Z FB debaty na tema "co delat"
Martin Vrba
Josef Patočka To není úplně na facebookovou debatu, jakkoliv je to samozřejmě férová otázka. Zkusmo tedy alespoň několik alternativních bodů jako reakce.
1. Vzdát se je možná to, co potřebujeme. Nemyslím tím nějakou bezpodmínečnou kapitulaci, nihilismus, depresi. defétismus. Ale vzdání se, které nás uvolňuje od našich dosavadních předpokladů, strategií a na nich vybudovaných identit. Dokud budeme prostě jenom dál udržovat dosavadní bojový étos, paradoxně to může vést leda k porážce. Étos "my versus oni" nás udržuje v mantinelech dosavadního myšlení a environmentální praxe. Měli bychom si ale dopřát potřebné vzdání se, projít oním bodem nula, které umožňuje, aby vzniklo cosi, co nebude jenom opakováním dosavadních a příliš známých formulí.
2. To je podle mě také skutečný smysl toho "začít u sebe". Nikoli individuální ekologií osobní spotřeby, ale právě vnitřní ekologií, odpoutáním se od frenetické aktivity a reprodukce ideologií, které mají kořeny už v devadesátých letech, kdy byla klimatická situace a obecná dynamika krize biosféry v poněkud jiném stádiu než dnes.
3. Důraz na osobní étos "nelétejte, nejezte maso, nekupujte nová auta" atd. je v tomto ohledu vlastně stereotypem onoho uvědomělého ekočlověka, jemuž "obyčejný člověk" nemůže přijít na chuť. Reakcí na excesivní konzumerismus nemůže být uvědomělá askeze, která navíc nemá ani systémový rozměr. A jak dobře známe z vlastních zkušeností, ekoaktivistický asketismus jako životní styl slouží hlavně jako morální bič v rámci vztahů uvnitř hnutí, udržování "moral high ground" vůči vnějšku tohoto hnutí a také jako zpracování traumatu klimatické krize, kdy se naší nápravou snažíme s přírodou vyjednávat; tento "coping mechanism" je možná přirozenou reakcí na traumatickou zkušenost, ale nelze u něj zůstat.
4. Klimatická krize nemá zakládat jakési morální, vznešené či empatické jednání. Ani žádnou krusádu dobrých lidí proti těm zlým. To vše vyvolává mylnou domněnku, že zmíněná krize je snad věcí jakýchsi (post)materiálních morálních hodnot a idejí, která zajímá a může zajímat jakousi specifickou sortu lidí, kterou lze nazývat různými jmény, ale vždy to budou jacísi "oni", specifická sociální skupina. Legitimita takové pozice už je neudržitelná v situaci, kdy většina společnosti změnu klimatu vnímá a chápe ji jako vážnou a hodnou řešení. Uchopení klimatické krize jako existenční hrozby spíše než morální otázky naší povinnosti například vůči budoucím generacím může vést k podstatně otevřenějšímu, strategičtějšímu a pragmatičtějšímu přístupu než dosavadní ekomoralismus. Nietzscheovsky řečeno: je nejvyšší čas na "přehodnocení všech hodnot" a rozkrytí genealogie této zelené morálky, která tu je s námi už minimálně tři dekády.
5. Samostatnou kapitolou je Green New Deal a jeho role v rámci klimatického hnutí. V posledních letech se stal bezmála úhelným kamenem velké části ekologického snažení a je brán za bernou minci - právě sem směřují naděje klimatické politiky. Je ale dostačujícím řešením - adekvátní odpovědí na klimatickou realitu? Domnívám se, že nikoliv, že tahle zelená perestrojka kapitalismu stačit nebude a ani nemůže. Tuto možnost je třeba vzít zcela vážně a zpracovávat alternativní scénáře, vycházející nikoli z politické, ale klimatické reality. Příroda je totiž nepolitická v tom, že se s ní nedá vyjednávat a dosáhnout nějakého kompromisu. Námi devastovaná příroda před nás zkrátka klade výzvy, na které buď dokážeme adekvátně odpovědět, nebo nikoliv. Prostor pro vyjednávání tu neexistuje.
6. Už víme, že některým dopadům změny klimatu nedokážeme ani při nejlepší vůli zabránit. Znamená to přesunutí alespoň části pozornosti, energie a aktivit na resilienci - budování odolnosti - a adaptaci - přizpůsobení se novému klimatickému režimu, tedy antropocénu. Dosavadní praxe klimatických hnutí stojí na historickém rozhodnutí o prioritě mitigace, a to především zacílením na fosilní infrastrukturu, konkrétně energetiku, která tvoří nejvýznamnější část této infrastruktury. Na tom se pochopitelně nic měnit nemusí, ale samo o sobě už to nestačí. Na pořadu dne by mělo začít být zajištění potravinové bezpečnosti (tedy zacílení na zemědělskou produkci a její ne/udržitelnost), adaptace krajiny na změnu klimatu, zadržování vody v krajině, mezinárodní spolupráce se zeměmi, na něž dopadá klimatická krize nejtvrději, abychom společnými silami dokázali předejít masivním a nezvládnutelným migračním krizím atd.
7. Mluvit nejen o skutečném rozsahu klimatické krize, ale také o skutečném rozsahu toho, jak musí vypadat adekvátní reakce. Jakkoliv fantaskně to zvláště v Česku bude znít, nic menšího než klimatická mobilizace celé společnosti už nemůže stačit. A jejím sociálním poutem nemůže být nic menšího než "solidarita otřesených", tedy lidí, pro něž klimatická krize už nebude vědecká abstrakce, ale žitá zkušenost. Tam zatím nejsme, ale právě tam směřujeme.