• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANElon Musk respektive jeho firmy SpaceX (Falcon / Heavy / Dragon / Starship), Tesla, Starlink, Neuralink, Boring, xAI
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    VOYTEX: jaka racionalani debata? tva veskera argumentace se opira o dve vety ze zaveru.
    VOYTEX
    VOYTEX --- ---
    KAERO: Rekl bych, ze zamenujes vyznamy, racionalni debata neimplikuje odbornost. Tady by stacilo, kdyz se nebudeme tocit v kruhu, kde nekteri na chlup opakuji vyvracene omyly, viz podzimni diskuse, pripadne se tvari, ze zadna debata neprobehla. Fundovanost tu nikdo nepredstira.

    MAKROUSEK: Nevim, jestli zas typicky po svem neprovokujes, ale Musk v necem vychazi ekologii vstric, v jinem ne. Treba raketovych paliv a paleni druzic pri navratu se jeste nejaky cas v masove produkci nezbavi nikdo. On se mozna domniva, ze ten efekt Al2O3 bude nemeritelny, anebo je mu to proste sumak.
    JONAS3
    JONAS3 --- ---
    Dnešní start po delší sobě trochu změna. Za prvé poletí předělaný boční stupeň z FH (2 starty), a za 2. přistání na LZ-1.
    MAWERICK
    MAWERICK --- ---
    MAKROUSEK: tak zatim mu vsechna extempore prosla... tak proc nepokracovat :)
    JONAS3
    JONAS3 --- ---
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    Weather is >90% favorable for tonight’s Falcon 9 launch of COSMO-SkyMed Second Generation FM2 at 6:11 p.m. EST. Webcast goes live ~15 minutes before liftoff
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    VOYTEX: Presne tak.a Elonu Muskovi je nejake zivotni prostredi ukradene, on jenom musi vyvolavat DOJEM, ze ho chrani. A to mu jde docela dobre.
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    COSMO-SkyMed Second Generation FM2 Mission
    https://www.youtube.com/watch?v=gYmynWbCSps&ab_channel=SpaceX
    KAERO
    KAERO --- ---
    VOYTEX: otazka nakolik je tahle debata 'racionalni', protoze tech odborniku na ekologii atmosfery tady az tak moc neni. Tzn. vetsine diskutujicich zbyva jen ten subjektivni pocit ziskany ctenim popularnich clanku.
    V racionalni debatu mezi odborniky z daneho oboru porad vicemene verim.
    LEGI
    LEGI --- ---
    TOXICMAN: a ještě mají ve středu vynést špionážní satelit z Vandenbergu, 3 starty ve 3 dnech tady ještě nebyly, budou-li :)
    VOYTEX
    VOYTEX --- ---
    SEJDA: vzdyt jsme se o tom bavili na podzim, dokonce ve dvou klubech...
    [VOYTEX @ O ----==== ASTRONOMIE ====---- O]
    [VOYTEX @ Elon Musk (SpaceX - Falcon / Dragon / Starship, Tesla Motors, Solarcity, Hyperloop, Neuralink, Starlink, Boring atd.)]

    Tady je krasne videt, jak je idea racionalni debaty akademicka utopie. Presvedceni konstruuje nase hlubsi subjektivita (cimz se z ni nijak nevydeluju), fakta uz trochu min :)
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    PER2: odkazuji na tento clanek (citace 28)
    Aerospace Corp. raises questions about pollutants produced during satellite and rocket reentry - SpaceNews
    https://spacenews.com/aerospace-agu-reentry-pollution/

    Je to jak jsem psal .. 300 t mozna hliniku vs. 40 Gt CO2 + 9 Gt ekvivalentu CO2 z metanu.
    PER2
    PER2 --- ---
    SEJDA: nenasel?

    SEJDA
    SEJDA --- ---
    PER2: dik, ale o atmosfere a alebedo efektu jsem tam nenasel. Navic zadebali rozdil v pohonnych latkach, tj. riziko sekundarnich explozi, tj. vzniku jeste vetsiho poctu malych ulomku. Prpste celkove odignorovali hmotnost satelitu a jeli pouze na pocet. Cimz hodnotili toliko pravdepodobnost nejake srazky, ale uz ne pptencialni skody.
    PES
    PES --- ---
    XCHAOS: Dotankovat provozní náplně by mělo/má smysl u takových projektů jako Hubble, JWST apod. a přesto se s tím nepočítá (i když by to bylo možné a proveditelné automaticky)...
    ... takže nějaký StarLink těžko, to se bere jako "spotřební materiál", navíc za dobu životnosti jedné generace StarLinků vyvinou inženýři určitě lepší model (menší, výkonnější, s větší kapacitou, s lepší mezi-družicovou laserovou komunikací).
    Navíc ta elektronika tam dostává určitě hodně zabrat a neřekl bych, že by ji ve SpaceX předimenzovávali, aby ty družice vydržely třeba tolik co Voyager anebo New Horizon apod.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PER2: no hele, ze všech rizik mi to riziko spálení v atmosféře přijde relativně nejmenší, ale samozřejmě, je to odpad jako každý jiný, jsou tam určitě i toxické prvky (např. pokud mají solární panely na bázi GaAs místo křemík, což nevím). Doufám, že dlouhodobý plánem je nějaká organizace dotankování servisu a upgradu satelitů - při tom množství by se to myslím i mělo vyplatit, a tím, že jsou ty satelity říditelné, tak by měla pro každý sklon oběžné dráhy stačit nějaká jedna servisní stanice, cool by bylo, kdyby byla pilotovná.
    PER2
    PER2 --- ---
    XCHAOS: a co tim chces rict, ze v minulosti sopky nesoptily a zacly v tomhle stoleti? takze kdyz milion let palime satelity v atmosfere, tak se ted nic nemeni, oh wait...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PER2: ale četl si ty tuny ve stratosféře z vulkanické činnosti? a tam to je dokonce oxid siřičitý....
    PER2
    PER2 --- ---
    XCHAOS: ja nevim n a co reagujes a jestli jsi cetl tu studii nebo tak neco vubec? porovnavas hrusky s traktorama

    "Starlink satellites have a dry mass of about 260 kg; 12,000 satellites will total 3100 tonnes. A 5-year cycle would see on average almost 2 tonnes re-entering Earth’s atmosphere daily. While small compared to the 54 daily tonnes of meteoroid mass, the satellites are mostly aluminum; most meteoroids, in contrast, contain less than 1% Al by mass."

    ↑ a tech satelitu bude mnohem vic(nejenom starlink), bavime se tu o tom, ze nevime, co to zpusobi a asi by bylo dobry se tim zabyvat a nerikat si slepe to je fajn, kdyz ne kvuli albedu a jeho efektum tak aspon kvuli tomu ze al2o3 likviduje ozon
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PER2: obráceně :-) finanční síla Číny je dnes dost velká, aby měla páky na formování veřejného mínění.

    Výhrady vůči vlivu na astronomii uznávám a mrzí mi. Výhrady týkající se ohrožení bezpečnosti provozu na oběžné dráze jsou ze strany mocností provádějící ASAT testy se spoustou neřízených úlomků čiré pookrytectví - většina Starlinků je řízená, a to aspoň částečně i v případě poruchy pohonu, jak to zaznělo). Je to méně nebezpečné kosmické smetí, než většina jiného smetí z dob původní space race - na orbitě jsou dodnes poslední stupně raket z té éry, neřízené, velké, hmotné. S tímhle nelze relativně malé a hlavně komunikující a většinou řízené družice srovnávat.

    Co se rizika zániku v atmosféře týče, tak sice argumentaci chápu, ale odhad množství meteoritů, které atmosféru každoročně zasáhnou zcela přirozenou cestou, je:

    25 million meteoroids
    An estimated 25 million meteoroids, micrometeoroids and other space debris enter Earth's atmosphere each day, which results in an estimated 15,000 tonnes of that material entering the atmosphere each year.


    Při průměrné životnosti starlinků 5 let (počítám ji pro další generaci družic prodlouží) tedy až 5000 tun družic na oběžné dráze znamená přírůstek 1000t zanikajícího šrotu ročně. Ano, dílčí složení odlišné od typických meteoritů může být trochu problém, ale pořád předpokládám, že výsledkem hoření jsou buď plyny, které se asi moc neliší od většinového složení atmosféry - nebo větší kousky ve formě nějakého "popela", které na zem nakonec dopadnou, i kdyby to mělo být řřeba za rok.

    Opět, srovnat to můžeme např. se sopečným materiálem ve stratosféře. Tam se u velkých erupcích bavíme třeba o miliardách tun materiálu, vyvrženého do stratosféry. S tím nějaký Starlink nejde srovnávat, snad leda kdyby ty zbytky setrvávaly ve vyšší atmosféře nečekaně dlouho. Ale opět, jestli tam za poslední miliony let přibývá 15 000t materiálu z meteoritů ročně, tak asi nějakých mechanismus postupného usazování toho prachu musí existovat, že... a nikde není psané, že je limitovaný na těch 15 000t, protože ty miliardy tun sopečného popela taky mizí v průběhu roku dvou.

    Já jsem celkem alarmista pokud jde o ty opravdu nebezpečné antropocénní procesy, jako jsou třeba emise z fosilních paliv, tam jde opravdu o gigatuny a je to více než srovnatelné s nejsilnějšími přírodními procesy, jako jsou sopky. Ale u těch Starlinků jde o směšné množství... ano, když se to bude beze změny dělat stovky let, už to směšné není, ale doufám, že snad Elon mám nějaké plány třeba co se týče údržby a refuelingu, do budoucna... pokud jde o výhled třeba na víc jak 10 let...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam