• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    BINARY_PARANOICDětská a naivní výtvarná tvorba

    ‘Every child is an artist. The problem is how to remain an artist once we grow up.’ (Pablo Picasso)

    Galerie výtvarných děl od tvůrců netoliko poskvrněných konvencemi „vysokého“ umění sloužící jako bezedná studnice inspirace a fascinace. Vedle dětské tvorby sem přirozeně patří i tzv. umělci čistého srdce (Alena Zemánková, Josef Heja, Josef Chwala apod.), hraničně též i tvorba lidoopů. Teoretická reflexe tématu je více než vítána.

    Byť zde pochopitelně nejsou zakázány ani výtvory vaše vlastní či vašich dětí, mějme prosím na paměti, že toto není a nemá být galerií veškeré amatérské tvorby ani místem sentimentálního rodičovského dojetí nad talentem vašich potomků.

    rozbalit záhlaví
    TOOMIX
    TOOMIX --- ---
    TOOMIX: A (4.5r) namalovala duhovou chobotnici

    TOOMIX
    TOOMIX --- ---
    A (3.5r) namalovala princeznu

    MULTICAT
    MULTICAT --- ---
    MULTICAT:
    Geniální...





    MULTICAT
    MULTICAT --- ---
    Marie Polanská - Severočeská galerie výtvarného umění v Litoměřicích
    https://galerie-ltm.cz/2019/12/12/marie-polanska/
    GRANTORINO
    GRANTORINO --- ---
    GRANTORINO
    GRANTORINO --- ---
    GRANTORINO
    GRANTORINO --- ---
    " Masožravý zajíc" 2006. První malované obrázky od Káji mám schované. Bylo mu asi dva a půl a dala jsem mu štětce a tempery, samozřejmě jsem mu technicky pomohla, jsou to formáty A1, téma si vymyslel sám. Asi si to zarámuju do bytu :)

    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    Karin Dobra(ň?)ová, (bez názvu)

    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    Zuzana Dírová: Koťátka si hrají s klubíčky

    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---



    mandy @ japan on Twitter: "what do you think? only constructive criticism, please https://t.co/3Q47LGbC5G"
    https://twitter.com/itmemandy/status/881864573921370112
    KACHNIK
    KACHNIK --- ---
    Syn (6 let) řádí. Já začišťuju konturama. Je to něco mezi tvorbou lidoopů a sentimentálním rodičovským dojetím.

    Hrad Mordemor - nejzlejší hrad ze všech hradů


    Matrix, příšerka co visí vzhůru nohama, slepička Ema, recept na nějaký lektvar, který nemám zapomenout a takhle ho nezapomenu a taky šílený kuchař co všechno snědl.
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    Tabule na návsi v Osečku, autoři neznámí.

    MINERWA
    MINERWA --- ---
    mi byly asi 4 roky :)
    NEBULA
    NEBULA --- ---
    Míša (3 roky) pro prababičku k narozkám

    MULTICAT
    MULTICAT --- ---
    BINARY_PARANOIC: tohle miluju!!
    ARILIN
    ARILIN --- ---
    via FB: malá Sofie

    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    “Teresa, a child in a residence for disturbed children, grew up in a concentration camp. She drew a picture of ‘home’ on the blackboard. 1948.” Photo: David Seymour

    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    Evald Schorm / Bohumil Hrabal - Dům radosti (1965)
    https://www.youtube.com/watch?v=JDwwfK1RvAU


    Oním naivním malířem je (autenticky naivní) Václav Žák (1906–1986)



    Václav Žák: Bez názvu, 1963 (?)

    „Narodil se poblíž Kladna ve Velkých Kyšicích. Přišel do početné chudé rodiny, která mu bohužel neposkytla šťastné a radostné dětství. Ve dvou letech vážně onemocněl a následky choroby (ochrnutí pravé dolní i horní končetiny a okohybných svalů) sebou nesl po celý život. Také základní škola, kterou ukončil v páté třídě byla pro něj jen utrpením. Později se živil všelijak. Pásl krávy, pracoval v lomu nebo pomáhal v pivovaře, aby se nakonec po smrti tyranského otce ve svých 21 letech uchytil na dalších třicet roků jako sběrač kůží. Dokonce si postavil samostatně stojící rodinný dům v části Unhoště nazývané Amerika, kde se svou matkou žil. Po jedné z návštěv Mariánských Lázní v roce 1952 začal malovat. Tvořil převážně technikou podmalby na skle, inspirovaný světem pohádek, historie a mýtů zachytával obrazy svých snů. Zejména se jedná o tajemné, přízračné krajiny s dominantami podivných hradů a pustých lidských obydlí. Jednoznačně se v nich zrcadlil pocit osamocení a nedůvěry k lidem, kteří mu povětšinou ubližovali. Největšího rozmachu dosáhla jeho autentická tvorba (která se dle jeho sdělení dostala do dvanácti států světa) v šedesátých letech 20. století, kdy rozměrnými malbami pojednal exteriér i interiér svého domova, zachycený ostatně téměř dokumentárně v krátkém hraném filmu Dům radosti režiséra Ewalda Schorma z roku 1965, kde můžeme v jedné z hlavních rolí vidět samotného Václava Žáka. Během svého života vytvořil údajně 700 obrazů, ale věnoval se i psaní románů, tvořících literární obdobu světa v jeho malbách. Tato tisícistránková literární díla však zřejmě zanikla jeho rukou, když zahořklý a nešťastný ke stáru záměrně zničil podivuhodné výsledky své tvůrčí posedlosti. Zúčastnil se mnoha společných výstav české naivní tvorby a je právem řazen ve výtvarných encyklopediích mezi její hlavní představitele.“ (Pavel Konečný)
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---


    Zbyněk Semerák (1951–2003): Bez názvu, 11. I. 1999

    „Po ukončení základní školy, v níž vynikal v kreslení, se vyučil v oboru seřizovač textilních strojů. Namáhavou práci však pro nemoc kyčelních kloubů nemohl dlouho vykonávat a tak vystřídal několik zaměstnání. V šumperském divadle působil tři roky jako kašér a malíř kulis. Když zůstal trvale v invalidním důchodu, stala se mu výtvarná tvorba jedinou životní náplní. Jeho tušová kresba nebo proškrabávanou technikou vytvořený temperový obraz velmi často evokují z odstupu neznámý druh písma či neproniknutelnou síťovinu. Teprve při bližším pohledu můžeme rozšifrovat náměty, kterými se obrací do historie a mýtů, téměř pravidelně však s projekcí portrétu svého ideálního já. Zjevná obtížnost a pracnost úzkostně detailistických prací, nad nimiž tráví dlouhé týdny i měsíce je mu však uhrančivě krásnou posedlostí, v níž nachází své tiché radosti. Je z rodu originálních autorů, nepodléhajících unifikujícím „dusivým“ kulturním vzorcům a výtvarné tradici. Kreslení a malování se mu stalo nezbytností. Do roku 1991 se pravidelně účastnil přehlídek neprofesionální tvorby v Šumperku. Později samostatně vystavoval v Olomouci, Zábřehu a Šumperku, byl zařazen v české kolekci bratislavské přehlídky INSITA 1994, v souboru výstavy L’art brut - umění v původním (surovém) stavu v Galerii hlavního města Prahy v Praze v roce 1998, zúčastnil se výstav Tschechischer Surrealismus und Art Brut zum Ende des Jahrtausendes, Vídeň 2000 a Zrcadlo srdce, zrcadlo duše, Státní galerie výtvarného umění Litoměřice 2001, INSITA SNG Bratislava 2004. Jeho práce vlastní Severočeská galerie výtvarného umění v Litoměřicích, Muzeum umění Olomouc, SNG Bratislava.“ (Pavel Konečný)
    NEBULA
    NEBULA --- ---
    BINARY_PARANOIC: nedokážu posoudit, ale nevím zda ve věku 2,5 let by to byl jen výsledek hry, něco tím sděluje, vidím tam záměr (sděluje vizuálně- tvorba?) tak jsem si ty věci začala fotit, teď už má 3 roky a myslím, že pomalu lze jasně rozlišit co je hra a co je tvorba
    tohle mi řekla, že je kytička

    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    NEBULA: a není to spíše jen náhodný výsledek hry?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam