KAJJAK: to jo no. na svete je vic bilingvnich (trilingvnivh) lidi nez monolingvnich, ale v CR se to porad povazuje za problem. Ptala bych se, jaky vztah k AJ maji ti lidi, kteri te strasi, .. co je pro ne dulezite. Jestli maji zivotni zkusenost ze bylo zasadni kdo umel od 1. tridy nejlip cesky.
Da se si precist
https://knihobot.cz/kniha/850416-bilingvni-rodina/ pointa knihy je, ze ruzne po evrope a svete to rodiny delaji fakt ruzne. Existuje totiz teorie, ze dite potrebuje jasny kontext, takze kdyz to chce delat, mas to delat OPOL, one person one language, napr. otec mluvi na dite VZDY v AJ. Kniha to vyvraci, lidi to resi ruzne, napr. kdyz se jde k babicce vsichni tam mluvi nemecky... (je nemka) ... ale proste ruzne. OPOL jsme nejeli, prislo nam to moc narocne, nemam tu AJ tak plynnou. V knize se doctes ze urcite michani jazyky je na zacatku bezne. Syn pouziva postupy z AJ v CJ, rekne treba "Ta vec je, ze ja nechci" (The thing is, ...). Nevadi mi to. Da se s tim pracovat tak, ze kdykoliv dite rekne v ceske vete nejaky anglismus, proste v klidu to jeho sdeleni zopakovat v perfektni cestine.
Celkove at v rodicovstvi delas cokoliv divneho (dite spi s tebou v posteli, hrajes s nim videohry, ...), budes tercem obav a kritiky. Zalezi co ty pro to dite chces. Ja bych si prala kosmopolitni budoucnost, za druhe vidim ze pro nej je zasadni prijimat tunu informaci (youtube). Jsou i nejaky vyzkumy ze ty dva jazyky lip propojuji mozek ci co.
Ztracim tim treba to, ze moc nechce cist cesky a uz vubec ho nezajima pravopis. Ale kdyby chodil do skoly, asi by to bylo zase jinak
Jak jsme to udelali. Bylo mu 3 a trvalo to tak rok
- metoda manasek
https://doublebubble.cz/jak-na-manasky/- YT v AJ
- kamoska s dobrou AJ si s nim trochu chodila hrat, ale asi nevyznamny (málo), jinak samozřejmě fajn způsob
Proč jsem spěchala: já si myslím, že na tyhle dovednosti je vývojové okno, v montessori se tomu období cca do 8 let říká Absorbující mysl, nemají ještě myelinizovanej mozek nebo co a prostě širokopásmově načítají vstupy a hledají v nich patterny. Učit se jazyk později už není tak snadný (někdo to ale popírá a věří že prostě v jakémkoliv věku snačí člověka vrazit do AJ prostředí). O anglické školce jsem uvažovala, ale žádná se mi nelíbila přístupem plus stejně nechtěl nikam chodit
Syn má obecně dobrou symbolickou inteligenci, naučil se rychle číst a tak. V tý knížce z Portálu zmiňují že dětem trvá různě dlouho po pobrat, plus některé nechtějí mluvit, i když rozumí. Syn mluvil rád. Spojil si AJ s nadšením. Protože herní youtuběři jsou nadšení z toho co dělají.. tak si spojil, že když ho něco bavilo (rýpat klackem v bahně), je adekvátní anglicky komentovat svůj proces (ok now i am going deeper, ...)
vim ze hodne koukal na tohoto Nathana, ale uz fakt nedohledam na co presne .. zacatecnicky videa, kde je videt JAK SE CO v tom minecraftu dela, takze si dite rychle spojovalo slova ktery slysi, s tim co vidi ze se deje
Podobne by imo fungovaly jakykoliv HOW TO videa, kde treba nekdo ukazuje jak se vyrobi sliz. Proste neco delat a komentovat to
How To Build A Modern House In 10 Minutes!https://www.youtube.com/watch?v=KXP1vKfd9QY