TUHO: Tak ona by v zásadě stačila elementární fyzika... radiační rovnováha černého tělesa, absorpce vlnových délek. Beztak to je základ celé dnešní kosmologie a astronomie ... a je škoda, aby ty příběhy vědy byly jen taková ta "velká vyprávění" zkomolená novináři pro hloupé masy, a aby lidí, co chápou, o čem je řeč, bylo relativně málo.
Podle mě tohle je takový paradox, protože pochopení GO vychází z přírodních věd a z kontinuity úplně klasické fyziky 19.století (žádná relativita, kvantovka, jen minimum jaderné fyziky a pokud se bavíme o detekci poměru izotopů uhlíku). Pravděpodobně i mitigační strategie pro GO budou muset vycházet z přírodních věd... holt když roztajou ledovce, tak nám nezbyde než "geoinženýring" formou nabarvení střech a možná i všech silnic nabílo, apod.
Co mi na tomhle fascinuje, je totální rozklad nějakých tradičních "myšlenkových světů". Konzervativismus měl historicky jednu dobrou vlastnost v tom, že byl nějak ekonomicky realistický, vycházel v podstatě z přírodních zákonů a zákonitostí. Ale v současnosti se zbláznil a změnil v jednu velkou konspirační teorii. Můj otec je inženýr a na rozdíl ode mě dostudovaný. Spoustu fyziky, která je za GO, by v podstatě měl znát líp, než já z wiki. Ale přesto je ochoten uvěřit narativům, které fyziku dílem zpochybnují, dílem ignorují známá fakta a dílem si vymýšlejí fakta úplně umělá...
No jinak další, co by nebylo od věci posunout na nižší stupně vzdělání, je nějaká základní teorie nelinárních procesů, třeba počasí. Prostě poměrně brzo učit, proč některé věci lze iterativními modely poměrně přesně předpovídat a jiné vůbec ne. Tohle nepochopení byl velký problém v pandemii, spousta lidí motalo dohromady exponenciální růst s "nelineárním" (exponenciála je ale taky čára, tedy forma lineárního, extrapolovatelného růstu :-) apod.
Děti žijí obklopené počítačovými simulacemi a virtuální realitou všeho druhu a poměrně brzo jim vysvětlit, proč některé věci lze poměrně snadno simulovat a jiné i při poměrně značném zvýšení přesnosti vůbec ne, ale i když to nevíme přesně, tak jsme s velkou jistotou schopni určit nějaké hranice, ve kterých se to bude motat, to by docela pomohlo...
Třeba mě hrozně ublížilo, že s jakoukoliv pokročilejší statistikou jsem se setkal až na VŠ. Ano, nějaké základy kombinatoriky a pravděpodobnosti na střední byly, ale ten skok na VŠ byl obrovský a hlavně tohle je věc, která člověka zamlada vůbec nebaví, ale později zjistí, že cokoliv by měl v životě dělat vážně, tak na tom stojí a padá (to je asi dané tím, že zamlada prostě báze znalostí a opakovaných pokusů je malá, a až v průběhu věku se rodí báze dat daná opakovanými pokusy :-))
Nevím, asi by vůbec bylo dobré zavést nějaké dovzdělání dospělých, já bych zoufale potřeboval dohnat tu statistiku a její terminologii, protože mám pořád jen základy a ještě je neumím aplikovat na běžná data, která člověk shromáždí třeba jen výkonem nějaké profese... přírodní vědy dnes jsou celé postavené na použití statistických modelů, které nám řeknou, jak moc se dá kterým modelům věřit a tak. Ale použít to umí zlomek populace.