• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANElon Musk
    ADAMIRA
    ADAMIRA --- ---
    XCHAOS: No tak i pokud budeme předpokládáat že to bude one way trip* tak jsou to pořád naprosto neuvěřitelný náklady s nulovou návratností (teda, v životě Elma) a Elmo v žádnym případě není altruista, jde mu o kšeft, lidstvo je mu uplně volný.

    V praxi to je velký problém ktrej Musk nikdy ani nenakousl.


    * zajímalo by mě kolik POUŽITELNÝCH lidí by se mu na takovou misi přihlásilo a jak by tohle řešila legislativa (ale to jsou věci na kterejma elmo samozřejmě absolutně nepřemejšlí)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ADAMIRA: zásobování základny ("kolonie") je totiž v podstatě výrazně levnější, než dopravit ty lidi zpět... dostat tam zásoby pro jednoho člověka na zbytek života má menší režii, než dostat tam všechno, co je potřeba na zpáteční cestu (loď, palivo). ISRU a univerzální znovupoužitelná loď to teoreticky řeší, potud je motivace jasná, ale v praxi je to fakt hodně složitý problém. Což se koneckonců ukazuje. Ale uvidíme. Je teď o tom video od trojice velkých kosmických youtuberů...
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Reddit - The heart of the internet
    https://www.reddit.com/r/electricvehicles/comments/1n5rbip/from_2024_to_2025_teslas_market_share_in_the_eu/

    From Jan-Jul 2024, the EU purchased 814,992 BEVs and Tesla sold 137,071: 16.82% market share

    From Jan-Jul 2025, the EU purchased 1,011,903 BEVs and Tesla sold 77,446: 7.65% market share

    This is a drop of 55% market share

    je tam i source
    ADAMIRA
    ADAMIRA --- ---
    TRANCEWARP: no jasný, to ale nemění nic na tom že je to jedna cesta 10 měsíců, to jak dlouho budou muset čekat tam na cestu zpět je samozřejmě věc další

    Jak už tu kalkuloval xchaos, něco ve smyslu i minimalistický "kolonie" je běh na hrozně dlouhou trať a zatím z Elma padaj samý "Helmut Gaensel style" výkřiky.

    Druhá věc jsou finanční náklady, na to prostě a jednoduše Elmo nemá (a i kdyby měl, tak pochybuju že dá).
    PES
    PES --- ---
    XCHAOS: vzhůru to načrtnout a poslat Elonovi do SpaceX ;-) ... a pak už jen letenka do StarBase ;-)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PES: no, ano, překvapil mi ten detail, že čím víc se to rozpálí, tím účinnější je radiační chlazení... to je vlastně fakt. Nicméně tenhle článek řeší materiály a principy, ne tvar rázové vlny. Důležité je, aby většina návratového tělesa byla od té rázové vlny co nejdál. I když ten přenos tepla je vlastně infračervený (až teda reálně čerevený). ta plazma prostě vyzařuje tolik, že i když se tělesa nedotýká, tak ho ohřívá sálavým teplem. trik je asi v tom, aby se ta samotná rázové vlna co nejefektivněji konvekčně chladila, aby se ten plyn obměňoval.

    Každopádně asi se jim vyplatí do válcových nádrží nacpat víc paliva, kterými uzvednou těžší štít, jak to vypadá. Přesto se divím, že neexperimentují s něčím ve stylu rozevíracích ploch, které by se před vstupem do atmosféry rozšířily (asi bych musel nakreslit, jak to myslím). Změnou geometrie by to mohlo nahradit i ty aeroplácačky a většina povrchu nádrže by byla dál od štítu, než teď. A asymetrie hmotnosti při startu by nebyla nijak hrozná...

    SATAI: to by zas nebylo tolik... to je 50x50, 4cm2 na procesor...
    SATAI
    SATAI --- ---
    PES: přepočteno na Fabie a Václaváky je to 2500 Intel procesorů na čtvereční metr ;-)
    PES
    PES --- ---
    XCHAOS: neodkazoval jsem už tuhle Wiki stránku, kde to je i s nějakou tou fyzikou? Jako fakt husté hodnoty (zvláště toho tepla)...

    Tepelný štít – Wikipedie
    https://cs.wikipedia.org/wiki/Tepeln%C3%BD_%C5%A1t%C3%ADt

    Při návratu z nízké oběžné dráhy se typický špičkový tepelný tok v rázové vlně pohybuje kolem 500 kW/m2, u meziplanetárních letů je to několik MW/m2. Úlohou tepelného štítu je zabránit přestupu tepla z rázové vlny na kosmické těleso.

    Tvar tepelného štítu

    I když nejlepší hypersonické vlastnosti mají tělesa s ostrými hranami, nelze je zatím prakticky použít pro tělesa vracející se z oběžné dráhy. Tepelný tok do čela letícího tělesa je menší u těles "tupých", díky větší vzdálenosti rázové vlny od povrchu tělesa (tepelný tok je nepřímo úměrný odmocnině z poloměru zakřivení povrchu, teorii vypracoval roku 1953 Harry Julian Allen).
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TRANCEWARP: ano, buď musíš být na Marsu vysloveně jen na otočku, nebo tam vydržet 400 dnů. Dohromady 800 dnů výprava, to jsou skoro 3 roky. Proto si to doteď nikdo netroufl. Šance na nějaký neřešitelný problém jsou prostě příliš velké.
    PES
    PES --- ---
    TRANCEWARP: tady je na to moc pěkná kalkulačka ;-)

    MEK - Startovní okna mezi planetami
    https://mek.kosmo.cz/zaklady/okna.htm
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PES: tohle je trochu něco jiného. Tyhle raketoplánky měly za úkol kromě přežití reentry ještě následně plachtit na přistání. Křídla ale to reentry spíš komplikují, jak se ukázalo.

    To, že bezkřídlá vztlaková tělesa fungují nejlíp, se ví už dávno. Rázová vlna u tělesa s tupou špičkou dosáhne zhruba tvaru V, čím tupější tvar, tím širší V. Pokud těleso dokáže generovat vztlak, díky asymetrii těžiště vůči ose, tak se snižuje přetížení a taky teplota plazmy v rázové vlně (?) nebo tak nějak.

    Problém je, že velká část kulového/válcového povrchu je k té rázově vlně docela blízko a tak je tak nějak... více ohřívána. Pokud to má tvar jako Apollo/Orion/Dragon, případně Sojuz, tak větší část povrchu je už poměrně slušně daleko od rázové vlny. Dá se říct, že válcovitý tvar Starship přibližuje zbytečně velkou část plochy rázové vlně (proto je tepelný štít skoro až do půlky válce), a současně nevyužívá dostatečně to "závětří".. ideální průřez by byl takový vajíčkovitý, když ne přímo špičatý kuželovitý. Jenže takové těleso by se poměrně složitě posadilo na válcovitý booster a byl by tam i problém s rozložením hmotnosti a zatížení toho boosteru a asymetrií tahu.... přesto byly dobré důvody, proč první nákresy ITS vypadaly, jak vypadaly.
    PES
    PES --- ---
    XCHAOS: tak já už tu snad v minulosti zmiňoval, že stejný problém návratu již řešilo NASA a jmenovalo se to "výzkum a vývoj vztlakových těles" (lift bodies), nu a jelikož je fyzika dost nesmlouvavá, tak si SpaceX nejspíš projde dlouhou cestu tam a zase zpět...

    ...existuje k tomu plno článků, tak jen pro zajímavost dám ten, co mi teď přišel pod ruku jako jeden z prvních (česky)

    Raketoplány #10: Vztlaková tělesa možností návratu z kosmu | Diit.cz
    https://diit.cz/clanek/raketoplany-10-vztlakova-telesa-moznosti-navratu-z-kosmu
    TRANCEWARP
    TRANCEWARP --- ---
    ADAMIRA: no ty mas startovaci okno tam a pak zpatky
    pokud me pamet neklame, tak to nevychazi uplne dobre a musis tam delso doby pobyt
    pokud teda chces nekdy zpatky ))
    one way trip je to o dost jednodusi koncept )))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PES: tak nerez nějakou životnost má, a i hliníkový Falcon 9 ustál 30 přistání a řeší tam jen očouzené motory (od metanu očouzené nebudou).

    Nehlásám, že je to celé nesmysl a Elonovi inženáři jsou idioti. Některé věci ale musej nutně dopadnout, jak předpovídám. Ten ostře seřízlý zadní konec Starship (aft skirt) nemůže při hypersonických rychlostech dávat smysl a poškození z posledního letu to jasně ukazuje. Horní stupeň bude muset být ještě výrazně "ocucanější", než dosud, i když netuším, jak toho přesně dosáhnou.

    Jestli zůstanou u plnýho kruhovýho průřezu... nevím. Nějaký důvod, proč se ustoupilo od kulových návratových těles, existovat musí. Jasně, že válec má lepší poměr objemu k povrchu, než nějaký trojboký hranoly. Ale nemuset ten povrch dlaždičkovat se taky počítá.
    PES
    PES --- ---
    XCHAOS: tak samo to bylo myšleno obrazně (asi jako ty kalhotky na každý den v týdnu, také musíš počítat s tím, že se některé opotřebí natolik, že je bude nutno nahradit ;-))
    PER2
    PER2 --- ---
    There were 20,168 car sales in Sweden in August 2025, up 6% compared to August 2024. Electric cars made up 59% of those new sales. Tesla, however, continues its collapse in Sweden. 210 Teslas were sold in August 2025: an 84% decline compared to the 1,384 sold in August 2024.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PES: tak ono když musíš dotankovat v nějakém časovém limitu, nemůžeš jen doufat, že všechny reuse vyjdou. dokonce ani ne, že všechny starty vyjdou...
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    PER2: to by mohlo vyjít, kdy si kupuje lístek do Soweta?
    PER2
    PER2 --- ---
    kdyz nejsi dost bilej, tak se vocad klid :D

    DZODZO
    DZODZO --- ---
    PES: to si isto uz niekde videl...

    Underwear BEAN | Mr Bean Full Episodes | Mr Bean Official
    https://youtu.be/uwNNgu_5AE8?t=275
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam