• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANElon Musk respektive jeho firmy SpaceX (Falcon / Heavy / Dragon / Starship), Tesla, Starlink, Neuralink, Boring, xAI
    LADINEK
    LADINEK --- ---
    Uvadi se, ze emise CO2 pri startu Falconu 9 jsou mensi nez jeden let Boeingu 777 pres atlantik.

    "Each launch burns 29,600 gallons or 112,184 Kilograms, with each Kg of fuel releasing 3 Kg of CO2, so each launch releases 336,552 Kg of CO2.

    A flight from London to New York City has a carbon footprint of 986 Kg, so a SpaceX launch is the equivalent of flying 341 people across the Atlantic (Jacob calculated 395). It sounds terrible, until you realize that that is about the number of people that fit into one 777-300, which can carry 45,220 gallons of fuel. So overall, one transatlantic flight of a 777 is considerably worse than a flight of the Falcon, and they do this hundreds of times a day."
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    Emise z provozu raket SpaceX moc velké nejsou. Falcon používá hodně čistý letecký petrolej a spaluje to v co nejvhodnějším poměru, aby maximálně využili energii v palivu. Takže výsledek je vodní pára, CO2. Saze tam nějaké jsou (je vidět, že rakety jsou "očouzené"), ale hodně hodně málo. Oxidy dusíku, síry a podobné věci, které jsou velkým problémem u provozu běžných spalováků, tak nevznikají vůbec, protože nemají jak - do spalování nevstupuje dusík z atmosféry, síra není v palivu atd.

    U SS/SH, kde bude spalovat metan a kyslík, je to prakticky čistý provoz. Tam je největší problém únik nespáleného metanu do atmosféry (protože skleníkový plyn), jinak to je opravdu jen vodní pára a CO2, nic jiného tam ani nemá jak vznikat, když se do motoru pere pouze CH4 a O2. V nižších vrstvách atmosféry teoreticky může něco vznikat druhotně, když horké spaliny zreagují se vzdušným dusíkem, ale to budou tak ojedinělé reakce, že to ani není jak kvantifikovat.



    Problém u aut je ten, že motory většinu času neběží v ideálním režimu s dobrým spalováním paliva a že používají pro spalování kyslík z atmosféry, kde je ho poměrně málo a hlavní podíl je dusík. Ten při vysokých teplotách reaguje a vznikají problematické oxidy dusíku. Kdyby si každé auto vozilo čistý kyslík a benzín, nafta, LPG, CNG atd. se spalovali stejně efektivně jako v raketovém motoru, tak škodlivých emisí bude minimum (a je to pochopitelně strašně komplikovaná blbost).
    VYHULENY_UFO
    VYHULENY_UFO --- ---
    TOXICMAN: tech 100micu si Elon vybere brzo zpet, vzdyt pohnul s cenami kryptomen smerem dolu... :D
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    SITH: hate fajn, ale trochu reality by to chtělo
    nemůžeš nejdřív elektrifikovat _všechno_ abys mohl teprve začít něco dělat... má to svůj vývoj, jistě víš že Cybertruck i Semi se chystá
    ohledně raket, doporučuji si přečíst nebo kouknout na video
    How much do rockets pollute? | Everyday Astronaut
    https://everydayastronaut.com/rocket-pollution/

    btw taky si věnoval $100 millionů dolarů do snahy přijít s nejlepším zařízením nebo technologií pro extrakci oxidu uhličitého?
    $100M Prize For Carbon Removal | XPRIZE Foundation
    https://www.xprize.org/prizes/elonmusk
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    SITH: to samozrejme iba tak trollis zejo :) https://everydayastronaut.com/rocket-pollution/

    • Bitcoin vs. VISA energy consumption 2021 | Statista
    https://www.statista.com/statistics/881541/bitcoin-energy-consumption-transaction-comparison-visa/

    910kWh staci na nabitie 9 tesiel S P100 do plnky co je asi 5000km dojazdu, ale ked ma niekto super pocit z toho ze tym zaplatil v alze a aky je progresivny tak jeho vec zejo :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SITH: myslím, že říkal, že je zajímavé, že "všechno je na elektřinu, akorát rakety ne". zatím udělal pokrok v tom, že zatímco Falcon 9 měl asi 5 pracovních látek (kromě paliva a okysličovadla ještě zapalovač, tekuté helium a myslím hydraulickou kapalinu) tak Starship už má jen dvě a plácačky jsou tuším ovládané elektřinou (což budou zaručeně mimochodem teda největší elektricky ovládané aerodynamické plochy v historii letectvé, i když teda slouží jen k padání a ne k létání...).

    Ale pochopitelně, ono paradoxů je kolem Elona hodně, ale zrovna tohle mu jde vyčítat stěží. Ovšem na té fixní launch tower bude normálně elektrický jeřáb, že jo...
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    přitom pro takovou firmu jako Tesla nemůže bejt problém v nevyužitém koutku některé z 5 gigafactory udělat malou těžírnu BTC na vlastní solární panely a baterky, které beztak sekají jako Baťa cvičky
    VYHULENY_UFO
    VYHULENY_UFO --- ---
    SITH: docela by me zajimalo, kolik bordelu se dostane do ovzdusi, kdyz Elon v ramci testu raket odpaluje giganticky ohnostroje :D
    SITH
    SITH --- ---
    já také oceňuji, jak Elon jede ty dvě linky na jízdu autem pomocí tekutých dinosaurů a přitom má kolem SpaceX plno pickupů F150, tahačů a dalších aut na fosilní paliva, který mu to tam udržují při životě a celé to tam budují, a pak tu druhou linku ohledně #stopburningstuff a pak za vteřinu ve své raketě spálí tolik jako já za padesát mých životů :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    VYHULENY_UFO: zrovna těžba lithia není žádná zvláštní katastrofa... hodně špatnej je nikl (ekologická stopa), ale toho na elektromobily moc potřeba není, a hlavně pak teda kobalt (lidská stopa v Africe). Dřív jsem ohledně kobaltu mystifikoval, ale ano - je to jeden z těch "ionů" ve zkratce Li-Ion, ten typ Li-Ion baterek co v sobě mají Tesly pro západní trh, v sobě nějaký kobalt má (i když tvrději, že méně, než jiné typy, no já to neměřil, a on asi nikdo). Pro čínský trh se Tesla tiše přeorientovala na LiFePO, protože jednak jsou levnější (bez kobaltu), jednak mají daleko menší riziko požáru či výbuchu, což u opatrných číňanů může hrát roli. Taky nemají špatný počet cyklů, ale ne nějak závratně lepší...

    Co si myslím, že by mělo význam pro levné elektromobily (ale chce je Tesla vůbec dělat? určitě ne bez státních pobídek...) by byly Li-Ti baterie, protože sice s energetickou hustotou na tom nejsou úplně dobře (ale ne hůř, než Ni-Cd, které se AFAIK běžně používaly i ve starších hybridech), ale zato jsou zaručeně nehořlavé (skončil by věčný trolling automobilových magazínů na tohle téma) a zvládnou opravdu velký počet cyklů: dojezd auta s Li-Ti baterií by byl tedy hned po zakoupení cca srovnatlený s ojetým autem na Li-Ion baterii, ale ušetřilo by se zase za to panceřoávní nehořlavého oddílu na baterie (asi). Trh s ojetými elektromobily se teda bude materializovat za několik let, tak uvidíme, jestli strategie výrobců nezahrne levná auta na bázi Li-Ti (titan nemá enviromentální stopu nijak dramatickou, běžně se přidává snad i do bílé barvy na malování bytů a nestojí to nějakou raketu...jo, vydělal by na tom Babiš, to je fakt :-))

    Suma sumárům: léta se ti snažím vysvětlit to samé, tzn. že kryptoměny jsou sice samy o sobě dobrý nápad (můj zájem byl motivovaný zejména situací z dob prudkého rozvoje Internetu na přelomu tisícilietí, kdy třeba nadějný rozjezd mikroplateb zabrzdil lobbying bank, a to v situaci, kdy neexistovala ani Fio s nulovými poplatky za příchozí platby, takže si moc dobře pamatuju, co znamenaly nedobrovolné "transaction fees"...) - ale na volném trhu kryptoměn by logicky měla zvítězit ta měna, která má nejmenší spotřebu energie, protože prostě proč ne - když si můžeš koupit dva výrobky poskytující identickou službu a máš na výběr, tak s vyjímkou situací kdy to platí někdo jiný a ty máš zajištěnou provizi od prodejce, vždy racionální dobrý hospodář zvolí levnější variantu (je fakt, že situace na současném trhu není vždy racionální, ale to je pro tebe příliš dlouhá teze na to, aby jí vůbec dočetl až sem :-)
    VYHULENY_UFO
    VYHULENY_UFO --- ---
    DZODZO: je super, ze Elon do svych elekromobilu cepuje jenom bioelektriku z obnovitelnych zdroju, zivotni cyklus auta je ekologicky setrny a hlavne tezba biolitia do baterii je skvela.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KAERO: to se vědělo od začátku (nějaká forma měření sil, kterými působí Elonerony, tedy aerodynamické pláckačky/uši na plášť lodi), akorát není jasné, jestli ty testy skutečně proběhly (no, asi jo, jinak byto nevozili nazpět, i když třeba zjistili, že něco je špatně?) a jak dopadly (totiž, byl by to první test, který skončil jinak než destruktcí testovacího exempláře... alternativna: nepodařilo se jim to zničit, i když se snažili :-)
    KAERO
    KAERO --- ---
    TOXICMAN: a uz se vlastne vi k cemu byla ta konstrukce kolem?
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    testovací nosecone byl osvobozen :)

    EKG
    EKG --- ---
    THAIGRR: No ozkousenej je...
    THAIGRR
    THAIGRR --- ---
    EKG: tak no to už máme ozkoušenej dron (pokud je přítomna atmosféra)
    EKG
    EKG --- ---
    Ale jo, nejaka particka klokanu na rychlopruzkum velkych ploch by nebyla spatna.
    EKG
    EKG --- ---
    PALEONTOLOG: Nosnost -kolik?
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    KAERO: nj, ale cool factor +200%
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam