DRAGON: skutečně, hrozně podceňuješ, kolik toho, co je navenek brandovaného jako západní, je ve skutečnosti vyrobeno v Číně. na závěr svojí letošní dálkově solárně poháněné cesty jsem se stavil u kamaráda ve Švýcarsku, co tam pracuje v rodinné fabrice na elektrokola. Stejně už osazují rámy, svařované v Číně. Za cenu hotového výrobku už nejde v ČR sehnat ani materiál.. a teď s představ, jak je to dál na Západě. A ano, i tak v té továrně zaměstnávají přistěhovalce: ani když si připlatíš za značkový produkt, tak to pořád nepokryje náklady na západní pracovní sílu (a ta na oplátku z té mzdy nepokryje svoje životní náklady).
To, co předvedl ve své podnikatelské kariéře Elon, je vlastně obrovský učebnicový příklad toho, co je na ekonomice špatně: abys cokoliv mohl dělat, musíš být součástí nějaké spekulativní bubliny. Pokrýt náklady je těžší a těžší, Elon hraje především obrovské divadlo pro investory a snaží se to snížení nákladů a úspory z rozsahu demonstrovat a tím všechny ty investice zdůvodňovat, v praxi si ale netroufá Čínu naštvat, protože bez spolupráce s nimi by se mu to zřejmě taky nedařilo.
Elekromobilům jsem fandil od dětství, vypadají jako logické řešení spousty civilizačních problémů... ale to, že pokud chceme elektromobily, tak je má vyrábět jediný globální monopolní brand, to je obrovské meh. Je to obrovským způsobem protitržní.