• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    YMLADRIShrajeme videohry s dětmi : Která hra vaše děti zatím nejvíc zaujala?
    tipy na videohry (batole?, předškolák, školák), co vás bavilo, jakou koupit myš, kontrolery, PC, tablet, nintendo, mobil. weby kde se dá učit jednoduše programovat. vtipné "didaktické" aplikace. zábava. hidden-object, tower defense, adventury, logické, RPG, turn-based souboje, sandboxy, crafting... mody do minecraftu. servery kde naše děcka můžou hrát spolu.

    Web (hlašte chyby, pište texty): hry.amentum.cz

    Skvělá game-based "škola" (nutno umět anglicky): recess.gg/explore
    rozbalit záhlaví
    DAVESADE
    DAVESADE --- ---
    DAVESADE
    DAVESADE --- ---
    HONCKA: Naposledy jsme si vyrobili domaci verzi Cluedo a tedka pro ne chystam String Railway. Velice snadno vyrobis i treba Machi Koro (to jsme teda dostali k Jezisku).

    No a pak si samo hry uplne vymyslime - dcerka prisla s napadem, ze se bude hazet kostkou (mam doma sbirku desitek kostek, roztodivne tvary, takze deseti stenna ji zaujala) a kazde cislo znaci jednu barvu a hra je o tom, ze se do okenek kresli veci, ktere maji tu barvu, co padla na kostce (kdyz padne 0, tak se hazi znova, 9 je volny vyber, jinak 1-8 zakladni barvy).

    Neni treba v tom hledat nic sloziteho. Akorat teda - ja mam deskovky rad zrovna jako pocitacove hry, jako dite jsem je sam vyrabel a tihnu k nim dlouhodobe, takze nam to s detma klape.
    QWWERTY
    QWWERTY --- ---
    STAROJDA: abych napravil komunikacni sum
    "venuji" = fundovani lide na patricnych univerzitach
    ja se venuji max. chytrym kecum na internetech :))
    STAROJDA
    STAROJDA --- ---
    QWWERTY: dík, hlavně za tvou sumarizaci po tom, co se tomu několik let věnuješ. To souzní s tím, co si o tom myslím, jen to máš víc vyfutrované. A tvůj příklad s dvěma studiema je fajn. Je na nich pěkně vidět docela omezení těchto průzkumů.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    Mně pocitově přišly pro ty úplně malé děti nevhodné hry, kde na jednoduchý úkon (ťuknutí na obrazovku) je velká odezva (nadšené zvuky, tuna hvězdiček). Přišlo mi, že to může dítě odradit dělat v realitě věci, které neposkytují tak snadno dopamin

    Studie jsem se taky snažila číst, ale můj závěr už jsem psala: připadá mi že tyhle věci nejdou dobře zkoumat a že každý rodič musí především pozorovat svoje dítě
    QWWERTY
    QWWERTY --- ---
    MAWERICK: jo, to ostatne rikali i kritici Spitzerovy Digitalni demence
    napr. Madeja a jeho When it comes to young people, we also need to bear in mind that puberty is a time of particular alterations in the brain. Brain research is only now starting to investigate this, so we know very little about structural changes in the brains of young people during media use.
    (to byl rozhovor 2014, takze dneska jsme mozna o trosku dal, ale neveril bych, ze o moc)


    btw na tohle tema - pokud mate (nebo vase dite) android a mate problem odhadnout, kolik casu s tim travite, velmi pravdepodobne uz tam mate built-in tracker
    How to Use or Disable Android’s Digital Wellbeing Dashboard
    https://www.makeuseof.com/use-or-disable-digital-wellbeing-android/
    MAWERICK
    MAWERICK --- ---
    STAROJDA:
    QWWERTY:
    ono je to proste jako se vsim... kazdy extrem je spatne a je asi veci kazdeho kde se pokusi stanovit "to prave"
    konec koncu tyhle studie (a asi obecne vedy ktere se tim zabyvaji) nejsou uplne exaktni zalezitost. proste o mozku nevime dost aby se tohle dalo 100% urcit at uz tak anebo tak
    QWWERTY
    QWWERTY --- ---
    STAROJDA: "ty studie bych chtěl vidět" -> Adolescent Brain Cognitive Development (ABCD) Study
    Publications Archive - ABCD Study
    https://abcdstudy.org/publications/
    https://abcdstudy.org/press-releases/

    venuji se tomu uz nekolik let a neexistuje jednoznacne pro/proti - v kazdym individualnim pripade musis vyhodnotit jaky obsah dite sleduje, jestli ma i dalsi nedigitalni aktivity, jestli jsou digitalni aktivity vic pasivni/aktivni, etc... neni mozno rict "tohle je dobre/spatne"
    napr. kdyz zacrolluju jenom skrz prvni stranku "Press releases" a vytahnu 2 clanky stary ani ne pul roku (odkazy na konkretni studie jsou socuasti tech clanku)

    Adolescents’ Recreational Screen Time Doubled During Pandemic, Affecting Mental Health | UC San Francisco
    https://www.ucsf.edu/news/2021/11/421701/adolescents-recreational-screen-time-doubled-during-pandemic-affecting-mental
    "Spending more time on screens has mental health effects, including more depression and anxiety, said Jason Nagata, MD, lead author on the JAMA Pediatrics study and UCSF assistant professor of pediatrics. "

    Do screens really hurt kids? Not much, and they may have some benefits | CU Boulder Today | University of Colorado Boulder
    https://www.colorado.edu/today/2021/09/09/do-screens-really-hurt-kids-not-much-and-they-may-have-some-benefits
    "School-aged children who spend more time in front of screens are only slightly more likely to have attention disorders, disturbed sleep or lower grades and are no more likely to suffer from depression and anxiety, finds one of the largest studies to date to explore how screen time impacts youth."
    STAROJDA
    STAROJDA --- ---
    MAWERICK: no právě ty studie bych chtěl vidět, klasika :). Zatím jsem narazil jen na hromadu článků s názory odborníků. A to neberu.

    Určitě ale platí, že rodiče si to musí nastavit. Takže jak píšeš - děláte to správně, protože podle sebe. Tak to má být.
    MAWERICK
    MAWERICK --- ---
    STAROJDA: napr zhorseny odhad vzdalenosti a vlastni pozice v prostoru, vztahu mezi predmetama (jestli se neco nekam vejde napriklad), horsi "prevod" treba nakresu do 3D prostoru a tak podobne...
    ale ano. novy fenomen to je a existuji studie pro i proti :) ale osobne se klonim spis k tem co rikaji ze to nejaky negativni vliv ma.

    Takze my treba se snazime u male (cca 2 roky) omezovat koukani do telefonu/hrani na 3-5 minut denne... a postupne budem pridavat... a uvidime :D
    STAROJDA
    STAROJDA --- ---
    MAWERICK: jak se projeví neutvořená orientace a představivost? Jak se projevuje neschopnost rozlišit obrazovku a realitu, resp je to problém?
    To je přesně na úrovni těch hypotéz, co jsem psal níže... Je to nový fenomén, zatím moc neprozkoumaný a experti, se zásobou konzervatismu, se předhánějí ve varováních...
    STAROJDA
    STAROJDA --- ---
    ZELGARIS: Pokud najdeš něco fakt průkazného, tak určitě pošli. My taky techniku neomezujeme a z hlediska zdraví řeším hlavně záda a oči. Displeje už jsou dnes na oči ok a večer se sám zapne červený filtr, aby před spaním neměli modré světlo. Strašení pediatrů a neurologů jsem četl mraky, ale všechno to imho bylo jen na základě dojmů a různých hypotéz ohledně soustředění, vnímání reality atd. Na to bych moc rád měl studie. Nás nejstarší už chodí do školy a s pozorností a realitou nemá problém. Resp škola (ani školka) nic nehlásila. Takže je to spíš individuální a genetické? Kdo ví.

    K té slovní zásobě - ano, to je problematické. Ale spíš to není "moc času u PC" ale "málo času s rodiči, mluvením, čtením, zpíváním". Tady přiznávám, že v tomhle trochu selháváme a děti mluví později. Nejstarší navíc nasákl angličtinu (z počítače) víc než češtinu a až teď se to přeučuje.
    HONCKA
    HONCKA --- ---
    DAVESADE: Máš k tomu nějaký tip, obě děti deskovky milujou a rád bych to s nimi skusil
    MAWERICK
    MAWERICK --- ---
    HONZAL: pro nesledovani obrazovky? jde o to ze obrazovka je 2D obraz a v tom nizkem veku se utvari prostorova orientace a predstavivost. Cemuz obrazovka rozhodne nepomaha.
    A dalsi vec je ze (pry) dite v nizkem veku nedokaze rozlisit mezi obrazovkou a realitou...
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    ZELGARIS: k těm očím jsem před časem našla, že se myslí, že krátkozrakost asi vzniká tím, že člověk málo kouká do dálky. Mají to například i malí hokejisti. Takže lego to nevyřeší, je třeba chodit ven. Obezita bude stejná u všech sedavych činností, když dítě nemá pohyb.
    DAVESADE
    DAVESADE --- ---
    HONZAL: Deskovky jsou uplne bozi, to kombinuje vsechny mozne skilly - tymova prace, koordinace, matematika... a pak tu hru vyrobite a testujete... na tom si doma ujizdime.
    HONZAL
    HONZAL --- ---
    ZELGARIS: jasně, asi bych to nebral jako dogma (třeba slovní zásobu sledovánim Binga dcera spíš rozvíjela), ale člověk to vidí i na sobě samotnym, co to dělá.

    Ještě mi krom Lega přijdou fajn deskovky - že to neni koukání na obrazovku a je to fyzický. Mě inspirovalo, když Davesade říkal v jednom streamu (o gameskách :D ), že s dětma deskovky vytváří, to může být super.
    ZELGARIS
    ZELGARIS --- ---
    HONZAL: Jj, lego je super, prave hlavne pokud to bavi i rodice a nas ze zenou jo.

    Priznam se, ze aktualne to moc nesleduju, pac jsme si o "proc detem regulovat cas pred obrazovkou" shaneli informace zejmena po narozeni maleho a to uz je 5 let zpaky, ale pokud si dobre pamatuju, tak nejopakovanejsi problemy byly: naruseni pozornosti, mensi slovni zasoba, nachylnost k poskozeni/unave oci (k tomu mam osobni vztah, pac oproti brachovi jsem sam prosedel u TV/kompu vice, nez je zdravo a moje oci trpely) a nachylnost k obezite.

    YMLADRIS: Dik za feedback, zkusim teda pogooglit neco aktualniho k obrazovkam a detem.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    ZELGARIS: ja po pravde uz si nepamatuju, co jsme presne delali, kdyz mu byly 3. asi neco malo hral s otcem. tablet tehdy bud nemel, nebo ho nejak nezaujal (mozna jeho otec doplni). pamatuju si jasny meznik ze ve 4 objevil minecraft, to ho chytlo hodne a sedel u toho dlouhe useky. minecraft je ale hra rizena hracem (jak pomalu postupujes, co delas..), takze nevim jestli se to pocita mezi ty "nebezpecne" hry.

    co se tyce toho, co rika pediatra. ja kdybych byla pediatra, tak si nedovolim rodicum rikat ze deti muzou hrat videohry. aby me pak napr. nezažaloval otec matky, ktera teda necha batolata u toho sedet cely dny, misto aby jim zajistovala pestry zivot.

    (China: people under 18 will are allowed to play video games one hour a day between 8 PM and 9 PM on Fridays, weekends, and legal holidays.)

    Studii typu "je to v pohodě" ti poslat neumím. Podle mě každej rodič se sám musí dívat, jaký následky má vedení konkrétního dítěte konkrétním směrem. Jsou nějaký skupiny, hlavně v US, který neposílají děti do školy a podporují dětský zájmy. Tam už jsou zkušenosti třeba z posledních 20 let, že děti - gameři jsou v pohodě, pokud mají k dispozici "bohatý život", nabídku různorodého vyžití... (kdyžtak googli unschooling and gaming). Tam je ale specifický, že tyto děti mají fakt hodně času na život (nechodí do školky, školy...), což může být zásadní faktor. (Oproti dítku které přijde ve 2 ze školy, pak dělá úkoly, pak hodinu hraje a už je večer. Stres z toho že vlastně nikdy nemá dost času se vyhrát.)

    IMHO si to musíš prochodit a vyzkoušet za sebe
    HONZAL
    HONZAL --- ---
    ZELGARIS: Lego je dobrý, u nás (necelý 3 roky) vede i nad pohádkama. Navíc to částečně baví i mě.

    btw. ty zdravotní důvody jsou jaký?
    ZELGARIS
    ZELGARIS --- ---
    YMLADRIS: "tak mu nějak pomůžeme to překlenout, aby to zvládl." znamena konkretne treba co?

    Patrim teda taky mezi rodice, co TV/hry/mobily, i.e. jakekoliv interaktivni/pasivni "sledovani obrazovky" omezuji (preferuju interkativni hrani nez sledovani tlapkove patroly), ale delam to ciste proto, ze jsem nejen od nasi pediatricky slysel a rovnez opakovane cetl, ze deti by proste nemely byt ze zdravotnich duvodu aspon v nizkem veku vystavovany obrazovkam, zejmena pak pred spanim. Obvykle je limit prave hodina, ale videl jsem doporucene i nizni limity.

    Chapu to tak, ze nekteri z vas to zdravotni hledisko povazujete za irelevantni nebo neexistujici? Pokud ano, pls nejakou studii/clanek na tema, ze je to vsechno fake a ze "takze jen kouka na pohadky a hraje hry na nintendu / tabletu" je uplne v poradku, rad se necham poucit (mysleno vazne, i kdyz to tak asi nezni).

    Kdyz pominu hrani her/tv, tak maly si strasne rad kresli a to nema nijak omezeno, hraje si s legem, aktualne powered up vlacky, taky zadny limit, ale i tam je problem, pokud je vecere/koupani/jina dulezita cinnost.

    ASACHI: Jsi si jisty, ze jsi hodil odkaz na spravne video? Protoze ve videu mluvi o uplne jine vekove skupine a jeste specialni case rozvedene rodiny.
    Ale jinak jako video pekne.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam