KOUDY: Tak znovu je to nařízení GSR 2, povinné od června minulého roku.
Ano je povinnost na základě nařízení EU, ale všechy ty systém vychází z homologacnich předpisů osn. Přesněji příloh k dohode z roku 1958 a doporučení pracovní skupiny WP29 k bezpečnosti.
Nikde ale není napsáno jak mají byt tyto systémy detailně nastaveny a jak je deaktivovat, je jen požadavek na dvě operace pro jejich nastavení(vypnutí). Tzn je automobilka, která vše vypíná dvojitym stiskem fyzickeho tlačítka atd.
Jaké systemy jsou povinné pro osobní vozy teď:
- ochrana can sítě vozidla (firewall + filtrování mac adres + fota aktualizace minimálně brány can sítě)
- upozornění na vyjeti z jízdního pruhu/udržení v jízdním pruhu
- pokročilý systém nouzového brzdeni
- inteligentní rychlostni asistent ISA (ano, to je to pískání při překročení rychlosti)
- příprava na instalaci alkoholtesteru (konektor pro instalaci v případě nařízení soudem například)
- černá skříňka
- detekce couvání ( ultrazvukové senzory, nebo kamera)
- upozornění na únavu (dnes ještě může být přes posilovac řízení, od poloviny příštího roku bude povinná kamera)
Je to jen tak mimochodem příprava na legislativní povolení autonomního řízení třetí úrovně. Co konkrétně souvisí přímo s autonomní řízením:
- ochrana can sítě (už před 10lety bylo auto napadeno a řízeno pomocí telefonu)
- udržení v jízdním pruhu
- načítání rychlosti z virtuální mapy (automatické změny rychlosti tempomatem)
- černá skříňka (kdo může za nehodu)
- upozornění na únavu pomocí kamery (toto vychází přímo z definice třetí úrovně)
Osobně znám vozy u kterých je to pískání nechutný a jiné, u kterých si toho po chvilce člověk ani nevšimne.