• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    BINARY_PARANOICDětská a naivní výtvarná tvorba

    ‘Every child is an artist. The problem is how to remain an artist once we grow up.’ (Pablo Picasso)

    Galerie výtvarných děl od tvůrců netoliko poskvrněných konvencemi „vysokého“ umění sloužící jako bezedná studnice inspirace a fascinace. Vedle dětské tvorby sem přirozeně patří i tzv. umělci čistého srdce (Alena Zemánková, Josef Heja, Josef Chwala apod.), hraničně též i tvorba lidoopů. Teoretická reflexe tématu je více než vítána.

    Byť zde pochopitelně nejsou zakázány ani výtvory vaše vlastní či vašich dětí, mějme prosím na paměti, že toto není a nemá být galerií veškeré amatérské tvorby ani místem sentimentálního rodičovského dojetí nad talentem vašich potomků.

    rozbalit záhlaví
    MULTICAT
    MULTICAT --- ---
    BINARY_PARANOIC: tohle miluju!!
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    Evald Schorm / Bohumil Hrabal - Dům radosti (1965)
    https://www.youtube.com/watch?v=JDwwfK1RvAU


    Oním naivním malířem je (autenticky naivní) Václav Žák (1906–1986)



    Václav Žák: Bez názvu, 1963 (?)

    „Narodil se poblíž Kladna ve Velkých Kyšicích. Přišel do početné chudé rodiny, která mu bohužel neposkytla šťastné a radostné dětství. Ve dvou letech vážně onemocněl a následky choroby (ochrnutí pravé dolní i horní končetiny a okohybných svalů) sebou nesl po celý život. Také základní škola, kterou ukončil v páté třídě byla pro něj jen utrpením. Později se živil všelijak. Pásl krávy, pracoval v lomu nebo pomáhal v pivovaře, aby se nakonec po smrti tyranského otce ve svých 21 letech uchytil na dalších třicet roků jako sběrač kůží. Dokonce si postavil samostatně stojící rodinný dům v části Unhoště nazývané Amerika, kde se svou matkou žil. Po jedné z návštěv Mariánských Lázní v roce 1952 začal malovat. Tvořil převážně technikou podmalby na skle, inspirovaný světem pohádek, historie a mýtů zachytával obrazy svých snů. Zejména se jedná o tajemné, přízračné krajiny s dominantami podivných hradů a pustých lidských obydlí. Jednoznačně se v nich zrcadlil pocit osamocení a nedůvěry k lidem, kteří mu povětšinou ubližovali. Největšího rozmachu dosáhla jeho autentická tvorba (která se dle jeho sdělení dostala do dvanácti států světa) v šedesátých letech 20. století, kdy rozměrnými malbami pojednal exteriér i interiér svého domova, zachycený ostatně téměř dokumentárně v krátkém hraném filmu Dům radosti režiséra Ewalda Schorma z roku 1965, kde můžeme v jedné z hlavních rolí vidět samotného Václava Žáka. Během svého života vytvořil údajně 700 obrazů, ale věnoval se i psaní románů, tvořících literární obdobu světa v jeho malbách. Tato tisícistránková literární díla však zřejmě zanikla jeho rukou, když zahořklý a nešťastný ke stáru záměrně zničil podivuhodné výsledky své tvůrčí posedlosti. Zúčastnil se mnoha společných výstav české naivní tvorby a je právem řazen ve výtvarných encyklopediích mezi její hlavní představitele.“ (Pavel Konečný)
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---


    Zbyněk Semerák (1951–2003): Bez názvu, 11. I. 1999

    „Po ukončení základní školy, v níž vynikal v kreslení, se vyučil v oboru seřizovač textilních strojů. Namáhavou práci však pro nemoc kyčelních kloubů nemohl dlouho vykonávat a tak vystřídal několik zaměstnání. V šumperském divadle působil tři roky jako kašér a malíř kulis. Když zůstal trvale v invalidním důchodu, stala se mu výtvarná tvorba jedinou životní náplní. Jeho tušová kresba nebo proškrabávanou technikou vytvořený temperový obraz velmi často evokují z odstupu neznámý druh písma či neproniknutelnou síťovinu. Teprve při bližším pohledu můžeme rozšifrovat náměty, kterými se obrací do historie a mýtů, téměř pravidelně však s projekcí portrétu svého ideálního já. Zjevná obtížnost a pracnost úzkostně detailistických prací, nad nimiž tráví dlouhé týdny i měsíce je mu však uhrančivě krásnou posedlostí, v níž nachází své tiché radosti. Je z rodu originálních autorů, nepodléhajících unifikujícím „dusivým“ kulturním vzorcům a výtvarné tradici. Kreslení a malování se mu stalo nezbytností. Do roku 1991 se pravidelně účastnil přehlídek neprofesionální tvorby v Šumperku. Později samostatně vystavoval v Olomouci, Zábřehu a Šumperku, byl zařazen v české kolekci bratislavské přehlídky INSITA 1994, v souboru výstavy L’art brut - umění v původním (surovém) stavu v Galerii hlavního města Prahy v Praze v roce 1998, zúčastnil se výstav Tschechischer Surrealismus und Art Brut zum Ende des Jahrtausendes, Vídeň 2000 a Zrcadlo srdce, zrcadlo duše, Státní galerie výtvarného umění Litoměřice 2001, INSITA SNG Bratislava 2004. Jeho práce vlastní Severočeská galerie výtvarného umění v Litoměřicích, Muzeum umění Olomouc, SNG Bratislava.“ (Pavel Konečný)
    NEBULA
    NEBULA --- ---
    BINARY_PARANOIC: nedokážu posoudit, ale nevím zda ve věku 2,5 let by to byl jen výsledek hry, něco tím sděluje, vidím tam záměr (sděluje vizuálně- tvorba?) tak jsem si ty věci začala fotit, teď už má 3 roky a myslím, že pomalu lze jasně rozlišit co je hra a co je tvorba
    tohle mi řekla, že je kytička

    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    NEBULA: a není to spíše jen náhodný výsledek hry?
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---


    Leoš Wertheimer (*1956): Opus 567: Pohled do terminálu pařížského nádraží La Gare du Nord v létě roku 1996 s rychlovlaky typi Atlantique TGV a Duplex TGV, 1996 (?)

    „Vyučený automechanikem, vystudoval automobilovou průmyslovku. Pracoval u Českých drah, nejdéle jako hasič. Je svobodný a žije s rodiči v Přerově. Vzhledem k onemocnění je již mnoho let v invalidním důchodu. Od svých pěti roků se intenzívně zajímá o historii a konstrukci lokomotiv. V roce 1997 začal na popud terapeutky kreslit na pásy balicího papíru různé lokomotivy. Pozoruhodné kresby zdůrazňují sice zejména technickou stránku stroje, nepostrádají však výtvarnou originalitu a zřejmý emoční náboj. Dosud jich vytvořil více než 560. Jsou převážně černobílé, ale autor občas používá pastelky pro dosažení tlumených barevných akcentů. Bývají provedeny zpravidla v měřítku a provází je obligátní tabulka s podrobnými technologickými údaji o příslušném typu lokomotivy a zajímavý časový údaj o délce vzniku kresby. Některá díla jsou poměrně rozměrná a prokazují autorův hluboký zájem a podrobnou znalost železniční problematiky, což ovšem nebrání vnímat hravý, poeticko-erotický podtext významu výtvarných výpovědí. Své práce vystavoval v Olomouci (Muzeum umění, 2001), v Pezinku (Slovenská národní galerie, 2003), v Paříži (sbírka ABCD, 2004) New Yorku (2005, 2006), Bratislavě (2007) a Münsteru (2008).” (Pavel Konečný)
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---


    Františka Kudelová (1912–1997): Bez názvu, 1987

    „Pocházela z chudé rolnické rodiny, v níž vyrůstala spolu s deseti sourozenci. Po ukončení obecné školy pomáhala až do roku 1932 otci v hospodářství. Především citová deziluze rozhodla o jejím odchodu do kláštera v Brně, kde se stala řádovou sestrou. V roce 1942 je poprvé hospitalizována na psychiatrické klinice v Brně, odkud přechází v následujícím roce do psychiatrické léčebny v Kroměříži. Básně psala již od školních let. Malovat však začala až jako pacientka plicního oddělení nemocnice v Kroměříži v roce 1951. Tvůrčí činnosti se věnovala každodenně a vytvořila do podzimu roku 1995, kdy ztratila zrak, tisíce podivuhodných kreseb, obrazů i malovaných objektů. V léčebně měla dokonce po několik let svou stálou výstavní síň. V jejích zářivých nepředmětných krajinách, malovaných sugestivním rukopisem, se objevují jako konstantní symboly slunce, měsíc, strom, zvířata a ptáci. Obsedantní směřování k absolutnu vzpomínek má u ní kosmický rozměr. Začátkem 80. let 20. století její tvorba překročila hranice léčebny a byla představena na celé řadě samostatných i společných výstav (Kroměříž 1983, Olomouc 1983, Hodonín 1990, Psychopatologie der Kunst: Brücken zur Realität - Švýcarsko 1991, Olomouc 1996). Její dílo vlastní Psychiatrická léčebna v Kroměříži.” (AN PK)
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---


    Josef Chwala (1906–1985): Bez názvu (Moje podkaní mlovenim hádem, asi r 1959)

    „Narodil se v nemajetné rodině (osm sourozenců). Vychodil jen 4 třídy obecné německé školy, pak musel opatrovat nejmladší sestru. Ničím se nevyučil a na studia jej rodiče nechtěli pustit, takže vykonával různé pomocné práce. Po vojenské službě v Písku byl zaměstnán v továrně na knoflíky. Roku 1931 odjíždí přes Brusel do světa s cirkusem Sarassani. Později též pracoval v zahradnictví a živil se jako lesní dělník. Soustavné tvorbě se věnoval až od roku 1965 (první dřevěný reliéf vytvořil ovšem již v roce 1936). Lze v ní vysledovat úzkou vazbu na barokní lidovou plastiku (betlémy, světci, madony), silné zaujetí pro historii rodného města. Podstatná část výtvarné práce však vyvěrá z vlastní bohaté obrazotvornosti samorostlého samotářského tvůrce, nalézajícího v tvorbě opravdový smysl těžkého života. Originální, jemně kolorované rámované reliéfy, pojednané svébytným robustním řezbářským rukopisem zaujaly už návštěvníky Světové výstavy EXPO 67 v Montrealu. Jeho práce vlastní Jihočeské muzeum v Českých Budějovicích, Národopisné oddělení Národního muzea v Praze, Severočeská galerie výtvarného umění v Litoměřicích a Muzeum v Prachaticích.“ (Pavel Konečný)
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---


    Onřej Stáreke (9): Bez názvu (Poztižení Mr. Beanů v Apokalipse), 2016
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    NEBULA
    NEBULA --- ---
    Dcerka tvoří zajímavý naivní kompozice, patří to sem? :)

    GRANTORINO
    GRANTORINO --- ---
    informuju, ze na detskou tvorbu tu existuje jeste toto auditko :-) ja bych to tu naopak klidne uvitala prave jako galerii detske tvorby, teoreticka reflexe muze prolnout i do druheho auditka ;-)
    [ Výtvarná výchova - dětská tvorba, příprava v zš, zuš, sš i vš výtvarného zaměření ]
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam