• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    CUKIEkologické, nízkonákladové a nízkorozpočtové stavby (max do milionu Kč)
    Toto téma je pro všechny, co hledají alternativu k předraženým katalogovým šikmostřechům, které nedokáží splnit ani běžné požadavky na ekologickou výstavbu.

    Cena bydlení není pouze kupní cenou, je potřeba započítat i provozní náklady!

    Pro všechny, co právě staví, nebo se chystají stavět své nové bydlení, ale i pro ty kteří už bydlí a mají zkušenosti z provozem a chtějí se o ně s ostatními podělit..

    V této diskusi by se měli řešit hlavně praktické konkrétní problémy se stavbou, nebo při projektovaní domu. Jaké materiály a jak  použít, kde je sehnat, jak vyřešit konkrétní problematické detaily k-cí, na co si dát pozor.
    Stejně tak by zde měl být prostor pro věci které se stavbou přímo souvisí, zákony, problémy s úřady, zajištění elektrické energie a pitné či užitkové vody pro domácnost, fotovoltaika a ostrovní systémy, solárrní kolektory, Rekuperace a VZT, způsoby vytápění a ohřevu TUV, Jímky a ČOVky
    rozbalit záhlaví
    CUKI
    CUKI --- ---
    DOKKTOR: Dlažba je věc která mi nesmí do domu ani před něj. Je to něco co je mi bytostně odporné. Navíc tedy to co z těch schodů zbylo je nekompatibilní s jakýmkoli pokusem o dlažbu.

    Ty schody jsou fakt v šíleném stavu to gletování které na nich bylo právě provedeno je většinou u nechráněných schodů před deštěm, mrazem a bujarou florou cesta do pekla. Tady se navíc jednalo o vybetonované schody přímo na zeminu, kde ani ten podklad není sám o sobě soudržný a schody jsou dost rozsypané a dělané ž čeho bylo po ruce.

    Teď mi jde o to jak je co nejefektivněji opravit tak aby se daly ještě několik let používat než je komplet definitivně udělám znova tak aby mě přežili. Teď na to nemám čas ani prostředky. Takže bych to chtěl doplnit nějakým materiálem v mocnosti cca 1-5cm tak aby byl povrch hladký a se správným sklonem. Pokud použiju betonovou mazaninu tak to v tak malé šířce nepřežije pokud použiju lepidlo, tak to podle mě nevydrží ani jednu zimu (nášlap, mrazuvzdornost). Drahé super materiály jako je duosan nebo nějakou nivelačku na to používat je škoda. Hledám levnou rychlou opravu na pár let...

    Ten ocet mě nenapadl to je dobrej nápad, já používám kyselinu chlorovodíkovou...
    DOKKTOR
    DOKKTOR --- ---
    CUKI: nalepit tam dlažbu? ;) jak sem byl poučen, dá se tam dodělat vrstva gletovaného betonu (plus do toho za mokra otiskni nejaký vzorek, aby to neklouzalo), ale ten cement bys měl odstranit a ten původní beton narušit nejakou kyselinou - existuje na to nejaký chemický bazmek přímo, ale nepamatuju si, co to je, nebo se to dřív dělalo octem - http://kutilska.poradna.net/q/view/91183-gletovani-betonu
    nicméně, ta cementová vrstva nasvědčuje, že už se to tam nekdo asi snažil dodělat, ale nespojilo se to správně s podkladem
    CUKI
    CUKI --- ---
    Nemá někdo nápad jak levně pravit špatně vybetonované betonové schody? Nemaj žádnej základ a nášlapná vrstva je vytvořena posypáním cementem, takže se odděluje mrazem od té spodní vrstvy na stranách vznikaj spáry. Nechce se mi ani na to nemám čas je úplně teď předělat, ale rád bych je nějak levně opravil..
    Beton používat nechci protože bych ho spotřeboval hromadu, chtěl bych použít něco jako lepidlo co vydrží nějakej ten mráz a nášlap... Nemá někdo zkušenost?
    ZATAMOKO
    ZATAMOKO --- ---
    CUKI: Ja myslel tu druhou skladbu samotnou. Pravda je, ze mi nedocvakla ta nutnost provazani krovu a lati kvuli odcestovani strechy :)

    Ale uvidime, jestli se do toho vubec pustime, strecha zatim drzi.
    CUKI
    CUKI --- ---
    ZATAMOKO: hmm, pokud použiješ tu první skladbu a na ní dáš tu druhou tedy EPS nad vatou, tak budeš muset udělat provětrávanou mezeru mezi (což je nesmysl) a nebo místo OSB budeš muset použít skutečnou parozábranu. Pokud bys použil jen ten EPS (klidně i mezi krokve) To necháš ty latě jen tak volně na nich ležet? Nebo jak to má ten kamarád? Já myslím že bez prostupů se neobejdeš, jinak by ti ta střecha mohla v klidu odputovat k sousedům, nebo by jsi tam musel dát něco těžšího než plech.

    A za druhé jak budeš pokračovat ve stěně, ten spoj už bude hodně na divoko. Do podhledu tu vatu nacpat nejde? Něco mezi krokve a něco pod do podhledu? Jestli ti jde o to aby to vypadalo rustikálně, tak tam ty trámy dej falešný pod to a mezi ně nalep nebo našroubuj obyč prkna (palubky jsou zbytečnej přepych.

    S těma šablonama jsi mě asi nepochopil (nebo já tebe). Ty šablony jsem měl na mysli takové co jsou určeny přímo na střechy, takže to není obdelník, ale má to výřezy na latě, takže to drží alespoň z části na nich.

    Druhá věc které bych se bál víc, je ta že pod tou plechovou krytinou na vzdálenost latě bude stejně dost horko. Na jižní nebo západní straně to ten EPS nemusí vydržet...


    ZATAMOKO: to je na myši moc velký u mě bydlej nejen myši, ale i kočky a čmeláci...
    Taková menší ZOO :-D
    ZATAMOKO
    ZATAMOKO --- ---
    CUKI: takže skladba:
    - OSB
    - izolace
    ? pojistna hydroizolace
    - late
    - plechova krytina

    Sklon je 45 nebo 50, ted nevim.

    S tou nadkrokevní jsem to naopak viděl hodněkrát použité, ale jak říkáš, je nutná dodatečná konstrukce. Ikdyž kamarád dával rovnou na 30cm EPS latě a na ně tašky. Výsledek po 10 letech je zatím 100%.

    Je potřeba mít ty EPS šablony nějak speciální? Nestačilo by vzít desky 100x500x1000mm (EPS100 nebo 150), říznout na 250mm? Dát je 600mm od sebe a mezi to dát vatu?
    ZATAMOKO
    ZATAMOKO --- ---
    Jak se má chránit izolace proti myším a další havěti?
    Do vaty prý nelezou, ale moje zkušenost je opačná.
    Svařované pletivo s oky cca 10x10mm je ok?
    MATT
    MATT --- ---
    QNEDLEEQ: existuje i moznost vystrikani takovou papirovou haší
    CUKI
    CUKI --- ---
    Nemá tu někdo zkušenosti s tím co se považuje za hlavní a za vedlejší stavbu? Respektive kde je o tom v nějakých zákonech zmínka?
    CUKI
    CUKI --- ---
    ZORB: ještě od toho odečti ty zastavěný :-D, zoufalost je to pěkná, evidentně to nynější majitel už taky zjistil...
    ZORB
    ZORB --- ---
    CUKI: No a k tomu ten pozemek, bydlet na vesnici a mit 186 metru pozemku.. Dalsi horsi level je bydlet na vesnici v panelaku:-) Ale todle mne pobavilo Podkroví je z velké části pokryto sádrokartonem.(NUTNO DOLADIT)
    CUKI
    CUKI --- ---
    ZORB: tady: http://reality.bazos.cz/inzerat/58131386/Prodam-rodinny-dum-5km-od-KolinaKorenice-za-299000Kc.php pěknej levnej domek v "sousedství" :-)
    akorát jestli je to vsechno postavené tak kvalitně jako ty sádroše v podkroví bez parozábrany tak potěš koště.
    CUKI
    CUKI --- ---
    ZATAMOKO: A zbytek izolace uděláš jak? Podlaha a stěny?
    Budeš muset udělat nad krovem ještě jednu k-ci a nebo použít EPS šablony a to vyjde dost draho a zbytečná práce.
    Nadkrokevní izolace se používá většinou pouze v ojedinělých případech kdy není možné střechu od spodu odkrýt a nebo tam už není prostor.

    Obecně si myslím že u tebe bude levnější a mnohem funkčnější řešení zkusit tu stodolu a udělat tam vnitřní izolaci, což u původní stavby asi moc nepůjde. navíc tam můžeš vegetit v době rekonstrukce..
    ZATAMOKO
    ZATAMOKO --- ---
    CUKI: původní stavba, stodolu nakonec necháme stodolou.
    Mě láká ta nadkrokevní kvůli prostoru a pohledovým trámům. Ono to není zas tak velké, chalupa je 6x16 + 5x7 m, takže ten krov nemá v sobě tolik prostoru.
    CUKI
    CUKI --- ---
    ZATAMOKO: To je ta původní stavba nebo ta stodola?
    Já bych se osobně nadkrokevní izolaci vyhnul, bude to dost složité a nebo drahé. Přínos žádný, spíše negativa.
    Jinak Satjam jsem pokládal asi měsíc zpátky Je pravda že byl levnější oproti Lindabu, ale kvalita byla hodně rozdílná. Na obytnou část domu bych šel asi spíše do toho Lindabu.

    Jinak obecně všechny tyhle firmy ti to nařežou na míru, jen má každá firma jiné maximální délky šablony (od necelých šesti do asi sedmi metrů).

    U provětrávané střechy pak můžeš místo parozábrany dát rovnou OSB...
    ZATAMOKO
    ZATAMOKO --- ---
    Vypadá to, že budeme mít trochu peněz na výměnu staré betonky a vyspravení krovu na staré chalupě (l.p. 1836).
    Jde o cca 200 m2 do L (130 + 70), krov klasický hambálkový. Krov ještě nechám posoudit statikem a tesařem, jestli to není prožraný, neopravitelně shnilý apod.

    Budeme mít cca 200k. Tak by mě zajímalo, jestli je vůbec reálný za tyhle peníze udělat nadkrokevní izolaci a krytinu?

    Stopro chceme antracit/černou krytinu ideálně (polo)matnou. Tmavá taška by byla asi fajn, ale statik mi říkal, že krov není dimenzován na těžkou krytinu, teď pod tou betonkou krutě trpí, především ta kratší část "L". Museli bychom měnit/přidávat krokve a do toho se mi moc nechce.

    Koukal jsem např. na Satjam, dle plánu i nařežou potřebné atypy. Bavil jsem se sousedem, kterej si plechovku pokládal a říkal, že to je v pohodě diy. Což mě láká taky, odpočinout si od kompů :)

    Skladba by pak mohla být např. tato (z vnitrku ven)?
    - krokve
    - pohledový záklop (sdk, palubky, osb etc.)
    - parozabrana
    - izolace (300-400mm?)
    - pojistna hydroizolace
    - latovani
    - krytina

    Uvítám tipy na low-cost a funkční řešení.
    CUKI
    CUKI --- ---
    JADR: někde píše to někde ono:
    "Izolační rohože vynikají zejména vysokou úrovní pružné deformovatelnosti a
    tzv. tvarovou pamětí. Byly vyvinuty pro zateplování šikmých střech dřevostaveb. Vzhledem k
    jejich mechanickým a tepelně technickým vlastnostem jsou vhodné pro použití ve všech běžných
    skladbách šikmých střech do sklonu 45° s vyššími požadavky na výsledné tepelně vlastnosti."

    Nicméně je v celku jedno co píše výrobce, pro mě je důležitá praxe. Ona ani ta nejhustší vata není to nej, ale drží tam nepoměrně lépe než ta rolovaná (už ze své podstaty)



    OGMIOS: ona ta vata má pnutí pouze do stran. Pokud tam někdo nahňácá jen tak budou tam vždy hluchá místa...
    OGMIOS
    OGMIOS --- ---
    CUKI: prosimte jakej je problem pozdeji s vycpavanim odrezkama?
    JADR
    JADR --- ---
    CUKI:vyrobce to doporucuje i do sten drevostaveb, cti to prosim poradne.
    Zateplení dřevostavby Naturdom | Knauf Insulation
    http://www.knaufinsulation.cz/naturdom

    CUKI
    CUKI --- ---
    JADR: Tak je jasný že balík vaty která má poloviční hustotu (tedy je ji polovička) bude levnější. Nehledě na skladnost. Je pravdou že ty skelný vaty jsou dnes mnohem dál než ty co se používali před 20ti lety, maj lepší lambdu, pružnost,.. Ale to neznamená že jsou na to vhodné. Sám výrobce uvádí že je vhodná pouze do šikmin. Kde alespoň částečně leží, protože ve slovníku izolací je šikmina pouze 0-45°. Nad 45° natož 90° je dlouhodobě problém. Jako vodorovná izolace v několika vrstvách je ale naprosto dostačující.

    Tady jsi zrovna neušetřil, pokud je to ve tvé stavbě... Nicméně o tom už teď víš a můžeš se na to alespoň připravit. Po pár letech se to dá trochu upravit, jen dávej bacha na TM právě v těch krajích. Řeším je při opravách po firmách co to vošolíchaj dost často. Většinou to cca do pěti let končí plísní. Blbý je když se to stave v těžko přístupných místech.

    To že tý skelný vaty v rolích tam dáš víc, ten problém pouze o něco oddálíš. A používat odřesky které se tam nějak zmáčknou je prasárna co bych nikdy na své stavbě nebo mnou dozorované nikdy netoleroval. Ušetřenejch pár kaček, za často dost nákladnou opravu nestojí.

    QNEDLEEQ: v TI je to většinou vždy uvedeno, alespoň ve formě více než...
    COWBOY
    COWBOY --- ---
    Do dvou až tří let chystám stavbu na severu cech. Cca 800 m/m. Uvažuji o drevostavbě. Akorát ještě nemám jasno, jestli masív nebo sendvič. Sendvič bude jednodušší na stavbu, asi bude lépe izolovat, možná i vyjde levněji, ale bydlet se bude asi lipmv tom masivu. Co si o tom myslíte vy?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam