TUHO: Baterie jsou jedno z mala odvetvi ktere kromne sveho oboru sleduji. Solid-state battery ve fazi predprodukcnich testu referuje vice firem, firmy uzce spolupracujici/spoluvlastneny/vlastneny velkejma automobilkama. Obecne ano, je to cil vyvoje. Podle toho co se lze docit tak R&D cast je prakticky hotova a resi hlavne engineering & processing.
Ale uz ted je nekolik technologii v produkcni fazi, ktere uz jsou dost dobre, maji samozrejmne sva ale.
- Treba renesance LFP baterek (Lithium iron phosphate battery), ktere behem poslednich par let vyskocili z cca 80 Wh/kg na 240 Wh/kg a podarilo se vyresit vetsinu jejich neduhu. Treba Tesla v Cine (Cinsky Model 3) jede na LFP a jejich vyznam bude do budoucna velmi rust. Neobsahuji kobalt (problematicka tezba). Jediny problem je citlivost na chlad, coz resi vnitrni dohrev ktery v zime ubira velkou cast dojezdu.
- Tesla ma take v produkcni fazi vyvoje baterky s zivotnosti neco kolem 5M kilometru (pri optimalnim pouzivani, vynutitelnem softwarove, nebo o desitky procent nizsi pri neoptimalnim pouzivani)
- Dlouhodoby svaty gral jsou sulfo lithiove baterie, ktere dneska u experimentalnich clanku maji az 2600 Wh/kg, ale zatim jsou to jen experimenty s zivotnosti par desitek nabijecich cyklu.