• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANElon Musk
    PES
    PES --- ---
    ADAMIRA: létající auto si může koupit třeba na Slovensku ;-)
    ADAMIRA
    ADAMIRA --- ---
    MAKROUSEK: Ani v tom lítajcim autě se neproletí, totální dekonstrukce pokroku!
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    ADAMIRA: Prave. Ja jsem tak pred peti lety doufal, ze synator, az za 12 let dostane ridicak, uz se bude jenom vozit autopilotama. Uz si to nemyslim, bude rad, kdyz se bude vozit, az mu bude padesat.
    TRANCEWARP
    TRANCEWARP --- ---
    TADEAS: No tak krasa. Elonkovi doslo matro, tedka se vrati zase k delani raketek a posouvani sveta k rizeny apokalypse v ramci jeho akceleracionizmu.

    Takze si muzem nechat Tesly, lidi si zase odlepi jejich samolepky a jedeme dal.

    Tenhle svet je tak splachovaci :)
    Asi to bude tim, ze zijeme v hajzlu :))))))
    ADAMIRA
    ADAMIRA --- ---
    takže tesla řídila půlku, napůl spící kamarádka řídila druhou půlku - auto bylo tedy řízeno ze 75% - tak to je odřejenj bok ještě docela v pohodě
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    DZODZO: Pry jela o pulnoci, napul spici.
    ADAMIRA
    ADAMIRA --- ---
    SEJDA: prosimtě nezachránil nikoho - z toho postu absolutně tryslá AI a naprostej nonsenc
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    DZODZO: ale ne, technokrati homologovali FSD na 200 km dalnice, a pak dali na zacatek, ze kvuli castym opravam neni mozne nasledujicich 200 km FSD pouzivat.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    MAKROUSEK: a kamaradka si nevsimla ze dalnici stahli do jednoho pruhu? lebo od toho to volaju fsd supervised zatial :)))
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    Whatever happened to Elon Musk? Tech boss drifts to margins of Trump world | Elon Musk | The Guardian
    https://www.theguardian.com/technology/2025/may/25/elon-musk-trump-politics
    JONY
    JONY --- ---
    SEJDA: le bum s Donaldem na palubě :-)
    AVATAR
    AVATAR --- ---
    E2E4: pravda neni dulezita, dulezitej je vibe! ;)
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    E2E4: toto dava problemum s Max uplne novy rozmer
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    AVATAR: to je krasne, zpusobil nedostatek leku pro miliony i s rodinami, ale zachranil 200. DOGE.
    AVATAR
    AVATAR --- ---
    Na facebooku mi zacaly vyskakovat (kazdej treti post) obdivny posty na Elona. Vetsina evidentne generovany obrazky v ai, tisice velebicich fake commentu. Dmg controll jak se patri :D

    SMRGL
    SMRGL --- ---
    KOUDY: Ano, může být. Ale teď se s tím asi zatím nepočítá. Road mapa je přímo v tom nařízení a některé věci ještě nebyly zavedené. Např požadavky na dodávky atd..

    Ono taky mezi GSR 1 (např upozornění na pásy a izofix atd.) a GSR 2 bylo víc jak 13 let.. A obávám se, že i díky tlaku některých automobilek a NCAP bude dřív ta třetí úroveň autonomniho řízení ..

    Btw. Pokud někdo chce zjistit, co bude, staci se podívat na plány NCAP. Tyto plány pak často kopíruje legislativa se spozdenim pár let.

    Další fun fact - například emisni nařízení se teď dají obejít maloseriovou výrobou (tzn do pár tisíc kusů na model). Možná by i tohle slo obejít stejnou cestou. Ale víc jsem nezkoumal.

    A ještě jedno doplnění. Černá skříňka zmrazi a uloží v případe určitých událostí asi 30-50 parametrů.. To zmrazení začíná asi 5-10s před událostí. A policajti už chtějí tahat a využívat tato data v případě velkých průseru. Černá skříňka je součástí jednotky Airbagu.
    PES
    PES --- ---
    KOUDY: naivko, samozřejmě, že ti to dovolí - akorát rovnou napráská s dokumentací, aby se PaChůjové nemuseli ani snažit a stát Tě rovnou zkasíruje za přestupky (proč by Ti bránil platit a platit a platit)...

    SMRGL: zlaté staré "off-line" analogové auto !
    KOUDY
    KOUDY --- ---
    SMRGL: No jasne, ale point byl, ze je to proste jen postupujici buzerace ktera ti to rizeni zneprijemnuje. Pred peti lety ti auto precetlo znacku a to bylo cely. Ted uz tam mas dalsi level, kdy mas bud pipani, kopani do pedalu nebo neco podobneho. Za pet let uz ti to auto rychlost neprekroci a nedovoli ti jet rychleji nez ukazuje znacka (davam priklad jen:)
    SMRGL
    SMRGL --- ---
    KOUDY: Tak znovu je to nařízení GSR 2, povinné od června minulého roku.

    Ano je povinnost na základě nařízení EU, ale všechy ty systém vychází z homologacnich předpisů osn. Přesněji příloh k dohode z roku 1958 a doporučení pracovní skupiny WP29 k bezpečnosti.

    Nikde ale není napsáno jak mají byt tyto systémy detailně nastaveny a jak je deaktivovat, je jen požadavek na dvě operace pro jejich nastavení(vypnutí). Tzn je automobilka, která vše vypíná dvojitym stiskem fyzickeho tlačítka atd.

    Jaké systemy jsou povinné pro osobní vozy teď:
    - ochrana can sítě vozidla (firewall + filtrování mac adres + fota aktualizace minimálně brány can sítě)
    - upozornění na vyjeti z jízdního pruhu/udržení v jízdním pruhu
    - pokročilý systém nouzového brzdeni
    - inteligentní rychlostni asistent ISA (ano, to je to pískání při překročení rychlosti)
    - příprava na instalaci alkoholtesteru (konektor pro instalaci v případě nařízení soudem například)
    - černá skříňka
    - detekce couvání ( ultrazvukové senzory, nebo kamera)
    - upozornění na únavu (dnes ještě může být přes posilovac řízení, od poloviny příštího roku bude povinná kamera)

    Je to jen tak mimochodem příprava na legislativní povolení autonomního řízení třetí úrovně. Co konkrétně souvisí přímo s autonomní řízením:
    - ochrana can sítě (už před 10lety bylo auto napadeno a řízeno pomocí telefonu)
    - udržení v jízdním pruhu
    - načítání rychlosti z virtuální mapy (automatické změny rychlosti tempomatem)
    - černá skříňka (kdo může za nehodu)
    - upozornění na únavu pomocí kamery (toto vychází přímo z definice třetí úrovně)


    Osobně znám vozy u kterých je to pískání nechutný a jiné, u kterých si toho po chvilce člověk ani nevšimne.
    KOUDY
    KOUDY --- ---
    SMRGL: Tam nejde o regulaci rychlosti, ale o to upozorneni. Pred lety tií auto precetlo znacku, dalo ti na headup informaci jaka tam je rychlost a to bylo cely. Nalozil sis s tim jak chces. Ted ti auto precte znacku a pokud jedes rychleji tak ti zacne kopat pedal nebo ti to zacne pipat apod. Automobilky to zacaly integrovat vsechny hned, protoze buhvi co za dalsi picovinu z EU vypadne zejo. Terba u passata jsou tyhle veci zapnuty defaultne po kazdem startu a neustale je vypinas. Takze uz to neni ze nastartujes a jedes, ale nastartujes, tlacitkem musis vypnout start stop, pak na tri kliky musis vypnout drzeni v pruzich a pak muzes teprve jet.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam