Jan Belicek
https://www.facebook.com/100006467252330/posts/3750454418513430/Konečně přichází filozofická disputace na dlouhé prosincové večery. Václav Bělohradský vydal po několika letech svojí novou knihu, a proto jsme si ho pozvali do Kolapsu. V podcastu shrnuje základní teze svojí nové knihy a snad se nám podařilo jít ještě dál. Jak už titulek napovídá, bavili jsme se o filozofických implikacích našeho přístupu k uprchlíkům, ale i o celoplanetární perspektivě obecně. Bavili jsme se o mizejícím veřejném prostoru, který dnes nahrazují sociální sítě a echoing chambers, ale taky o tom, jak je dnes možné sepsat novou smlouvu se Zemí a nestát se přitom ekofašistou. A otázka na závěr - stal se z Václava Bělohradského anarchista, když označuje dnešní demokratické volby za zcela nelegitimní a neodpovídající naší realite?
Smysl toho, za co se angažujeme, nacházíme v konfrontaci s těmi nejponíženějšími. Těmi jsou dnes uprchlíci, říká filosof Bělohradský – A2larmhttps://a2larm.cz/2021/12/smysl-toho-za-co-se-angazujeme-nachazime-v-konfrontaci-s-temi-nejponizenejsimi-temi-jsou-dnes-uprchlici-rika-filosof-belohradsky/...
Čas pléthokracie - Václav Bělohradský - kniha | Nakladatelství 65. polehttps://www.65pole.cz/kniha/cas-plethokracie/Současné interregnum ohlašuje všudypřítomné slovo antropocén. Vynořilo se v roce 2000 k označení epochy, kdy je lidstvo rozhodujícím geologickým činitelem na planetě Zemi a kdy svou činností může svůj jediný domov v kosmu zničit. Komunikační technologie přeměnily veřejné prostory v globální digitální mělčiny, kde se místo názorových většin formují většiny divoce lajkující a hejtující. Společnost se polarizuje, šíří se apokalyptické nálady a strach ze spiknutí mocných. Do našich životních světů vtrhly hyperobjekty jako globální oteplování. Vše ovlivňují, všude škodí a všichni jsme současně poškození i viníci. Velebné velecelky jako národy nebo impéria se potrhaly, v mezerách mezi nimi se začíná formovat aktivistická demokracie kritických množství efektivně komunikujících, ale nezávislých jednotlivců – pléthokracie. V ní už nebojuje jeden „velký subjekt osvobození“ (demos) proti jednomu „velkému subjektu útlaku“ (kapitálu), spíše jsou v běhu pouliční bitky, v nichž se hybridizují centra a periferie, formy vlastnictví, kapitál a práce.