• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    V__MMáchův Industriál
    Podpořit další dokumentární práci možno třeba zde: https://buymeacoffee.com/viktormacha

    Mám rád těžký průmysl.

    Tak strašně moc, že jsem jeho fotografické dokumentaci věnoval posledních 13 let života.
    Jenomže svět vysokých pecí a tajemně dunících továrních hal z našeho světa pomalu mizí a tak se můj archiv pomalu ale jistě stává jejich pohřebištěm.

    Ale hutě a doly na fotografiích žijí dál. V galeriích, soukromých sbírkách, podnikových prezentacích, nebo třeba ve formě obrazů, které občas podle mých snímků vznikají.

    A abych už zbytečně nespamoval jinde, budu si všechno odkládat zde.


    Třeba to někoho bude bavit.


    Viktor
    http://www.viktormacha.com
    https://www.instagram.com/viktormacha/


    (poznámka pro mě, když vkládám fotku .))
    rozbalit záhlaví
    V__M
    V__M --- ---
    Milé děti, nastal nový týden a s ním, jak je zvykem, i nová galerie fotek.

    Tohle bylo jedno nejnáročnějších focení, které jsem v životě zažil.

    Přitom to všechno začalo tak lehce. Do slévárny Ferry-Capitain, jejíž kořeny sahají až do roku 1831, jsem byl - a teď se posaďte - pozván! Žádné vnucování, žádné zoufalé emaily, žádné doprošování a škemrání. Normálně se mi ozval někdo z vedení a že by byli poctěni, kdybych je zařadil do svého projektu. Cestu i ubytování v pětihvězdičkovém hotelu hradí.
    Tak proč ne, že jo?
    Všechno potvrzené a já den před odjezdem do Francie lehnul s nějakou ukrutnou virózou horních cest dýchacích.
    Ale pětihvězda je pětihvězda, i vyrazil jsem, ač doslova v posledním tažení. (Ten pětihvězdičkový hotel mne vlastně lákal víc, než samotná slévárna, ale to si necháme pro sebe).
    9 hodin za volantem rozhodně neuteklo jako voda, ale v kombinaci Nurofenu a Ibalginu se to přežít dalo.
    Rozdrásaný krk jsem saturoval v hotelové restauraci kohoutem na víně na účet podniku a už už se chystal na kutě, abych nabral sil na zítřejší focení.
    V tom telefon - změny v plánu tavby, dopoledne už se nic odlévat nebude, přijď okolo půlnoci...
    Smrt. Nesnášim noční šichty. Navíc, když je člověku tak bídně a celé tělo se třese na regeneraci spánkem v luxusní posteli s matrací z pravých koňských žíní..
    Nic nebude, trpět se bude.

    S žaludkem narvaným kohoutem ulehám alespoň na hodinu a půl mělkého spánku a v hustém dešti vyrážím do slévárny. Hodiny na kostelní věži bijí půlnoc.
    Ve slévárně to ale teprve všechno začíná žít. Tajně doufám, že bych mohl být nejpozději ve dvě ráno zpátky na pokoji.
    Ale ani to mi není přáno. Slévačům se nedaří, z indukční pece se první tavba odlévá až kolem jedné a nemíří do licího pole, ale do AOD konvertoru na oduhličení a rafinaci oceli argonem.. To taky přece nemůže trvat dlouho, že ne?
    Vedoucí směny pokrčí rameny a lakonicky odpoví: "Asi tak 2 hodiny."
    Smrt podruhé.

    Je mi fakt blbě, ve slévárně to profukuje a strašně se mi chce spát. Spát v posteli s matrací z pravých koňských žíní a těšit se na prohýbající se švédské stoly plné francouzských delikates z vyhlášených farem v okolí.
    Dvě hodiny bloumám po hale a posedávám u předehřívaných licích pánví, čas od času zajdu na velín, kde znovu a znovu narážím na nepřekonatelně vysokou bariéru lotrinského dialektu a nerozumím takřka ani slovo.
    Třetí hodina ranní, slévači se trousí z velínu a odebírají vzorek tavby. To je dobré znamení! To už se bude každou chvíli lít!
    Ale běda.. po pár minutách přichází z laboratoře zpráva, že tavenina stále nemá adekvátní skladbu a následuje další nekonečné čekání.
    Půl čtvrté, čtyři, půl pátá.. Konečně se ozývá zvon oznamující přípravu na lití. Konečně.

    Rychlejší lití jsem asi nezažil. Pět hodin čekání na tři minuty oranžové slávy. Dokonáno jest.

    Do hotelu lezu po čtyřech, za chvíli svítá a už v devět mne čekají na bráně majitelé slévárny.
    120 minut horečnatého spánku na té dokonalé matraci z pravých koňských žíní, k bohatě obloženým stolům ranního bufetu jsem zaspal a zbyla na mně jenom okoralá bageta a nějaký farmářský džem s posledním plátkem kozího sýru.

    Balím ve své vysněné pětihvězdě a v mrákotách se šourám do deštivého dne.
    Na další hutě, na další trnitou cestu za krásou mizejícího průmyslu.

    Komplet: https://www.viktormacha.com/galerie/ferry-capitain-vecqueville-580/

    V__M
    V__M --- ---
    A to se podívejme.
    Společnost U.S. Steel chystá po dvou letech spánku obnovení vysokopecní výroby v železárnách Granite City, Illinois, v reakci na rostoucí poptávku po surovém železe.

    https://www.wsj.com/business/u-s-steel-to-restart-blast-furnace-at-plant-trump-pushed-to-preserve-839fba2f
    V__M
    V__M --- ---
    Začal Advent, hutí čas.

    Tentokrát to ale nebude nový zdokumentovaný závod, ale nový set z již dříve navštívené hutě.
    Eissenhüttenstadt, město železných hutí, byl první německou železárnou, kterou jsem kdy navštívil. Stalo se tak v roce 2010 a
    vždycky jsem se chtěl vrátit. Ale asi jsem na tamní PR oddělení neudělal dobrý dojem a prostě to už znovu nešlo.
    A tak jsem čekal a čekal, koneckonců o tom celý můj život je, o nekonečném čekání na zelenou.
    A začátkem tohoto roku jsem se konečně dočkal. Starý šéf komunikace šel do důchodu a brány města železných hutí se znovu otevřely.

    Byla zima, lilo jako z konve, ale já byl zase na chvíli šťasten.

    Komplet: https://www.viktormacha.com/galerie/eko-stahl-eissenhuttenstadt-72/

    V__M
    V__M --- ---
    Tvl a teď jsem se dozvěděl, že k 1.6.2025 ukončila výrobu jediná dánská ocelárna Duferco Dansteel!
    To je strašný. Dospěli jsme do stavu, kdy evropský průmysl už vlastně nikoho nezajímá. Žijeme pouze z nostalgie.
    V__M
    V__M --- ---
    Hele jako nechci působit nějak depresivně, ale tohle už je fakt v prdeli.
    ArcelorMittal Poland dnes oznámil definitivní uzavření svého závodu v Chořově. O práci přijde 270 zaměstnanců.
    Huta Krolewska patřila mezi ikony horno-slezského průmyslu s historií sahající do roku 1808..

    Nafoceno mám, ale... https://www.viktormacha.com/galerie/huta-krolewska-chorzow-283/

    V__M
    V__M --- ---
    Tolik slávy v jednom roce...

    Aneb jak se dělá interview pár minut poté, co vám Ocelářská Unie oznámí, že nemá peníze ani na pitomý pexeso ([V__M @ Máchův Industriál] ).
    Viktor Mácha - Heavy Industry Photography
    https://www.youtube.com/watch?v=yfqf-bLkZr8
    LEENVECKA
    LEENVECKA --- ---
    V__M: tak doufam, že u jedné knížky nezůstane :)
    V__M
    V__M --- ---
    LEENVECKA: Díky moc! Tohle mi fakt udělalo radost.
    LEENVECKA
    LEENVECKA --- ---
    Cauky :) kdo mate knizku a mate databazi knih, trosku jsem se hecla (ok moc hecnuti to nebylo, kdyz jsem si ji chtela pridat do svy knihovnicky) a udelala tam Viktorovi autorsky profil a pridala mu jeho knizku :) tak kdo chce muze si ji pridat do knihovnicky :)
    Železo v krvi: Ťažký priemysel východného bloku - anotace, info o knize, novinky | Databáze knih
    https://www.databazeknih.cz/prehled-knihy/zelezo-v-krvi-tazky-priemysel-vychodneho-bloku-585233
    V__M
    V__M --- ---
    Ze 423. zdokumentovaného závodu mám strašnou radost.
    Švýcarsko mě totiž na mém nekonečném seznamu hutí strašilo 8 let. Ne snad, že by získat povolení bylo tak těžké, ale věc se má tak, že ve Švýcarsku jsou ocelárny dvě a s tou druhou to pořád nevycházelo.
    Jednou insolvence, podruhé úraz, pak změna vedení. A jezdit takovou dálku do tak drahé země jen za jedním závodem se mi moc nechtělo. A tak jsem čekal, čekal a čekal.
    A v září to konečně vyšlo!

    Gerlafingen je jednou z nejstarších hutí v Evropě, první železárny tady stály už v roce 1818. Dnes se výrobě celkem daří, ale i zde je drcena vysokými cenami energií.
    Před dvěma lety byla odstavena jedna ze dvou relativně moderních válcoven, toho času na prodej.

    Tu druhou švýcarskou ocelárnu si dáme zase jindy.

    Komplet: https://www.viktormacha.com/galerie/stahl-gerlafingen-gerlafingen-579/

    V__M
    V__M --- ---
    DOKIS: Jo jo, už jen dva měsíce a horník upadne do šuplíku zapomenutých českých řemesel..
    DOKIS
    DOKIS --- ---
    Horníci u Karviné těží uhlí z posledních porubů, skončí v lednu - iDNES.cz
    https://www.idnes.cz/ostrava/zpravy/okd-porub-dul-csm-konec-tezby-karvina-stonava-hornici-cerne-uhli.A251120_155039_ostrava-zpravy_jog

    Ale fotky slabota.
    VIAGRA
    VIAGRA --- ---
    Vyskočil na mne teď takový zajímavý článek, třeba by to mohla být inspirace pro Viktora...
    Autor nejdražší české knihy vydal fotopublikaci o katedrále sv. Víta. Stojí až 17 tisíc | Forbes
    https://life.forbes.cz/autor-nejdrazsi-ceske-knihy-vydal-foto-publikaci-o-katedrale-sv-vita-stoji-az-17-tisic/
    V__M
    V__M --- ---
    Padá další huť, něco si přej!
    Včera byla uzavřena francouzská ocelárna Hagondange a její další dva provozy v Saint-Etienne a Custines.
    Společnost Novasco propustí téměř 500 zaměstnanců.
    Dlouhodobě zadlužená huť nebyla schopna najít solventní kupce a soud ve Štrasburku tak nařídil její likvidaci.
    Z údolí Moselle, kdysi nejprůmyslovější části Francie, tak mizí další významný výrobce oceli.
    Závod jsem navštívil v roce 2022, zde jsou fotky:
    Ascometal, Hagondange | Viktor Mácha - industrial photography
    https://www.viktormacha.com/galerie/ascometal-hagondange-443/
    KAERO
    KAERO --- ---
    V__M: me se strasne libi to zatisi s motorem a kvetinami:

    kwk Halemba - szyb Grunwald II winding engine
    V__M
    V__M --- ---
    Sotva jsem vzpamatoval z Itálie a už tu máme novou galerii s pořadovým číslem 422., tentokrát z polského velkodolu Halemba v Horním Slezsku.
    Nádherná šachta těsně před rozkladem. A to má nejbohatší zásoby černého uhlí ze všech ostatních dolů v Polsku.

    Celý set: https://www.viktormacha.com/galerie/kwk-halemba-ruda-lska-577/

    V__M
    V__M --- ---
    Ufff, tak tohle byla teda jízda.
    A ani jednou jsem neochořel, ani jeden objektiv jsem nerozbil, ani jednou mi auto nekleklo.
    Poslední (asi) trip tohoto roku byl za odměnu.
    Severní Itálie je láska. Byl jsem tam už po osmé a pořád je kam jezdit.

    U nás jen za rok 2025 ukončily výrobu tři slévárny. Itálie? Vše šlape, nezřídka na víc, než 100% výroby. Zakázky na dva roky dopředu.
    Přitom mají téměř stejně vysoké ceny energií jako my, platí stejné emisní povolenky, vyrovnávají se stejnými dopady Green Dealu, jsou členy té stejné EU.
    V čem je teda problém? Proč to u nás nejde?

    Možná je to tím, že všechny ocelárny, slévárny, kovárny a válcovny, které jsem kdy v Itálii navštívil, jsou rodinné firmy s tradicí táhnoucí se napříč generacemi.
    Žádní Guptové, žádní Mittalové, žádní Číňané. Udržet výrobu je otázkou cti, nikoliv předmětem spekulací.
    A troufám si dodat, že za tohle můžeme u nás poděkovat jen a pouze komoušům, kteří všechny rodinné podniky s takovou láskou zdevastovali a devadesátkoví zlatokopové definitivně dodělali.

    No nic, kdo má u mě knihu, nebo kalendář na osobní odběr, tak se stavte. Teď už budu doma.

    V__M
    V__M --- ---
    LEENVECKA: Jako jo, ale ja do tohoto nemůžu kecat:)
    LEENVECKA
    LEENVECKA --- ---
    V__M: tak jako muze byt i to ne? kdyz to bude mit odbyd tak neudelat dotisk mi prijde promarnerna sance ne?
    V__M
    V__M --- ---
    LEENVECKA: To já bych spíš pokračování s fokusem na Západní Evropu.)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam