• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MELDACyberpunk 2077 - Nová, dlouho očekávaná hra od CD PROJEKT RED
    AIAX
    AIAX --- ---
    VIRIK: "2010: The Year We Make Contact, nádherný film, nejlépe v originálním znění s titulky, který je mimochodem dnes vlastně zase aktuální"

    Podepisuju. Hlavně je to vzácná scifi, která se obejde bez akce, horroru nebo hollywoodské sentimentality. Teda nic proti Matrixu, Vetřelci nebo Interstellaru, všechny ty filmy mám rád, ale těch čistě filozofických SF je prostě jak šafránu.
    VIRIK
    VIRIK --- ---
    takže ačkoliv nikdo z autorů CP neznal, kromě Moebia kterej předkreslil něco pro architekty, nikdo s ním neměl nic společnýho a ani ho v té době nečetl, tak přesto udělali CP film... i když to samotní autoři popírají a netuším co s tím má společnýho Vangelis....
    /a to ještě musíme ignorovat, že v předloze jsou telepati a podobný Dickovy témata.... /

    Film nebyl do konce osumdesátek, mimo teda ten svůj kult scifistů, kteří ho promítali na conech, znám, ale přesto podle něj všichni tvoří tu estetiku CP, aha, oukej. Asi telepati. Anebo možná ta stylizace leze ze stejných inspirací jako ten film.. .

    Ne, pouze později, když byl Blade runner znovuobjevenej (což už bylo v době, kdy CP dávno skončil) si ho tam tou noirovou stylizací zařadil, protože se ano, jedná o vyjímečné dílo, jeden z njejepších filmů 20. století, kterýho dokázal přesáhnout až Villeueve. Ale tuhle vizi sdílela celá řada noirových SF a starý Heavy Metal z konce sedmdesátých let jsou těhle vizí plné. Ano, grafikcé novely, ale je to tam.
    Dokonce podobné vize měst obsahuje i Incal od Jodorovského. Kreslené opět Moebiem.

    Ale malovat neonová města s létajícími auty není automaticky CP. Vlastně je to kýč 70tých let.

    Jenže ty až kýčovité obrázky kyberpunku stvořili ilustrátoři, malíři a ne v tý době zapomenutý film. A rozhodně ne film, na který nikdo nechodil a do skutečného podvědomí se dostal až potom, co už CP ani nebyl (ale ovlivnil další styly scifi a to i filmově a tak nám přišly na svět i věci jako Matrix).

    A CP se definoval později? Kdypak nám to vyšel Neuromancer a začali politické manifesty? Aha. Opět nesedí, časově vůbec.

    1. film nemohlo moc lidí vidět, ale všichni podle něj si odváděli estetiku jednoho poddruhu SF, kterej si žil na okraji zájmu literátů a divných levicových skupinek. No, to asi fakt těžko.

    2. ačkoliv se CP hodně pojil s hnutími kolem hackingu a ti BR ani neviděli a nepovažovali jej za důležitej ani později, protože hacking ani neobsahuje... dál netřeba psát, nemá to nic společného

    3. BR neobsahuje CP témata, je to klasická SF kterou dělali vyjímečně talentovaní lidé

    4. do začátku devadesátek nebyl BR ani pochopenej, teprve s režisérskou verzí se obrovsky vrátil mezi lidi, kteří už tyhle témata hodně žili, už díky právě slávě Robocopů a jiných podobných filmů – přitom mi tu tvrdíte, že zvládnul ale odcestovat 10 let nazpět a vytvořit estetiku CP...


    je to ptákovina, kterou jste si prostě zpětně naroubovali. Ale chápu, ale nepíšeš cyberpunk, ale uvádíš "cyberpunková estetika", tedy jen formu bez obsahu. Ano, jako forma, jako obrázek. Až v devadesátkách. To souvisí s tou odpolitizací, vykopneme hacking, sociální konflikt, transhumanismus a necháme si jen obrázek, pohledničku.
    A že nějaký marketér to píše na obálku filmů, protože to bylo dlouhý roky in a prodává to, to není argument, ale prostě jen obchodní popisek.

    A ne, nejsem ani fašista, neexistuje přesné datum vzniku a zániku, v japonsku synchronizovaně vznikla podobná témata ve fantastice a když se objevil výraz cyberpunk se svým politickým manifestem, tak ho přijali (a ve zpětné vazbě se tam objevila další témata, který v USA a Kanadě reflektovali). Ta témata byla žhavá a a literatura podobně jako hudba byla doslova tím těhotná a tak se zrodily nový směry, to není nic divnýho.

    Ale první Blade runner, se svojí postapo vizí, tam prostě nepatří.
    LOLIRAPE
    LOLIRAPE --- ---
    KID_MCHUTT:
    To nerozporuju. Maloktere kyberpunkove dilo obsahuje vsechny tyhle prvky.

    V Blade Runnerovi mas hned nekolik temat, ktere jsi nize zminil. Ale nejsou tam vsechny. Stejne jako se do tohoto ranku berou i dalsi osmdesatkova dila jako Terminator, Total Recall. Pokud bereme, ze pojem Cyberpunk byl definovany az povidkou Bruce Bethkeho, tak neni kyberpunk ani Akira

    Prvni film, ktery registruju takhle z hlavy co ma vsechny atributy kyberpunku je az Johnny Mnemonic z devadesatek.

    Mimochodem, tahle databaze to ma asi taky v tom pripade spatne. Slovickareni o spravnosti skatulky jsou nesmyslny jak v hudbe, tak i tady. Kazdy si to zaradi stejne podle sebe tam, kam chce.

    Cyberpunk Movies, Games, Music, Books
    https://cyberpunkdatabase.net/search?query=Blade+runner&column=all
    KID_MCHUTT
    KID_MCHUTT --- ---
    LOLIRAPE: estetiku ovlivnily už moderní směry začátku dvacátých let dvacátého století - Metropolis, art deco a další vlny. Ale pro ten CP je určující spíš sociální konflikt, dostupná technologie, transhumanismus, korporace s globálním nebo větším přesahem, sekty a náboženské směry související s tím transhumanismem. Vizuálně je BR super film, ale z původní novely vybral jenom to, co šlo snadno převést na plátno, což je škoda
    LOLIRAPE
    LOLIRAPE --- ---
    Ad Blade Runner, TV Tropes bych bral v tomhle jako vetsi autoritu, nez Wiki.

    Blade Runner (Film) - TV Tropes
    https://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Film/BladeRunner

    I kdyby to byl proto-cyberpunk, tak porad si stojim za nazorem, ze definoval kyberpunkovou estetiku. Vzdyt i ta soudoba estetika vychazi zejmena z designovych navrhu Syda Meada. Stejne jako Vangelis ovlivnil syntezatorovou hudbu.

    Tenhle spor vychazi z predpokladu, ze se pojem "Cyberpunk" definoval az pozdeji, ale Blade Runner k tomu vyrazne napomohl.
    Co bylo drive vejce, nebo slepice? Dobove jeste ten termin nebyl, ale ted ho vystihuje na 100 %.

    Proto si myslim, ze tenhle spor nema smysl. Stejne jako nema kyberpunk smysl bez drog, spiny a luzy.
    VIRIK
    VIRIK --- ---
    jinak s touto logickou je cyberpunk i Já, Robot od Asimova a první byl Golem od Rabiho Lôwa.

    A zrovna k Asimovi má Blade runner blíže, než k jakýmukoliv CP (kde vás furt mate ta noire stylizace, do kriminálek ze čtyřicátých let). A kniha je klasická Dickova scifárna, je to postapo a je to součást nové vlny SF a řeší úplně jiná témata, než filmový BR, kterýmu by spíš byli bližší určitý části Dickovy Dokážeme vás stvořit (to je taky kniha), ono vůbec je ten filmovej scénář dost vzdálenej Dickovi a jeho původním tématům.

    Obojí - vizi Ridley Scotta (kterej má Blade runner jako součást vesmíru s Vetřelcem, bohužel zde přímo jeden z autorů jaksi totálně odporuje té teorii, že je to CP, druhej je scénárista, kterej taky odmítá že by to byl CP) a knihu SF nové vlny od Dicka spojí až Denis Villeneuve v geniálním Blade Runner 2049, kde použije a vytahá všechny ty motivy, jak z filmu od Ridleyho, tak to vrátí i ke knize.
    Všichni se hrdě hlásí k SF. Klasické, poctivé SF. Žádným aktivistickým provoláním autorů CP, hackerům, punku a ani ničemu podobnýmu, čemu se literárně hlásil CP když existoval v osumdesátých letech.
    VIRIK
    VIRIK --- ---
    wikipedia se neuznává už ani jako zdroj u středoškolské práce, právě protože se tam jen volí co tam má bejt a často jsou to úplný hlouposti a nepravdy, přesně tohoto druhu.
    EXCITE
    EXCITE --- ---
    Já jdu zrovna kolem a sorry Blade Runner je cyberpunk.

    dokonce i na wiki se to píše :D
    Cyberpunk - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Cyberpunk
    MELDA
    MELDA --- ---
    VIRIK: Ok ok ok...nemusis kricet. Ja sem nejak jako myslel, ze se tu celou dobu bavime o kultu cyberpunk a o filmech, co ten cyberpunk tak nejak definovalo...

    Tak se nemusis cilit. Ja ti rikal, at to jdes psat do posty :-)
    VIRIK
    VIRIK --- ---
    A ani Blade runner není CP.

    A co je a není nová vlna, detektivka, CP, fantasy nebo film nebo divadlo není věcí názoru.
    VIRIK
    VIRIK --- ---
    MELDA: Už se to smazalo, tak znovu:

    nikde nepíšu, že ty filmy jsou CP. Píšu, že jsou to filmy, co v té době byly v kinech úspěšné a na rozdíl od BR je lidi znali. Jako příklad vedle Spielbergrovin a Starwarsů.

    Píšu, že je to klasická sci-fi a protože jsou bouřky a spousta lidí tak zůstane doma, tak je dobrá doba si je zase pustit.

    NIKDE NEPÍŠU, ŽE JE TO CP. NENÍ TO CP, JE TO TEHDEJŠÍ SCI-FI. PRVNÍ POLOVINY 80TÝCH LET.

    NEMŮŽU BÝT ODPOVĚDNÝ ZA TO, ŽE NEUMÍTE ČÍST.
    MELDA
    MELDA --- ---
    VIRIK: Ja teda nejak do te debaty nechci vztupovat, ale teda oba dva filmy co tu linkujes bych rozhodne zaradil do skatulky Sci-fi, ale rozhodne bych je ani omylem netitulkoval znamkou cyberpunk.

    Pod tim si ja predstavuju dystopicka velkomesta, temnou atmosferu a technologiemi prospikovanou spolecnost. Implantaty, litajici auta atd.

    Jako verim, ze oba dva filmy byly ok, ale zaradil bych je na urovven prvniho Vetrelce.

    Takze porad me ten Blade Runner definuje oblast cyberpunku asi 100x vic nez filmy na ktery jsi poukazal.

    To uz vic cyberpunk je Highlander nez Outland nebo druha odysea.

    Ale je to jen vec nazoru a vkusu, takze si myslim, ze v tomhle ohledu nemuzu byt moc objektivni. Nejsem v tomto ohledu nejakej odbornik.
    PRAASHEK
    PRAASHEK --- ---
    ale holky řikaly
    že cyberpunk je jinde
    MELDA
    MELDA --- ---
    VIRIK: Na kozy si muzes prolistovat dalsich x desitek auditek na nyxu... nemusi to svitit zrovna tady, kde je par, slovy dva prispevky za mesic a z tohojeden jsou kozy :-)
    LOLIRAPE
    LOLIRAPE --- ---
    Hele, co presunout sahodlouhe rozepre o neonovych dystopiich a spine ulice rizlou kyberwarem sem do tohodle klubu?
    Tohle vnimam jako klub okolo hry a max pridruzenych produktu, kde vetsinu treba tohle ani nezajima.

    Jenom se k delsim elaboratum dostanu az vecer, protoze jsem wageslave.

    [Cyber.Punk: The future is already here - it's just not evenly distributed]
    VIRIK
    VIRIK --- ---
    a jen bych doplnil, takový fakt - když Blade runner šel do kin, úplně propadl, byl totálně nepochopený. Pro většinu lidí to nebyla doba, kdy by je zajímala nějaká takováto témata.

    Jako kultovní začal být chápán až na konci osumdesátek a když pak šel i na VHS. Mezi jeho vznikem a opětovným vydáním (a to vlastně jsou až devadesátky) jej bylo možno vidět jen na nějakých sci-fi akcích, conech.
    Film nebyl moc známý a jako takový se těžko mohl stát nějakým kultovním vizuálem pro CP, když kultem nebyl.


    Co naopak tehdá v kinech bylo, lidi an to chodili, a má to moc pěkný vizuál a efekty, a při těch bouřkách vám doporučím shlédnout, jsou dva filmy Petra Hyamse a jsou to sci-fi i s pěknou myšlenkou.

    Ten akčnější a westernovější je https://www.csfd.cz/film/4631-outland/prehled/
    ten je na půjčení s českým dabingem na iTunes a i ke koupi, a na Google film, kde je jen s titulky.

    a pak filozofičtější a silně dobový je https://www.csfd.cz/film/4622-2010-druha-vesmirna-odysea/prehled/
    na který se, narozdíl od Blade Runnera skutečně chodilo. A hraje tam Tříska (ale hráli tam i další emigranti z východního bloku, npř. Kramarov, který byl velice slavný v SSSR, než odešel do USA).

    2010: The Year We Make Contact, nádherný film, nejlépe v originálním znění s titulky, který je mimochodem dnes vlastně zase aktuální.
    VIRIK
    VIRIK --- ---
    LOLIRAPE: tak kozy mi smazal kvůli tomu, že to někteří lidi čtou v práci :D. Taky bych raději ty kozy. :D
    LOLIRAPE
    LOLIRAPE --- ---
    VIRIK: Ale mas male bezvyznamne plus za hate na Games.cz, protoze je to parta diletantu.
    LOLIRAPE
    LOLIRAPE --- ---
    VIRIK: No to je presne duvod, proc jsem vahal, jestli je to nutny resit. Ty jsi presvedceny o sve pravde, vygenerujes.dve normostrany argumentace, ktera me ve vysledku vubec nezajima, protoze to vnimam jinak a mam pro to svoje duvody.

    Pokud chces debatovat dal, tak si muzeme vymenovat korespondence v soukrome poste. Rad se o tom na takhle vysoke urovni pobavim. Rozumim, ze tu Melda nechce mit x postu tapet o filozofii cyberpunku.
    VIRIK
    VIRIK --- ---
    LOLIRAPE: Blade runner nedefinoval Cyberpunk. Film Blade runner vizuálně vznikl jako kombinace vizí Moebia, a jeho grafické novelky Long Tomorrow a klasických filmových vizualizací Ridley Scotta (to už víc CP vypadá Black Rain, mimochodem).
    Vizuál CP se normálně zformoval u klasickýho SF, například právě jako byl i ten Moebius a dalších jeho kolegů z časopisu Heavy Metal a dalších jim podobných, kde tyhle vize obsahovalo spoustu grafických novel a vizuálů celá sedmdesátá léta, kdy o žádném CP nikdo neměl ani ponětí, případně ho pak ani nevyznávali, protože jim politicky neseděl. Jeho předchůdcem jsou klasici nové vlny, takže i ten Philip Kedrick Dick. On sám ale autor CP není, stejně jako jím není třeba autor Duny.
    Z této atmosféry vychází i William Gibson, případně jeden z hlavních tvůrců politické ideologie Bruce Sterling. Ještě bych přidal, že dominantní v těch vizích byl novoromantismus, ale kulturní kritici ten pojem zrušili :D , takže co teď s těmi neony a megaměsty?

    Autoři Blade runner žádný CP netvořili, nebyl to jejich cíl a pravděpodobně o něm ani nic nevěděli. Co ale znali a zajímali se o to byl transhumanismus a miloval Sci-fi nové vlny. Zde ale narážíme na hranice rozhledu lidí co nerozlišují transhumanismus, CP, stylizaci osumdesátek, sci-fi a pomelou to dohromady. Marketingu to nevyčítám, ti používají zkratky.


    Že Blade runner definoval CP současně tvrdí i lidé, kteří se snaží z CP odstranit jeho levicovou, anarchistickou a transhumanistickou ideologii. Jenže on pak CP nefunguje, nefungují v něm ty mýty, legendy, ten svět. Změna, která u něj vede u chápání těla (u herních novinářů u CP bylo vidět, jak se cítí morálně uraženi jen z toho, jak tam lidé chodí oblečeni příliš odhaleně a to i děti (podobně tomu tak bylo i v případě Watch dogs Legion).
    Hra dostatečně nekomunikuje právě ony mýty (do jisté míry počítá, že to ten jejich typický hráč zná, nebo si k tomu něco přečetl) a změnu chápání těla, které je zčásti nahrazováno a ony mechanické součásti jsou pak brány jako dnes například součást oblečení, sociální příslušnosti, stylu nebo postoje. A současně jsou fetišizovány a stávají se i součástí sexuality. K tomu, že to mnozí nechápou došlo právě odstraněním politické ideologie, kde to pak CD Projekt nechal komunikovat marketéry, který prostě používají zkratky.

    CP a jeho součástí je totiž politický manifest. Na ten často naráží i autor oné hry CP 2020.

    Dnes je CP retro sci-fi a když odstraníme jeho politicky aktivistickou základnu, zůstane nám jen vizuálek. Pohodlný, apolitický vizuálek, hezký reklamní obrázek. Nejhorší je být apolitický a kulturu odpolitizovávat, to pak zůstává jen čistá komerce a ani to ne, protože i komerce podléhá nějaké vlastní ideologii. Blade runner hezký obrázek a tohle je taky hezký obrázek.
    To pak bylo vidět v reakcích třeba na games.cz, kde se divili, když v prvním traileru na CP2077 bylo vidět slunce, protože "dyť to má být CP a tam má pršet".

    Samozřejmě, můžete použít to postmoderní, že an tom nezáleží a je to jen o názoru, ale potom nechápu, proč vlastně výrazy jako CP, nová vlna nebo i třeba Sci-fi vlastně existuje, když je to všechno pouze relativní.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam