• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANElon Musk respektive jeho firmy SpaceX (Falcon / Heavy / Dragon / Starship), Tesla, Starlink, Neuralink, Boring, xAI
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SEJDA: proboha, co se ti na hromadě nerez oceli může poškodit "kosmickým zářením"? Když už, riziko hrozí od mikrometeoritů a kosmického smetí (ale to spíš na LEO).

    Mě dává Moonship větší smysl jako nákladní, s tím, že z povrchu se už nebude vracet, ale ty nádrže se využijí např. na kyslík a vodu získanou pomocí ISRU (ostatně, SpaceX zkušenosti s ISRU potřebuje kvůli Marsu). Pokud se budou astronauti z povrchu měsíce skutečně vracet z Měsíce, dost mi to překvapí (ale to nic neznamená, mě překvapilo, že Starship měla problém jenom s předníma/hornáma plácačkama - já čekal podobné problémy i s těma zadníma...)

    Ten opakovaný zážeh Raptoru není zas tak velký deal, přijde mi. Muselo se to otestovat, ale Raptory od začátku jsou dělané na opakovaný zážeh. Trik je spíš v tom, že běžely na header tanks. Hlavní nádrže lze využít pouze pokud jsou plné "po okraj" a hlavně jen pokud je v nich palivo gravitací či zrychlením přimáčklé ke dnu. Tedy skutečný hlavolam bude start motorů z využitím paliva v hlavních nádržích ve vakuu. Jak to dělal stupeň Saturn IVB (nebo když jsme u toho, dneska horní stupeň SLS), to vlastně netuším. Aha, tak prý:

    The problem gets much harder when you consider larger spacecraft. The Saturn V third stage had to be re-lit for the lunar transfer burn. Keeping the fuel in the tank bottom was critical here, as the turbopumps feeding the engine are explosively intolerant of gas in the lines. Here the engineers 'cheated', and simply kept venting a little propellant rearward during the orbit prior to burn. This caused enough continuous acceleration to keep the fuel in place, but only worked for a short while: one (partial) orbit.

    Je nejspíš potřeba, aby motory dokázaly vyvinout aspoň nějaký tah i s pomocí paliva v plynném stavu (?), aby se kapalné palivo usadilo u dna nádrží a mohlo téct do motorů (je to i důvod, proč se provádí hot staging).

    Reddit - Dive into anything
    https://www.reddit.com/r/askscience/comments/33e35u/how_do_you_restart_a_liquid_fuel_rocket_in_zero/?rdt=44281

    Zajímavá otázka ohledně včerejšího letu je, jestli Starship před tím zážehem ve stavu beztíže provedla "ullage burn" a jestli ano, tak čím.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    XCHAOS: vicenasobne pristani je nerealne, s tim nemame uz vubec zadne zkusenosti. Lod muze byt po mesicich na "orbite" mesice silne poskozena kosmickym zarenim. Starship neni modul dodany od Thales anebo JAXA.
    SpaceX si to muze testovat a uvidime co bude Artemis 7 a 8.

    Ja jenom pisu, ze jsem zvedavy. A nechavam si v snech vsechny moznosti otevrene.

    Myslim, ze uz pristi ITF 7 Starship bude testovat opakovane zazehy Raptoru, po delsich dobach. Muzou mit treba orbitu podobnou te suborbitalni, treba 160x400, a postupne orbitu upravovat, ale nechavat 160, pro pripad, ze by uz nenastartovali. ;) Pokud by jenom dorucili Starlinky a deorbitovali, tak by mohlo dojit opakovanemu zapaleni po 1 hodine.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SEJDA: no, přesnou dráhu Moonship, případně možnost jejího vícenásobného použití po dotankování, jsem zatím nikde neviděl (zatím mi přijde, že co chystají je jednorázové dotankování před TMI a pak přestup posádky někde na té DRO, na které Moonship po návratu z Měsíce může zůstat odstavená a fungovat v podstatě jako kosmická stanice zadarmo, i bez dotankování...)

    Jestli naznačuješ, že pro měkké dosednutí a odlet z Měsíce plánují použít jiné palivo, než methalox... hm, že by Raptory měli jen pro TLI a následně pro zbrždění, ale ne pro dosednutí (to už víme, že kvůli zvířenému prachu nepůjde)? Podle mě celé schéma s dotankováním bude vyžadovat skladování paliva uvniř Straship po celé dny až týdny.

    Co by mi nepřekvapilo, kdyby nakonec Starship nevzlétala z povrchu Měsíce jako celek (protože přeci jen je šíleně těžká), ale kdyby šli kompromisní cestou nějakého návratového modulu. Skoro by bylo snazší naložit na palubu celý Orion i se servisním modulem, než zvedat celé to monstrum :-) (nepočítal jsem to, asi by na to ani motor servisní sekce nestačil, ale pokud jde o to kolik tun co z toho váží, tak je to jednoznačné). Je možné, že k té Moonship sestoupí odletový Orion na nějakou hodně nízkou dráhu (ale oh wait, Orion ani nemá dost delta-V, v současné konfiguraci, aby mohl sestoupit na tak nízkou dráhu, jako Apollo...)

    Ano, že Bezosův team se svými kyslíkovodíkovými motory není úplně mimo, to si říkám celou dobu. Každopádně dál za LEO podle mě ještě dlouhou dobu (možná vždycky) budeme chtít vláčet něco lehčího, než nerez ocel... jakkoliv výhody pro provoz na LEO budou značné.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    XCHAOS: ja jsem psal o Draco na hypergolicka paliva. O Raprorech 2. generace jsem psal, ze uz vime, ze se uz umi znova nastartovat po 30 minutach .. dosahuji odolnosti Merlinu v zakladnim provedeni.
    Hypergolicka paliva muze Tanker predat Moonship klidne na vysoke orbite 1400x1400 nebo tak neco. Tanker se nebude vracet a motorova sekce Moonship s Raptory bude fungovat uz jenom jako tezitko, proto aby mozna Moonship na Mesici stala .. pokud uz neni cas premyslet na "polozeni". Mozna to ale NASA vymysli tak, ze zadne dotankovavani pro Artemis 3 a Artemis 4 vubec nebude potreba.

    SpaceX kyslikove motory schopne opakovaneho startu po X dnech v chladu vakua nema. I kdyz si mlhave vzpominam, ze jednou pro NRO testovali opakovane starty Vac-Merlinu asi po 3 hodinach.

    Uvidime, s cim nas SpaceX jeste prekvapi.
    Pro srovnani, Blue Moon mesicni lander od Team America bude mit funglnove BE-7 kysliko-vodikove motory, ktere budou vybaveny technologii pro obnovu teploty podchlazeneho paliva. Ale to je az Artemis 5 a tak maji na hrani si o hodne vice casu, nez ma SpaceX.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SEJDA: tohle je zcela určitě blbost. Raptory nemůžou být vícepalivové, motory na hypergoická paliva mají nízký specifický impuls, nic tak obřího, jako Moonship, by na Měsíc nedokázaly ani dopravit, natož to z něj zvednout.

    Minus ti nedávám, ale ta úvaha nedává smysl. Celé to tankování na oběžné dráze dává jakýs-takýs smysl díky tomu, že methalox je druhá nejlepší kombinace, po hydroloxu (ale vodík se po všech stránkách špatně skladuje a s těmi opakovanými zážehy motorů bez celkové revize to taky není slavné, i když horní stupeň Centaur a z něj odovozené budoucí tahače pokládá ULA celkem právem za svoje přední know-how). Hypergolická paliva jsou až čtvrtá kombinace v pořadí, horší jsou už jen motory na TPH (a to ještě ne všechny). Zejména u horních stupňů a nebo v prostředí nízké gravitace je specifický impuls důležitější, než celkový tah, takže čím vyšší stupeň, tím větší smysl dává klást důraz na specifický impuls.

    Projekt Apollo byl možný jen proto, že 3.stupeň byl kyslíkovodíkový a umožňoval opakovaný zážeh a vlastně byl po všech stránkách dost geniální (bohužel jednorázový a poměrně nákladný, i když zase ne tolik, jako celý Saturn V a dnes by šel vytunit). SLS je možná celkově neefektivní, ale jeho horní stupeň má v podstatě lepší parametry, než natankovaná Starship. Starship se ale přesto "vyplatí", díky té opakované použitelnosti a schopnosti dotankování. (ovšem tím se přidává další komplexita, viz ta neschopnost věže přijmout úplně zdravý booster - tohle by se pravděpodobně s použitím přistávacích nohou a hloupé betonové placky nestalo...)
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    Ja jsem ode dneska nejvice zvedavy, jestli do Moonship budou tankovat podchlazena paliva, a nebo hypergolicka paliva :D
    Raptory 2. generace byly timto startem otestovany na to, ze jsou schopne se ve vakuu znovunastartovat po 30 minutach chladnuti. Tankovani Moonship bude trvat hodiny, a na start po takove prodleve se pouzivaji hypergolicka paliva, jako maji Superdraco/Draco. Superdraco maji prurazne ventily, tedy jsou jednorazove, nevhodne pro start z Mesice. Takze zustavaji jenom Draco, kterymi nedavno CrewDragon dokazal zvysit svoji orbitu na 1400 km, co uz jenom "kousicek" od Mesice.

    Jinak, takto bude vypadat spicka Moonship (IMHO to neni zadny trivialni render, ale testovany kus):



    NASA, SpaceX Test Starship Lunar Lander Docking System - NASA
    https://www.nasa.gov/image-article/nasa-spacex-test-starship-lunar-lander-docking-system/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TOXICMAN: zajímavý, tady ani žádný ohnutí tý věžičky patrný není... to se musela hnout až pak nějak dodatečně, nebo v těch posledních chvílích tohohle záběru, kdy už je zahalená čmoudem. Každopádně škoda, že neměli ready tu druhou věž, mohli to zřejmě zachytit.
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    @elonmusk
    Successful ocean landing of Starship!

    We will do one more ocean landing of the ship. If that goes well, then SpaceX will attempt to catch the ship with the tower.
    HEINZZ
    HEINZZ --- ---
    XCHAOS: podle ArsTechnica https://arstechnica.com/space/2024/11/the-key-moment-came-38-minutes-after-starship-roared-off-the-launch-pad/ neprosla healthchecky vez, takze divert.. nedivil bych se kdyby to fakt bylo to poskozeni jak ty pises "hromoscodu" (vskutecnosti taky comms array, takze vcelku podstatny).
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    XCHAOS: SpaceX potvrdilo, že abort přišel od věže

    Following a nominal ascent and stage separation, the booster successfully transitioned to its boostback burn to begin the return to launch site. During this phase, automated health checks of critical hardware on the launch and catch tower triggered an abort of the catch attempt.

    - SpaceX - Launches
    https://www.spacex.com/launches/mission/?missionId=starship-flight-6
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TOXICMAN: a už se ví, jaká kritéria nesplnil booster? napadá mi, že se nepodařilo zažehnout všechny potřebné motory při boostback burnu, nepamatuju se, jestli na videu bylo to schéma... každopádně později ty motory nastartovaly před dopadem tři.

    Napadá mi jen ten ohnutý hromosvod na věži... prostě jim věž hlásila poškození a oni v ten moment neměli informace, jak závažné to poškození je...
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    XCHAOS: a v2 plácačka je více v "závětří", takže bude v pohodě snad příště
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TOXICMAN:
    TOXICMAN: tak svým způsobem je obdivuhodné, že problém má jen přední plácačka. Tu zadní evidentně nadimenzovali robustně. Samozřejmě, tankování Moonship je jen taková hra, skutečná zkouška designu bude návrat od Marsu (resp., taky by mi zajímala dráha, na které případně budou Moonship dotankovávat... ne před prvním TLI manévrem, ale po úspěšném vzletu z povrchu...)
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    TOXICMAN: nohy jsou male, stale to vypada jako kdyby Moonship nasla rovnou plosku na ktere pristane a je nejaka moc bila, jako kdyby ani motory nezapnula.
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    "we removed over 2,100 tiles, we are flying an older generation heat shield, flaps are missing on the nosecone, we are flying a very steep profile to test the aft flaps, we do not expect the ship to survive"

    S31:
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    @SpaceX
    We recently tested heatshield materials in a simulated Martian atmosphere as we aim to launch the first Starships to Mars in 2026

    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    a nějaký nový render z Měsíce

    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    Tanker - update renderu
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam