• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    VEXKoncept, inspirace, postupy a souvislosti v hudební tvorbě
    DOKKTOR
    DOKKTOR --- ---
    VEX: no jasně, ale jak posluchač ve výsledku pozná, že to pumpuje málo oproti záměru? je to přehnané, ale jako ilustrační příklad to mysim sedí. posluchač slyší až výsledek a nemá ani v nejmenším páru, že ten überkrutopřísný kopák měl tendence byt ještě krutopřísnější, kdyby ... a hlavně je to už záležitost mixu, což, jak už sem zmínil, je precizní práce s jasně definovanýma pravidlama. u skladby tě zajímá pumpuje/málo/moc jedeme dál - doladit 5ms sem tam je už míchání.
    kdybych zase použil analogie z klasické hudby, tak klasika není nic jiného než literatura - noty na papíře - nic není definitivní a provedení záleží na provádějícím. rozdíl je, že obecenstvo literaturu zná a pravděpodobně i víc variant provedení už i slyšelo. pokud zahraješ metalicu na ukulele, pořád je to metalica, každý to pozná a pochybuju, že pokud je posluchač v modu: poslouchám metalicu na ukulele, tak si bude stěžovat, že tam oproti originálu chybí bicí.
    specifikum toho, co tu řešíme je v tom, že produkuješ hotové (neměnné) dílo, takže musíš brat v potaz všechny kategorie a postarat se o to od A (literatury) až po Z (release) - ale zase tento "gesamtkunstwerk" se skládá z dílčích částí a my tu mysim řešíme právě konkrétně tu literaturu.
    EUR0
    EUR0 --- ---
    VEX: jednoznacne. milion detailov na vsetkom moznom, ku ktorym nadobudnes cit rokami skusenosti, spravia vo vysledku velky rozdiel
    VEX
    VEX --- ---
    Jakože domnívám se, že i jemný nuance maj na celkovej feeling skladby vliv.
    VEX
    VEX --- ---
    DOKKTOR: Ale tebe to zajímá protože to má vliv na výsledek, ne protože by tě bavilo používat sidechain ne?
    DOKKTOR
    DOKKTOR --- ---
    DANCHEZ: jo, tady mě hodně pomohlo si uvědomit, že kromě tebe, nikoho jiného nezajímá, jestli je release sidechainu o 5ms delší nebo kratší.
    DANCHEZ
    DANCHEZ --- ---
    DOKKTOR: tak samozrejme velka cast mixingu probiha zaroven s tvorbou, uplne ostre to oddelene nemam, spis jsem tim myslel ze je zbytecny ztracet hodinu na release sidechain kompresoru ve fazi kdy davas do hromady "hudebni" obsah :)
    DOKKTOR
    DOKKTOR --- ---
    DANCHEZ: jinak s tímhle osobně souhlasím taky jen částečně :) jak sem už řekl, sound design nehrotím a přelévám to spíš do kategorie mixing. nicméně pokud už si v kompozici pracovně ořežu pásma, kde co má hrát, tak je finální míchačka mnohem snazší a rychlejší, než když to řeším všechno odděleně v jednom. ale samozřejmě hlavně záleží na workflow, náladě, pocitech.... pokud to ze mě padá, tak zdržovat se nejakým protomixem je spíš na škodu.
    DOKKTOR
    DOKKTOR --- ---
    DANCHEZ: tak já si to svoje taky troufnu nazvat bass music a naučil sem se, že všechno najdu v bankách. samozřejmě to pak ještě trochu dokroutím, aby to sedlo. ale obecně máš jenom pár nejakých - nevim jak to nazvat - skupin zvuků/rastrů/barev (tak jak máš pár základních barev na malování), které se pak až o úroven níž zase dělí podle nejakých pravidel a nuancí a zas o úroven níž a podle této hiearchie je pak snadné dosadit kam, co tam pasuje.
    když sme nakousli tu klasiku, tak tam to máš jasné, máš smyčce (housle, violy, cella, kontry), máš dechy (dřeva, žestě), máš struny, klavíry, .... a přes to nejede vlak. stejně tak v elektronice, mám ten pocit, je všechno striktně diktované šířkou a frekvencí pásma, kde zvuk zní + samozřejmě, pokud se budem držet třeba dnb, máš jasně dané nástroje - bicí, basa plus tak ještě dva tři hlavní nástroje (co ti udělají xicht) a třeba vokál. ale připomínám, že čím dál víc si pěstuju k jakékoliv práci takto suchopárný a "profesionální" postoj - což ovšem zase nevylučuje pocity a zapálení pro dílo. jenom to demonstruje to moje pravidlo - odstup a žádné crcání.
    ono v elektronice je stěžejní tempo, bicí linka, barva kopáku a snaru (je jedno jestli tam máš clap nebo zvuk rozepínání zipu u kalhot). ale jasně, každý žánr to má jiné. třeba folkový písničkář toto vůbec neřeší, ten to má jasné, kytara a hlas a jestli je stejný jako ostatní (intro sloka refrén outro) nebo jestli si dokáže vybudovat osobitost, to je v něm, to nikdo neokopíruje.
    DANCHEZ
    DANCHEZ --- ---
    DOKKTOR: taky zalezi na stylu hudby co delas, ja treba delam primarne bass music (dnb, breakbeat) a to je hodne o sounddesignu, navic me sounddesign bavi:)
    DOKKTOR
    DOKKTOR --- ---
    DANCHEZ: sound design sem už úplně vypustil. to sem dělal, když sem nekdy v 17 začínal a teprve se učil co je co a kde to patří. ted prostě (nejen v rámci workflow) sednu, vemu bicí preset, kerý mi sedí (stejně v základu potřebuješ kick, snare, HH, další zvuky, pokud nesedí, dodám pozděj - i v rámci nálady a kompozice), na to položím basu, kterou vím už jakou chcu a začnu přidávat KONKRÉTNÍ hotové nástroje (protože vím, co dělám. ne, že jen tak zhulený sedím a kroutím myší potáky na monitoru). udělám hrubou kompozici a teprve pak doladím zvuk jednotlivých nástrojů, aby si to k sobě barvou sedlo. nejaké kroucení od nuly akorát zdržuje - jasně, člověk si tak vyrobí originální zvuk a je na každém jestli mu to za to stojí. stejně tak samplování z fieldrecordingu mě vubec neoslovuje - obrovský timeconsuming, nakonec to stejně ořežeš na pásma a vyleze ti z toho neco, co vezmeš z libovolné banky od artist XY. všechno už tu bylo, tak proč se zdržovat opakováním? podotýkám, že k tomu v posledních letech (hlavně nečinnosti) přistupuju fakt primárně s ohledem na čas a efektivitu (právě kvůli tomu, kolik času na to nemám).
    DANCHEZ: jj, beethowen je obrovská studnice - změny barvy, toniny, tempa ....
    VEX
    VEX --- ---
    DANCHEZ: Tohle je hodně super. Na to sem taky najel a dost mi to pomohlo právě při utváření vlastního zvuku. Dělal jsem do školy zvukovou instalaci, prakticky live kroucení a nakonec se z toho vyklubala solidní banka od který jsem se tou dobou hodněkrát odpíchnul.
    DANCHEZ
    DANCHEZ --- ---
    DOKKTOR: tohle treba pouziva Deadmau5, hodne jede Beethovenovy akordy a harmonie, treba pro nej typicka zmena moloveho akordu na durovy
    DANCHEZ
    DANCHEZ --- ---
    dalsi postup co jsem zacal pouzivat je delat oddelene session pro kompozici / sound design / mixing...
    kdyz clovek "komponuje" tak sounddesign cloveka hodne brzdi a narusuje "flow"...
    a kdyz nemam inspiraci pro komponovani, dam si par hodek sound designu.. otevru nejaky synth a kroutim:)
    casto taky pri tom krouceni rovnou nahravam vystup ze synthu a ten pak pouzivam na resampling.. a pri tehle sounddesign sessions si clovek dela databanku svojich zvuku.. a vlastne buduje si tak svuj sound
    DOKKTOR
    DOKKTOR --- ---
    DANCHEZ: já hodně poslouchám klasiku a tam je to vyloženě všechno postavené na harmonii a akordech mezi hlasy (hlavně baroko, klasicismus), pokud to člověk poslouchá aktivně, tak se taky hodně posune.
    DANCHEZ
    DANCHEZ --- ---
    teorie je dobrá! je to jak s ilustrací nebo jinejma vecma, aby clovek boural hranice, je treba je znát:)
    navíc to hodne zjednodusuje práci...

    já se hodne nechávám inspirovat "neelektronickými" muzikanty, treba mody stupnic (neco ze exituje neco vic nez durova a molova stupnice) mi hodne otevrely oci..

    doporucil bych tyhle dve videa co se tyce modu:
    MODES LESSON: Dorian, Phrygian, Mixolydian, Lydian, & more
    https://www.youtube.com/watch?v=IF47dr8sVyE

    Joe Satriani Lesson 'On the Modes' #1 (synchronized)
    https://www.youtube.com/watch?v=i43DIwB6Pok

    Satriani Part 2

    hlavne ten Satriani je super, vysvetluje jak se diky zmene modu muze vyvijet atmosfera, da se vykladat pribeh, to prvni video je takovy introduction a ukazky znamych skladeb ktere ruzne mody pouzivaji
    DOKKTOR
    DOKKTOR --- ---
    VEX: já sem na vánoce udělal pro kamaráda (po tříleté pauze) ze šuplíku EP a najel na novou pauzu (fakt parádní pocit zjistit, že když to vytáhneš, tak je to perfektní, jenom to umíchat). pak sem začal stavět livko, strašně se v tom babral, pak přišli nejaké další činnosti a odložil sem to. noa příští týden se k tomu zas po třech měsících musím vrátit kvůli gigu a už jenom čekám, jak si budu trhat vlasy, co sem to tehdy vymýšlel za kraviny a kritickým přístupem a opravdu efektivním filtrováním hovadin to budu mět za dva večery hotové :D
    VEX
    VEX --- ---
    DOKKTOR: Úplně ideální stav:) Jen ta pauza u mě nesmí bejt moc dlouhá, pak je z toho šuplíkovka:D
    DOKKTOR
    DOKKTOR --- ---
    ještě teda, když už sem začal pouštět moudra, mně nejvíc inspiruje dát si pauzu. a pak taky nehledat v tom složitosti, viz ten příklad níž. udělám riff, naplním ho nástrojema, poskládám do lajny, vygraduju k refrénu, zopakuju a konec - nebo nejak podobně, nehledat v tom složitosti (stejně každý čeká na drop :D). jak se v tom začnu babrat, bazírovat na detailech, tak de práce do kopru a výsledek taky tak. pauza pak člověkovi dává odstup a nadhled si toto uvědomit. (mix je pak další kapitola, to je opravdová práce, která mě osobně baví nejmín, protože se to nedá ochcat nebo, jemněji, uchopit nejak výrazně kreativně - fyziku neodrbeš - ale o tom toto auditko myslím neni)
    DOKKTOR
    DOKKTOR --- ---
    jo jo, taky sem v tom kdysi v začátcích tápal, ale pokud si to člověk takto jednoduše rozepíše a drží se toho, tak udělá popovou pecku téměř bez práce (ještě teda potřebuje vymyslet ty tři akordy do sloky a dva další do refrénu ;) ). jinak mě nedávno překvapila informace, kterou sem chytl tuším na vltavě, že bach byl, co se týče kompozice a valné většiny nástrojů, samouk.
    VEX
    VEX --- ---
    DOKKTOR: jojo, vypadá to jednoduše:D
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam