DWAY: odcituju kousek svojí bakalářky. Zdrojem je IIRC Neffova Encyklopedie science fiction.
Co science fiction s vědou skutečně váže je technologie práces imaginací.
Motivem může být jakákoliv závažná technologická inovace, kontakt s cizí formou
života, cestování časem či zasazení příběhu do kontextu jiných fyzikálních zákonů, než jaké
jsou vlastní našemu poznání vesmíru. S touto změnou parametru reality je ovšem nakládáno
v rámci pravidel přísné racionality, jde o vytváření hypotéz opírajících se o logickou
argumentaci a modelování situací bez použití jakéhokoliv nadpřirozeného či
nevysvětlitelného zásahu. Ty jsou charakteristikou jiného žánru fantastické literatury.
Hranice mezi třemi žánry fantastické literatury: sci-fi, fantasy a horrorem jsou
vymezeny v teorii literatury, ve skutečnosti se motivy i postupy často prolínají. Fantasy
většinou počítá s existencí nadpřirozena a proto se nedá aplikovat požadavek racionality,
který je důležitý pro science fiction. Horor je často spojován s oběma dalšími druhy
fantastické literatury a často bývá doplněn jejich tématy, na rozdíl od nich však důraz není
kladen na obsah ale na emocionální efekt, jeho účelem je vyvolávat hrůzu. Nutno podotknout,
že velmistři žánru, E. A. Poe, H. P. Lovercraft či Stephen King využívají při práci
s atmosférou poznatky psychologie a nezřídka hrají na nejprimitivnější struny našeho
podvědomí.
Takže mám v hlavě poměrně jasné kategorie:
Racionalita a obsah - SciFi
Emoce a forma - Horror
Nadpřirozené nevědecké principy - Fantasy
Dalo by se tedy říct, že základem horroru je právě irracionalita, která by z Covenanta udělala horror.
Naopak Alien, který byl postavený na cizím prvku (Alien) ale jinak perfektně sleduje racionální chování, a vetřelec má jasně nasatvené ekologické a etologické parametry chování/lovu/sběru materiálu, kterými se neúprosně řídí, proto to vnímám jako scifi. Že to je trochu bububu je doprovodný efekt.
Tzn když vzpomínam a přemýšlím o Alienovi, tak mi spíš naskakuje analytický rozbor chování posádky, porovnání "šancí" při střetu s podobnou hrozbou a hodnotím spíš efektivitu tohohle mezihvězdného zabijáka a její příčiny, a stejně tak parametry omezující v podobné situaci lidi, než že to bylo strašidelné.
Při aplikaci toho samého na Covenanta mi nezbývá než konstatovat že to byli všichni úplní idioti a nezasloužili si ani samostatný film, natož strašidelnou smrt.