• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    V__MMáchův Industriál
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    V__M: Mayrau ano, ale o Libušíně nic nevím. Ze strojovny už je sklad nějakého překupníka se stroji a celá budova má už dost děravou střechu.
    CROSS
    CROSS --- ---
    TOOMIX: no nechal, nechal. Byli jsme tam s průvodcem jen brácha, já a můj čtyřletej syn. A zájem na nás byl znát. :-]
    TOOMIX
    TOOMIX --- ---
    CROSS: když sem přijdeš s průvodcem, nechá tě (nebo aspoň děti nechal), zazvonit na jeho zvonek :)

    Hlavně se mi tam moc líbil ten ukazatel, v jakém patře je výtah - ta "tyč" vpravo od té velké zelené části
    V__M
    V__M --- ---
    TEAPACK: Fakt? Vždyť ten stroj i věž jsou památkově chráněné..
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    CROSS: V Libušíně u Kladna jsou ještě pořád zbytky těžního stroje, který byl také původně parní a celkem pozdě modernizovaný na elektromotor (o téměř stejných rozměrech jako navíjecí buben a byl připojen napřímo). V blízké době prý bude věž rozřezána do šrotu a těžební stroj také - majitel areálu to nemá potřebu zachraňovat, když je ve vedlejší vesnici muzeum s ještě dochovaným parním strojem (důl Mayrau)
    CROSS
    CROSS --- ---
    KAERO: !! přesně. Ještě za socíku (i po revoluci) jsem jezdíval do Ostravy vlakem k babičce. Nikdy mi to k srdci nepřirostlo, protože všechno bylo šedý a špinavý, zápach sirovodíku mi utkvěl navždy. (Babička bydlela v Hrušově, co to tam bylo za provoz už nevím.) Na druhou stranu, rudné doly na Příbramsku mi už tenkrát přišly takové čistější a taková těžní věž šachty 19 mi připadala jako dítěti hrozně moderní (a taky v noci magicky svítila). Nevím, jestli s věkem, ale určitě se změnou poměrů, investicemi a péčí ta krása industriálních staveb vyplula na povrch.

    Ale abych jenom nekecal, minulý týden jsem se byl podívat právě v Příbrami, tak tady aspoň kus parního těžního stroje z dolu Anna.

    KAERO
    KAERO --- ---
    V__M: kolem podobnych staveb jsem jezdil vlakem do ostravy, a pamatuju si jak se mi jako decku moc nelibily (asi hlavne proto ze to bylo hodne spinave, a to za komousu byla skoro cela ostrava takova seda a spinava, a ja do ostravy nerad jezdil), ale vzdycky me zajimalo co za temi vsemi okny je, jak to tam funguje, a jestli tam jezdi na pasech ty tuny uhli. No a jak jsem starsi, tak uz vidim i tu krasu industrialni stavby.

    V__M: pisu si: ukol na vecer premluvit manzelku at se jdeme podivat. Dnes vecer budu muset byt obvzlaste sarmantni.
    V__M
    V__M --- ---
    Jo a aby řeč nestála, tak včera začala likvidace povrchových objektů jedné z nejkrásnějších šachet na Karvinsku.

    Důl Lazy

    V__M
    V__M --- ---
    FRENNET: přesně měsíc
    FRENNET
    FRENNET --- ---
    V__M: Nevim jestli se dostanu na tu přednášku, ale jak dlouho bude výstava trvat? To tam jsem nevidela.
    VIAGRA
    VIAGRA --- ---
    V__M: ale upřímně sem jedeš poprvé co jsi založil audítko. Možná poprvé celkově. Hlavně si vezmi pas, v Jihlavě budeš mít kontrolu:-)
    V__M
    V__M --- ---
    VIAGRA: no tož snad tam za Ural nejedu naposledy. :)
    VIAGRA
    VIAGRA --- ---
    V__M: jasně, zrovna když jsem na dovolené. To snad není možný...
    FAITH
    FAITH --- ---
    V__M: Skvela sprava, pridavam si do kalendara :)
    V__M
    V__M --- ---
    Brněnští lidé, příští pátek budu mít přednášku s promítáním v Knihovně Jiřího Mahena, tak kdyby měl někdo zájem.
    Následovat bude vernisáž takové komorní výstavy.

    HUTĚ / Krása těžkého průmyslu napříč kontinenty
    https://www.facebook.com/events/1561393491022993
    V__M
    V__M --- ---
    Poslední ráno v severním Španělsku, do odletu z Bilbaa zpátky domů zbývá cca 9 hodin.

    Těsně před příjezdem do slévárny vezmu obrubník přední levou pneumatikou, z natrženého pláště očividně uniká vzduch. Mám dvě možnosti:
    1) Zrušit návštěvu slévárny, škodu nahlásit v půjčovně aut a čekat na opravu.
    2) Jít do slévárny a doufat, že se mezitím objeví nějací dobří skřítkové, kteří pneumatiku opraví.

    Zvolil jsem druhou možnost.

    Po dvou hodinách ve slévárně se vracím na parkoviště, žaludek sevřený nervozitou.
    Pneumatika pořád syčí, ale nějakým zázrakem drží. Do Bilbaa je to po dálnici 74 kilometrů. Plazím se v pomalém pruhu, čas od času na palubní desce provádím test tlaku pneumatik a modlím se jeden Zdrávas za druhým.

    Na letiště přijíždím včas, vůz parkuji odřenou pneumatikou ke zdi do nejhůře osvětlené části parkoviště. Dodnes mi nepřišel účet.

    Všěchny fotky zde:
    Saint-Gobain PAM España, Santander | Viktor Mácha - industrial photography
    https://www.viktormacha.com/galerie/saint-gobain-pam-espaa-santander-460/

    Saint-Gobain Santander, Španělsko, 10/2022

    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    KAERO: Na hlubině pracuješ klidně za teplot přes 35°C a vhání se tam nuceně vzduch z povrchu, který je na vstupu chladnější, tzn přirozeně s menší relativní vlhkostí. Řešením proti výbuchu by asi byly sprinklery, ale to by zase tvořilo bahno, které by bylo nebezpečné jak pro horníky, tak z dlouhodobého hlediska kvůli případnému sesuvu.

    navíc uhelný prach - podobně jako prach z obilí - je schopný bouchnout i při poměrně vysoké vlhkosti, takže logické řešení je míchat výbušninu s inertem, který sníží citlivost výbušniny k inicializaci a nemá žádný vliv na okolní provoz, takže kamenný prach je ideální surovina.
    KAERO
    KAERO --- ---
    JONEZ1: a jeste proc by kamenny prach mel byt lepsi? Kvuli tomu ze se voda odpari? Zase voda dobre lepi. Lepi kamenny prach? Asi ne, to budou spis mikrokrystalky, zadna polarni zalezitost jako u vody.
    JONEZ1
    JONEZ1 --- ---
    HUGILA:: moc díky za odkaz.
    V článku je podstatná asi jedna věta, která je tam trochu "schovaná" tak jí sem s dovolením nakopíruju, ať je to tu komplet.

    ...
    Angličané už v roce 1886 navrhovali poprašování kamenným prachem, jako prostředku, který předčí účinek používání vody proti výbuchu uhelného prachu.
    V roce 1920 zavedli prvně na světě povinné poprašování.
    ...
    V__M
    V__M --- ---
    HUGILA: Díky!
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam