• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANElon Musk respektive jeho firmy SpaceX (Falcon / Heavy / Dragon / Starship), Tesla, Starlink, Neuralink, Boring, xAI
    Oběžník pana ředitele:
    Existuje tu klub [Twitter - rychloblogy] ... kdo chce každodenně debatovat o této síti, postovat třeskutě vtipná meme, doporučuju se přesunout tam, tady nechám fakt minimum.
    rozbalit záhlaví
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    STARE_CASY: tady se nehádám a uznávám svojí chybu, o existenci jednodušších spalovacích motorů, než motorkovej dvouválec jsem dodneška neměl tušení. Todle je moc pěknej mutant mezi spalovacím a parním strojem. Vím, že byly nějaký neúspěšný pokusy v tý době s motorem na střelnej prach, ale tohle mě uplně minulo.
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    OMNIHASH: jenže to je ono. Koukáš se na jedné straně na už vyladěný čtyřtaktní víceválcový motor a bereš to jako základ. Ale ten úplně základní postavil Lenoir už v polovině 19. století a je to z dnešního pohledu naprosto primitivní mechanika.

    Základní animace třeba zde:

    lenoir.gif video_0001.wmv
    https://www.youtube.com/watch?v=eqVA4IhEpPI


    Opravdu se to dá postavit bez větších zkušeností (ehm, teda při znalosti historie a toho, že to už někdo postavil - ale to je stejný jako s tím raketovým modelařením). Kromě historických nadšenců to teda nikdo nedělá, není k tomu důvod, ale ta jednoduchost je tady až fascinující. Vychází to z principu šoupátka u parního motoru a jenom změnil médium, které expanduje. A navíc to zapaluješ externím plamenem bez elektrické svíčky.


    O něco složitější je attkinsonův, který už je skoro klasický ottův cyklus, ale i tenhle dokážeš postavit s puberťákem a malou dílnou se základními nástroji.

    Animaci mají tady: http://animatedengines.com/atkinson.html (neumím to přehodit sem, mají to tam jako skript a ne gif nebo video).


    Tyhle základní spalovací motory jsou jednoduché a za pár týdnů je postavíš i jako úplný amatér. U attkinsona už je lepší mít svíčku a trochu si pohrát s časováním, ale dá se to udělat celé mechanicky hodně snadno. Externě se to dá zapalovat taky, ale elektrická svíčka to hodně usnadní. Na dodávku směsi použiješ zjednodušený karburátor s houbičkou nacucanou lihem, benzínem, to je jedno.

    A jinak to externí zapalování bylo použité ještě na některých prvních motocyklech, kde jsi před motorem zapálil kahan, od válce vedl průduch, kterým se tam při kompresi foukla směs, vznítila se a plamen šel do válce, kde došlo k expanzi a tak dále. Zkouším hledat video, ale zatím marně. Nepamatuju si, co to bylo za model, takže moje google-fu selhává, ale bylo to hodně vtipně vymyšlený.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    PES: a to sem snad někde tvrdil? Není třeba se vlámámávat do otevřenejch dveří, hned v prvním příspěvku píšu, že ta raketová věda je přesně o těhlech věcech kolem, v tomhle případě o regulaci přísunu paliva.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    OMNIHASH: Zlicin is easy, orbit is hard :)
    PES
    PES --- ---
    OMNIHASH: Fakt se předvádíš jak jsi jednoduchej...
    ...ono to totiž nejde jen mechanicky zvětšit, protože pak se objeví třeba již zmíněné problémy s turbočerpadly, tlaky co musí vydržet potrubí a trysky, ofuky s zdržením laminárního proudění namísto turbulentního, míchaní a rovnoměrné hoření v komoře, tvar komory a trysky, jejich chlazení...
    ...ale přece stačí na louce za Zličínem jen zvětšit jednoduchou raketku na velikost desítek metrů a je to.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    STARE_CASY: to si mě dostal, o tom sem v životě neslyšel.
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    OMNIHASH: lenoirův spalovací motor sestavíš za chvíli. Srovnávej laskavě stejnou úroveň.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    MAWRHIS: já to absolvoval někdy kolem 95, tenkrát fakt modely nebyly, vyráběli sme to pěkně od základů. Metrová raketa s dvěma tlakovejma nádobama, co jsme pak šli v červnu odpálit na nějakou louku za Zličínem.
    MAWRHIS
    MAWRHIS --- ---
    OMNIHASH: to srovnáváš model rakety s autem. Když už, tak s modelem auta a motor si koupíš do modelu rakety i modelu auta. Ale to už je asi dost filozofická debata, prostě asi všichni chápeme, že oboje je relativně složitý :)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    STARE_CASY: takhle: funkční raketu si zvládneš postavit a odpálit v DDM nebo stanici techniků v patnácti během jednoho půlročního kurzu. Funkční spalovák tak možná jako klauzuru na nějaký technický škole.
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    OMNIHASH: turbočerpadlo je součástí raketového motoru na kapalné palivo, minimálně těch, které se vyvíjejí posledních zhruba 50 let.

    Zjednodušit motor jen na spalovací komoru fakt nejde. Nemluvě o tom, že ani u toho na kapalné palivo to opravdu není tak jednoduché jako jenom smíchat palivo a okysličovadlo - hodně záleží na tom, kudy tam to palivo dostaneš, kde reálně bude hořet a kudy půjdou ven spaliny. Princip je jednoduchý, ale provedení opravdu ne - v provedení spalovací komory je jednodušší spalovací motor, kde jasně odděluješ moment sání a hoření; u raketového motoru to musí hořet kontinuálně a to fakt úplně jednoduchý není. Přečti si něco o Goddardovi, když začal vyvíjet motor na tekuté palivo a jak dlouho mu trvalo z toho jednoduchého a jasného principu přejít k funkční spalovací komoře.

    U V2 bylo už dobře vidět, kolik problémů řešili u tvarování vstřikování a následného promíchání. Zkoušeli mnoho "sprchových hlavic", aby se obě složky smísily rovnoměrně a hořely tam, kde mají. O pozdějších motorech, kde už se jednalo o výkonu v řádech desítek a stovek tun, to platí tuplem (viz dohledatelné dokumenty z vývoje motorů Space Shuttle).

    A to jsme furt u té nejjednodušší části, tedy spalovací komory. Jakmile začneš řešit, jak to palivo tam vůbec dodat, když uvnitř komory máš extrémní tlak z hoření a potřebuješ to palivem/okysličovadlem přetlačit, abys tam dostal další směs, tak jsi úplně jinde.

    Chápu, jak jsi to s tím zjednodušením myslel, ale zjednodušil jsi to příliš, daleko za míru toho, aby to byla pravda. A vzít pro srovnání na jedné straně kompletní animaci a na druhé pouhé schéma, je trochu zbytečné.
    LADINEK
    LADINEK --- ---
    PALEONTOLOG: proto taky Musk vysvetloval proc nejde mit na raptoru elektricky turbocerpadla ;)

    https://twitter.com/elonmusk/status/1510694443476729865
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    LADINEK: turbočerpadlo taky není součást raketovýho motoru, ale specifickýho palivovýho systému pro větší rakety na tekutý paliva.
    Abysme se zbytečně nenasírali, já rozhodně netvrdím, že vyrobit funkční raketu je jednoduchá záležitost. Jenom že ten princip je ze všech reálnejch používanejch motorů ten nejjednodušší, co máme.
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    LADINEK: výkony čerpadel v řádu MW, twl 8-J

    Raketové motory – snadno a přehledně – Kosmonautix.cz
    https://kosmonautix.cz/2013/03/raketove-motory-snadno-a-prehledne/
    LADINEK
    LADINEK --- ---
    OMNIHASH: ty turbocerpadla nemaji pohyblivy soucastky?

    Turbopump - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Turbopump#/media/File:M-1_rocket_turbopump.JPG
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    TOXICMAN: principielně ano. Nemáš v něm žádný pohyblivý součástky, "jediný" problémy jsou s provozním prostředím. Proto taky není nikdy problém raketu zapnout, ale vždycky vypnout. Když vezmeš bombu s kyslíkem, druhou s kerosínem nebo jiným palivem, připojíš k nim rozstřikovací ventily, zapalovač a trubku, máš funkční raketovej motor.



    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    OMNIHASH: V porovnání se spalovákem primitivní záležitost? Bych to zas s tím zjednodušováním nepřeháněl...
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    DZODZO: tak on je raketovej motor principiálně strašně jednoduchej, namícháš a přivedeš směs paliva a hořiče, zapálíš, vyprdíš ven vejfukem a jedeš. V porovnání třeba se spalovákem primitivní záležitost. Ta raketová věda jsou věci kolem: jak to uchladit, regulovat a kontrolovat, aby to prdělo správným směrem a intenzitou a nevybouchlo už při startu, popřípadě co dělat, když se cokoliv začne kazit.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    OMNIHASH: no vidis, tak minimalne potrebuje jednicky z fyziky, aby mohol vysvetlovat aspon obecne funkce, ale uz na to vysvetlovanie potrebujes nejaky zaklad a vhled do problematiky ne? mne sa trebars lahsie vysvetluje aplikacnemu adminovi, preco je zvolene nejake infra riesenie, kedze to uz robim nejaky ten patek, naproti tomu nie som schopny vysvetlit decku kolobeh vody v prirode, lebo o tom mam iba povrchne informacie

    nasiel som aj nejake stare AMA, ktore davaju tie ideje do kontextu s tym, ako sa to neskor vyvrbilo :)

    https://www.reddit.com/r/IAmA/comments/2rgsan/i_am_elon_musk_ceocto_of_a_rocket_company_ama/

    https://www.reddit.com/r/space/comments/76e79c/i_am_elon_musk_ask_me_anything_about_bfr/
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    DZODZO: copak tě tam trápí? Já měl z fyziky jedničky, tak ti třeba pomůžu. Zkouknul sem půlku a moc technickejch detailů tam není, víceméně jenom obecnej popis funkce raketovýho motoru, maximálně vysvětlí, proč použili část A a ne B nebo C.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    PES: to není politika, ale normální technickej postup. Každej proces má svůj success/error rate a pokud je příčetně navrženej, tak i mechanismy na odhalování a minimalizaci těch chyb. Padesát voleb to laděj a pilujou tak, aby ten error rate byl nulovej, dosotanou se na SLA 99.995%, a pak příjde oranžovej expert, co prohrál, a půlka lumenů po celým světě začne opakovat, jak je to rozbitý. Měj trochu úcty k lidem, co to takhle vymazlili, a pokud je chceš obviňovat ze špatný práce, dodej k tomu aspoň nějaký relevantější důkazy, než něčí ublíženej pocit.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam