SEJDA: nj, 290000 km = 1000 cyklů baterky, průměrně 290 km na nabíjecí cyklus. To jsou hodně předvídatelná čísla. Ale šlo o baterii vyrobenou před 10 lety, dnes už asi došlo ke zlepšením... nicméně hype kolem vyjímečnosti Tesly v tomhle případě byl asi nafouklý.
Životnost baterie určitě šlo zlepšit tím, že se skalní fanoušci přizpůsobili specifikům a zkrátka "měli svou teslu rádi". Pečlivým plánováním lze držet baterii v rozmezií 20-80% nabití, zejména při delším parkování - to životnost zvyšuje. Omezování jízdy maximální rychlostí nebo do dlouhých kopců zase snižuje vybíjecí proudy, takže na jeden nabíjecí cyklus ujeli víc km, apod. Taky šlo omezit topení, resp. kdo ho neomezil, bude mít lepší výsledky v novějších teslách, které mají tepelná čerpadla a ne jen hloupou spirálu.
Já nejsem takový matnát, abych mohl srovnávat výkony a životnost elektromobilů, ale zaměřil jsem se na elektrokola a za nějaký čas budu mít srovnání životnosti komerčního elektrokola a svých solárních kol - které se vyznačovaly tím, že člověk baterku často drží celý den na hranici vybití, protože to slunce nedává nic moc a málokdy je trpělivost počkat na úplné nabití. Zatím to vypadá, že 1000 cyklů pro komerční kolo za 35000 Kč (pro běžný provoz je nutná výměna pláštů, takže spíš 37000 Kč po první sezoně) , kdy navíc je velká otázka, kolik let bude od výrobce dostupná originální baterie, zaručuje amortozaci kola do 40 Kč za denní cyklus (tedy za jízdu). Pokud se baterii po vyježdění podaří repasovat za 10000 Kč (to by mělo být reálné), dostaneme se postupně k 10 Kč za cyklus. Otázka, jak dlouho to vydrží celé, při 200 cyklech baterky ročně by to mělo být 5 let a po repasu dalších 5, to by bylo pořád k 25 Kč za cyklus, a při průměrné utilizaci 30 km na cyklus by to bylo pod 1 Kč na km za dobu životnosti. Rozhodně to staví do zvláštního světla třeba cenu za minutu jízdy sdílených koloběžek....). U elektrokola nicméně náklady na dobití cca 0.5 kWh představují naprostý zlomek nákladů na celý cyklus baterie (řekl bych třeba 5% a s životností kola konvergují k 10%).
Každopádně baterka je spotřební materiál, v budoucnu asi nejde očekávat výměny baterií úplně zdarma, a počet kilometrů do výměny baterie je důležitý parametr, který je nutné přičítat k odhadovaným nákladům na ujetí energie. Majitelé dieselů většinou skutečné náklady na km kalkulují na dvoinásobek ceny spotřebovaného paliva (je otázka, jak se do takové kalulkace promítne nedávné zdražení pohonných hmot). U elektromobilu budou podle mě po ujití těch asi 300 000 km celkové náklady podobné, ale do energie půjde tak 25% a 75% do opotřební (spotřeby životnosti) baterie...