• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANElon Musk respektive jeho firmy SpaceX (Falcon / Heavy / Dragon / Starship), Tesla, Starlink, Neuralink, Boring, xAI
    MIKE23
    MIKE23 --- ---
    Klasika článek o ničem, ale jinak souhlasím. Není na co čekat
    ELONOVINKY: Starship s raketou Super Heavy poletí na orbitu už v létě – VTM.cz
    https://vtm.zive.cz/...s-raketou-super-heavy-poleti-na-orbitu-uz-v-lete/sc-870-a-209337/default.aspx
    PER2
    PER2 --- ---
    Elon Musk (@elonmusk)
    @Adamklotz_ @SpaceX Next major technology rev is at SN20. Those ships will be orbit-capable with heat shield & stage separation system. Ascent success probability is high.

    However, SN20+ vehicles will probably need many flight attempts to survive Mach 25 entry heating & land intact.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SEJDA: No ale některý věci, typu vynásobení těch desítek individuálních sinusovek, na kterých ty motory při běhu oscilujou, se prostě neměněj. Je to stejný v elektronice, všude... když se ti potkaj špičky několika sinusovek, tak se vynásoběj (u střídavýho proudu jde o složky kompexního čísla, u mechanických vibrací to bude jiné, ale podobné). No a to vynásobení znamená jeden silný puls, na moři by to byla "rogue wave".

    Je to stejné, jako příčina, proč když máš na nějakém telco sajtu zapojený antény přes 20 malých spínaných zdrojů místo přes jeden jediný, tak prostě to vzájemný ovlivňování těch zdrojů i přes zdánlivě "tvrdou" přívodní síť, kde je frekvence (rychlost otáčení vektoru napětí/proud v komplexní rovině) zdánlivě pevně daná. Jenže to stejná iluze jako to, že dostatečně pevná je konstrukce rakety: všechny tyhle oscilující věci se chovají stejně a ty zdroje oscilací mezi sebou interagují a pokud výsledkem je vynásobení vektorů, tak prostě systém přejde do jiného stavu - u těch zdrojů je to vyhození pojistek, u rakety s příliš mnoha motory je to RUD.

    To tedy neznamená, že když to v principu zvládli u F9H - kde je to postavené na tom, že přímo se nejspíš ovlivňuje jen těch 9 motorů v každém boosteru a tam to prostě nějak absorbuje ten "octogrid", protože trojúhelníky jsou mocná matematická magie, co si budeme povídat - tak to asi zvládnou i u superheavy. Ale jestli díky "digitálnímu řízení", to nevím... jo, teoreticky by si mohl hlídat otáčky každého turbočerpadla a třeba digitálně řídit, aby tam nedošlo k rezonancím na úrovni těch vibrací, proč ne...ale řídit tohle na úrovni těch asi 28 motorů místo 9 bude bůhvíkolikrát náročnější problém (z hlavy teď nevím)

    Vysmívané SRB boostery u SLS mají jednou podstatné kouzlo: nic se v nich netočí, jejich frekvence oscilací nejspíš dohromady tvoří bílý šum. Raptory mají pro začátek 2x tolik turbočerpadel, než konvenční motory (pokud jsem to full-flow schéma dobře pochopil, možná je tam jediná hřídel pro všechno?). Superheavy bude mít tedy 2x tolik točících se turbočerpadel, než F9H. Pro představu: proudová letadla s 4 motory mají pochopitelně pořád 4 točící se věci v křídlech, superheavy bude v tomhle ekvivalent tryskáče s 56 motory pod křídly :-)

    Problém N-1 bych nepodceňoval a možná by jim to bouchlo už na testovacím standu, kdyby na něj bývali dostali od bolševika prachy a byl by pokoj. Prostě pustit vedle sebe tolik oscilátorů - at už mechanických nebo elektrických, to je nastejno - znamená nevyhnutelně hrát ruletu s tím, že si jich větší množství najde nějakou rezonanční frekvenci a ... BUM!
    ATOMIKS
    ATOMIKS --- ---
    ok, děkuju za poznámky, klidně přidejte další .o) já jen když viděl tu konfiguraci, tak jsem si hned vzpomněl na tu prokletou N1.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    ATOMIKS: zatimco N1 bylo rizeno hydraulicky, SuperHeavy bude rizen digitalne. To se proste neda srovnavat.
    ONDRA_99
    ONDRA_99 --- ---
    ATOMIKS: A vis ze N1 mel na prvnim stupni 30 motoru? A Falcon Heavy ma 27 motoru a funguje. Zvlastni co?
    ATOMIKS
    ATOMIKS --- ---
    TOXICMAN: koukám, že počtem motorů v SuperHeavy chtějí jít cestou N1. to se myslím moc neosvědčilo.
    LEGI
    LEGI --- ---
    TOXICMAN: takže výbuch byl asi fakt ve vzduchu ještě, ne?
    KULA
    KULA --- ---
    https://twitter.com/RGVaerialphotos/status/1377001018102276097/photo/1

    Ono to vypadá, že na 11 vyzkoušeli autodestrukci. Vyštrachal to elonx a odkazuje na zdroje z nasa skrze nsf fóra + se to štěbetá na twittru mezi všema místníma fotografama.

    + twitterový účet co linkuju určitě všichni znáte, nicméně za pár hodin budou venku další snímky a my tak můžeme začít věštit z trosek.
    PER2
    PER2 --- ---
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    Timův setup s X high speed kamerama za velké $$$ měl docela štěstí

    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    tohle je stejně luxusní záběr

    BLACKHEAD
    BLACKHEAD --- ---
    TOXICMAN: To jsou blby fory s tim jedenactym bananem...
    MARSHUS
    MARSHUS --- ---
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    KARLOSK
    KARLOSK --- ---
    tak osobně asi vizuální kamerovej záznam neřekne tolik jako nějaký senzory, i když ne vše se může zaznamenat.
    zajímalo by mě jestli na dnešní výsledek mohlo mít vliv i to počasí.
    každopádně valej to slušně a těším se na BN2 a hop. to bude teprve masakr.
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    KARLOSK:
    PER2:
    souhlas, dneska to bylo od začátku takový podivný :) ale doufejme, že získali alespoň pár bodů do tech tree :-)
    PER2
    PER2 --- ---
    KARLOSK: nad timhle jsem dnes premyslel a zajimalo by me jak moc by jim pri reseni dnesniho "problemu" pomohlo mit i vizual z kamer nebo jestli jim staci jen interni udaje ze senzoru atp a je jedno jaka je viditelnost ... mit moznost to videt je urcite supr, ale je to takove sobecke .. "dnes neni vizual, tak to odlozime o dalsi den" na jednu stranu me to taky mrzi, na druhou jsem rad, ze to valej dal bez "zdrzeni" .. ambivalentni pocity ;)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam