LOLIRAPE: Blade runner nedefinoval Cyberpunk. Film Blade runner vizuálně vznikl jako kombinace vizí Moebia, a jeho grafické novelky Long Tomorrow a klasických filmových vizualizací Ridley Scotta (to už víc CP vypadá Black Rain, mimochodem).
Vizuál CP se normálně zformoval u klasickýho SF, například právě jako byl i ten Moebius a dalších jeho kolegů z časopisu Heavy Metal a dalších jim podobných, kde tyhle vize obsahovalo spoustu grafických novel a vizuálů celá sedmdesátá léta, kdy o žádném CP nikdo neměl ani ponětí, případně ho pak ani nevyznávali, protože jim politicky neseděl. Jeho předchůdcem jsou klasici nové vlny, takže i ten Philip Kedrick Dick. On sám ale autor CP není, stejně jako jím není třeba autor Duny.
Z této atmosféry vychází i William Gibson, případně jeden z hlavních tvůrců politické ideologie Bruce Sterling. Ještě bych přidal, že dominantní v těch vizích byl novoromantismus, ale kulturní kritici ten pojem zrušili :D , takže co teď s těmi neony a megaměsty?
Autoři Blade runner žádný CP netvořili, nebyl to jejich cíl a pravděpodobně o něm ani nic nevěděli. Co ale znali a zajímali se o to byl transhumanismus a miloval Sci-fi nové vlny. Zde ale narážíme na hranice rozhledu lidí co nerozlišují transhumanismus, CP, stylizaci osumdesátek, sci-fi a pomelou to dohromady. Marketingu to nevyčítám, ti používají zkratky.
Že Blade runner definoval CP současně tvrdí i lidé, kteří se snaží z CP odstranit jeho levicovou, anarchistickou a transhumanistickou ideologii. Jenže on pak CP nefunguje, nefungují v něm ty mýty, legendy, ten svět. Změna, která u něj vede u chápání těla (u herních novinářů u CP bylo vidět, jak se cítí morálně uraženi jen z toho, jak tam lidé chodí oblečeni příliš odhaleně a to i děti (podobně tomu tak bylo i v případě Watch dogs Legion).
Hra dostatečně nekomunikuje právě ony mýty (do jisté míry počítá, že to ten jejich typický hráč zná, nebo si k tomu něco přečetl) a změnu chápání těla, které je zčásti nahrazováno a ony mechanické součásti jsou pak brány jako dnes například součást oblečení, sociální příslušnosti, stylu nebo postoje. A současně jsou fetišizovány a stávají se i součástí sexuality. K tomu, že to mnozí nechápou došlo právě odstraněním politické ideologie, kde to pak CD Projekt nechal komunikovat marketéry, který prostě používají zkratky.
CP a jeho součástí je totiž politický manifest. Na ten často naráží i autor oné hry CP 2020.
Dnes je CP retro sci-fi a když odstraníme jeho politicky aktivistickou základnu, zůstane nám jen vizuálek. Pohodlný, apolitický vizuálek, hezký reklamní obrázek. Nejhorší je být apolitický a kulturu odpolitizovávat, to pak zůstává jen čistá komerce a ani to ne, protože i komerce podléhá nějaké vlastní ideologii. Blade runner hezký obrázek a tohle je taky hezký obrázek.
To pak bylo vidět v reakcích třeba na games.cz, kde se divili, když v prvním traileru na CP2077 bylo vidět slunce, protože "dyť to má být CP a tam má pršet".
Samozřejmě, můžete použít to postmoderní, že an tom nezáleží a je to jen o názoru, ale potom nechápu, proč vlastně výrazy jako CP, nová vlna nebo i třeba Sci-fi vlastně existuje, když je to všechno pouze relativní.