• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ANNIKAVývojová dysfázie a obtíže jí podobné
    SARGO
    SARGO --- ---
    Vida, není nic, na co by se na Nyxu nenašlo auditko :-D Tak se tu vítám! S naším třeťákem právě řešíme, jakou sadu "dys" vyfasuje. Jsem docela zvědavá, jak moc se odhadem trefím. Není tak pitomý, jak jsem si myslela, to je jistě pozitivní - ne že by to nevyšlo nastejno, stejně musí člověk mluvit polopatě - a nebo to možná není pozitivní...? Občas si říkám, jestli by jim coby troubelínům nebylo líp; než si příliš dobře uvědomovat svou klec.

    Taky si zrovna říkám, když tak koukám na popis příznaků a modelů chování, že vlastně všechno, co mě na něm štve, je tam zaznamenáno. Možná jsou naše povahy jen průsečíkem našich diagnóz ;-)
    SUCUBIS
    SUCUBIS --- ---
    Mám tři syny. Všichni ti mají. Jeden z nich je neslyšící po implantaci. Už to bude tři roky. Stále neumí mluvit. Porozumění mizerné. Jsem mizerná matka.
    ANNNA
    ANNNA --- ---
    Ahoj, řešíme to z druhé strany.

    Jeden kamarád našich dcer (brzo mu bude 7) má... možná expresivní VD, možná jinou zásadní řečovou vadu, diagnóza není vůbec jasná. Chlapec mluví hodně, ale prakticky nesrozumitelně. Rozumí asi relativně dost a co nerozumí celkem funkčně domýšlí. Celá komunikace je opepřená o různé zvláštnosti.

    Přemýšlím, jak o tom s dětma rozumně komunikovat.

    Cca před rokem a půl to nejstarší dcera ještě neřešila. Pak jsme se dlouho neviděli, a teď je dost nešťastná z toho, že mu nerozumí. Jeho maminka je vděčná, že nehází flintu do žita - porozumět se snaží, dává mu zpětnou vazbu, nevzdává to s ním a vídá se s ním ráda. Ale jako náročné to je. Jménem ji osloví jednou za uherskej rok (jména běžně nepoužívá ani u svých sourozenců).

    Je to takové těžko uchopitelné, pořád se vrací k tomu, proč mluví jak mluví. My jsme na knížky - neexistuje třeba nějaká pěkná knížka pro děti tohohle věku?
    ANNIKA
    ANNIKA --- ---
    BALAENA: Upřímně tak nějak nevím. Když mu ve školce řeknu, že jdeme na hřiště, tak fnuka, přestože na hřiště chodí rád, protože přece po školce se chodí do auta, a ne na hřiště. Když mu řeknu, že jdeme na nanuka, tak dobrý. A když že na nanuka a pak na hřiště, tak kvílí.

    Celkově se nám spíš osvědčuje říkat/ukazovat jen tu jednu následující činnost, protože když jich je víc, tak se buď hned vytočí, že ve výčtu je nějaká neoblíbená, anebo se na nějakou fakt těší, a to ji chce zase hned, protože jsem ji přece slíbila, že jo.

    Plus jsme zjistitili, že hlásit následující činnost to chce nějak "přiměřeně včas", což je u každé činnosti jinak. Třeba že někam pojedeme ze školky nehlásím hned, to fnuká, ať je to v podstatě cokoliv kromě pár top čiností. Když ho nechám v klidu, jdeme do auta, posadím, dám dobrotu atd, tak si jakoby nějak odfrkne a má zase kapacitu na něco dalšího, mi přijde. A je veselejší.

    Naopak před koupáním doma hlásím hodně brzo, třeba i půl hodiny. Aby se s tím nějak smířil, že jako fakt budeme končit a půjde do postele. Což trvá a někdy to ani tak neklapne, ale někdy prostě tu půlhodinu říká "ne" a pak už se tomu smějeme a on taky, táta ho bafne a jdeme v pohodě. Říct mu to a vzít ho hned je osvědčený recept na amok.

    Doma na magnetické tabuli máme vyskládaný režim dne, ale to ho zatím nějak nezaujalo.
    BALAENA
    BALAENA --- ---
    ANNIKA: před nějakou dobou jsme na to spolu narazily a tehdy jsi říkala, že mládě ještě nedává dějovou linku. co teď, jak víc komunikuje, není v tom posun?
    ANNIKA
    ANNIKA --- ---
    SOPFA: Nám se nejvíc osvědčilo si kartičky udělat. S reálnými fotkami známých věcí, prostředí, lidí. Ať to není abstraktní, některé děti, hlavně ty směrem k PAS mají problém, když to není úplně totéž. Třeba že na fotce je jiný bazén, než kam se jede, jogurt jiné značky atd, a už to pro ně nefunguje.

    Laminovačka je až překvapivě levná, třeba https://laminatory.heureka.cz/peach-home-office-a4-pl707/ , k ní folie, základ nacvakat klidně mobilem, fotky doma vytisknout a můžeš dělat kartičky jak na běžícím páse. S vlastním dítětem, a hlavně hned, když je to potřeba

    Na lednici máme fotky jídla na magnetkách (ty jsou většinou z nějaké knízky, název už ale presne něvím) a mládě si vždy donese, co chce jíst. Pro začátek VOKSu je to bezva, hned má odměnu a velmi rychle pochopí, že z komunikace kouká nějaký benefit :o) Mělo by to fungovat tak, že dítě donese kartičku, podá ji, musí se u toho podívat do očí, matka dá kartičku k puse a zřetelně několikrát vysloví, co to je a jde to prckovi dát. Nácvik někdy docela trvá, různě to rodiče předvádí spolu, pak jeden podá kartičku druhému ručičkou dítěte atd. S tím úplně nemám zkušenosti, náš holomek to pochopil okamžitě a sám, prostě za mnou přiběhl s kartičkou nanuku a čekal, co to udělá. Dostal nanuk, takže to ho nadchlo, načež dva dny nosil nanuky, pak nosil úplně všechno a koukal, co z toho kápne. A samozřejmě si to snaží různě ulehčovat, jakože mi to jenom ukáže, nebo stojí u mrazáku a řve, ať jako jdu okamžitě servírovat, tu kartičku po mně hází, aniž by se na mě podíval atd, tak to mu neprochází a prudíme ho s tím, že ten prosces fakt musí proběhnout schválně.

    A druhá runda obrázků je k ukázání, co se bude dít - máme nafocená místa a lidi, takže vždycky řeknu třeba "Pápá hřiště/bazén/babi a děda/nákup" atd. a ukážu obrázek, kam jedeme. Funguje to moc dobře, hned se chytil, pochopil souvislost a hodně to pomáhá redukovat jeho nejistotu a řev, že netuší, co se děje. A zvlášť ty oblíbený msíta zastaví hysterák, začne se těšit atd. Že rozumí, že to není jen nejaký náhodný obrázek, ale plán do budoucna, to víme bezpečně podle reakcí - když jdeme k babi, tak je reakce taková vlažná, když na koupák nebo do TOnga, tak se teleportuje do předsíně, snaží se narvat do bot a nadšeně poskakuje. Postupně už zvládá i jen ukázat obrázek na mobilu, když nemám kartičku.

    Ve školce jsem ho první den nafotila v šatně, ve třídě, u jídla, na zahradě - a kartičky druhý den přinesla zalaminované učitelkám, aby mu vždycky ukázaly, co se bude dít. Když se režim zaběhnul, tak už to není potřeba, ale zkraje to hodně pomohlo zlepšit orientaci v novém prostředí a zmírnit úzkost.

    SOPFA
    SOPFA --- ---
    jinak sháním kontakt na dětského psychologa (aktuálně mám rezervovaný termín na konec srpna u PhDr. Terezy Soukupové, Ph.D. ://www.psycholozkaprodeti.cz/ - byla mi doporučena), ráda bych ale znala názor psychologa dřív, než budeme řešit další školkový rok.
    SOPFA
    SOPFA --- ---
    ha! našla jsem ke stažení spoustu materiálu zde:
    http://wiki.rvp.cz/index.php?title=Kabinet/Speci%C3%A1ln%C3%AD_pedagogika
    nicméně dotaz stále platí
    SOPFA
    SOPFA --- ---
    Ahoj, dcera 3 roky, susp.vyvojová dysfázie, aktivně používá jen pár slov, na logopedii docházíme už 6 měsíců a odtud máme na doma jen dvě sady obrázků k procvičování. Kde prosím sehnat výukové materiály (jako ty ruzné komunikační kartičky, piktogramy, režim dne...atp.)? Nějaké tipy?
    ANNIKA
    ANNIKA --- ---
    A podobná diskuze tu zatím chybí, a přitom by mohla být někomu kuprospechu...

    Zatím bych ji nechala otevřenou verejne, než se to tu rozjede, a pak bych přístup asi nějak omezila, jestli tu budeme řešit osobnejsi věci a stesky. Uvidíme podle situace :-)
    ANNIKA
    ANNIKA --- ---
    Máme děti které nemluví, nerozumí, často se chovají dost autisticky, ale autisti to nejsou, mají přidružené různé motorické, senzorické a jiné obtíže... A skoro nikdo vlastně neví, co s nimi. Do většiny kolonek nezapadají a odborníci rodiče často přeposílají od čerta k ďáblu, konce to nebere, čas letí a zoufalství stoupá. Pojďme sdílet zkušenosti, rady, tipy, triky, kontakty a v neposlední řadě podporu, protože ta je v našem případě sakra potřeba.

    Všichni totiž přece víme, že kdybychom na ty děti pořádně mluvili a četli jim, tak jsou úplně v pořádku! A když to náhodou nevíme, tak okolí to ví úplně přesně. A naštěstí neváhá se o tyto i jiné fundované rady ochotně a často podělit... Tak holt se musíme my, neschopni rodiče, politovat aspoň vzájemně :-)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam