• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANElon Musk
    PER2
    PER2 --- ---
    KOUDY: sam elon na zacatku rikal, ze tesla bude jen ten start a pak ji prevalcuje konkurence ...
    KOUDY
    KOUDY --- ---
    SADY: Zeptej se na to nekoho kdo ti vyhleda info o Elonovi..kde a jak a za co usetril ne?..Neni to tak tezky. Ty clanky o tom jak spal v tovarne a nastavoval procesy aby byly co nejefektivnejsi. Jak nema rad stejne jako Jobs dlouhy meetingy...Jak je posedlej optimalizaci apod. Vzdyt v tomhle byli s Jobsem steni uplne.

    🔥 Jak Musk šetří a zefektivňuje?
    1️⃣ Vertikální integrace
    ➡️ Místo nakupování drahých komponent si firmy jako Tesla a SpaceX vyrábějí vlastní součástky, což snižuje náklady. Např. Tesla si sama vyrábí čipy pro autonomní řízení a SpaceX si dělá vlastní raketové motory.

    2️⃣ Opakovaně použitelné rakety
    ➡️ Tradiční kosmické agentury zahazovaly raketové stupně, což bylo extrémně drahé. SpaceX udělala revoluci tím, že Falcon 9 a Starship jsou opakovaně použitelné – což snížilo cenu startu na desetinu.

    3️⃣ Odstraňování zbytečných procesů
    ➡️ Musk neustále škrtá zbytečnou byrokracii. Například ve SpaceX rušil nepotřebné meetingy a nabádal inženýry, aby se nebáli měnit staré návrhy.

    4️⃣ Minimalismus ve výrobě
    ➡️ Tesla přešla na gigacasting – tedy místo složité karoserie složené z desítek dílů se auto odlévá jako jeden kus. To ušetřilo miliony dolarů.

    5️⃣ Odhodlání jít proti konvencím
    ➡️ Když Tesla začínala, baterie byly extrémně drahé. Musk ale vypočítal, že když koupí lithium-iontové články ve velkém a optimalizuje je, dramaticky sníží cenu. To umožnilo Tesle vyrábět elektromobily levněji než konkurence.

    📌 Shrnutí
    ✔️ Elon Musk zavádí levnější a efektivnější procesy všude, kde podniká.
    ✔️ Je posedlý optimalizací a neustále hledá způsoby, jak snížit náklady.
    ✔️ Odstraňuje zbytečné byrokratické překážky a tlačí na rychlost inovací.
    ✔️ SpaceX díky tomu zlevnila vesmírné lety, Tesla zlevnila výrobu aut a všechny jeho firmy jsou super efektivní.

    Nevýhoda? Někdy je až moc agresivní a zaměstnanci si stěžují na extrémní pracovní tempo. Ale výsledky mluví za vše. 💸🚀
    KOUDY
    KOUDY --- ---
    PER2: Cinani nejsou technologicky vyspelejsi konkurence a nevim kolik amiku nebo evropanu si koupi radsi cinsky auto nez evropsky nebo americky auto. Rekl bych ze BYD proda dost aut hlavne v cine ne? Nevim ani jestli kvuli clum prodava neco v USA..Ta elektricka valka se imho teprve rozhori. Musk si to navic bojkotuje sam svejma vyrokama a tim co dela. Stejne jako svejma vyrokama a tim co dela odrazuje inzerenty od inzerovani na twitteru.
    PES
    PES --- ---
    He-he-he...

    Dvě auta za cenu jednoho. Čína uštědřuje Muskově továrně tvrdou lekci - iDNES.cz
    https://www.idnes.cz/ekonomika/zahranicni/cina-usa-elektromobilita-tesla-elon-musk-konkurence-zakaznici-auta.A250313_152535_eko-zahranicni_jadv
    PES
    PES --- ---
    XCHAOS: no v Mexiku je dost magnátů (zvláště v Telco)... a pokud si EM tímhle vyprovokuje vznik další konkurence (vlastní konstelace chce jen v USA např. Bezos, určitě si udělá vlastní i EU, jistě Čína, nejspíš i někdo z Blízkého Východu Saudi/Katar možná se přidá Turecko), tak mu klidně Latinskou/Jižní Ameriku může vyfouknout konkurence z Mexika. Nakonec si docela podřeže potenciál klientely.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    PES: Zase tim odpadla jedna konkurence pro evropske automobilky, protoze Tesla ted pujde do kytek.
    VOYTEX
    VOYTEX --- ---
    Vzdyt je z Paypalu. Nasa je konkurence. Podle jeho doktriny nema stat poskytovat zadny sluzby. Uz vubec ne ty, kde by mu konkuroval.
    PES
    PES --- ---
    HONZA09: k poplatkům z převodů/plateb chce každý, kdo má sebemenší možnost. Navíc je tam konkurence, takže by X nemohlo napálit poplatky moc vysoko - spíš je tam potenciál to ten "sen" EM udělat z X "appku na fšecko" (tj. obdobu té čínské WeChatPay nebo AliPay apod.)
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    XCHAOS: no ale zase genialita muskova týmu se pozná podle toho, že na to přišli svou vlastní originální cestou! žádný kopírování od konkurence!
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SEJDA: Phobos je v jistém smyslu, když se vezme v úvahu deltaV pro přistání i start, jedno z nejsnáze dosažitelnějších těles Sluneční soustavy :-) ale řešit jedno malé písmeno v textu, který je primárně o tom, že někomu padaly trosky testované rakety na hlavu a jen náhodou nikoho nezranily... ok, CNN je možná něco jako FOX naruby, ale zrovna tohle je docela problém. Je pravda, že pravidelné starty asi budou z Floridy, která jistě tvrdě lobbuje za to, aby zůstala "kosmonautickým státem".. ten Texas vypadal čistě podle pohledu na mapu jako zdatná konkurence, i když že budou problémem zrovna řídce zalidněné ostrovy v Karibiku, to asi nečekal nikdo (ve skutečnosti jsem je viděl spíš jako kandidáty na přistání 1.stupně, jenže na to jsou zase moc daleko...)

    (já jsem si zase jako svůj soukromý kosmodrom vytipoval opuštěné nepoužívané letiště z 2.světové války na jihu Srí Lanky, což o to :-) a jejich současný ekonomický krach by tomu mohl nahrávat, chtělo by to pospíšit si, než to tam obsadí Čína, a výhoda je, že se tam dá i surfovat.... ale pošilhávám i po jižním pobřeží Vietnamu v deltě Mekongu... a na východním pobřeží rovníkové Afriky pořád zůstávají opuštěné námořní plošiny San Marco po Italech... jenže Guyana má proti tomuhle všemu řadu výhod, to je marné...)
    PES
    PES --- ---
    ARAON: jenže všechny tyhle ty "dobré úmysly" se vždy naprosto zákonitě zvrhnou do katastrofických výsledků - prostě přestane se vybírat podle schopností/výkonnosti, ale tlačí se na výběr podle ideologických kritérií = výsledky jsou horší = organizace jde ke dnu (je jedno zda státní či soukromá, i když u soukromé je to obvykle více a rychleji vidět) = konkurence (co na nějaké DEI kašle a drží normální kritéria výkon/zisk) to zválcuje...
    ...a pak jsou i dobroserové s celým DEI v řiti, protože už nemají kam a ani za co nějaké DEI tlačit.
    AVATAR
    AVATAR --- ---
    PES: elonovych aktivit je spousta (a ja hejtim v podstate jen ty politicke a osobnostni) a ja urcite shortovat teslu nebudu i kdyz ocekavam v pristich letech pomalejsi rust, nez dosud. Hlavne teda kvuli nastupu konkurence.

    On je totiz ten nas svet o penezich a ne o osobnostnich rysech miliardaru a jejich fuckupech na twitteru. I kdyby elonovi hrablo uplne, tak zvoli novyho vykonyho reditele a pojede se dal. Poskodilo by to tu znacku a jeji profit? Ano. Zastavilo by to momentum, ve kterym ma spousta bohatych lidi prachy? Ani nahodou.
    PES
    PES --- ---
    XCHAOS: já bych řekl, že si jen včas (mezi prvními z těch "celebrit") spočítal, že to s levičáky (se všemi těmi regulacemi a výhledově daněmi na zaplacení všeho toho jejich "dobra/dobroserství") a wokeisty a všemi těmi minoritami, uchylkami a snow-flakes nikam nedotáhne a zároveň si našel směr, u kterého si myslí, že to dotáhne nejdál. Ostatní (jeho konkurence) tam kormidlo otočili anebo ještě otočí, ale nebude to takový promyšlený proces, ale jen výsledek/následek, že polezou do rekta zrovna tomu, kdo je u moci (v tomhle případě DT) a budou se mu snažit nějak vlichotit (a klidně pak převléknou kabát zase a znovu)...
    ...ale to je jen taková náhodná asociace takto večer.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PES: dobře, ale pokud podnikáš v oboru, ve kterém konkurence umí ty dotace čerpat.. tak jaké máš reálně šance?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PES: nad tím jsem přemýšlel taky, ale myslím, že to má řešení. V noci bude poptávka po datových přenosech obecně menší, nemluvě o tom, že drtivá většina přeletů bude nad neosídlenýma oblastma. Ale vlastně je to jedno: satelit se zahřívá odpadním teplem elektroniky tak jako tak. Baterie vydržej i marsovskou noc, tak proč by nevydržely cca 45 minut ve stínu? Takhle krátkou dobu vyřeší i jen trochu lepší izolace...

    Problém těch konstelací je životnost družic. Nevím, kolik družic vyřazují kvůli selhání baterií (dnes jsou Starlinky na vysokých drahách, na kterých do stínu vstupují právě jen krátce), ale jistota je, že je musí vyřadit, než dojde pracovní látka pro iontové motory a ta představuje i podstatnou část startovní hmotnosti. Pokud se teda lidstvo rozhodne, že celoplanetární satelitní Internet potřebuje (ano, asi potřebuje), tak samozřejmě sweetspot je letová hladina, kde nespotřebováváš pracovní látku, máš tam zdroj energie a nemusíš vysílat na zbytečně velkém výkonu... a to je zvláštní kategorie družic, kterou dnes zatím ještě neumíme. Elon na to šel typicky businessovou cestou: díky sériové výrobě masivně zlevnit to, co umíme a nasadit to dřív, než bude konkurence umět něco udržitelného....

    Co já vím... třeba ho k investici do Starlinku přimělo odhalení, že air-breathing ion propulsion nikdy ani umět nebudeme a vsadil tedy na to, že nikdo to líp než Starlink udělat nedokáže. Já taky v tomhle směru nemám nastudované všechno. Nízko letící družice jsou důležité třeba i kvůli radarům a obraně a je to hodně strategická věc. Kdokoliv v tomhle oboru udělá průlom, určitě si ho drží jako vojenské tajemství. (Navíc nízko letící družice, jejichž trosky rychle zaniknou, bude bez velkého rizika pro vlastní satelity a celkově s relativně malým úsilím možné ničit v případě války, takže v neklidných dobách se do toho ani nikdo nehrne...)
    ALCATOR
    ALCATOR --- ---
    KOUDY: "takhle funguje kapitalismus"

    Jenže ten kapitalismus dostává pravidla ze strany zákonodárné moci, a ta by MĚLA, na základě uznávaných ekonomických teorií, regulovat ty oblasti, kde nejsou splněny podmínky (dokonalé) konkurence. V USA to zákonodárci nechtějí udělat a výsledkem je obludný systém, který z kapitalismu přerostl do oligarchie, kde si pár společností rozparcelovalo celou zemi a parazitují na občanech.

    Jsou oblasti, kde můžeš kapitalismus nechat téměř bez regulace. Jsou oblasti, kde je regulace nezbytná, jinak to dopadne právě takhle, a pak jsou oblasti, kde kapitalismus je z principu nevhodný, a tam musí danou funkcionalitu poskytovat stát.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    KOUDY: v Evrope neodstartovala mikroboom EV, ci spise dotaci do EV, Tesla ale dieselgate. A ted petrolheadmi nenavidena von der Leyen. Resp Euro 5 - Euro 6, kterou si petrolheadami milovane automobilky navrhuji samy.
    V Cine maji/meli taky svoje zelene politiky, jeste predtim, nez tam priplula prvni lod plna Tesel. Resp. nez tam Tesla postavila prvni (a posledni) Giga. V dobe, kdy se Giga Shangai dokoncovala, uz vubec nebylo jiste, jestli vubec kdy bude konkurence schopna.

    "almost none" ~ dnes uz bude nejmene 80 % hotovo.

    Kalifornani sli cestou 4 kontraktoru na 4 useky. Kdyby sli ceskou cestou a rozdelili usek na 20 a vice mozna uz by byli blize cile. Ale neni to tak, ze by nic nebylo hotove. Nektere useky jsou uz predane a provozuji se na nich vlaky, cehoz dukazem jsou elektricke vlaky ve stanicich, kam drive jezdili jenom dieslove.
    DRAGON
    DRAGON --- ---
    je dost velký rozdíl v tom, jestli Muska člověk hodnotí za jeho byznys dovednosti (prakticky on osobně vymyslel kulový, prostě pro něj makaj velmi schopní inženýři a specialisti) a nebo za to, jakým způsobem lobuje v tak obrovským měřítku v americký politice, což z něho dělá jasnýho výherce titulu US zmrd roku a ještě kvůli prachům ovlivní volby na horší a pro svět velmi nebezpečnou stranu. Můj tip je to, že za ty dva roky navrhne seškrtat dotace pro výrobce EV, protože jeho to nijak neohrozí, ale zlikviduje tím poměrně velkou část svojí konkurence a určitě těch věcí ve svůj prospěch udělá víc. A nebo druhá varianta bude ta, že se s Trumpem rozbratří a ten ho z veškerý politiky odpojí, ale to si myslim, že je míň pravděpodobné.Oni sice nejsou žádní přátelé už teď, je to celý pouze o tom, že si vzájemně vypomáhají, ale kdo ví, třeba Trumpovi úplně hrábne.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    KOUDY: Boeing nekrachuje kvuli SpaceX ale kvuli tomu, ze si rekli od NASA malo. Pokud mluvis o divizi vesmirnych letu. Boeing je asi 10x vetsi firma nez SpaceX. Boeing ma 170 000 zamestnancu.

    KOUDY: cil Tesla je mit 40 Gigafactory, maji jich 5? A uz se to nejak zadrhlo. Kazdopadne slovo gigafacgory zlidovelo a uzbji chce mit kazdy. Kdyz ji nepostavi Tesla, postavi ji cinani. ;)

    Muskovi se zatim dari vzbudit hype. Tak velky, az se toho ihned chopi konkurence z Ciny :D
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    KOUDY: Musk propusti 90 % FAA a ti uz nepovoli zadny start konkurence ;) V realite se ale reditelem FAA stane plochozemec a ten nepovoli zadny start .. "better".
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam