• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    DOBYTEKAkademický svět - tipy a triky
    DOKIS
    DOKIS --- ---
    DOKIS: Ale je celkem mozne, ze na to koukam blbe a vyhodny nahravani masivne prevazuji. Pak bych to klidne udelal. Jen technicke obtize (a zatim se zda, ze tech je prekvapive malo) me jako argument nepresvedcily.
    DOKIS
    DOKIS --- ---
    Ja to s nahravanim vidim takhle:
    +++ vyrazne odolnejsi proti technickym problemum
    + studenti se muzou podivat, kdy chteji
    + muzou si to pustit vicekrat, pokud necemu nerozumi
    ale:
    - pro velkou cast "kdykoliv" znamena "pozde" a casto asi i "nikdy"
    - obavam se, ze kdyz vi, ze si to muzou pustit znovu, tak si to hodne lidi pusti jen tak na pozadi a nevenuje tomu pozornost. vzdyt si to dulezite prece muzou pustit pozdeji (a "pozdeji" znamena "nikdy")
    - neni moznost davat dotazy k tomu, co prave rikam a ja to tedy nemuzu dovysvetlit
    - ja delam prednasku, ne online vyukovy material. pokud bych delal online kurz, tak by to bylo treba udelat vyrazne poradneji. napsat si scenar, znovu nahrat nepovedene casti, ...

    Takze bud je to prednaska a ta by mela byt interaktivni, ziva akce, ktera nevisi na webu jako studnice moudrosti pro budouci generace, nebo to ma byt udelano poradne, tedy stravit kazdym videem nekolik dni, ne hodinu a pul. A samozrejme to poradne udelane video by pak melo v budoucnosti slouzit misto prednasek. Coz podle me neni zadouci a ani mi to takhle nezaplati.
    DOBYTEK
    DOBYTEK --- ---
    DOKIS: nahrávám zvuk ke slidum (video mi přijde, že bez profi vybavení bude spíš na obtíž a i tak má jen zvuk každých 45 min cca 200MB), hlavně z technických důvodů (nemůžu streamovat). Ale přijde mi to i pro studenty lepší, nikdo z nás není rodilý mluvčí a bez možnosti na ně koukat a přizpůsobit se tomu, jestli rozumí/nerozumí, je ta nahrávka lepší.
    DOKIS
    DOKIS --- ---
    GAARQ: Tak u nas na informatice by s "nemam internetove pripojeni" snad problem byt nemel. Zatim se mi nikdo takovy neozval.
    GAARQ
    GAARQ --- ---
    DOKIS: po testování různých možností si dnes vyzkouším nahrát celou audiopřednášku ke slídám přímo v ppt (office 365), protože se mnozí studenti nemohou účastnit videopřednášky. ale rozhodně to bude bez videa, šíleně tím botnají soubory.
    DOKIS
    DOKIS --- ---
    Jak to delate s nahravanim? Ja prednasky nenahravam. Nahravka ma sice zjevnou vyhodu, ze pokud ma nekdo problem s zivym prenosem, muze si to pozdeji pustit znova, ale jelikoz delam virtualni prednasky jako nahrady zivych prednasek, tak to podle me ma byt taky zive.
    MIGUEL
    MIGUEL --- ---
    DOKIS: naprosto s tebou souhlasim ve vsem:), mam to stejne
    DOBYTEK
    DOBYTEK --- ---
    JINX: ok, utesils me :D
    JINX
    JINX --- ---
    DOBYTEK: Me tyhle ambice presly kdyz mi na druhe cviko dorazil jen 1 student.
    DOKIS
    DOKIS --- ---
    DOBYTEK: Kecal bych, kdybych tvrdil, ze me to taky nestve. Ale zatim jsem odhodlany to brat jako jejich problem, ne muj ;-)
    DOBYTEK
    DOBYTEK --- ---
    DOKIS: Já s tebou dost souhlasím, jen mě to mrzí, mám pořád pedagogické ideály :) Poslední dva roky mi přijde, že šla kvalita studentů hrozně dolů (rekonstruoval se u nás kampus a nabral se trojnásobek lidí, od kterých se vybere školné), a já sice teoreticky můžu od zkoušek vyhazovat (neučím nic z povinného základu), ale jinak tu v zásadě platí, že jak se jednou na školu dostaneš, tak prostě projdeš, a v kombinaci s nemožností je trochu motivovat na hodinách, je to fakt deprimující.
    DOKIS
    DOKIS --- ---
    DOBYTEK: Ja se v tomto ridim heslem "nejsme materska skolka". Snazim se to i v teto situaci odprednaset co nejlip a v organizacnich vecech vyjit studentum vstric, ale vychazim z toho, ze oni se to museji chtit naucit. Mojim ukolem neni je presvedcovat, aby chodili na prednasky, delali poradne ukoly a ucili se. Ja je proste jen vyhazu, kdyz nebudou mit pozadovane vysledky. Pokud to ma nekdo problem zvladat, tak mu s tim zkusim poradit nebo i trochu pomoct, ale pokud se na to nekdo vykasle, tak s tim nic delat neminim.

    Napriklad jsem zavedl to, ze pokud mi domaci ukol nekdo posle vic nez tyden pred terminem, tak se na to podivam a neco jim k tomu napisu. Pokud se na neco zeptaji den pred terminem, obvykle odpovidam den po terminu. Pokud je to nejaky drobny detail, tak odpovim rovnou, ale vetsinou to je dotaz, ktery jasne ukazuje, ze s tim ten clovek prave zacal. Takove systematicky nepodporuju :-)

    Posledni dobou mame kolem 50% neuspesnych. Nekdo na to asi nema, par mohlo mit zrovna smulu, vetsina z tech neuspesnych se ale na to proste vykaslala. Bud to vzdaji nebo to tak odflaknou, ze neprolezou. Podle me uz jsou ve veku, kdy by si sami meli ujasnit vlastni motivaci. Metaforicky receno, ja jsem otevrel obchod, snazim se prodavat dobre veci a cekam ze zakaznici prijdou. Nebudu behat po ulici a nasilim tahat lidi dovnitr. I kdyz znam vicero lidi, kteri to delat chteji a dokonce to sami (casto i velmi dobre) delaji. Ja to jako napln moji prace nevidim.

    (pozn.: cely prispevek je schvalne napsany o neco radikalneji, nez jak to skutecne vidim a delam. myslim, ze to je v tomto pripade prinosne zjednoduseni)
    DOBYTEK
    DOBYTEK --- ---
    Hlásím, že ve čtvrtém týdnu výuky studentům dost upadá nadšení a já netuším, jak je motivovat víc. Škola tomu moc nepomohla, když jim umožnila zapisovat/škrtat předměty až do konce semestru, nebo zahájení fyzické výuky, takže mám nestabilní počet studentů, kteří navíc tak nějak kolují mezi výběráky a čekají, kde bude nejjednodušší zkouška. Mně to teda na motivaci taky nepřidává, protože ta příprava je náročná, a studenti nevypracovávají úkoly/nečtou literaturu/neposlouchají přednášky, na kterých pálím čas, a pak se v lepším případě na konci semestru škrtnou, v horším případě se budou hrozně divit, kolik že mají bodů. A zdá se ostatní vyučující na to dost kašlou, tak nevím nevím, kolik se toho studenti za tenhle semestr naučí. Tak dnes optimismem moc nepřekypuji :)
    GAARQ
    GAARQ --- ---
    MIGUEL: pro mě je větším problémem to, že studenti nemají aktuálně přístup k solidnímu internetu, a eventuálně kamerám a mikrofonům (pro semináře nezbytné). pokud nekecají, tak cca 50 % mých frekventantů má tyto problémy.
    MIGUEL
    MIGUEL --- ---
    GAARQ: my jsem dneska meli pres ms teams schuzi katedry, jako rekl bych ze jitsi je na tom podobne, mozna o neco lepsi kvalita prenosu, navic je to opensource a ne microsoft, takze vhodnejsi pro akademickou pudu :)
    DOKIS
    DOKIS --- ---
    Ja dnes odprednasel pres BigBlueButton. Byl problem se zvukem, studenti me slyseli zkreslene a s vypadky. Ale myslim, ze to byl problem na mojem konci a pak jsem jej vyresil. Muj program na potlaceni sumu z mikrofonu se zjevne nejak zblaznil, takze jsem ho zrusil a nahradil zkresleni a vypadky tim sumem (soustavne piskani na pozadi, zjevne elektromagneticke ruseni z okoli). Podle studentu to byla vyrazne lepsi varianta.

    Jinak jsem spokojeny. Mel jsem tam asi 50 studentu a system to podle vseho zvladal. Clovek tam nahraje PDF s prezentacema (i vic PDF, pak lze relativne snadno prepinat) a pak si v nich listuje (a studenti to vidi), aniz by musel sdilet obrazovku, cili zaroven na obrazovce mam prezentaci, chat se studenty a dalsi veci. Jediny problem je, ze si to sice teoreticky umi poradit s pptx prezentacema, ale vse neni zobrazeno spravne. A neumi animace. Coz jsem vyresil exportem do PDF, ktery taky neumi animace. Nasel jsem nekde plugin do PowerPointu jmenem PPspliT, ktery animovane slidy rozseka na vice slidu, ktere postupne ukazuji tu animaci. Dve veci jsem musel rucne opravit (byl videt text, ktery se mel zjevit pozdeji), ale celkem to zabralo.

    O zprovozneni zvuku ve smeru od studentu jsem se ani nepokousel, otazky psali do chatu. A jelikoz ten muzu mit porad na ocich, tak to fungovalo (alespon z meho pohledu) dobre.
    GAARQ
    GAARQ --- ---
    dnes jsem použil MS teams pro svou první videokonferenční výuku a skvělé - sdílení prezentace, vizuální kontakt se studenty (dva monitory výraznou výhodou), zvládl to i náš domácí LTE internet (žijeme v divočině bez drátů a wifin). netvrdím, že je to unikát, ale naši studenti k tomu mají všichni přístup.
    DOKIS
    DOKIS --- ---
    DOKIS: Prave jsem doprednasel pres Jitsi. V podstate to celkem fungovalo. Co jsme nevyzkouseli je, ze se studenti ptaji pres mikrofon, pro feedback jsem pouzival pouze chat. Co je pro me asi nejvetsi problem je, ze mam prezentaci pres celou obrazovku a nevidim, co v te chvili dela to Jitsi. Kdyz prijde chat, tak to udela zvuk, takze clovek vi, ze se prepnout. Zaroven to ale vyda zvuk i kdyz se nekdo pripoji nebo odpoji. Takze je trochu narocnejsi to sledovat.

    Jedno se mi stalo, ze mi zjevne spadlo pripojeni. To jsem zjistil tak, ze se najednou rozsvitila kontrolka, kterou mam na notebooku vedle kamery jako upozorneni, ze kamera jede. Cili se stalo to, ze me to vykoplo a prestal jsem sdilet slidy a misto toho nabehla kamera. Takze chvili asi studenti videli me. Coz nebyl problem, ale doporucuju s tim radeji pocitat a neprednaset v pyzamu :-).

    Na konci jsem se zeptal, kolik zhruba procent z cele prednasky studenti skutecne videli a slyseli. Vetsina dala 100%, par lidi 95% a jeden 90%. Cili to funguje relativne obstojne, ale ma to sve mouchy. Krome toho v prubehu prezentace narustal pocet ucastniku. Tedy hlavne pocet odpojenych. Zda se, ze si system neumi moc poradit s tim, ze to nekomu spadne a pripoji se znovu. Ten predchozi uzivatel tam zustane jeste dlouho viset a neda se ho zbavit (cudlik "kick" nic nedela).

    Krome toho mi to pri testovani ve Firefoxu obcas blbnulo, ze jsem sdilel plochu a mluvil, ale ostatni nic nevideli a neslyseli. Ale z mojeho pohledu to neslo nijak poznat. Takze jsem radeji prezentoval v Chrome, kde se mi to zatim nestalo.

    Zitra snad zkusim ten BigBlueButton (dnes rano byl asi pretizeny a nefungoval, tak uvidim).
    DOKIS
    DOKIS --- ---
    Prave jsem zjistil, ze je u nas nasazeny (a zaintegrovany do Moodle) BigBlueButton. Taky je to telekonferencni system, ale vic zamereny na vyuku. Krome sdileni plochy umi i zobrazovat prezentace (nahrane primo do systemu, ne posilane z vlastni obrazovky). Coz ma tu vyhodu, ze clovek muze prezentovat a zaroven sledovat chat a podobne. Udajne by to melo byt vhodnejsi na velky pocet studentu. Po slidech by melo jit i malovat a to dokonce kolaborativne, kdy muzou malovat i studenti. V napovede je durazne varovani, ze sdileni neni dopre pouzivat pri vetsim poctu ucastniku, protoze pokud zacnou vsichni malovat, slozi se vam prohlizec. Pak to ma jeste nejake dalsi funkce, jako hlasovani a breakout rooms.

    V pondeli mam prednasku pro par lidi (pod 20), tak zkusim Jitsi, v utery mam trochu vetsi (50-60), takze zkusim BigBlueButton.
    MIGUEL
    MIGUEL --- ---
    ARCHIMEDES: na poznamky pouzivam ten wrtie jak jsem psal, objednal jsem si na alze tablet se stylusem, teda jen takovou tu plosku jak po ni jezdim s tou elektronickou propiskou, jde to trochu hur, ale pomalu si na to zvykam a ucim se psat citelne...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam