PES: no, ono těch stabilních drah vhodných pro "cycler" moc není.. z logiky věci, Mars obíhá 2x pomaleji, sice dráhu by snad šlo navrhnout tak, aby taky měla periodu asi 2 roky a u Země se vyskytovala jednou za 2 roky (pokaždé v jiném bodě dráhy Země), ale pořád tam bude nějaké delta-V a manévry v hlubokém kosmu (zbrždění u cycleru a pak odlet od něj) jsou energeticky velmi nákladném, oproti Oberthovým manévrům v pericentru (viz jak úsporně manévruje se svými sondami ISRO, která je omezená nosností svých raket :-)
Suma sumárům, Mars Direct je správný přístup, ten převzal Elon od Roberta Zubrina správně. ISRU pro návrat na Zemi (akorát kolonizátoři se asi budou na Marsu hromadit a ne moc vracet zpátky, ne?) je taky dobrý tah, akorát vodík bude na Marsu vzácný (i když ne nedostupný), Zubrin předpokládal motor na oxid uhelnatý, který se dá in-situ získat nesrovnatelně snáze, ale tyhle motory mají určité problémy (to ovšem metanové měly celá léta taky). Nicméně i Zubrin pro Mars Direct předpokládal 3stupňovou architekturu, protože prostě pro delta-V potřebné pro TMI zkrátka dávala smysl všem, kdo to kdy plánovali.
Rapid reuse dolních dvou stupňů je průlom a je to zásadní, ale 3.stupeň, který poletí k Marsu a zpátky 2 roky, z logiky věci moc rapid reuse není (těch lodí by se muselo vyrobit hrozně moc, protože stráví většinu času na cestě)... a nějaké nákladní kontejnery bude nejlepší tam nechat prostě povalovat a neposílat je zpátky na Zem vůbec.
SpaceX mají tedy v ruce dílčí naprosto převratnou technologii, která je ovšem dobrá tak na masivní zaplevelení LEO desetitsíci satelity, u kterých bude hrozná pravděpodobnost kolize (a jsou protidružicovou zbraní samy o sobě, protože evidentně navést kterýkoliv ze satelitů na kolizní dráhu s čímkoliv na LEO bude otázka pár nejbližších oběhů... na nižších drahách ale aspoň v případě kolizí nehrozí Kesslerův a i ohrožení astronomických pozorování klesají s výškou dráhy - prodlužuje se doba, po kterou jsou družice neosvětlené Sluncem)
Takže ne všechno je špatně, je to naopak super, ale současně se potvrzuje moje teorie "parníku Great Eastern" - nikdy se nestal luxusním zaoceánským parníkem, ale sloužil pro položení transatlantického telegrafního kabelu. Elon je spíš Brunelem, než Eiffelem naší éry, i když podobnosti jsou i s tím Eiffelem (nastudujte si, jak musel vyvinout úplně nové technologické postupy, protože jeho mosty těmi stávajícími prostě snýtovat nešlo, apod.)