SATAI: to je to, co podle mě Elonovi fanoušci nechápou u Elonových kritiků. Jedna věc je "úspěch" ve smyslu, že něco se prokáže, že je vůbec realizovatelný nápad, že se to dotáhne do fáze prototypu a že se se to pak dokonce vyrábí sériově (poslední fáze je, že by to mělo být ziskové - tohle je k hrozné debatě, často dosáhnout ziskovosti znamená podnikat tak agresivně, že třeba do ztráty doženu svoje dodavatele, apod.). mí jsem technický typ, takže mám samozřejmě tendenci za úspěch považovat už jen existenci produktu, do té doby považovaného za nemožný. Jenže to je vlastně jen začátek procesu - pak následuje ekonomika a politika...
Jenže pro většinu podnikatelů "uspět" znamená právě udržet si kontrolu nad firmou. Ne tolik nad jejím image, to se dnes svěřuje odborníkům, ale spíše třeba nad personální politikou, managementem, apod. Já se nepokládám za úspěšného podnikatele (i když v důchodovém věku ještě nejsem, tak kdo ví...) ale dejme tomu po těch letech chápu tuhle dimenzi úspěchu: udržení kontroly, moci. (zase tolik mi to neimponuje, protože lidi, co jim tohle stačí, většinou podnikají ve výrazně jednodušších odvětvích, než je hi-tech... většinou je typickým případem kde je obecně nutné udržet si kontrolu a o nic jiného vlastně nejde hospoda, hotel, takovéhle věci...)
Ještě jinak vidí úspěch spekulant (námatkou tady KOUDY). Pro toho úspěchem může být třeba jen nakoupit akce levně a prodat je draze. Další osud firmy ani ostatních akcionářů na vrcholu bubliny ho nemusí zajímat, stejně jako třeba práva zaměstnanců. (Částečně ho musí zajímat zákazníci a jejich pocity, protože pochopitelně, právě hodnota značky je to, od čeho se bude odvíjet hodnota ceny těch akcií). Můžou být ale i nějací osvícení investoři, kteří třeba drží akcie jen proto, aby na trhu existoval produkt, který by bez jejich investice neexistoval. Ale rozhodně nejsou ti, kdo to mají celé pod kontrolou...
Myslím, že místo mluvit o Elonovi speciálně jako o osobě je něco, co mi vlastně nedostačuje. Ano, SpaceX a Tesla jsou příklady naprosto nejzajímavějších amerických a obecně západních firem posledního půlstoletí. V letadlech se víceméně posledního půl století neděje nic nového: žijeme ve století proudových letadel úplně stejným stylem, jako jsme před tím žili ve století parních lokomotiv, je to dlouhodobě neměnné paradigma. Počítače a Internet byly na nejlepší cestě k zakonzervování podobného stavu, i když se to navenek tvářilo barvitěji (z hlediska starších generací muselo rozšíření LCD monitorů nebo smartphonů vypadat naprosto bleskové .. tam šlo pro změnu o odvětví, které nabízelo věci, které do té doby ani lidi netušili, že by mohly potřebovat). IT je nové paradigma, které je na cestě k dlouhodobé konzervaci, tak jako předtím éra knihtisku.
Naproti tomu SpaceX a Tesla dokázaly něco, co bylo desítky let pokládáno za nemožné. Tudíž ty otázky, do jaké míry je to tím, že to Elon měl pod kontrolou, nebo jestli se to povedlo spíš proto, že o tom hodně motivovaných lidí přemýšlelo desítky let a on jim jen dal šanci a svezl na té vlně, jsou zajímavé. Určitě patří k lidem - ke kterým se taky počítám, i když samozřejmě, já nejsem úspěšný a nikdy jsem se nenaučil dostávat věci pod kontrolu, ani v malém - kteří se ptají, proč lidstvo něco dělá takhle a jestli by to nešlo dělat jinak a hledá lidi, kteří mu můžou pomoci to dělat jinak. Z finančního hlediska taková věc jistě vypadá riskantně, ale možná je skutečně trik v tom, že on ty finance vidí jen jako nástroj a ne jako cíl...