Sen všech ekologů. Auto na elektřinu, které při jízdě lapá CO2 - Seznam Zprávyhttps://www.seznamzpravy.cz/clanek/tech-technologie-sen-vsech-ekologu-auto-na-elektrinu-ktere-pri-jizde-lapa-co2-216808Tohle mě přijde jako typická slepá ulička. Není to ani tak greenwashing, jako spíš green-desperacy... vysvětlím proč: třeba použití recyklovaný plastů je určitě cool, což o to... ale 3D tisk je energeticky nesmírně náročný, sice jde využít při tisku odpadní teplo (ale nevím, kdo přesně to dělá), ale používá se to spíš na prototypy - prostě v případě, že nemáte na sériovou výrobu. (já jsem si zkoušel nechat tisknout nějaké držáky na míru na kolo, před lety, a vyděsilo mi, jak dlouho se to tisklo - při průměrném příkonu tiskárny jsem v každé ze 4 kostiček utopil asi 6 kWh, což mi přijde hrozně moc). V kombinaci se zoufalým nápadem s "carbon capture za jízdy" (což zvyšuje hmotnost a téměř určitě je to na bázi něčeho, v čem je utopená další energie) mi to přijde jako 90% propaganda, 10% technologie.
Ano, potřebujeme nízkouhlíkaté, energeticky co nejefektivnější světle-zelené technologie. Takové jsou "sen všech ekologů", určitě.
Ale ne, nepotřebujem "auto, které lapá CO2 za jízdy" - protože energetická náročnost takového "lapání" bude vždy převyšovat jakýkoliv možný přínos. Potřebujeme výrobky bez kurvítek, s vysokou životností, malou poruchovostí, dobrým poměrem cena/výkon, které dělají tu věc, ke které byly určené, klidně i vegan-friendly, proč ne - ale nepotřebujeme věci, které si hrajou na něco, co nejsou. At' ta fabrika místo vymýšlení blbostí vysadí 10 stromů, nebo tak něco...
Do určité míry chápu snahu, aby výrobky současně šířily propagandu (memy). Je to totiž jediná možnost, jak změnit svět dostatečně rychle. I dnešní výrobky totiž šíří propagandu (reklamu) - např. firemní značku, brand. Prakticky nejde najít výrobek, který by byl fakt poptávaný a k něčemu užitečný, který by nebyl spojený s "memy" (ne internetové memes, ale v původním smyslu slova), tedy nějakým know-how spojeným s jeho využitím.
Ale šířit jako propagandu/reklamu, že vaše elektrické auto v podstatě lapá CO2 je podle mě trochu cílení na blbce... (i když ano.. je to právě chování blbců, které bychom potřebovali změnit nejvíc, což o to... jenže nejsem si jistý, jestli "this is the way"...)