• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANElon Musk respektive jeho firmy SpaceX (Falcon / Heavy / Dragon / Starship), Tesla, Starlink, Neuralink, Boring, xAI
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    E2E4: co se tyce vyvoje fsd beta, pust si tohle TADEAS je to za (autonomni) jizdy a k tonu muskuv komentar
    ONDRA_99
    ONDRA_99 --- ---
    E2E4: To nevim, protoze to podrobne nesleduju. Ted koukam treba na ten Mercedes a jako maji L3 podle nejake licence, ale ma to svoje omezeni (ktere ti omezuji pouzitelnost). Takze sice maji L3 driv, ale jen za konkretnich podminek. Prijde mne ze Tesla jde cestou “co delame funguje rovnou vsude” zatimco ostatni pokryjou rychleji “snazsi cesty” a zbytek se uvidi kdy a jestli bude.

    Viz
    Mercedes-Benz Says It's Doing Autonomous Driving Better Than Tesla
    https://gizmodo.com/mercedes-benz-tesla-autonomous-driving-driver-pilot-1850047723

    “Mercedes-Benz says that Drive Pilot can take over driving responsibilities on roads with certain conditions, up to a speed of 40 miles per hour.”
    E2E4
    E2E4 --- ---
    ONDRA_99: aha, to dává smysl (plus ten LIDAR navíc?).

    a jinak jak je teda na tom Tesla v porovnání s konkurenci?

    formálně, ten Mercedes má L3, BMW bude mít letos, Tesla a ostatní L2 ?
    ONDRA_99
    ONDRA_99 --- ---
    E2E4: Tesla ma tendenci na okreskach zastavovat. Zatimco Waymo na nich vubec jezdit neumi. Podle me to jsou dve odlisne technologie.

    Waymo vyzaduje aby byla dana oblast predem nasnimana. Tim mas snazsi rizeni v te oblasti. Ale mas drazsi pridavani novych oblasti (a defakto mensi oblasti budou mit smulu).

    Tesla jde principem abys nemusel mit o dane ceste podrobny data, jen potrebujes kvuli routovani vedet ze cesta existuje, ale pro samotnou jizdu nemusis mit predem zmapovane. To je tezsi vyresit aby opravdu spolehlive fungovalo a zatim to plne funkcni nema nikdo.
    KAERO
    KAERO --- ---
    PALEONTOLOG: no, takze jsi nic nenapsal. Asi tomu nerozumis, kdyz to nedokazes rozvest.

    IRIS2 ma mit do 170 satelitu na LEO. Coz me prijde jako v pohode treba pro Crisis Management and external actions, Surveillance apod.
    Ale neumim si predstavit ze to bude dostatecne pro Mobile Broadband a Command and control of smart grids.

    Proc? Protoze mobile broadband primo naznacuje velke sirky pasma a velky pocet uzivatelu. Smart grids nepotrebuji velkou sirku pasma, ale je to velky pocet uzivatelu s malymi vysilacimi vykony. To znamena satelity na nizke orbite, to znamena vetsi pocet satelitu, a caste doplnovani satelitu. Coz tak nejak sedi s tim co napsal MRAKY.
    No a proto jsem chtel vedet proc (jak je u tebe zvykem) rovnou delas z lidi blbce aniz bys ty tvoje slavne implikace tady napsal a rozvedl. Proste to priznej, nedokazes vest normalni diskuzi.
    E2E4
    E2E4 --- ---
    OMNIHASH:

    že by byli vysazeny na Teslu, ale povolili to Google, GM a nějaký další mně neznámý firmě?

    a říkáš, že Tesla FSD je stejně dobrý jako Waymo/Cruise? nemají tyhle prostě víc senzoru (LIDAR) což je jejich výhoda?

    nesleduju to, ale měl jsem pocit, že Tesla pořád úplně sama nejezdí..? ( říkal mi kamarád s Teslou že to má na okresce tendenci furt zastavovat, ale to už je asi tak rok dva zpátky ).

    a jak v porovnání s tím Mercedesem?

    tady píšou že Mercedes je L3, Tesla je L2 a Waymo a Cruise na Wiki že je L4..

    Mercedes-Benz beats Tesla for California's approval of automated driving tech | Reuters
    https://www.reuters.com/business/autos-transportation/california-dmv-conditionally-approves-mercedes-benzs-automated-driving-tech-2023-06-08/
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    KAERO: protože se plete hned na začátku a návazný implikace jsou mimo. myslel jsem, že by to vzdělanýmu člověku mohlo dojít samo, tak bohužel :-]
    a pokud už nemáš nic k iris, tak na mě nereaguj, dík.
    KAERO
    KAERO --- ---
    PALEONTOLOG: urazet, to umis. Ale opet jsi nenapsal proc je MRAKYho prispevek zbytecny. Dale nechapu proc si myslis ze ja jsem si k tomu nezkousel nic najit.
    Tak ti to napisu polopate jeste jednou - nedelej ze sebe hlupaka a misto urazek jasne a k veci napis proc si myslis ze MRAKYho prispevek je zbytecny. Zkus udrzet diskuzi v odborne rovine, a nenapadat urazkama ostatni.
    IRIS2 ma zajistit broadband, a ano, pocet satelitu s tim ma co delat, proto me strasne moc zajima co k tomu reknes.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    E2E4: v tomhle bodě na Elonovu obranu - autopilot funguje, a dobře. Už má o řád lepší výsledky nehodovosti, než lidi. Důvody proč a kdo ne/má v Kalifornii povolení jsou imho spíš politický, než technický.
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    KAERO: celkem jsou k iris2 dohromady asi 3 články na internetu, myslím, že před odvážným traktátem by stálo za to si o tom napřed něco přečíst. nic, co by pokročilej uživatel iínternetu nemohl zvládnout.
    mraky se pletech ve dvou řádech počtu satelitů, v tomto kontextu pak píše kraviny.
    díky za idiotský příspěvěk, ani ty sis k tomu nezkoušel nic najít, bravo, diskutéři třetího věku, tleskám
    KAERO
    KAERO --- ---
    PALEONTOLOG: a tobe brani nejaky zdravotni duvod nedelat ze sebe trotla a proste normalne napsat svoji myslenku a ten pocet satelitu napsat, a sdelit nam proc si myslis ze MRAKYho prispevek je zbytecny?

    Ja jen ze najit ten pocet v te hromade povznesenych kecu neni uplne trivialni.
    E2E4
    E2E4 --- ---
    DZODZO: jj, tak jsem to zaregistroval, že Elona někdo s tím plně autonomním řízením ( bez řidiče ) už tři firmy předběhly..

    (docela mě to překvapilo, že to vůbec někomu povolili)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    PALEONTOLOG: ono sa to taky neplanuje od vcera

    The conclusions of the European Council of 19-20 December 2013 welcomed the preparations for the next generation of governmental satellite communications through close cooperation between the Member States, the Commission and the European Space Agency (ESA).

    my sme pre EU robili nejake projekty pre EFSA a tam 3-6 mesiacov nie je ziadny casovy sklz ale standard :)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    MRAKY: hele a on ti brani nejakej zavaznej zdravotni problem overit, kolik satelitu se planuje v ramci Iris2? protoze zbytek prispevku je pak takovej, jak bych to, naprosto zbytecnej
    E2E4
    E2E4 --- ---
    PES: tak nejde o to, ze plne autonomni rizeni slibuje skoro kazdorocne uz od roku 2015*), ale ze ho predbehli (jak jsem ted dohledal) Waymo, Cruise a Zoox. Ty maji v Kalifornii driverless licenci. Tesla ne.

    Taky nevim zda to co ma Tasla v FSD je podobny nebo nejak vyrazne lepsi nez asistenty, ktery maj dneska novy auta (napr. Mercedes)..

    ________________
    *)
    Elon Musk Is Once Again Promising Tesla Vehicles Will Drive Themselves
    https://www.businessinsider.com/elon-musk-history-of-full-self-driving-promise-2022-1
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    starlink ma za sebou 10 let vyvoje. Ma plnou podporu spacex ve vynaseni nakladu =>minimalni cena, efektnivni zpusob vypousteni... Cokoliv chce konkurovat starlinku musi mit i podobne technicke parametry => pocet satelitu v radech tisicu - nebo spise v radech desetitisicu. To se neda obalamutit, protoze
    fyzika je jen jedna.

    bez aktivniho transportniho systemu, ktery je schopen udrzovat vysoke pocty satelitu na nizke obezne draze, na nejake takove reseni zapomen.

    2024? 2027 ? to je cira otevrena lez. optimisticky odhad 10 let min - pokud se zacne investovat a nebudou problemy, ktere jdou vzdy idet u podobne velkych projektu rizenych politiky - viz SLS.

    samozrejme ze jdou najit systemy, ktere dokazi nabidnout data a jsou uz dnes v ostrem/testovacim provozu- ala iridium... oneweb etc... ale konkurence pro starlink? Ani vzdalene... To co se ted nektere firmy snazi je kombinace satelitu na nizke a vysoke obezne draze. Ale opet - technicky/cenove to nema sanci konkurovat starlinku. Mozna to bude dobre pro nejake gov aplikace, ale pro masove uziti to nema sanci ustat konkurenci. To je jako postavit si obchodni model na NMT site v momente, kdy konkurent pouziva LTE...
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    KAERO: 2024 bude nejakej pilotni provoz, to neni nerealny a jeden rok nahoru dolu nehraje roli.
    tady jaksi slo o to, ze je to realnej plan a na rozhoupani se neni treba cekat, terminy jsou dost blizko
    KAERO
    KAERO --- ---
    Galileo stalo 10 gigaeuro. Problemy, zpozdeni, vypadky. A evropa nema levnou raketu kterou by to poslala nahoru, takze spacex. Predpokladat spusteni slozby konec 2024 (jak je v casovem planu) me prijde dost naivni.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam