• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    BORECSUPPORT UKRAINE
    Tato diskuze slouží ke sdílení materiální pomoci, možnostem ubytování a převozu potřebných z hranic.

    Používejme tagy
    #ubytování
    #materiál
    #transfer
    rozbalit záhlaví
    ADAMIRA
    ADAMIRA --- ---
    tady nějaké info kdo by měl zájem o pomoc s #transport
    - bohužel jsem nenašel pro lidi kteří chtějí pomoc s převozem žádné oficiální info, web/FB SK policie apod. nic, nevím jak je to ted
    - FB skupiny jsou zaprvé zavalený různými reporty a žádostmi o příspěvek, nějaké konkrétní info se v tom dost ztrácí a zadruhé je to dost chaos, v jednu chvíli tam lidi píšou at v žádnym případě nikdo nejezdí na místo bez předešlého kontaktu s koordinátory a zároven at v žádnym případě koordinátory nikdo nekontaktuje a je tam spousty výkřiků o různých fámách které v tom opravdu dělají dost bordel
    - doporučuju tam jet přes noc, jsou volné silnice a pokud budete spát v autě/ve stanu tak pak při spaní přes den nezmrznete
    -co se týka přechodu Ubla, kde jsem byl já (na FB někdo psal že do Vys. Nemeckeho už pouští jenom autobusy), byl tam opravdu klid a vypadalo to dost spořádaně, bylo tam dost málo lídi, ale auto vám zaplní do pár minut :), když přijedete do obce tak se dá zaparkovat podél mostu, dál vás už ani nepustí, musíte pěšky přímo do sběrného místa ke stanu s českými dobrovolníky kde nabídnete odvoz, je to tam všechno poměrně jasné
    - co jsem pochopil od lídí které jsem vezl, tak na tomhle přechodu se nečeká - VŮBEC, pokud máte někoho na UA a chcete ho dostat pryč bez toho aby byl desítky hodin na hranicích, směřujte ho sem. Situace se ale samozřejmě může změnit
    - co přivézt bych ideálně být vámi "nějak" zjistil dopředu, co jsem pochopil (platí pro včerejšek samozřejmě) tak potravin a pité mají na místě opravdu hafo
    - hafo jídla dostanou lidi na cestu, opravdu pro ně není potřeba nic vozit (raději šetřete místo v autě), jídlo jim můžete nakoupit cestou zpět, co budou chtít :)
    - autosedačku pro děti Vám dají na místě, dobrovolníci na místě jsou super ochotný
    - stojí to za to, ale připravte se na emotional damage :(

    asi jsem dost věcí co je potřeba napsat nenapsal, kldině se ptejte ;)
    (fotku "svých" uprchlíků nemám, přijde mi to pro ně ponižující)
    ADAMIRA
    ADAMIRA --- ---
    ADAMIRA: nicméně ve FB skupinách pro změnu vyzývají jet na hranice na blind - tohle info se opravdu mění během minut

    Pomáhame Ukrajincom v Prešove
    https://www.facebook.com/groups/pomahameukajincomvpresove

    Končím s řešením po netu - z Prahy, to opravdu nemá cenu, na hranicích je mimochodem stále dost ubytování (nebo kus od hranic) - na booking, takže dneska odpol/večer vyrážím a budu to operativně řešit na místě (tzn. kdyby jste někdo potřeboval lokální transport nebo SK > ČR pro někoho tak mi klidně napište SZ)

    #transfer
    ADAMIRA
    ADAMIRA --- ---
    TUHO:
    Ta Tiana
    11i. bui1ř5te5zp13n3a vn 136:so473f1 ·
    EDIT 12.3. - NOVE INSTRUKCIE, editovaný text
    Priatelia s autami ,
    situacia vo Vysnom Nemeckom je taka, ze im chybaju dobrovolnici na #transport / prevoz ludi z hranic do miest na Slovensku (napr. aj do Ziliny, kde je ubytvacich kapacit dostatok, ale nema ich kto tam previezt). O pomoc ziadaju Maltezski rytieri, potrebovali by, napisem, ako to je - zadarmo, len cista filantropia, ochotnych soferov na dennu aj nocnu smenu.
    INSTRUKCIE:
    ak mozete pomoct s odvozom ludi, zavolajte na toto cislo - 0907 420 249 - je to cislo priamo na Velitela smeny Maltezskych rytierov, ktory je pritomny v ich registracnych stanoch hned v prvej linii na hraniciach,
    velitel vas usmerni ohladom momentalnej situacie (moze sa velmi menit v case, zalezi aj, kedy pridu z druhej strany vlaky s ludmi a pod.) prejde s vami moznosti (kolko mate v aute miest, kedy mozete prist, kde mozete zobrat ludi, atd.),
    ked pridete na miesto, policajtom/kontrole povedzte, ze idete za Maltezskymi rytiermi, lebo ponukate odvoz a cakaju vas, policajti vas odparkuju a nasmeruju na stan maltezskych rytierov (cca 300m vzdialene, hned za priechodom, cervene stany - REGISTRACIA),
    v stane maltezskych rytierov vas zaregistruju a uz s vami budu komunikovat priamo oni.
    DAKUJEME v mene ludi na hraniciach.
    TUHO
    TUHO --- ---
    Kamos se akorat vratil z prechodu Ubla, celkem vycerpavajici report zde:

    Report z víkendové propojovací cesty na přechod UBLA (SK). Možno sdíleta s lidma, který chtěj pomáhat:

    UBLA PROS:
    1/ přechod Ubla (https://goo.gl/maps/rWg8ftSLTyantk2d9) mohu v aktuální chvíli (vycházím ze zkušeností z víkendu 5.- 6.3) rozhodně doporučit
    2/ cesta je celkem v klidu zvládnutelná na jeden zátah - Pha -> Ubla = 800 km / cca 9 hod
    3/ je to malý přechod, který je v rámci možností dobře zorganizovaný
    4/ na UA straně je železniční stanice - Velykyj Bereznyj (vlaky tam standardně jezdí ze severu ze Lvova, z jihu z Užhorodu, Mukačeva atd… jak to ale s vlaky funguje v realitě teď nevím) - pěšky jsou to z Velykyj Berznyj do Ubly cca 2 hod
    -----
    pozn: jak funguje organizace lidí na ukrajinské straně moc nevíme… lidi, které jsme vezli nemluvili anglicky v podstatě vůbec, takže nám to neuměli říct (a popravdě ani jsme je tím neotravovali… chtěli jsme jim dát spíš pocit bezpečí a chvíli klidu… ládovali jsme je řízkama a štrůdlem a pouštěli hudbu) a s místníma organizátorama jsme řešili hlavně věci týkající se české strany tak, abychom měli pokryté a zorganizované to, na co můžeme dosáhnout a co můžeme ovlinit
    -----
    5/ jakmile UA lidi překročí hranici, tak je naši (bus, hasiči - jednotlivce přímo na hranici zde nepouští) převezou kousek do vesnice Ubla na hlavní spot, kde se zaregistrujou do jízdního řádu “dopravní kanceláře"
    6/ hlavní spot je na rinku před kulturákem, kde se standardně konají menší slavnosti - viz foto (ano i vypadá to tam i teď jako na jarmarku)
    7/ kulturák slouží jako zázemí organizací a dá se v něm i vyspat na vojenských lehátkách
    8/ před kulturákem jsou stánky pomáhajících organizací - vše zdarma - jídlo, obleční, deky, operátor O2 (rozdávájí simkarty), první pomoc, diecéze atd., a hlavně “dopravní kancelář” která organizuje odvozy lidí

    DOPRAVNÍ KANCELÁŘ
    ogranizujou Češi (mimochodem v Uble byla většina oranizací a dobrovolníků Češi)
    kookrdinace, jízdní řád - telefon: 00420 736 697 283

    pro řidiče:
    1) alespoň 24 hod před plánovaným výjezdem se nahlásí řidiči na jízdní řád (viz výše) a zaregistrují:
    a) kdy mohou přijet
    b) kolik míst mají na odvoz
    c) kam můžou jet
    d) jméno
    e) spz auta
    2) následně řidič zavolá v momentě kdy vyjždí ze svého místa směr Ubla a sdělí v kolik přijede
    3) poté zavolá hodinu před příjezdem a potvrdí, že vše sedí
    4) přijede na místo - policie je navede kde můžou zaparkovat, pak přijdou dokončit registraci na stánek “dopravní kanceláře”
    5) buď dostanou lidi do auta
    6) nebo organizátor řekne kdy cca by mohli lidi na odvoz být
    7) čeká na telefonát od organizátora, že lidi jsou ready (tzn. nemusí stát celou dobu u stánku a čekat… ani to není žádoucí, tvoří se tam pak fronty) - přijde ke stánku, potká lidi, domluví se s nima kam kam přesně jedou (je u toho překladatelka… mimochodem překladatelů z UA je nedostatek - kdybyste o někom věděli tak Ubla bere), vezme lidi, veze lidi
    -------
    My jsme jeli dvě auta a vezli jsme dvě rodiny, které chtěly do Německa. Potřebovali na pár dnů zůstat v Praze, aby si Německo dořešili… zařídili jsme jim na tu dobu provizorní ubytování.
    pozn. není nutné vozit s sebou autosedačky… na spotu mají erární, které vám na cestu dají
    -------
    pro UA
    1/ UA po příchodu na spot nahlásí počet lidí v kolika jedou a cílovou destinaci
    2/ podle těchto údajů jim oranizátoři přidělí odvoz
    3/ buď rovnou jednou
    4/ nebo čekají - můžou být (přespat) v kulturáku než je odvoz ready
    5/ je dobré aby ideálně měli rovnou cílové místo kam jedou a kde budou přebývat / když nemají, tak to tam komunikovat a zkusit tam s některou z organizací, aby jim pomohly vyřešit kde mohou být alespoň v nějakém centrální ubytovně… ne každej z řidičů ještě zvládne řešit ubytování


    UBLA CONS:
    1/ to je ale obecný koment pro všechny přechody - resp. pro všechny o kterých jsem slyšel - i na hranicích se dodržuje zákaz nočního vycházení, takže od 22.00 do 7.00 je zavřeno (lidi sice vyšlí z podstaty věci jsou a mrznou tam, ale tak to holt je… s tím jim nějak bohužel asi nepomůžeme)
    2/ na české straně není vlakové nádraží ani velké parkoviště pro více busů, takže až se situace zhorší bude proudit více lidí, může se to tam dost zasekat (zasekávačky se však na velkých spotech dějí pořád, takže zde je “malost” zároveň výhoda… tedy alespoň nyní)
    3/ i když je odvoz předdomluvený, tak se může lehce cokoliv stát a řidič tam může dlouho čekat - toto je potřeba mít na paměti, počítat s tím a nebýt nasranej, že jsem měl přece všechno domluvený… kdo má sklon k takovému chování, ať tam radši nejezdí, protože šíří stres a nervozitu a to tam opravdu není potřeba
    --------
    My jsme kvůli dovážce objednaného materiálu, který jsme tam vezli vyjížděli z Prahy v sobotu až někdy v 11 hod dopoledne, do Ubly jsme přijeli ve 20.30 a všichni UA, kteří stihli přejít hranici už měli odvoz domluvený. Další už přes hranice nepustili, takže jsme čekali do neděle dopoledne… večer jsme čas trávili prohlubováním kontaktů, zjišťováním situace a degustací místní pálenky. Ráno jsme se zapojili do dobrovolnické pomoci na místě (ve vedlejší vesnici je také kulturák, který funguje jako velký sklad materiálu - nakládali jsme dodávku dekama, který pak jely rovnou na UA).

    Hranici otevírají v 7.00, než se UA zprocesujou na Ubla spot a zaregistrujou do jízdního řádu je cca 10 hod a po 10tý (spíš k 11 hod) se už zase odváží.

    Nabízeli nám možnost spát v kulturáku, my jsme spali v autě kousek za kulturákem - půjčili jsme si z humanitárky hromadu dek a spacáků.

    Nejefektivnější je tedy přijet ráno nebo přes den - když přijedete později večer, je pravděpodobné, že tam budete nocovat.
    -------

    MATERIÁLNÍ DOPRAVA

    1/ samozřejmě dává smysl, aby když tam někdo jede, něco přivezl
    2/ my jsme byli domluveni s koordinátorem zrychlené bypassové cesty humanitární pomoci, která je rychlejší než oficiální velké cesty a je cílená na konrétní místa a lidi - Matouš Bláha - CZ číslo 00420 776 681 179 / SK číslo 00421 949 519 466
    3/ Matouš celý ten spot založil a nakontaktoval a prolinkoval - byl v Uble jako první - když to už začalo fungovat samostatně (viz výše), tak začal řešit koridor cílené pomoci přímo do zóny
    4/ hned vedle kulturáku otevřel improvizovaný sklad v opuštěném domě, kam se vozí konkrétní potřebné věci, které jsou akutní do zóny a které prostřednictvím spojek na UA rychleji distribuuje
    5/ sám na UA jezdí zjišťuje situaci na místě a podle toho řeší co se kam má vozit
    6/ rozjíždí další podobné sloty jako jsou v Uble
    7/ chce otevřít větší mezisklad v Prešově, který bude centrálně lifrovat rovnou na UA
    8/ dohoda s ním je taková, že když mu řidič přiveze do skladu požadované věci, tak má možnost se dostat blíž k jízdnímu řádu (rychleji naslotuje do “dopravní kanceláře", může parkovat i za kulturákem (což normálně auta nesmí… parkuje se podél silnice u mostu) apod.
    9/ nejvíce wanted jsou:
    a) agregáty, generátory
    b) nafta, benzín
    c) nabité power banky, baterie, světla
    d) neprůstřelné vesty, helmy (ty jsou uplně nejdůležitější, ale k těm moc lidí přístup nemá)
    e) jídlo (konzervy, paštiky apod… vydatné věci, které se dají rovnou jíst)
    f) léky
    g) deky a spacáky

    Hlavní je prostě energie a zdroje energie. Určitě se nezaměřovat na věci jako oblečení a peřiny - všichi posílají celé půdy věcí a není to věc, která pomůže vyhrát válku.

    Nedává smysl na přechod (to platí obecně) vozit nějaké věci jen na blind. Aby to bylo efektivní, tak vozit jen opravdu na objednávku a rovnou samozřejmě těmi objednanými věcmi narvat auto doplnejch. V případě Ubly tedy objednávka od Matouše.
    -----
    Nedařilo se nám při příjezdu do Ubly s Matoušem spojit (byl zrovna na UA) a při příjezdu na místo nás police chtěla otočit, protože tam už žádnou humanitárku nepotřebují. Naštěstí se ve stejný okamžik Matouš ozval, vzal si policajta k telefonu a ten nás okamžitě pustil a vše bylo ok (to říkám kvůli tomu, že fakt bez domluvení tam věci neberou a odkazujou na větší přechody nebo sklady).
    -----
    Pro urychlení humanitární materiální pomoci lze vozit věci v Čechách do meziskladu v Břeclavi. Na objednávku to funguje stejně - domluvit se s Matoušem co je potřeba a kam to chcete přivéz (Břeclav nebo Ubla), v momentě kdy to máte zajištěné, tak sdělit termín příjezdu. Matouš si z Břeclavi zajistí transport do Ubly a dále na UA.
    -----
    Jestli chce někdo dělat kurýra po Čechách, Slovensku, Ukrajině, dobrovolničit, pomáhat organizovat hotspoty a koridory a víme, že je schopný a lze jej doporučit, tak kontaktovat Matouše a domluvit se s ním. Schopný lidi rozhodně potřebuje.
    -----
    Na nabrání objednaných věcí jsme využili sklad na Smíchovském nádraží - tam kompletují věci na velké nakládky do vlaku. To však trvá celkem dlouho a proto pro urychlení můžou poslat individuálně naplněný auto (popravdě nevím jestli to chtějí takto dělat standardně - zafungovalo když jsem jim řekl, že je to pro Matouše do Ubly a pak jsem jim nedal moc na výběr protože VÁLKA).

    Sbírka - Smíchovské nádraží - Nádražní 1 (u točny tramvají) - 00420 731 013 155
    -----
    Popisuji naší zkušenost z víkendu 5/3 - 6/3 - situace se může a bude dosti proměňovat (čekají v tomto týdnu minimálně dvojnásobný nárůst objemu uprchlíků), takže každý kdo chce jet si musí tyto informace sám potvrdit a updatovat dle reálu.

    Sláva Ukrajině.
    TUHO
    TUHO --- ---
    TUHO: Jinak je to kostrbaty, asi strrojovej preklad, tady zrejme original v EN

    Polish/Ukraine Border crossing report- for those who want to help
    Drove here to the Polish border this afternoon(roughly 9 hours) to drop off stuff and pick up people. Got back to Prague around 1 am on Saturday.
    Here is what i did:
    1. Drove to the customs checkpoint, got redirected by police to where people crossing the border were. They are housed in a temporary logistics park.
    2.dropped of supplies. Toiletries and medicines were appreciated, they did not take clothes. They say, they have enough.
    3. Went inside, asked an army guy where i could sign up as a driver. He asked me to go to the info desk run by young volunteers. (Used google translate everywhere)
    4. Volunteers asked me where i could take people, i said everywhere. Had a placard that said” drive you anywhere in Slovakia, Czechia and Poland for free” . A mom and son overheard me and asked me if i could drive them to Krakow airport. I said yep and asked the volunteer if she could find another person. Apparently everything is not as organized as it looks like. They are overwhelmed with people going to different destinations so anyone who can find a ride by him or herself is a relief for them.
    5. Dropped them off at the airport, now back here having a snack and a short nap before i go for my next ride to another Unknow destination. I will do this until Saturday.
    6. All in all from my moment of arrival to the refugee center to finding someone to take somewhere took me 10 mins. Not bad huh?
    7. Traffic? None. First time of Polish highways, love it! No traffic at all, not sure why the media is complaining? May be it’s a weekday?
    Overall:
    Over the past few days, there have been a lot of wise media research gurus who have been saying - There is a lot of help, roads are packed, everything is organized. I heard this during the Moravian tornado too (i went the next day there and untrue!) and wanted to believe this “chinese whisper” but alas
    Here is the reality and facts-
    1. There are a LOT of refugees making their way. This is not people fleeing anymore but is turning into a humanitarian crisis.
    2. It is peak winter in Europe(-5 degrees or below in most places as sun sets). People have to wait for days(not hours) for trains only to make it to the border with their small kids/ pets. Sometimes they walk, sometimes people are fortunate to find a car ride(very few), sometimes they find a place on the train(order of priority- pregnant, elderly, children and so on)
    3. Now comes another ordeal- customs and border crossing. Most people in the EU do not realize the luxury of crossing into another country . Third world on the other hand knows how tricky, long, complex it is in regular times. Now imagine you don’t have a passport or your documents and you are crossing the border on foot. The border checkpoints are not built for this amount of traffic hence you are stuck for either 5-10 hours if lucky , longer depending on how complex your case is(missing documents)
    4. Now come charities and the so called Organizations - don’t get me wrong- there are a LOT of supplies coming through, lot of charities but you know what’s missing? Something we all suck at as a species- Communication between what help is out there and the person/pet it is meant for.
    5. Let’s say finally you make it across and find transportation.(organized busses, trains) they shall drop you off somewhere in a city unknown to you. If you are lucky enough, you find someone who guides you to the door step and bed you have been waiting for. Not everyone is that lucky(messages like the one below where an acquaintance’s mother was left in Bratislava with no contact). Another complexity is, multiple crossings and local municipalities(local town volunteers). Not everyone is everywhere so then again comes the ordeal of getting transport to the nearest shelter.
    6. Add poor network coverage, little to no water before crossing, mental and physical health conditions, worry about relatives back home, worry about the unknown, worry about the future, pets and pet shelters- what you get is an absolute CLUSTER f*c*
    CLUSTER f*c*s are normal and no one/ country/ organization is perfect but what makes things worse is this new kind of behavior of discouraging people to do something because of sample bias(not checking enough resources, personal experience etc) and using that to justify not wanting to make an extra effort to get out and help. There are also local (for instance in Prague) ways to help- physical jobs of moving supplies to trucks, coordinating logistics, help with purchasing.
    Now in no way am i saying- everyone needs to help or do something, that’s a personal choice, but don’t let your personal choice, lack of correct information , weekend plans, discourage others and their choices.
    Thanks
    TUHO
    TUHO --- ---
    Report z Rumunskejch hranic

    Transport Ukrajinců do ČR od hranic (transport of Ukrainians to Czech) ·
    Patrik Zítko

    Ahoj, před několika hodinami jsme přivezli maminku se synem z hraničního přechodu Sighet. (RO) chtěl bych udělat report, snad to někomu pomůže.
    ☠️ Maďaři jsou blázni. Kontrolují (vesměs prázdná s SPZ z EU) auta i směrem HU>RO jak kdyby se báli, že jim odvezete do Rumunska všechnu čabajku. Nevidím v tom nic racionálního. Krásný zážitek byl synchronizované troubení všech. Bohužel nepomohlo. Jedno auto s českou SPZ s dvěma Čechy uvnitř klidně "kontrolují" 10 minut.
    ☠️ Cesta zpět v podstatě časově x2, připravte se na kolonu něco mezi 2-10h podle počtu aut a nálady. Údajně je problém pokud UA občan nemá biometrický pas.
    💥 Konkrétně v Sighet to funguje naprosto skvěle. Místní policie řídí dopravu, na místě je dostatek všeho a všude jsou auta zjevně čekající na přechod někoho konkrétního. Vše funguje skvěle i na straně dobrovolníků, lidem se věnují, pomáhají s překladem, rádi seženou informace. Lidé čekající na odvoz na blind se zde spíš nevyskytují.
    💥 Sighet se přes noc nezavírá, odbavení lidí tam bylo ve čtvrtek ve večerních hodinách okolo půl až 1h. Je to pěší přechod.
    💥 Cestou zpět jsem se spojil s Tiszabecs, jak situace vypadá tam. Kolem 10 večer v pátek tam všeho bylo dost, lidí tam moc nebylo, čekajícich na CZ odvoz 0.. už to je samozřejmě stará informace, ale zjevně žádná tragédie vyžadující nějaký zběsilý nával pomoci není žádoucí. Lidí tam sváží od hranic do nějaké tělocvičny, kde je soustředí. Jsou v teple.
    📣 V komentářích se paní zmiňuje o možnosti se HU buzeraci vyhnout (podrobnosti neznám) S lidmi na palubě si před využitím této alternativy ověřte, zda mají razítko v pasu o vstupu do EU. Jinak by tu byli nelegálně. Konkrétně Sighet je (pokud jsem správně pochopil paní, co jsme vezli) nedávají a tedy je pro ně vstup na území EU až HU. Možnost vyhnout se buzeraci směrem tam využívejte v zájmu zachování duševního zdraví.
    😈 Na konec pár rad. Jak se zde už psalo několikrát.
    - na blind je to už spíše hujerství
    - spojte se před odjezdem s koordinátory, kontakty je těžké najít, ale dejte si tu práci
    - materiální pomoc vozte jen po konzultaci s koordinátory, určitě se hodí pomáhat na UA straně.
    - sdílejte reporty po dojetí, nebo cestou pokud máte energii. Je to cenná informace pro lidi za vámi.
    - poskytujte UA občanům pocit bezpečí. My například navrhli zřídit WiFi hotspot, mějte pochopení
    - na konci jsme s díky odmítali jakoukoliv peněžní odměnu, ale pak jsem se zamyslel jak bych reagoval já v jejich situaci a nést břímě, že vám někdo něco dal a nic za to nechce je poměrně diskomfortní pro každého kdo má sebeúctu. Jako správné hyeny jsme si tedy řekli o finanční příspěvek 5 hřiven (jako hmatatelnou památku na cestu), přijali bonbóny a neštítili si nechat nabídnout barterové vyrovnání ve formě masáže někdy v budoucnu (sestra transportované paní je zde v ČR masérka)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam