• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANElon Musk respektive jeho firmy SpaceX (Falcon / Heavy / Dragon / Starship), Tesla, Starlink, Neuralink, Boring, xAI
    KAERO
    KAERO --- ---
    PES: jo. ocividne tohle umi dobre, jde jim to a ziskavaji naskok pred konkurenci (boeing, ula, blue origin).
    PES
    PES --- ---
    KAERO: "agilní vývoj" ;-)
    KAERO
    KAERO --- ---
    PES: spousta tech 'srapped' ani nebylo dostavene. Nektere byly ve stavu jen par valcu kdyz zjistili ze neco musi predelat tak je zrusili a zacali znova.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    TOXICMAN: no nevim, kdyz Melonek mluvil o Cybertrucku jako o hromade zbastlenych plechu, kde nevi dat Tesla presnost ani na 0,5 mm. Jako vzor, ktereho ma Tesla dosahnout, s mikrometrovou presnosti, si vybral firmu Lego a ne SpaceX.
    Tak bych zustal u toho, ze svarit raketu z platu nerezu fakt neni trivialni.
    Positivni je, ze jednou uspene svarena Starship ma 10 (?) letu, nez se "rozlepi".
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    SEJDA: to je s prominutím pitomost :)
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    PES: kdyz mas netesnost takovou, ze to vidis i ocima, nemusis ani tankovat
    PES
    PES --- ---
    TOXICMAN: Fíha, úctyhodná várka "Scrapped"...
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    PES: na wiki je to pěkně zpracováno v tabulce

    SpaceX Starship (spacecraft) - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/SpaceX_Starship_(spacecraft)
    PES
    PES --- ---
    TOXICMAN: Btw. Jak to číslují, striktně lineárně? (tj. už zlikvidovali 29 StarShipů a 11 Booterů? ;-))
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    @StarshipGazer
    Starship 30 was stacked on top of Booster 12 overnight for more full stack testing prior to Starship test flight 5.

    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    cold frosty one
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    @rookisaacman
    Flight day 3 after the EVA. We would have been in a ~190x730km orbit.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SEJDA: otázka ovšem je kolik g je volný pád na vodní hladinu při selhání padáků.
    KAERO
    KAERO --- ---
    SEJDA: no a taky ze unikovy manevr musi 'zdrhat' pred zrychlujici raketou, a pri startu ve falconu maji astronauti spicku zrychleni 3 g, takze unikovy manevr 4 g by byl nejspis ponekud pomaly.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    XCHAOS: mlhave si mapamtuji, ze pri escape je dovoleno kratkodobe tusim 8 nebo 9 g, a je dovoleno, aby posadka ztratila vedomi. Pri landing musi byt pretizeni pod 4 g a to pri dosednuti. Tak dramaticky rozdil je tam proto, ze escape je s pozemstany, touch down/splash down je s lidmi, kteri byli 6 mesicu nebo dele ve stavu beztize.

    XCHAOS: tlaky se urcite musi regulovat, nedovedu si predstavit, ze mas COPV s treba 300/244 bar, a pustis to do nadrze s okyslicovadlem, kde mas uplne jine nominalni i maximalni tlaky.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SEJDA: no, při landing burn na hladinu znáš potřebné delta-v (terminal velocity volného pádu) a nepotřebuješ nic regulovat... jen délku pulzu. No ale jestli je neuměj vypnout.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PES: SuperDraco jsou tam jako launch escape při startu, což se testovalo, ale při přistání se to ani netestovalo. Opakovaný zážeh se testoval, neúspěšně, teď už chápu proč.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    PES: nevim proc si myslis, ze SuperDraco budou po zapaleni vubec nejak regulovane. Jsou certifikovane jako "zacpana trupka" pruraznyma ventilama, ktere NASA certifikovala na X roku, kdy se nemusi vymenovat, a NASA garantuje, ze na tech X roku tesni.
    Vetsinou se motory reguluji zmenou otacek cerpadel. Nejsem si jisty, jestli SuperDraco maji vubec nejaka cerpadla. Tak by sa vlastne jejich tlak reguloval jenom frekvenci otevirani a zavirani elektronicky ovladaneho ventilu u tlakovaciho helia. Coz je presne to, co minule zpusobilo explozi.
    PES
    PES --- ---
    SEJDA: při té udávané tažné síle (byť prý poměrně široce regulovatelné, ale v nouzi bude třeba ten náběh poměrně strmý na max. výkon) to nebude příjmené v žádném případě (ale lepší než se rozplácnout na kaši)
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    PES: SuperDraco nejsou znovupouzitelne, maji jednorazove prurazove ventily. Proto se nepouzivaji a nejspise ani netestuji. Jsou tam skutecne jenom pro pripad nouze a je mozne, ze jejich zapaleni nebude pro posadku vubec nic prijemneho.
    Naposledy, pri testu, doslo k prusaku v kaskade elektronicky ovaldanych ventilu motoru SuperDraco a Crew Dragon byl znicen.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam