• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    Ztracené heslo?
    KETHAMINAInkluze ve školách
    Jaká je situace v současném školství?
    Příklady dobré praxe, vaše zkušenosti a názory
    Diskuze k tématu Vize vzdělávání 2030

    V tomto klubu je vitana:
    - diskuse o školství v Česku, okolních státech i jinde v Evropě a ve světě
    - váš pohled na inkluzi a případně integraci žáků s SVP do běžných tříd
    - diskuze nad konkrétními články, videi, akcemi atp.

    Vyvarujte se prosim:
    - napadani diskutujicich, černobílému vidění a nerespektování témat
    rozbalit záhlaví
    ADD
    ADD --- ---
    KOC256: Ja k tomu jen postreh: nase nadane dite se v prvni tride nejvic kamaradilo s ditetem na druhe strane spektra. Aspikovsky do nej hustilo podrobnosti o leteckych bitvach druhe svetove valky a ono ho nadsene poslouchalo. Bylo to to nejhezci, co jsem v ramci inkluze zazila.
    VERONIKA22
    VERONIKA22 --- ---
    KOC256: mám nadané dítě tak když tak můžu nějak odpovědět. Dcera do menzy nechodí protože ji odmítám vozit do prahy. Ale kdybychom bydleli poblíž tak neváhám, vyzkouším a pak se jí zeptám jak se jí tam líbí. V běžném životě si nyní našla jednu kamarádku, která si sedí povahově. Pár nadaných dětí jsem já našla v odpoledním kroužku pro badatele ale přišlo mi, že všichni byli extroverti a to by mě i dceru zabilo zaživa. Takže co se týče nadání - dcera nyní nemá rovného kamaráda.
    SCHIZOGENES
    SCHIZOGENES --- ---
    KETHAMINA: (brr au moje oči to záhlaví) prosimvás lidi vyvarovat se se pojí s druhým pádem, vyvarovat se koho/čeho

    ale proč sem lezu: já až potom, co jsem odtamtud odešel zrelaxovat nervovou soustavu zpět do snesitelného stavu, jsem zjistil, že inkluze ve školách, chcete-li, se týká i univerzit... Masaryčka v Brně má kupříkladu při sobě Sdružení Teiresiás https://www.teiresias.muni.cz/?lang=cs-CZ čili kdyby tam chtěl studovat některej další autista, možná dostane sem tam i asistenta, aby se v tom neplácal jak já
    CASTROL
    CASTROL --- ---
    HONCKA: u nás ve škole posílají jednoho kluka ze 2. třídy na matiku do 4. ale je to malá škola, tam se kdeco dá vyřešit snadno
    HONCKA
    HONCKA --- ---
    ADD: nam rekla ucitelka, at koupime Pocitani z pameti pro 3. tridu, jakmile ma spocitano, to co pocitaji normalne, tak mu ucitelka da spocitat sloupec z toho pracovniho sesitu, pak dostane dalsi jednicku, kluk je spokojenej, ucitelka je spokojena, ze jinak by asi otravoval, imho win-win situace :)
    KETHAMINA
    KETHAMINA --- ---
    HONCKA: vždycky záleží jestli ve výuce maká víc pedagog nebo žák a s tím souvisí i příprava na hodinu.

    Tady je např.nějaký základní rozdělení metod a s tím souvisí obtížnost/jednoduchost diferenciace výuky. http://collections.infocollections.org/ukedu/en/d/Jgtz017e/6.9.1.html

    ADD
    ADD --- ---
    HONCKA: To byl plán školy a doporučení poradny, ale v praxi to zkusili párkrát a pak se na to vykašlali.
    HONCKA
    HONCKA --- ---
    ADD: Synek(2. trida) je imho taky dost nadanej na matematiku a ucitelka mu, kdyz zpocita to co ma da dalsi priklady ze 3-4 tridy, kluka to bavi, ze ma aspon trosku vyzvu. O navsteve nejake poradny jsem zatim vubec neuvazoval
    KETHAMINA
    KETHAMINA --- ---
    ROMANICAK: sorry, dlouhá léta v sociálních službách mě od toho držela, ale za 3 roky ve školství jsem podlehla. Je to asi takovej exkluzivní systém jazyka, kterýmu nemá nikdo rozumět :)

    Pokusím se tomu vyhnout, dík za upozornění.
    KOC256
    KOC256 --- ---
    Zaujalo mě to téma nadaného žáka. Synovec je dost nadaný a učitelé co segře doporučují je jen to ať ho přihlásí do menzy, že si konečně bude moci promluvit s rovnými.

    Je jiné "normálnější" řešení?

    Ono to je jak píšete. Občas dotáhne špatnou známku, protože příklady počítá z hlavy a nějak ho nenaplňuje, že by měl psát postupy atd.
    MONI
    MONI --- ---
    CASTROL: těmi kurzy v Aj myslel: http://www.ctm-academy.cz/online Je to on-line studium zajišťované univerzitami v USA. Stipendium dávají jen pár nejrychlejším, jinak jsou placené a probíhají úplně mimo systém českého školství...
    DA_NIELA
    DA_NIELA --- ---
    ROMANICAK: IVP je individuální vzdělávací plán, NIDV je Národní institut dalšího vzdělávání, SYPO je Systém podpory rozvoje učitelů a ředitelů a NNo je neziskovka ;-)
    ROMANICAK
    ROMANICAK --- ---
    KETHAMINA:
    Slo by prosim nejak osvetlit ty zkratky? Neznaly jako ja se v tomhle absolutne nemuze vyznat, diky.
    KETHAMINA
    KETHAMINA --- ---
    PETER_PAN
    CASTROL: celkem výstižně to v članku píšou "Učitelé však často nepoznají, že mají ve třídě nadaného žáka, anebo to poznají a rodičům doporučí návštěvu poradny, ti to však nechtějí dál řešit."

    V každém kraji je minimálně jedna poradna, která se na nadání specializuje, stejně tak má podporu pedagogům zajistit NIDV. V KAP (krajských akčních plánech) se kraje nadání věnují, koncipují zejména spolupráci při přechodu z Mš/Zš a Zš/Sš. Taky projekt SYPO (NIDV), který finančně i metodicky podporuje zavádějící učitele a metodické kabinety, má za cíl nadání podpořit.

    Mám zkušenost i s několika NNO, které spolupracují se školami. Vím, že Mensa s gymnázii i ZŠ organizuje volnočasové kroužky pro nadané. V Praze i Brně vím o školách, co mají specializované třídy pro nadané, ale neznám detaily organizace výuky.

    ADD: tohle je bohužel současná situace v mnoha školách i u znevýhodněných žáků - IVP se dělají jen na papíře. Kromě přístupu školy samozřejmě záleží i na pedagogovi a jeho možnostech i složení a počtu žáků ve třídě. V některých případech myslím, že to není v lidských silách :(
    ADD
    ADD --- ---
    CASTROL: Mam zkusenost, ze nas donutili jit do poradny, vyfasovali penize na nakup pomucek, tedy knizek pro skolu, a synovi se dal nikdo nevenoval. Poradnou doporuceny program neposkytovali a kdyz syn praci, ktere se ostatni venovali 45 minut, vypracoval za deset a zacal si kreslit, byl karan.
    Skola kasajici se individualnim pristupem. Nechci vedet, jak to vypada jinde.
    CASTROL
    CASTROL --- ---
    Abych tady uvedla pro jistotu svůj kontext: já se pohybuju kolem škol od roku 2005, převážně v pozici fundraisera. pomáhám jim získávat peníze a administruju projekty. Od roku 2010 dělám lokálně se školami v regionu Frýdlantsko - jak se základními, tak se středními. Myslím, že moje hlavní nevýhoda je, že neučím (jen mám seminář na VŠ a to se obvykle nepočítá) a moje výhoda je, že znám zblízka poměrně hodně škol, různé potřeby učitelů i ředitelů. Mám to štěstí, že mě občas pustí na návštěvu i do hodin. To mi hodně pomohlo mít respekt k učitelské profesi v běžné třídě a měla jsem to štěstí, že jsem viděla opravdu skvělé učitele i v běžných malých školách. Pochopitelně dělám i MAP, vedu svoje projekty zaměřené na inkluzi - doučování, školní asistenty, sháním specialisty, kteří objíždí malé školy a individuálně pracují s dětmi. Zobu pro náš region to, co mi připadá užitečné a smysluplné. Inkluze je mi blízká jako myšlenka, že "je potřeba co nejvíce přizpůsobit systém konkrétním dětem a ne přizpůsobovat děti jednomu systému". Nicméně když v praxi pozoruju, že občas v běžné škole zůstane dítě, které tam reálně učitel nechce, tak se mi zdá, že to není dobře... Sorry za ten elaborát
    CASTROL
    CASTROL --- ---
    PETER_PAN: ten článek jsem teď četla a je mi poněkud podezřelý. Vyvolává dojem, že to je v režimu "pomalé"děti proti "rychlým". Přitom oba konce té škály potřebují speciální péči "větší pozornost i citlivý přístup". Navíc se tam píše cosi o stipendiích v angličtině na vysokých školách. To se asi týká až středoškoláků a vysokoškoláků....Nicméně věřím těm postřehům, že to jednak učitelé často nepoznají a dvak se tomu rodiče brání. Věřím, že ze strany učitelů se může nadaný žák jevit jako lempl, kterého výuka nezajímá a ze strany rodičů to je strach, že budou jejich děti přetěžované. Máte s těmi nadanými žáky nějakou zkušenost?
    TRISSIE
    TRISSIE --- ---
    PETER_PAN: četla jsem, a jako...

    na jednu stranu jo, na druhou stranu celá inkluze, tedy nejen pro zvýhodněné, ale i pro znevýhodněné děti, funguje na principu "voják se stará, voják má". Ani tu inkluzi pro znevýhodněné dítě nikdo nedostane na zlatým podnosu, musí to rodiče vyběhat a vypapírovat, pokud chtějí nadstandardní přístup (pomůcky, asistenta, atd). Akorát že u toho problémového dítěte je samozřejmě výrazně vyšší motivace to kolečko absolvovat.
    KETHAMINA
    KETHAMINA --- ---
    ADD: chápu, že máme každý jinou hladinu emocí v textu a asi i schopnost je vnímat. Možná se časem posuneme do více striktních hranic, ale beru- li inkluzi jako životní postoj, nejen prostředí ve škole - prospělo by asi více tolerance na všech stranách :)

    zkoušela jsem hledat nějaký výzkum k očekávání rodičů/ veřejnosti od rodičů, ale nic moc nového jsem nenašla. I to mi přijde jako zajímavé téma. Vzhledem k průběrnému věku pedagogů v českých školách - jak nadhazuje třeba článek na IDNES https://www.idnes.cz/...i-skoly-stredni-skoly-ministerstvo-skolstvi-platy.A180910_111328_domaci_lesa bych si troufla říct, že práce s žáky, kteří mají speciální vzdělávací potřeby může být pro starší pedagogy/ pedagožky celkem oříšek. Taky celkové PR inkluze, které je vedeno spíše Bleskem nebo TV Barrandov, moc ke konstruktivní diskuzi ve společnosti moc nepomáhá, jak ze strany odborníků, tak i rodičů. Bylo by fajn, kdybychom si tu dopřáli takovou pokusnou vlaštovku :)