• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MELDACyberpunk 2077 - Nová, dlouho očekávaná hra od CD PROJEKT RED
    AVATAR
    AVATAR --- ---
    Jsem presvedcen, ze na zadne socialni siti nebyla diskuze o tom, co je a co neni cp, casteji, nez na nyxu :D
    JVMLOK
    JVMLOK --- ---
    Lol lidi co si mysli ze CP je hnuti ktery se definuje v umeni a prohlasujou se boldovyma kapitalkama za znalce me bavi. Learyho hlava se otaci v mrazaku.
    VIRIK
    VIRIK --- ---
    TRAGED: já tobě ani jiným nebráním tam odtáhnout.
    VIRIK
    VIRIK --- ---
    LOLIRAPE: moje vizitka je, že ta vaše banda namyšlených liberálních konfromních blbečků netuší, jak se podává trestní oznámení, povyšuje se nad policii a vlastní neschopností ani netuší, že porušuje zákony :D oukej.

    Tak jasně, konformista a dnešočech, dycky za všechno může někdo jiný. Ale je specialista na to, co maj všichni ostatní dělat, jak a co si myslet :)
    LOLIRAPE
    LOLIRAPE --- ---
    VIRIK: Nejsi trochu paranoidni? Ja jenom neuznavam v internetove diskuzi "ne" jako plnohodnotnou odpoved. A to, ze si te podavali v jinym auditku je tvoje vizitka. Stejne jako osobni vypady tady.

    Tvuj nazor na Ready Player One beru, mne se to libilo a to mi staci. Jsem rad, ze mi staci obcas si neco precist na zabiti casu a ne, aby se mi to vyjimalo v knihovnicce, jakej jsem frajer.

    Tuhle diskuzi povazuju za ukoncenou.
    VIRIK
    VIRIK --- ---
    LOLIRAPE: taky jsi lezl do jiných audítek a lajkoval tam výstupy proti mně :)). Udělal jsi to osobní už dávno, ty jeden manipulující mstivej křiváku. Půjdu zkontrolovat auto, jestli tam nestojíš s mincí.

    Kniha Ready player je jen Pop Art. Je to nostalgický román jednoho novináře a rozhodně žádný román, který se snaží něco řešit, kromě vzpomínek na své mládí. Trefil se do chuti a pocitu celé generace a tak se to stalo součástí vyjádření právě oné dotčené generace, což je fajn. Ale kniha neobsahuje žádný názor, to není žádný Klub rváčů, je to vyloženě pocitovka a nostalgie.
    LOLIRAPE
    LOLIRAPE --- ---
    VIRIK: Nebudme osobni, takhle se nediskutuje.

    Ready player one jsem myslel knihu. Film je ... no proste Hollywood :)

    VIRIK: Tady zlou korporaci suplovaly stroje, ve vysledku je to horsi, nez skutecnej corp protoze z toho nebylo uniku.

    VIRIK: jasny, z tebe mam uplne stejny pocit, jenom je mi proti srsti te urazet. Ale diky, dneska se mi bude se sebou usinat dobre :)

    Btw, proti nekomu, kdo neposloucha (necte) nejde argumentovat.
    VIRIK
    VIRIK --- ---
    a teda zbytek je argumentace, kdy vezmeš co jsem tvrdil já, popřeš mi to a začneš tvrdit, že jsem to já neřekl a pak tím zaargumentuješ, protože se ti to hodí.

    Podobně jako ten Klaus a jemu podobní. Ty jsi klasický dnešní manipulátor. Nemáš páteř. To bude ten tvůj relativismus a nerozlišování co je fakt, co názor a co postoj a nechápeš, že jsou to rozdílné věci, páč nakonec je vše je relativní a skutečnost je jen to, co si myslíš sám a co dělá dobře tvému Egu.

    Tak proto neumíš argumentovat.
    VIRIK
    VIRIK --- ---
    a jaká evil korporace to byla v Matrixu? Tam žádná není.
    VIRIK
    VIRIK --- ---
    ježíši, zrovna filmová Ready Player One je nehorázná kravina pro konformisty, jen potvrzující předsudky, vždyť to končí tak hezky čínsky, že tu hru vypínají na některé dny, aby lidé zase spolu hovořívali sladce z očí do očí (bez jakékolik úpravy systému, kdy většina lidí žije na skládce. vize toho světa je mnohem brutálnější než postapo Blade runner :D

    ty hodně kloužeš po obálkách.
    LOLIRAPE
    LOLIRAPE --- ---
    VIRIK: tohle je uz presne rovina, kdy si muzeme tu diskuzi presunout do soukromych zprav, protoze to bude na dlouho.

    Co je "cyberpunk bez cyberpunku"? Anarchie, kterou tu popisujes, uz dneska nikoho krome far-left anarchistu nezajima. Tohle tema neni dostatecne nosny, aby fungovalo samo o sobe. Evil korporace se nici v kazdym druhym dile a je to uz vycerpany (Matrix, Ready Player One, etc). Nemluve o tom, ze ideal anarchie je skoro kazde post-apokalypticke tema.

    Da se najit dostatek odvaznych a kontroverznich temat a nemusi to byt nenavist proti korporacim. Stejne jako punk neni jenom o anti-estabilishmentu. Ale opet je to o tom se otevrit novym tematum. Dostatecne poutave se da popsat i zivot slepeho zebraka, ktery je dedic obri korporace (Stone zije - Zrcadlovky)

    Kyberpunk je i o drogach, transhumanismu, vlivu technologie na lidstvo jako celek, smazavani rozdilu mezi clovekem a strojem, poulicni valkou, korporatnich valkach.

    Nejde rict, ze jedina vec, ktera dela kyberpunk kyberpunkem je levicova anarchie. To bych podtrhnul nesouhlasnou vlnovkou, jako profesor Vaclav Klaus. Propagator rozdelovani vseho na "levici" a "pravici".

    V dnesni dobe je kyberpunk siroke hnuti, ktere zahrnuje obleceni, myslenku decentralizace, hudbu, filmy, umeni a lidi co prijali identitu kyborgu (ano i to existuje). Neni to cernobile jako tvrzeni, ze Blade Runner je vyprazdnena pohlednice plna kyce v mori komerce.
    VIRIK
    VIRIK --- ---
    "Ad politicky kontext. Kolik soucasnyho cyberpunku v sobe ma idealy anarchie a boj chudych s korporatem? Ja jich osobne napocitam tolik, ze mi staci jedna ruka. Tenhle styl se vyviji a zpracovava dalsi temata."

    takže to není cyberpunk, ale je ta pohlednička. A udělal to Blade runner, kterej neobsahuje cyberpunk, ale pohledničku, která je za ten styl považována v komerci. Moderní konzervativní pravicovost je sice dnes normou a vše si přivlastňuje, ale nemůžeš prostě mít anarchii bez anarchismu, cyberpunk bez cyberpunku, aby se to líbilo i rodičům a panu Dukovi. To dělá právě konzum, kterej bere jen vizuál a udělá z něj módu. Hezký, ale je to jen forma. Může být i kvalitní, ale furt jen forma a nic víc. A nevíc jen sezónní, příští rok bude in něco jiného.
    A pak to ještě dělají konformní lidé, že zbavují myšlenky kritiky a obsahu, a uchovávají status quo, ale konformní je jen jinej výraz pro hovno.

    hledání na googlu - to je zase to samé - co si o tom myslí většina. Prosímtě, většina lidí ani netuší, co skutečně znamenají věty jako "člověk člověku vlkem" nebo "Bůh je mrtví" (Nietzsche) a používají je špatně. Nedejbože názory na islám, romy, nebo i Rusko :D lidi věří kravinám.
    LOLIRAPE
    LOLIRAPE --- ---
    VIRIK:
    Fun fact: Moebius s Jodorowskym zalovali po vydani Pateho elementu Luca Bessona za plagiatorstvi prave z Incalu. A co? Neuspeli, protoze na tenhle napad (na rozdil od terminu "Cyberpunk") neni copyright.
    Vangelise jsem nize zminoval kvuli tomu, ze OST Blade Runneru je jedna z nejvetsich inspiraci pro Synthwave hnuti.

    V ere 80. let vzniklo spousty zajimavych del od autoru, ty Blade Runner neovlivnil, sli na to po svem. Ale novou generaci tvurcu (knih, filmu, hudby) kyberpunku proste neoddiskutovatelne ovlivnil. Ale to by sis musel priznat, ze ten zanr neskoncil s padem zelezne opony (takovy pocit z toho, co pises, mam) ale pokracuje dal. V devadesatych letech toho vyslo hodne a po prelomu milenia taky.

    Estetiku, kterou vytvoril Syd Mead pro Blade Runnera citim z kazdeho stroheho korporatniho interieru, ktery vidam casto (namatkou silnej vibe mel napriklad Altered Carbon nebo Maniac, ktery ten kazetovy futurismus vysal ukazkove).

    Ad politicky kontext. Kolik soucasnyho cyberpunku v sobe ma idealy anarchie a boj chudych s korporatem? Ja jich osobne napocitam tolik, ze mi staci jedna ruka. Tenhle styl se vyviji a zpracovava dalsi temata.

    Cela tahle debata je slovickareni mezi definici cyberpunku, rokem vzniku filmu Blade Runner a jeho realnym dopadem na zanr a ten tam proste je. Nejde to zpochybnit. Zkus si zadat do Googlu "Is Blade Runner Cyberpunk" a obdrzis hodne rozporuplnych odpovedi.

    Ja si o tobe nemyslim, ze jsi fasoun, jenom umeni nejde brat tak moc dogmaticky.
    VIRIK
    VIRIK --- ---
    Terminátor – ten je dobrej, ale jeho politický poselství je přesně opačný. Vychází totiž z vize jeho tvůrce Camerona, který je fanatický ekolog a technologie jsou automaticky zlo, válka a smrt. A o takhle ten scénář pojal a film natočil. Což neznamená, že nemůže mít v leččem pravdu a dobrý postřeh :D Ale Cameron se naopak staví proti kyberpunku a jeho technooptimistickým vyznavačům, pro něj jsou to ti termináři, správně je čipy roztavit a mít rád přírodu.
    VIRIK
    VIRIK --- ---
    ale připomínáte zde správě další filmy tý doby, Terminátor, já přidal Robocopa, ona i ta druhá odysea je docela temná, ta estetika, studená válka, Raegan, sociální otázka a ekonomická krize se promítla všude, nelze ji neřešit (i ten Mad Max, snad jen autoři Flashe Gordona jeli na nějakých drogách), ale kvůli tomu není to všechno CP, to je přece jen jeden styl z mnoha, který v tý době vznikly. Stejně jako v muzice, kde vzniklo snad nejvíce stylů v historii.


    Vlastně zajímavější by bylo si psát o té době, než jen samotný CP, který byl jen jednou z mnoha reakcí na tehdejší dobu (navíc on se od ostatních hodně odlišoval i v tom, že je v základu i technooptimistický a ještě jedna věc, promítala se tam i mystika, takového "v nervových sítích ožívají bohové", dokonce jsem se před dvaceti lety potkal i se svobodnými zednáři, co říkali že přece jednou může být možné, že se přes ony sítě objeví i Ježíš – teda spíš to bude jeho elektronický obraz, ale filozoficky a technologicky to vlastně je možné a jednou by se tak mohlo i stát. Druhý příchod Krista na zem :) ).
    A která se nám, mimochodem, aktuálně vrací a můžeme klidně si i napsat, kolik toho v těch filmech správně tvůrci odhadli.

    Jen teda místo toho sovětského komunismu je dnešní bubák konzervativní nacionalismus.

    //mimochodem, tyhle diskuze jsou i důkaz toho, že scifi rozhodně není nějaký pulp, ale skutečná literatura a kultura vůbec. U detektivek by asi se takové věci dvacet let neřešily. CP podle mne byl vlastně menší proud (a ve své době to byli extrémisti) co vznikl v rámci SF a snažil se projevit i mimo zajeté struktury a společensky se angažovat, nicméně skončil vlastně dost rychle, ALE – ALE strašně moc ovlivnil všechny ostatní styly literatury, filmu, her a ve výsledku to i změnilo náhled na scifi a zpracovávání různých motivů, politiky, filozofie. Propsali se do kultury obecně.
    AIAX
    AIAX --- ---
    VIRIK: "2010: The Year We Make Contact, nádherný film, nejlépe v originálním znění s titulky, který je mimochodem dnes vlastně zase aktuální"

    Podepisuju. Hlavně je to vzácná scifi, která se obejde bez akce, horroru nebo hollywoodské sentimentality. Teda nic proti Matrixu, Vetřelci nebo Interstellaru, všechny ty filmy mám rád, ale těch čistě filozofických SF je prostě jak šafránu.
    VIRIK
    VIRIK --- ---
    takže ačkoliv nikdo z autorů CP neznal, kromě Moebia kterej předkreslil něco pro architekty, nikdo s ním neměl nic společnýho a ani ho v té době nečetl, tak přesto udělali CP film... i když to samotní autoři popírají a netuším co s tím má společnýho Vangelis....
    /a to ještě musíme ignorovat, že v předloze jsou telepati a podobný Dickovy témata.... /

    Film nebyl do konce osumdesátek, mimo teda ten svůj kult scifistů, kteří ho promítali na conech, znám, ale přesto podle něj všichni tvoří tu estetiku CP, aha, oukej. Asi telepati. Anebo možná ta stylizace leze ze stejných inspirací jako ten film.. .

    Ne, pouze později, když byl Blade runner znovuobjevenej (což už bylo v době, kdy CP dávno skončil) si ho tam tou noirovou stylizací zařadil, protože se ano, jedná o vyjímečné dílo, jeden z njejepších filmů 20. století, kterýho dokázal přesáhnout až Villeueve. Ale tuhle vizi sdílela celá řada noirových SF a starý Heavy Metal z konce sedmdesátých let jsou těhle vizí plné. Ano, grafikcé novely, ale je to tam.
    Dokonce podobné vize měst obsahuje i Incal od Jodorovského. Kreslené opět Moebiem.

    Ale malovat neonová města s létajícími auty není automaticky CP. Vlastně je to kýč 70tých let.

    Jenže ty až kýčovité obrázky kyberpunku stvořili ilustrátoři, malíři a ne v tý době zapomenutý film. A rozhodně ne film, na který nikdo nechodil a do skutečného podvědomí se dostal až potom, co už CP ani nebyl (ale ovlivnil další styly scifi a to i filmově a tak nám přišly na svět i věci jako Matrix).

    A CP se definoval později? Kdypak nám to vyšel Neuromancer a začali politické manifesty? Aha. Opět nesedí, časově vůbec.

    1. film nemohlo moc lidí vidět, ale všichni podle něj si odváděli estetiku jednoho poddruhu SF, kterej si žil na okraji zájmu literátů a divných levicových skupinek. No, to asi fakt těžko.

    2. ačkoliv se CP hodně pojil s hnutími kolem hackingu a ti BR ani neviděli a nepovažovali jej za důležitej ani později, protože hacking ani neobsahuje... dál netřeba psát, nemá to nic společného

    3. BR neobsahuje CP témata, je to klasická SF kterou dělali vyjímečně talentovaní lidé

    4. do začátku devadesátek nebyl BR ani pochopenej, teprve s režisérskou verzí se obrovsky vrátil mezi lidi, kteří už tyhle témata hodně žili, už díky právě slávě Robocopů a jiných podobných filmů – přitom mi tu tvrdíte, že zvládnul ale odcestovat 10 let nazpět a vytvořit estetiku CP...


    je to ptákovina, kterou jste si prostě zpětně naroubovali. Ale chápu, ale nepíšeš cyberpunk, ale uvádíš "cyberpunková estetika", tedy jen formu bez obsahu. Ano, jako forma, jako obrázek. Až v devadesátkách. To souvisí s tou odpolitizací, vykopneme hacking, sociální konflikt, transhumanismus a necháme si jen obrázek, pohledničku.
    A že nějaký marketér to píše na obálku filmů, protože to bylo dlouhý roky in a prodává to, to není argument, ale prostě jen obchodní popisek.

    A ne, nejsem ani fašista, neexistuje přesné datum vzniku a zániku, v japonsku synchronizovaně vznikla podobná témata ve fantastice a když se objevil výraz cyberpunk se svým politickým manifestem, tak ho přijali (a ve zpětné vazbě se tam objevila další témata, který v USA a Kanadě reflektovali). Ta témata byla žhavá a a literatura podobně jako hudba byla doslova tím těhotná a tak se zrodily nový směry, to není nic divnýho.

    Ale první Blade runner, se svojí postapo vizí, tam prostě nepatří.
    LOLIRAPE
    LOLIRAPE --- ---
    KID_MCHUTT:
    To nerozporuju. Maloktere kyberpunkove dilo obsahuje vsechny tyhle prvky.

    V Blade Runnerovi mas hned nekolik temat, ktere jsi nize zminil. Ale nejsou tam vsechny. Stejne jako se do tohoto ranku berou i dalsi osmdesatkova dila jako Terminator, Total Recall. Pokud bereme, ze pojem Cyberpunk byl definovany az povidkou Bruce Bethkeho, tak neni kyberpunk ani Akira

    Prvni film, ktery registruju takhle z hlavy co ma vsechny atributy kyberpunku je az Johnny Mnemonic z devadesatek.

    Mimochodem, tahle databaze to ma asi taky v tom pripade spatne. Slovickareni o spravnosti skatulky jsou nesmyslny jak v hudbe, tak i tady. Kazdy si to zaradi stejne podle sebe tam, kam chce.

    Cyberpunk Movies, Games, Music, Books
    https://cyberpunkdatabase.net/search?query=Blade+runner&column=all
    KID_MCHUTT
    KID_MCHUTT --- ---
    LOLIRAPE: estetiku ovlivnily už moderní směry začátku dvacátých let dvacátého století - Metropolis, art deco a další vlny. Ale pro ten CP je určující spíš sociální konflikt, dostupná technologie, transhumanismus, korporace s globálním nebo větším přesahem, sekty a náboženské směry související s tím transhumanismem. Vizuálně je BR super film, ale z původní novely vybral jenom to, co šlo snadno převést na plátno, což je škoda
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam