• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TUHOKlimaticka zmena / Thank you so much for ruining my day
    GLOBETROTTER
    GLOBETROTTER --- ---
    KEB: OK, taky názor.
    KEB
    KEB --- ---
    GLOBETROTTER: parkovací dům na sídlišti je naprostý nesmysl, nabíječka pro každé auto je taky nesmysl, to TGV je samozřejmě naprostá píčovina, ale a elektromobilitou souvisí jak? A jestli sis ještě nevšiml, tak nabíječky staví soukromé společnosti a ne stát. Co tam máš dál?
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    GLOBETROTTER: pred 10 lety se delal na jizaku pruzkum .. parkovani v prumeru 300 metru daleko, 3 patra .. dotovana cena parkovani 40 € .. dneska uz by to bylo k 80 € ne-li 100 € za mesic
    PER2
    PER2 --- ---
    GLOBETROTTER: za 20 let? to bude uz 4. funkcni obdobi pana prezidenta babise, a jak kazdy vi, za nej bude lip + budeme uz spadat pod rusko a tam se maji vsichni taky dobre, takze bych se takovych malickosti, co jsi vyjmenoval, vubec nebal
    GLOBETROTTER
    GLOBETROTTER --- ---
    SEJDA: můžeš uvést konkrétní příklad?
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    GLOBETROTTER: prazacke socky nechteji dat za parkovani ani 40 € mesicne .. to je taky ceska konstanta.
    GLOBETROTTER
    GLOBETROTTER --- ---
    KEB: Článek rádoby dobrej. Jenže teoreticky. Čecha nezajímá, co USA vybudovali mezi WWI a WWII. Čecha zajímá, že se dnes jede vlakem z Prahy do Brna stejně dlouho jako před 100 lety. Že ani 32 let po Plyšáku není na sidistich kde zaparkovat a místo toho, aby se stavěly parkovací domy, se radši vezme štětka s modrou barvou a politici se usmívají, že problém je vyřešen. Jak chceme mít do 13 let nabíjecí místa pro každé auto? Včetně proudové rezervy? Vozíme sem za deset míčů ke shlédnutí 40 let staré TGV, místo toho, abychom reálně jezdili mezi dvěma největšími městy v republice alespoň dvoustovkou.
    Vážně věříš tomu, že jsme schopni za třeba 20 let mít infrastrukturu na 100% elektromobilitu (plus 7 let beru na dojetí spalováků)? Vzpomeň si co bylo před 20 lety a co je dnes. Ne v osobní elektronice, ale ve státní infrastruktuře. Vidiš nějaký vyznamny rozdíl? Obavám se, že ten rok 2035 a optimismus toho článku je v duchu "Až budeš pionýre velký... "
    WOODMAKER
    WOODMAKER --- ---
    RADIQAL: zatim ne. Dostal jsem dostatek argumentace pro to "rozhodnuti europoslancu" a i pro sebe.
    RADIQAL
    RADIQAL --- ---
    WOODMAKER: To jsou.
    Další otázky?
    WOODMAKER
    WOODMAKER --- ---
    To jsou samy zajimavy veci. diky.
    KEB
    KEB --- ---
    Jo a pro ty co pořád straší jak jsou elektromobily hrozné je tenhle článek

    EU chce zakázat prodej spalovacích aut. Proč vám to může být buřt | Finmag.cz
    https://finmag.penize.cz/veda-a-technika/425328-eu-chce-zakazat-prodej-spalovacich-aut-proc-vam-to-muze-byt-burt

    A taky je Zde na nyxu auditko elektromobilita (odkaz nedám ten si zájemci najdou sami mám aktualizovaný prohlížeč na mobilu a asi ho za chvilku rozbiju)
    KEB
    KEB --- ---
    SEJDA: a do budoucna i emise tepelné s zvukové. No a emise skleníkových plynů provázející těžbu a distribuci a rafinaci ropných paliv je taky ušetřená. To jsou emise na které se často zapomíná.
    TUHO
    TUHO --- ---
    Kdyz nad tim premejslim, mozna muj rejpanec byl spojenej akorat s frustraci, jak je to tema komplexni a ze mam problemy drzet track s momentalne dostupnymi znalostmi, takze mozna spis muj problem, tak sorry za to hrrr utinani debaty hned v zacatku .]
    TUHO
    TUHO --- ---
    WOODMAKER: Promin, to z my strany bylo zbytecny. Asi tim, ze jsem tehle debat prosel uz celou radu a jsem z toho lehce unavenej.
    Problem s tou otazkou nemam ani tak, ze je odpoved samozrejma, jako ze je spis strasne siroka. A sofistikovane na ni odpovedet by zabralo imho fakt solidni traktat. Plus je to tema dost politizovany, takze je kolem toho cela rada mytu. Co znamena "ekologictejsi" znamena vzdycky na kontextu a je dulezity podle me pro nejakou smysluplnou diskuzi si to tema nejak zuzovat / specifikovat.
    Elektromobilita jako takova ekologictejsi sama o sobe byt nemusi. Zalezi jaky jsou s ni spojeny okolnosti vyrobniho procesu, recyklace, vyroby energie atp.
    Z pohledu tematu klubu: elektromobilita s sebou nese velkej potencial, o kterym mluvi treba SHEFIK: - moznost krmit to nizkouhlikovou energii, zapojovat elektromobily do decentralizovanych ulozist na stabilizaci site zalozene na OZE, recyklace materialu, mensi naroky na udrzbu motoru etc.
    Elektromobility maj treba vyssi emisni narocnost na vyrobu (predevsim diky energii nutny na vyrobu baterii), ale ten se rychle smazava diky jejich provozu, kdy maji zase emisni narocnost nizsi. Zalezi samozrejme v jakym jezdis aute, na jaky vzdalenosti, jak casto, v jakym provozu, v jaky siti...

    Ale treba prostor pro dodrzeni cilu Parizsky dohody za pouziti masivniho pouzivani spalovacich motoru moc nevidim, protoze to by predpokladalo masivni nasazeni bud syntetickych paliv nebo biopaliv (ktery zase prinasej dalsi problemy) nebo masivniho nasazeni carbon capture and storage (ktery je v nedohlednu).
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    DZODZO: marne hledam kolik je litia v prirode a za jak dlouho by se unik, jaky zname treba z uniku hliniku v prirode ustavil do rovnovahy
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    SEJDA: pripadne uniky lithia do podzemnych vod vs. deepwater horizon a ropna skrvna velikosti mexickeho zalivu :)
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    WOODMAKER: ano, pokud zvazujes koupi noveho auta, je "uhlikova stopa" (ekvivalenty CO2) vyrovnana po 1. roku provozu, potom uz je EV "zelenejsi". Pokud premyslis, jestli ma smysl hodit soucasne, jeste dobre auto do bazaru a okamzite si koupit EV auto, vyrovna se "uhlikova stopa" po 3 letech. Pri napajeni ze site, tj. energetickeho mixu, cim vice budes napajet vlastnim solarnim systemem, tim drive a tim vice bude tve auto zelene.

    Pak jde o veci, ktere se nedaji prepocitat na ekvivalent CO2, jako treba emise prachu, karcinogennich latek v blizkosti skol, skolek, nemocnic, obytnych ctvrti atd.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    WOODMAKER: ja bych tu zas drzel motivaci, kdyz se nekdo zajma :)

    Summary: Vyroba ne (kvuli lithiovym bateriim, coz se v budoucnu muze a pravdepodobne zmeni), provoz pak ano. Dve perspektivy:

    - Energie (cim cistsi vyroba, tim driv je ekologictesji nez spalovak)
    - provoz a udrzba nasobne levnejsi/ekologictejsi diky mensimu poctu nahradnich dilu

    Dle studii v aktualnim evropskem energetickem mixu je EV ekologictejsi po 100.000km.

    Podklady uz si dohledej sam v historii diskuze, nebo pres google.
    WOODMAKER
    WOODMAKER --- ---
    TUHO: tvaris se s odpovedi tak samozrejme, ze si z toho vezmu "jo". Ok
    TUHO
    TUHO --- ---
    WOODMAKER: Sorry, ale drzme tady aspon nejakou elementarni uroven otazek :))
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam