AMANT: ono se to málo ví, že to není jen vzdělávání, ale celková filosofie "co děti potřebují". já ve svým punk stylu jsem si z toho vzala co se mi líbilo, čili to co teď napíšu asi úplně 100% nemusí tak být v monte učebnici. Takže co dítě (člověk) potřebuje
- stanovovat si samo cíle (u dětí jsou vyloženě senzitivní období, např. ho zaujme lézt po schodech a týden v tahu lze po schodech. úkol rodiče - poskytnout schody)
- zkoumat včetně destrukce (batolatům se dělá "yes space" tj prostor kde nemají co zničit a můžou tam dělat cokoliv je napadne. versus český zavírání do ohrádek, uvazování do židliček nebo neustálá snaha dvouleťáka "vychovat" ani na něco nesahal, něco nedělal)
- být ve flow (ponořit se do nějaký činnosti, např. trhání, přelívání, házení, čmárání, .. úkol rodiče: nějak to umožnit a NEPRUDIT, tj neradit, nechválit, neotravovat, .. netáhnout to někam protože ty se nudíš, nebo ho chceš rozvíjet, vychovávat, .. stav flow je hrozně cennej
- být kompetentnní (některý děti milujou ten pocit že JÁ jsem zalil květinu!!! JÁ jsem se nakrmil lžičkou!!! úkol rodiče - umožnit to konstruktivně tak aby ti nejeblo z následného úklidu, a neomezovat děcko na hraní ve smyslu mačkání tlačítek na tupé FischerPrize hračce která ovšem negeneruje mess takže je velice oblíbená)
- atd.
K čemu to má být. Dítě (člověk), kterej má naplněný potřeby, nemá takovou frustraci a bezmoc, jednak se líp rozvíjí a druhak se s ním mnohem líp funguje, nejsou vzteklý scény kvůli každý prkotine (vztek bývá z přetížení, z bezmoci, .. batole v manstreamove rodině se vlastne citi jako se dospeli citi ted v lockdownu. ma uz predstavivost ale NESMI NIC DELAT, za vsechno je POJEB, ma furt akorat poslouchat...)
monte nejde ovladnout tak ze nakoupis par monte hracek, chce to spis trochu do hloubky pochopit ty principy a pak experimentovat na vlastnim decku, co vlastne chce ono
osli mustek na krizi muzstvi: mozna kdyby chlapci byli od detstvi vedeni monte stylem, jsou treba nekde jinde :)