• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    CUKIEkologické, nízkonákladové a nízkorozpočtové stavby (max do milionu Kč)
    Toto téma je pro všechny, co hledají alternativu k předraženým katalogovým šikmostřechům, které nedokáží splnit ani běžné požadavky na ekologickou výstavbu.

    Cena bydlení není pouze kupní cenou, je potřeba započítat i provozní náklady!

    Pro všechny, co právě staví, nebo se chystají stavět své nové bydlení, ale i pro ty kteří už bydlí a mají zkušenosti z provozem a chtějí se o ně s ostatními podělit..

    V této diskusi by se měli řešit hlavně praktické konkrétní problémy se stavbou, nebo při projektovaní domu. Jaké materiály a jak  použít, kde je sehnat, jak vyřešit konkrétní problematické detaily k-cí, na co si dát pozor.
    Stejně tak by zde měl být prostor pro věci které se stavbou přímo souvisí, zákony, problémy s úřady, zajištění elektrické energie a pitné či užitkové vody pro domácnost, fotovoltaika a ostrovní systémy, solárrní kolektory, Rekuperace a VZT, způsoby vytápění a ohřevu TUV, Jímky a ČOVky
    rozbalit záhlaví
    IV0
    IV0 --- ---
    IV0: Jenom pro upřesnění - už jsem z toho dělal stropy.
    IV0
    IV0 --- ---
    ANDY_WARHOL: Žádný speciální link nemám, to je norální cena na internetu nebo na Bazoši. Vozím si to sám dodávkou s vlekem. Užitek by byl ten, že by to vypadalo k světu, teď je to hardcore.
    CUKI
    CUKI --- ---
    ANDY_WARHOL: myslíš tohle: https://www.cetrishobby.cz/#nabidka
    je to levný, ale problém s dopravou...


    IV0: Fotku nemáš? Asi nemám moc představivost, ale nevím jestli by takové řešení mělo nějaký užitek. Pokud jde o ochranu toho zatékání za tu fasádu, tak to by vyřešili okapničny instalované ještě před tou ipou..
    ANDY_WARHOL
    ANDY_WARHOL --- ---
    IV0: ahoj, dal by si mi link na ty desky ? dekuji
    IV0
    IV0 --- ---
    Zbourali jsme starý barák, ze kterého zůstal jenom sklep. Je to ve svahu, takže dvě strany čouhají ven ze země (výška plynule cca od 0cm do cca 190cm v rohu a pak další stěna od těch 190cm do cca 240 cm), zbylé dvě strany jsou komplet ve svahu. Jedná se o dost křivou kamennou stavbu o šířce stěn cca 1m, která je různě doplněná betonem, vepříkama, cihlama. Nahoře jsem teď udělal nově novou betonovou podlahu. Na to dám IPU proti zatékání vody a pak na to udělám terasu (ještě nevím, jak přesně, ale to teď není moje otázka). Chtěl bych tomu udělat nějak jednoduše, levně a hlavně přes zimu fasádu. Je to sklep, takže není třeba zateplovat. Koukám se na net a vidím poměrně levné cetris desky bez povrchové úpravy (50 - 100 Kč za m2). Napadlo mě, jako levný způsob zarovnání, na to dát do roviny nějaké latě nebo lišty. Asi bych je dal raději svisle, dole je pořádně zakotvit nějakým pozinkovaným úhelníkem do zdi, potom výš bych je přikotvil třeba na závitovky a chemické kotvy (aby se mi snadno řešili nerovnosti zdi). Na to možná křížem ještě jeden rošt pro zpevnění (nebo ne). Na to pak cetris desky. Vím, že se musí kotvit jenom na jednom místě pevně a ostatní další úchyty už musí být volné. Jak se řeší detaily? Jak to snadno a levně ukončit dole, aby se mi tam nedostala nějaká havěť? Jak nahoře (deska skončí třeba 8 cm od rohu horní desky, jak se řeší ten přechod z IPY na ten cetris, aby mi tam nelétali ptáci - vyspádované to mám opačně, takže okap tam nepotřebuju)? Musím pod to dávat tu difuzní fólii nebo když nezatepluju tak nemusím? Ocením zkušenosti nebo klidně i nasměrování na jiný systém - jenom připomínám, že by to měla být v principu suchá výstavba, která půjde dělat v zimě.
    CUKI
    CUKI --- ---
    MATT: Právě že ten rozdíl těch kapacit způsobuje spíše jednosměrné předávání tepla. Ale bavíme se tu o rozdílu několika málo stupňů. Podlaha může mít 18°C Vzduch uprostřed místnosti 20 a pod stopem 22°C. Ale jen než se začne topit. pak se ten rozdíl tou teplou podlahou srovná. Viz obr.:
    https://www.dumabyt.cz/obrazek/53c3c271b5581/teplotni-krivka_665x462.jpg

    A ten se týká spíše NEDů u PD je to ještě přímější...

    Je asi zbytečné říct, že u topení dřevem jsou ty rozdíly teplot řádově (i o několik řádů) horší.
    MATT
    MATT --- ---
    CUKI: kdyz je podlaha chladnejsi nez vzduch, tak ji vzduch ohriva, z toho plynula puvodni myslenka. mnozstvi energie zalezi na ztratach a na kapacite materialu. kapacita ma spise jen tlumici efekt na dynamiku zmen a pokud v objektu udrzujete konst. teplotu (napr. na noc nevetrate), tak ji staci "vytopit jen jednou". ale je fakt, ze ten nepomer je dost nepriznivej (kubik vzduchu na litr podlahy ;)
    CUKI
    CUKI --- ---
    MATT: Tam jde spíše o to že ta podlaha je v té době chladnější než vzduch. Protože podlahu jinak ohřívá jen slunce. To ale přesně v tuto dobu vůbec nesvítí. Aby jsi tu podlahu ohřál je potřeba velké množství energie. I když jde jen 5-6cm anhydrit. Vzduch by tam musel proudit opravdu razantně aby předat takové množství tepla. Ostatně na tom funguje má regulace. Teplota podlahy udává teplotu v celé místnosti.
    VO_D_KOLEK
    VO_D_KOLEK --- ---
    MATT: Bavíme, bavíme.
    Ale jak píšu, teplý vzduch do místnosti vzdchárnou nedostanu. A vlastně ani nevím, co by se stalo, kdybych dostal — normální vzduch se roztočí u stropu a pak padá dolů, ale s teplejším by to bylo horší (ale aktivní rekuperace se běžně používá, takže to fungovat bude; ale možná proto, že oproti vzduchu v místnosti se ohřívá jenom o malinko).
    MATT
    MATT --- ---
    a kde si teda myslite, ze se drzi teplej vzduch? kdyz je dost lidi, tak ho promichaj, ale jinak spis ne. navic jsem mel pocit, ze se bavite o situaci, kdy se podlahovkou jeste netopi.
    VO_D_KOLEK
    VO_D_KOLEK --- ---
    MATT: Jak píše Cuki, průvan nechceš. Navíc nemáme aktivní rekuperaci, takže vzduch má maximálně pokojovou teplotu (ale spíš tak o půl stupně míň).
    CUKI
    CUKI --- ---
    MATT: Podle mě jakýkoliv závan vzduchu, ti přijde jako nepříjemný. U a podlahovky není teplý vzduch nahoře.
    MATT
    MATT --- ---
    VO_D_KOLEK: co nejak aktivnejc rozhejbat vzduch v mistnosti a dostat teplej od stropu i k podlaze?
    MAD_MAN
    MAD_MAN --- ---
    DON_PEDROPOULOS: osmózu, respektive sestavu filtrů s reverzní osmózou a jen tam kde se bude pít, každej filtr nebo úpravna má určitou kapacitu, kdy se pak musí vyměnit nebo regenerovat, což může prodražit provoz.
    Dal bych něco v tomto duchu:
    Domácí úpravna vody ROSA 6 | Deto Brno, spol. s r.o. - Úprava vody, změkčovače vody
    http://deto.cz/...embranove-technologie-a-konduktometrie/stanice-reverzni-osmozy/domaci-upravna-vody
    DON_PEDROPOULOS
    DON_PEDROPOULOS --- ---
    Zdar, má tu někdo zkušenost se systémem čistění vody ze studny/řádu - v testech nám vyšly vyšší hodnoty dusičnanů a taky koliformní bakterie, které nejsou tolerovány. Ještě nevím jak to pojmout, jestli čistit vodu jen v místě kde ji budu brát ke konzumaci (tedy kuchyň) nebo to filtrovat někde dřive a spojit to např. i se snížením tvrdosti vody. Díky.
    CUKI
    CUKI --- ---
    GOR: Kupodivu to vytápění není vůbec problém. Největší problém je právě to vaření a hlavně rozhození spotřebičů na jednotlivé fáze. Kupodivu může být často jednodušší navrhnout 1x25A než 3x16A.
    Elektromobil nepočítám, kolik lidí ho má? Až ho budu mít tak to začnu řešit. Jen s nechám navýšit hlavní jistič. Ale proč teď? To je taky odpověď na tvou TSOH: otázku. To že by ti to do budoucna zamezili navýšit, toho bych se nebál. Protože kdyby nebyla dostatečná rezerva v přikonu v dané lokalitě, tak na tom už pravděpodobně pracují. Ona to není žádná samaritánština, oni na tom rejžujou velký prachy :-D

    Ad ten souběh) i béčková charakteristika dá po nějakou dobu něco navíc. Taková konvice může jet klidně i nad rámec okruhu a nestihne ho vypnout.
    Jak píšu jedu na 3x16A, použil jsem to i u cca 8-10 dalších staveb a většina jich nebyla zdaleka pasivních, ale jednalo se o běžnou výstavbu. Někde jsem používal přepínání zátěží. Původně mělo být u mě, ale pak jsem zjistil, že to není vůbec potřeba.
    GOR
    GOR --- ---
    ANDY_WARHOL: Tak ono bez cisel se blbe pocita :-) Klimatizace je sirokej pojem, ale je-li tim mysleno chlazeni, tak to ma tu vyhodu, ze vetsinou nebezi kdyz bezej primotopy.

    Jak uz jsem predeslal, mel jsem problem s pausalnim prohlasenim, ze 3x16 staci, netvrdim, ze je nutno vzdy a vsude 3x63.
    ANDY_WARHOL
    ANDY_WARHOL --- ---
    GOR: no my mame jeste k tomu klimatizaci a ten vypocet byl takovy, ze to nebylo takhle na hrane.. ale nemam ho ted pri ruce, nicmene sem to nepocital ja
    GOR
    GOR --- ---
    TSOH: Je to cesta, ale nikdo ti nezaruci, ze PDS ti za 10 let to navyseni da.
    GOR
    GOR --- ---
    ANDY_WARHOL: No, pockej, ale ono kdyz je to na hrane, je to furt OK.
    Ono zalezi taky na provoznim rezimu. Pocital jsem sporak v souctu s troubou a topenim, je to metoda 3 nejvetsich spotrebicu, tim nerikam, ze to musi nutne nastat, je to jen nejaka aproximace toho, ze bezi neco z velkych spotrebicu a k tomu treba dalsi male. Ale predstav si, ze maminka vari na sporaku polivku a brambory, v troube se neco pece, v pracce se pere pradlo, do toho 2 deti pari na pocitaci a tatinek si pusti cirkuli... ;-)

    Ja jsem vyslovil nejaky predpoklady, CUKI pausalne vystenil, ze 3x16 je OK a nazdar.
    ANDY_WARHOL
    ANDY_WARHOL --- ---
    GOR: btw, ja mam v dome 3x25, topi se primotopama, bojler, indukce, rozloha asi 105m2, je to nizkoenergeticky standard. nove postaveny (asi mesic a pul), takze imho 3x25 dle tvych vypoctu by melo byt na hrane, a to neni.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam