• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    V__MMáchův Industriál
    V__M
    V__M --- ---
    KAERO: Zlé jazyky tvrdí, že Dolní oblast teď vydělává víc, než v dobách výroby koksu a železa.
    KAERO
    KAERO --- ---
    Vozim ted deti na tabor do U6, soucasti vitkovic. Jasne, areal je pohrobek prumyslu. Ale fakt se mi libi jak dokazali udrzet zivot v te oblasti. I rano tam vidim pohyb lidi, odpoledne si tam decka jezdi na kole, je z toho takovy pocit ze to tam je zive, neni to nejake mrtve muzeum. Vypada to na povedeny prerod prumysloveho arealu.
    Jedine co me mrzi je vstup na vyhlidku Bolt Tower za 300,- Kc, coz je pro vetsi rodinu jasna stopka.
    V__M
    V__M --- ---
    Hromadící se frustrace z bytí filantropem vůči nejbohatším lidí na světě mne asi velice brzy přivede k tomu, že začnu o průmyslu mluvit pravdu. A nebude to hezký.
    V__M
    V__M --- ---
    Zatímco šla manželka s dětmi bobovat na stráň kousek za naším barákem, já stojím o nějakých 12.000 jižněji ve vysoké trávě zdobené kokony černých vdov a pořizuji pár posledních fotek opuštěné koksovny na předměstí Pretorie, hlavního města JAR.
    Vzduch voní dehtem a blížícím se deštěm.
    Je konec ledna 2025. Zimu jsem si maloval úplně jinak, ale musí to tak být. Krátce po Vánocích jsem dostal echo, že se ArcelorMittal chystá uzavřít hned několik jihoafrických závodů a jestli je chci stihnout v provozu, musím přijet ihned.
    A já se fakt sbalil a vyrazil.
    Vedle ohrožených závodů v Newcastlu a Vereenigingu jsem zažádal i o možnost nafocení koksovny v Pretorii, která svou skoro stoletou pouť ukončila v roce 2017.
    Vůbec jsem s povolením nepočítal, podniky málokdy umožňují vstupy do opuštěných částí svých provozů - kvůli bezpečnosti a PR.
    No a tady se to nějakým zázrakem povedlo. Koksovna se bude bourat, o tak lukrativní pozemky ve stráních nad metropolí nechce žádný developer přijít.

    Nafoceno jest, už můžou.

    Komplet: https://www.viktormacha.com/galerie/arcelormittal-pretoria-pretoria-566/

    Podpora kafem půjde na úlitbu zdecimované manželky: https://buymeacoffee.com/viktormacha
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    PER2: Ty stroje, co tam za posledních 10 let dováží je vlastně téměř celý těžký průmysl, co se v Evropě zavřel... z Poldi Kladno tam odjelo dobře 90% strojů... Takže sice to jsou mašiny z '60, ale v tu dobu to byly top stroje a pro Indy prý toprí ;)
    SPECZ
    SPECZ --- ---
    PER2: Spoustu z toho urcite ano. Ale hlavne je tam toho vsude kotel, a jsou zvykli ze tam hromady lidi drou jak kone v primitivnich podminkach - ktery neni nijak zasadne tezky v pripade potreby znovuvytvorit.
    PER2
    PER2 --- ---
    SPECZ: ty stroje, co tam maj, to maj jeste po britskym imperiu, ne? (:
    V__M
    V__M --- ---
    Hele já tu Indii asi příští rok dám. Mám?

    A bude mi k něčemu platných 6 let studia sanskrtu na Akademii věd?
    PLOSTENKA
    PLOSTENKA --- ---
    RUDOLF: Protoze tady by to neproslo STK a vubec, kazdy byrokrat v perimetru by se nejdriv posral a pak udelil likvidacni pokutu.
    RUDOLF
    RUDOLF --- ---
    SPECZ: jj, Indové budou ready.

    Často se říká, že Češi umí improvizovat, ale nikdy jsme se neporovnávali s Indií;-) Takový ty domácí DIY traktůrky a výplody dílen už se nelesknou tolik, když na něčem takovém tam převáží komerčně lidi nebo z toho žije desítky lidí .
    SPECZ
    SPECZ --- ---
    RUDOLF: na jednu stranu des, na druhou stranu dobry vychozi misto pro restart civilizace v pripade nejakyho epickyho pruseru :)
    FRK_R23
    FRK_R23 --- ---
    V__M: Ty videa z Indie sou šílený. Borci se tam s tím moc nemažou.
    V__M
    V__M --- ---
    RUDOLF: No tohle je samozřejmě skvělý. Tohle bude třeba jednoho dne nafotit.
    RUDOLF
    RUDOLF --- ---
    Lo-fi tu taky jede? Tady žádná PR nenastoupila;-)

    How Lathe Shaving scrap Recycling to make Iron Rod | Amazing Metal into Heavy-Duty iron rod
    https://youtu.be/jVWhtnK0Wm4?si=s5t2ggJEZwcNK65P
    V__M
    V__M --- ---
    Baf, 413. zdokumentovaný závod na webu je tu!
    Před vernisáží mé výstavy v německém Hattingen jsem měl pár hodin volna a tak místo mentální přípravy na kulturní večer jsem si zajel do nedalekého Hagen na válcovnu nerezových drátů.
    Ocel se tu vyrábí už od roku 1853 a je to velká nádhera.

    Zvláštností této návštěvy bylo to, že se vůbec nic zvláštního nestalo.

    Považte, celý set zde:
    Deutsche Edelstahlwerke, Hagen | Viktor Mácha - industrial photography
    https://www.viktormacha.com/galerie/deutsche-edelstahlwerke-hagen-564/
    V__M
    V__M --- ---
    TOOMIX: Ano ano, viděl jsem včera živý vstup, tady je záznam z dronu: https://www.instagram.com/reel/DNOQ9IZM-mD/?igsh=YzFuM2NrazIwZ3Ns

    2 mrtví zatim
    JIMX
    JIMX --- ---
    Tohle by se tu mohlo líbit:
    LEGO City Expansion begins: Adding a MASSIVE Industrial Area
    https://www.youtube.com/watch?v=XPKsk3Nn_Hw
    TOOMIX
    TOOMIX --- ---
    V americkém Pittsburghu vybuchla koksovna, zraněných jsou desítky - iDNES.cz
    https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/vybuch-ocelarna-pittsburgh-zraneni.A250811_190631_zahranicni_pari
    GODY
    GODY --- ---
    V__M: ahoj Viktore. Nevím jestli už jsi objevil i svůj další skrytý talent…? Ale až dojdou hutě a budeš sedět doma na zadku, tak bys ty historky mohl sepsat a vydat. Takové “normální” povídky z “nenormálních” výletů.
    PS: doufám, že pokračování z Finska na sebe nenechá dlouho čekat.
    V__M
    V__M --- ---
    413. zdokumentovaný závod je na webu. A nebylo to zadarmo, jako již tradičně. Slyšte, co se stalo.

    Konečně se to děje. Po tolika letech konečně přicházejí první plody. Ozvala se mi nějaká Satu z ocelárny v Imatře (Jižní Karélie), zda bych neměl zájem je navštívit. Všechno samozřejmě hradí, stačí jen přijet, tj. 2 hodiny letadlem do Helsinek a 3 hodiny autem až k finsko-ruské hranici. Já o té huti samozřejmě věděl, ale cestovat takovou dálku za elektroocelárnou, to je přeci jen drahá sranda.
    Teď to ale všechno do sebe zázračně zapadlo a já jednoho květnového ráno sebevědomě vyrazil na letiště. Plán neměl chybu: přílet do Helsinek ve 12:00 a v Imatře bych s autem z půjčovny mohl být kolem 16:00. Dost času na to se ubytovat ve čtyřhvězdičkovém hotelu na účet podniku, dát si brzkou večeři na účet podniku a s padajícím soumrakem si pěkně projít celou ocelárnu, nafotit západ slunce nad struskovým odvalem, zajít si do sauny, zavrtat se do peřin a druhý den pak nafotit zbytek provozu, dojet zase zpátky do Helsinek a frrr domů.

    No co by se tak asi mohlo pokazit?

    Na letišti mrtvo, od vystoupení z taxíku mi to na gate trvá přesně 27 minut, do tubusu vedoucímu k našemu Airbusu kráčím jako první s úsměvem na tváři, během chůze ještě posílám Satu zprávu, že vše jde podle plánu a že se odpoledne těším na …. Text nestihnu dopsat.
    Jsem doslova dva metry před letadlem, když tu náhle se objeví nějaký zřízenec, páskou přehrazuje vstupní dveře a nervózně všechny pasažéry žene zpátky do odletové haly. Co to? Vůbec nic nechápu, ale jdu se stejně zmateným davem. Na přepážce samozřejmě nikdo nic neví, jen že další informace k odletu budou aktualizovány za půl hodiny.
    No, půlhodina, dobrá tedy, to se ještě dá. To už ani nemá cenu si sedat. Procházím ospale halou a po dvaceti minutách se vracím. Jenže ouha, na odletové tabuli je z půlhodinového zdržení najednou hodina! Na přepážce se hromadí cestující, personál samozřejmě nic neví. Zatímco se snažím z dívčin na bráně vyloudit nějaké informace, nevěřícně civím na naše nebohé letadlo na letištní ploše, ke kterému míří hasičský sbor… Až teď si pod pravým křídlem všímám obří kaluže čehosi, která se každou vteřinou nepříjemně zvětšuje. A zhruba v ten stejný okamžik se na odletové tabuli nápis DELAYED přepíše na CANCELED.
    To jako fakt? To jako vážně nemůže jedna jediná cesta za hutěmi proběhnout normálně? Nemůžu si snad jednou jedinkrát vychutnat výpravu plnými doušky? To se vždycky musí něco posrat???

    Takže co teď? Všechno odpískat a se sklopenýma ušima jet zpátky domů? Ne, ne a znovu ne. Musí to přece nějak jít, vždycky to šlo.
    Zaplaven adrenalinem rázuji na Informace odhodlán ještě dnes odletět do Helsinek.
    Na to, co se dělo tam, si moc nevzpomínám, ale té slečně bych se asi měl zpětně omluvit. Každopádně jsem vyfasoval poukaz na občerstvení v hodnotě Kč 300,- a HLAVNĚ místo takřka zaplněném letu o dvě hodiny později s jinou společností. Tím tedy podvečerní focení v huti padá, ale aspoň se dostanu do Imatry ještě dnes. Zatímco si vychutnávám bagetu a kafe v kelímku za Kč 285,- , píšu Satu o komplikacích a ať mne čekají později.
    A v pravé poledne jsem opravdu odletěl. Let to byl nepříjemný, plný silných turbulencí, přestárlých letušek a brečícím kojencem o řadu za mnou.

    Helsinki, polojasno, větrno, zima. Bloudím letištními koridory a hledám půjčovnu aut. Ty laciné jsou samozřejmě i ty nejhůře k nalezení. Mám pocit, že jsem z příletové haly ušel snad několik kilometrů… Konečně, taková nenápadná přepážka v hotelovém lobby pochybné kvality. Auto není ještě připravené, mám čekat. Zase.. vidina večeře na účet podniku se pomalu rozplývá. Po dobrých dvaceti minutách čekání se objevuje malé Suzuki Swift šedé barvy a můžu vyrazit. Juch! V rádiu hraje nějaký úděsný finský hip-hop, ale nemám sílu v hustém provozu přeladit na něco kulturnějšího. V hluku beatů začínám pomalu rozpoznávat takové jemné a pravidelné pípání. Vychází z palubní desky. Zaostřím na ní a s hrůzou zjišťuji, že to pípá a bliká kontrolka detekující ztrátu tlaku v pravé přední pneumatice..
    Pane Bože za co??!?
    Zastavuji u škarpy a vše kontroluji. Nikde nic. Pravda, jedna pneumatika je nepatrně měkčí, ale to odmítám řešit. Ocelárna Imatra. Žádná jiná varianta dnešního odpoledne neexistuje. Zbývá mi sice ještě dobrých 247 kilometrů, ale to dojedu. Je mi líto.
    Jedu. I přes ranní potíže a zrušený let jsem ve Finsku a jedu. Jedu, i když kontrolka tlaku pořád bliká a pípá, ale je mi to šumák. Jedu a na ničem jiném teď nezáleží.
    Nejdelších 247 kilometrů v životě napříč ubíjející, stále stejnou krajinou Jižní Karélie. Obloha se začíná protrhávat a hustými jehličnany se prodírá zlatavý kotouč zapadajícího Slunce. Pneumatika drží a na horizontu se k nebi vznáší úzký pruh kouře. Znamení činné hutě. Jsem v Imatře.
    Konec běd? To zrovna.. pokračování příště. Mezitím si dejte celý set fotek: https://www.viktormacha.com/galerie/ovako-imatra-imatra-563/




    Viktor Mácha is a steel mill hunter - Buymeacoffee
    https://buymeacoffee.com/viktormacha
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam