SEJDA: jde o to, že superbohatí nejsou příčinou té tsunami, která jedním nebo druhým způsobem smete svět, na který jsme zvyklí.
Jak už jsem tu psal - jsou to surfaři na vlně, na přílivové, nebezpečné vlně, která minimálně ničí biosféru a s ní i lidskou existenci, jak jí známe - a doslova - i zabíjí. Můžeme diskutovat, jestli je etické surfovat na takové vlně a užívat si to - zatímco všude okolo lidi trpí a jiní se jim snaží nějak pomáhat. Takže nějaký dílčí neetický rozměr v tomhle směru tam byl vždy, asi u všech elit v historii... dříve to bylo tom, že jedni těžce pracuíj, aby si jiní mohli užívat, ale dnes je práce do jisté míry mechanizována, automatizována, industrializována - takže ten etický problém se přesunul z dimenze otrocká práce a chudoba a nesvoboda vs. hojnost, volný čas, luxus, libovůle - a víc se nachází v té rovině, že luxus jednoho je přímou příčinou utrpení jiného (ale nucení těch druhých do práce není tak samozřejmé a pokud ano, není přímočaře ve prospěch té hrstky nejbohatších)
Problém ale je, že obrovský podíl na klimatické krizi přeci jen nese ekonomika, která produkuje zboží a služby ne pro nějaké horní procento, ale pro horních několik miliard. A dokonce nižší životní úroven' je i často spojena s vyšší uhlíkovou stopou. Není fér, aby s tímhle pocitem viny běžného spotřebitele nějak manipulovaly korporace, aby na tom profitovaly, prodávaly nějaké odpustky.. to jistě ne. Ale to, že někdo dokáže "surfovat na vlně" a profitovat z nějakého organizování konzumu těch miliard, které nežijí celosvětově přímo v nejhlubší chudobě - to technicky nic nemění na tom, že uhlíkovou stopu generuje konzum zajištující životní úroven' horní miliardy, možná třech - ne nějaké hrstky miliardářů. To jsou tvrdá data: globální přeprava spotřebního zboží pro masy kontejnerovými loděmi, ne pár jachet. Tisíce letadel, které jsou v libovolný okamžik ve vzduchu - ne pár luxusních tryskáčů. Dopravní zácpy tvořené rodinými auty - ne pár provokativně velkých SUV zajíždějících natruc do centra...