USA loucily. Ale to uz predznamenal program Mercury/Apollo.
    Navic Hindenburg byla vodikova nadrz, tedy to spise pripomina Atlas V nebo SLS.
    KULA
    KULA --- ---
    PER2: 17:56, top.
    PER2
    PER2 --- ---
    jeden podarenej vylov ze ctvrtecniho starlinku
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam