FYI, bojuji s Vodafonem ohledně nevyžádaného zasílání informací o vyúčtování a o platbách z jejich strany a ÚOOÚ mi dal předběžně za pravdu. Tak kdyby to někoho zajímalo/kdyby někoho ten spam ze strany Vodafonu štval stejně jako mě:
"Jak jste byl dne XY vyrozuměn, Úřad pro ochranu osobních údajů (dále „Úřad“) v návaznosti na Vaši stížnost, směřující proti společnosti Vodafone Czech Republic a.s. (dále „správce“), požádal správce o vyjádření k předmětné záležitosti a upřesnění právního důvodu pro Vámi namítané zpracování telefonního čísla (pro zasílání upozornění o vystaveném vyúčtování a pro potvrzení o přijaté platbě za vyúčtování).
Dle obdrženého vyjádření správce je právním důvodem zpracování telefonního čísla pro oba výše zmíněné účely plnění smlouvy, tj. uvedl právní důvod podle čl. 6 odst. 1 písm. b) nařízení (EU) 2016/679. Využití dvou kanálů pro komunikaci informace o vyúčtování zdůvodňuje „praktickou historickou zkušeností zákaznických vztahů“, které „snižuje potenciální negativní dopady pro zákazníka, který se opozdí s úhradou, či případně dojde k chybě či nesrovnalosti v rámci provedení platby za služby…“ a „je tedy v zájmu zákazníka“.
Po posouzení obsahu předmětného vyjádření správce, vzniká podezření, že správce zpracovává telefonní číslo pro komunikaci o vystaveném vyúčtování nadbytečně v rozporu se zásadou minimalizace údajů (když současně o tomtéž zákazníka informuje e-mailem).
V případě zpracování telefonního čísla o přijaté platbě se výše uvedený právní důvod jeví jako nepřiléhavý, neboť, jak sám uvádí, jedná se o zájem zákazníka, pokud obdrží potvrzení o správcem přijaté platbě. Je však zcela na zákazníkovi, pokud tato potvrzení platby považuje za obtěžující a nadbytečná, zda a jak si ověří provedení vlastní úhrady služeb.
Jelikož správce Úřadu nevysvětlil, z jakého důvodu zasílání potvrzujících sms zpráv o přijaté platbě vyúčtování (tedy zpracování telefonního čísla pro tento účel) je povinné a nikoliv dobrovolné, a nevysvětlil ani nezbytnost duplicitního zpracování telefonního čísla pro informování Vás o vystaveném vyúčtování, a jelikož se jedná o systémové zpracování
osobních údajů, sděluji Vám, že Úřad se věcí dále zabývá a rozhodne o případném uplatnění dalších dozorových pravomocí.
O dalším postupu při řešení Vaší stížnosti budete vyrozuměn v souladu s článkem 78 nařízení."
Palec nahoru pro Úřad!